• YadeRofl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-12-2022
Hallo tweakers,

Ik zit de laatste tijd met een probleem, mijn laptop is veels te warm naar mijn idee.
via speedfan zie ik dat mijn tempraturen rond de 52-54 celsius zitten

Ik heb helemaal niks getweakt of gemod of iets gedaan met de laptop heb het nu ongv 3-4 maanden
Het gaat om een ASUS K53SV-SX380V
Hoe kan ik zorgen dat het minder heet wordt, want mijn graphics kaart crasht vaak opeens.
ik denk dat het te maken heeft met de tempratuur. ik heb wat gelezen op internet en hun zeggen dat het ligt aan stof?

Daarom wou ik jullie vragen hoe moet ik mijn laptop coolen :+

Bedankt, YadeRofl

Anoniem: 202651

Heb je de laptop al opengeschroeft om te kijken of het daadwerkelijk stoffig is?
Je geeft aan dat de laptop 3-4 maanden oud is, dus ik denk niet dat dat het probleem is, bovendien zijn de temeperaturen ook niet wereldschokkend.
Heb je al contact opgenomen met de winkel/fabrikant?
Je zou gewoon garantie zou moeten hebben

Ik heb op internet gelezen dat de aarde vergaat dit jaar, dan moet het wel waar zijn

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:46

Tens

My brain hurts

52-54 graden is niet dramatisch, en daardoor zal hij niet crashen.

Is het tijdens spellen, of random dat hij crasht?

zorg dat de lucht aanzuig en uitblaasopeningen vrij zijn als je ermee werkt.
Stof is wel de hoofdoorzaak van te warme laptops, maar drie maand lijkt me snel om het vol stof te krijgen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:48
Wat heb je voor processor?
De zwaardere processoren gebruiken meer stroom en zijn vaak warmer in gebruik.
Het belangrijkst is dat hij niet over zijn maximale temp heengaat. Normaal worden ze eerder uitgezet maar ik zou me pas echt zorgen maken als hij continu aan zijn bovengrens hangt.

Kort door de bocht;
Processoren worden gemaakt van wafers.
Die worden gekeurd op zuiverheid en toegewezen aan een processorfamilie dmv eisen wbt snelheden/warmteafgifte.
Van de beste kun je de zwaarste processoren maken, van iets mindere een processor daaronder, etc
Als ze net aan de eisen van een groep processoren voldoen wordt vaak gekozen voor een iets lagere processorgroep. (Van bv wafers voor een i7Q kan je ook i3`s maken die (bijna) koud draaien. ;) )
Zo heb je dus per processor een range van wafers die allemaal voldoen maar waarbij de "mindere" meer weerstand/vervuiling hebben , en dus warmer draaien dan de top van die groep. Zelfde processor, andere gebruikstemperatuur.
Uiteindelijk worden ze allemaal zo gemaakt dat ze de bedrijfstemperaturen van min tot max aankunnen.

Er is dus niet te zeggen hoe warm jouw processor mag worden bij gebruik, dit is per processor individueel.
Als hij maar onder het max blijft.

Als vb draaide bij mij een i7 640m idle op 40 graden, een i7 840 QM draait idle op 50 graden, zelfde notebook, zelfde koeling, andere wafers.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 16:02

Fordox

00101010

Wat zit je te klagen? Je processor trekt nog makelijk 75 graden.
Je temps zijn ideaal, verdiep je eens iets meer in de temperaturen van je chip. Met wat eigen research zou je eraxhter komen dat je juist blij moet zijn met zon koeling

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 20:57

Nemesizz

Untouchable

Zijn hele normale temps voor een laptop.

Dat je videokaart crashed is waarschijnlijk een software probleem.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-03 19:08

LnC

The offending line...

Probeer eerst te kijken of je drivers van je videokaart nog up-to-date zijn. Ik wist niet zeker of je een 64-Bit Windows 7 had, dus ik heb een 32-Bit driver versie gekozen.
Ook moet je kijken hoe je laptop staat. Kan hij genoeg koele lucht krijgen, of blokkeert er iets de luchttoevoer.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:39
Dat valt reuze mee, mijn werklaptop staat de hele dag rond de 80 graden te doen (al kan ik me voorstellen dat dat ook niet helemaal normaal is hoor). Heb laatst stof uit het koelblokje gehaald en de temp is amper gedaald daardoor. Verder issie helemaal schoon van binnen, dus het zal wel goed zijn.

[Voor 14% gewijzigd door tiguan op 21-02-2012 12:55]

• YadeRofl
Oh gelukkig maar :+

Ik heb wat compressed air gekocht voor de zekerheid, want ik heb alle drivers up to date en de goede versie in mijn geval 64bit mijn processor is i7 2.0 ghz

• stardusk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04-2021
Met die temperaturen zijn niets mis.
Ik denk dat de videokaart een softwarematig probleem is.

• Fordox

Fordox

00101010

stardusk schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 15:21:
Met die temperaturen zijn niets mis.
Ik denk dat de videokaart een softwarematig probleem is.
spuit elf

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• YadeRofl
Net wat perslucht/spuitlucht gesprayed in de vent schaft, als ik mijn windows classificatie index wil updaten,krijg ik een blauw crash scherm :(

• Fordox

Fordox

00101010

Oke je hebt wss je ventilator laten draaien en niet losgekoppeld?
En welke bsod, 124, 101, 1b,d,e?

• YadeRofl
ik heb mn accu eruit gehaald, maar waarschijnlijk was de ventilator nog bezig, en wat is bsod? 8)7

Bedankt allen vooral Teigetje en Fordox!

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-01 10:13

Strunkie

> Post is rechts!

Blue Screen of Death

^ Post is hierboven!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 19:09

AlexanderB

7800 rpm

oftewel, blauw scherm. als je nou weet wat dr op staat, weet je wat de oorzaak is..

• Teijgetje
De stof hoopt zich vaak op aan de binnenkant van de koelradiator/ribben.
Hier kun je alleen goed bij om het weg te halen als je de ventilator openschroeft, dwz achterkant notebook openen en de ventilatiekap/plaat openen (hele kleine kruiskopjes).
Stof gaat als een deken op de uitgang liggen.
Met spray blaas je die deken ergens anders heen, de vent in waar het niet weg kan, want de inzuig opening is vaak maar een paar gleufjes.

Op de schoepen zit dan vaak ook vuil.
Dit kan je met een kwastje eraf borstelen en met de stofzuiger erboven weghalen.

Sprayen kun je het best alleen als het stof ergens weg kan.
Met open behuizing dus of bv je toetsenbord.
Anders blaas je het misschien op plekken waar het meer kwaad kan dan voorheen.

En idd, zoals al opgemerkt, eerst de spanning eraf zodat de ventilator stil staat en je deze vrij bewegen kunt. ;)

[Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 21-02-2012 22:21]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
54c is niet schrikbarend voor een laptop. Maak je ook geen zorgen om load temps van 80c.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Teijgetje
Zoals gezegd, bij mij draait een i7 820QM (quad) idle op 50 graden en bij full load op 80 graden met een Tmax van 100 graden.(fan altijd aan)
De dual i7 640M deed 40 over 80 bij een Tmax van 110 graden. (idle en bij lichte belasting was/ging de fan uit)
Nietszeggende cijfers want je kan de wafers niet vergelijken, de quad wafer kan 2x zoveel berekeningen aan en zelfs bij gelijke processoren kan er een andere (mindere/betere) wafer gebruikt zijn.

Belangrijk in deze is alleen dat ze lekker onder Tmax blijven en de fan zijn werk doet.

Ik gebruik RealTemp als monitor.
Draai eens een benchmark voor je processor en monitor wat hij doet bij full load.

@awesome ;
Afhankelijk natuurlijk van of hij idle draait op 80 graden (en wat zijn Tmax is), dan moet je toch je koeling eens nader bekijken;) , is het voor de processor niet slecht.
Die is thermisch beveiligd en schakelt uit voordat hij beschadigd door de hitte.

[Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 21-02-2012 22:33]

• Fordox

Fordox

00101010

Waarom die moeite...
de processor draait zo goed genoeg, word niet te warm, bla bla bla

er is geen probleem, dus van mij mag het topic verder dicht. onder full load voorzie ik verder ook geen problemen.

waarom repareren als er niks kapot is?

• Teijgetje
Gelijk heb je Fordox....

Het BSOD is waarschijnlijk een driverprobleem, schat ik in als je gpu al af en toe crasht.
Dat doet hij dan ook als hij voor de prestatieindex gebenchmarkt wordt.

Nieuwe drivers zoek je bij de fabrikant van de betreffende hardware.
Niet perse bij de notebookfabrikant want die geeft een stabiele versie vrij, wat niet de laatste hoeft te zijn.
Voordat een nieuwe driver door de notebookfabrikant wordt vrijgegeven, na uitvoerig testen, is er misschien al weer een nieuwe. Zij willen alleen dat hun notebook goed draait voor iedereen die niet de grenzen van zijn notebook opzoekt.

De betreffende driver geheel deinstalleren, opnieuw opstarten en zelf laten zoeken en laten installeren wil ook nog wel eens helpen.

[Voor 93% gewijzigd door Teijgetje op 22-02-2012 08:52]

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-05 14:06

Egocentrix

Parttime zeurkous

Ik heb met een geheel andere laptop (maar wel een Nvidia kaart) random crashes gehad. Toen heb ik van de Nvidia-website de nieuwste driver geplukt en bij het installeren de optie 'clean install' aangevinkt. Dat heeft bij mij in ieder geval geholpen.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:46

Tens

My brain hurts

Fordox schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 23:28:
Waarom die moeite...
de processor draait zo goed genoeg, word niet te warm, bla bla bla

er is geen probleem, dus van mij mag het topic verder dicht. onder full load voorzie ik verder ook geen problemen.

waarom repareren als er niks kapot is?
:? Zijn probleem
YadeRofl schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 07:44:

Hoe kan ik zorgen dat het minder heet wordt, want mijn graphics kaart crasht vaak opeens.
: regelmatige crashes is opgelost?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Anoniem: 16328

De temperaturen die notebook processoren kunnen verdragen liggen hoger dan desktop processoren. Zo is de maximale temperatuur voor een notebook processor van Intel vaak rond de 100 graden Celsius.

Met CPUID Hardware Monitor of RealTemp kun je ook de temperatuur van je grafische chip zien.

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 22-02-2012 17:55]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Reageer alsjeblieft constructief en ontopic. Hier heeft niemand iets aan.

PC1: 5800X3D - RTX 3080 - BenQ Zowie 240Hz
PC2: 3700X - RTX 2070 SUPER - Samsung Odyssey G3 165Hz

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee