Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystion
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09-2024
Hoi allemaal!

In m'n studentenkamer een slecht draadloos bereik. Sitecom WL330 aangeschaft, heb ook een sitecom USB ontvanger.

Ik kan geen internetverbinding krijgen. Weet er niet zoveel van af (ben een leek zeg maar), maar heb al de volledige handleiding uitgeprobeert, op dit forum en het internet gezocht maar niets helpt.

Dit is mijn situatie:
Wireless internet via een Netgear router
Default Gateway (IP router): 192.168.1.1
SSID: student
DNS: 192.168.1.1
MAC router: 001cc07f9b21

Extender:
MAC Extender: 000cf6d3b170
Standaard IP: 192.168.0.234

Het probleem:
Ik kan de Extender probleemloos instellen, tot op het punt waar ik de DHCP van de extender uit moet zetten. Van zodra ik dit doe en toepas (apply), loopt de extender vast. Ik kan geen verbinding met de extender meer maken en krijg altijd 'verbinding werd geherinitialiseerd' met gelijk welke browser.
Als ik de DHCP van de extender niet uit zet blijft hij op 'waiting for keys' staan wat aangeeft dat hij de wireless router wel ziet maar er niet in raakt.

Wat ik al heb geprobeerd:
-Het IP van de extender te wijzigen naar het 192.168.1.XXX gebied. Als ik het goed heb maakt de XXX-nummer niet uit. Dit werkt, en kan ook via het nieuwe adres met de extender verbinden. Totdat ik de DHCP van de extender uit zet dus.
-De firmware van de extender updaten. Ook heb ik enkele back-ups gemaakt van de instellingen die ik geprobeerd hebt, ik kan deze perfect laden, maar gelijk wat ik doe van zodra ik de DHCP uitzet loopt hij vast en kan ik niets anders doen dan een manual reset (knopje achteraan op de extender 20 seconden indrukken).

Kan iemand mij hiermee helpen?
Ik heb geen idee wat de 'standard range' is aan IPs die m'n netgear uitdeelt. M'n PC heeft 192.168.1.16 en .15 al gehad. .1 en .2 zijn ook bezet.
Bij de instellingen snap ik ook niet goed welke nummers nu aan elkaar gelijk moeten zijn en welke 'buiten de range' moeten liggen van m'n wireless router. De handleiding is hier niet duidelijk over en op het internet staat veel tegenstrijdige informatie.

Alvast bedankt en als er nog dingen zijn die ik niet vermeld heb laat het me gerust weten,
Mystion

PS:
Ik doe de set-up van de extender met een kabel aan m'n PC. Heb geen andere verbinding op dat moment (USB draadloos reciever weggenomen).
Ik heb ook ergens gelezen dat ik de extender eventueel als ontvanger kan gebruiken. Deze situatie is voor mij minder ideaal maar zou ook nog kunnen. Hoe stel ik dit dan in? Snap niets van wat er over bridges in de handleiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystion
Niemand een idee? Kan ook niemand mij uitleggen welke waarden echt uitmaken als ik ze invul en welke gewoon 'random' kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Sluit de extender met een UTP kabeltje aan op een PC of laptop. Je kunt dan de extender configureren via http://192.168.0.234 (admin:admin). Het kan nodig zijn om de PC/laptop een statisch IP adres te geven, bijvoorbeeld 192.168.0.2.

Ik ga er vanuit dat de netgear router (192.168.1.1) de DHCP server is in het netwerk. Helaas ondersteunt de WL330 geen DHCP (als client) en moet er een statisch IP adres toegewezen worden. Om zeker er zeker van te zijn dat het IP adres dat je de WL-330 geeft uniek blijft in je netwerk kun je het beste de DHCP range op de Netgear router bijvoorbeeld op 192.168.1.2 - 192.168.1.200 zetten. Je reserveert dan 192.168.1.201 - 192.1.254 voor statische ip adressen.

Ik ga er vanuit dat de repeater zonder UTP kabeltje gaat functioneren (anders is het namelijk gewoon een extra access point, kan ook, maar dan is de configuratie anders.)

Ga naar de tab 'Toolbox' en vul in:
IP Adres: 192.168.1.234 (of elk ander vrij statisch ip adres)
Subnet Mask: 255.255.255.0 (dit moet hetzelfde zijn als de netgear router, maar in 99% is dit correct)
Default gateway: 0.0.0.0 (standaard)
DHCP Server: Disabled

Klik nu op Apply en vervolgens continue.

Ga nu naar de tab 'Basic Settings' en stel in:
Mode: Universal repeater
Band: 2.4 GHz (B+G+N)
MAIN ESSID: student (hetzelfde als het SSID van de netgear router, let op: dit is hoofdlettergevoelig)
Channel number: 11 (hetzelde als de netgear router)
Root AP SSID: student (kun je ook via de Site Survey knop selecteren)

Als je op de knop 'Site Survey' klikt zie je ook meteen de encryptie en authenticatie mode van het Netgear WLAN. Die heb je voor de volgende stap nodig.

Druk op Apply en vervolgens Continue.

Ga nu naar de tab 'Advanced Settings' en stel de beveiliging hetzelfde in als het WLAN op de Netgear router.
Waarschijnlijk is die WPA Pre-Shared Key met een WPA2(TKIP of AES) WPA Unicast Cipher Suite en een passphrase key. Voorbeeld:

Encryption: WPA Pre-Shared Key
WPA Unicast Cipher Suite: WPA2(AES)
Pre-Shared Key Format: Passphrase Key
Pre-Shared Key: NeTwErKpAsSwOrDvAnDeNeTgEaRrOuTeR

Druk op Apply en vervolgens nog een keer op Apply.
De WL330 slaat nu alle settings op en herstart.

Controleer of de settings allemaal goed staan na de herstart.
In de tab 'Home' zie je nu als het allemaal goed gegaan is bij Mode: Accesspoint (Connected)
De WL-330 is dan verbonden als repeater met de Netgear router.

Het is aan te raden ook het standaard password van het WL-330 interface te veranderen naar iets anders in de tab 'Toolbox'.

Je PC/laptop (met de USB adapter) zal nu automatisch de netgear router of de repeater kiezen afhankelijk van welke antenne het sterkste signaal heeft.

Leaping Lab Rats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystion
Hallo D3vlin, en bedankt voor je antwoord!

Heb exact de stappen gevolgd zoals jij ze vermeld hebt.
Het is inderdaad de bedoeling dat hij als extender volledig draadloos zal functioneren maar ik krijg hem dus niet aan de praat.

Na het zorgvuldig volgen van deze stappen, zowel in IE als in FireFox lukt dit niet. Of ik m'n PC nu een statisch IP adres geef of niet (dit is toch op de LAN verbinding met de extender?), van zodra ik alles Apply en de WL330 herstart kan ik er niet meer mee verbinden.
Niet op het oude maar ook niet op het nieuwe IP adres (192.168.1.234).
Ik kan deze stappen wel doen zolang ik maar de DHCP niet uitzet, kan dus wel IP adres veranderen en opnieuw verbinding maken met het nieuwe IP adres, kan ook de extender configureren zonder de DHCP uit te schakelen maar dan geeft hij aan bij status 'Wainting for keys' [sic].

Nog ideeen om dit op te lossen?
Anders gaat hij gewoon gezellig terug naar de winkel. Sitecom support is ook al van geen hulp daar vragen ze me doodleuk of ik de kabel wel goed in heb zitten en of het probleem ook voorkomt met andere browsers/PCs. Daar moet je dan 3 werkdagen op wachten op zo'n copy-paste berichtje terwijl je in je ticket duidelijk uitlegt dat je dit al geprobeert hebt en de configuratie uitvoert met draadje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Het kan zijn dat twee verschillende merken APs niet goed met elkaar kunnen bridgen. In andere woorden, je kunt dus beter een Netgear AP aanschaffen, maar zelfs hoeft geen garanties te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3vlin
  • Nu online
Ok. Het is handig om wat meer informatie over de rest van het netwerk te hebben.
Draait er een DHCP server op de Netgear router? (waarschijnlijk wel)
Twee DHCP servers op een netwerk geeft (zonder bijzondere configuratie als aparte subnetten etc.) problemen. Dus vandaar dat deze uit moet op de WL-330.

Als je de WL-330 aansluit via UTP om deze te configureren bedoel ik een rechtstreeks kabeltje van je PC naar de WL-330, dus niet in de rest van het netwerk. Wat is het IP adres van je PC in deze opstelling? Als je het vaste ip adres van de WL-330 op 192.168.1.234 hebt gezet zou de PC bijvoorbeeld 192.168.1.2 moeten zijn.

Het kan zoals alex3305 zegt inderdaad zo zijn dat bepaalde hardware niet lekker samenwerkt, maar dan zou de WL-330 nog steeds te benaderen moeten zijn in het bedrade netwerk als Access point.

Als testcase zou ik de WL-330 even als Access Point instellen. Het UTP kabeltje dan aansluiten op de rest van het netwerk. Als het goed is moet de WL-330 dan te vinden zijn via het bedrade netwerk op het vaste ip adres. Je kunt hem ook altijd proberen te pingen in plaats van verbinden via een browser, bij voorkeur vanaf een bedrade (via UTP verbonden) PC in het netwerk. Als het als access point lukt heb je een goede basis om hem als Universal Repeater in te stellen.

Voor de goede orde; als je hem als Universal repeater instelt moet het UTP kabeltje er na configuratie uit (en herstart hem daarna voor de zekerheid door de stroom er even af te halen). Met kabeltje er in blijft hij inderdaad op 'wainting for keys' (leuke spelfout ook) hangen, volgens mij gaat hij dan contact proberen te maken via het bedrade netwerk en dat is niet de bedoeling. Om in Universal Repeater mode verbinding te kunnen maken met de WL-330 moet hij dus al een werkende draadloze verbinding hebben met de Netgear router.

Leaping Lab Rats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystion
Ja, het zou inderdaad kunnen dat de hardware gewoonweg niet compatibel is maar daar hebben ze mij in de winkel van verzekerd dat ze al eerder succes hadden met netgear en sitecom. Waarom het bij mij dan niet lukt weten ze ook niet maar als zij de extender instellen werkt hij wel, daar in de winkel dus.

Er draait een DHCP server op de netgear router. Het gaat hier namelijk om een router die beneden op 2.5 meter hoogte aan de muur hangt. Mijn studentenkamer is een verdieping en 2 dikke muren hoger.

Ik heb rechtstreeks een kabel van de PC naar de Extender (handig bijgeleverd trouwens). PC is op geen enkele andere manier verbonden met bestaand draadloos netwerk (USB reciever eruitgehaald).
M`n PC geef ik een vast IPadres als 192.168.1.50 (Geeft dit een probleem omdat het mogelijk nog in de range van de wireless netgear router ligt? Waar vind ik dan deze range?)
Het IP van de extender zet ik op 192.168.1.234

Als Acces point even instellen zal moeilijk zijn: Het enige stopcontact in de gang zit op 2.5m hoogte en is met een stopcontactdoos verbonden die al vol zit met cisco doos en netgear wireless router.
Er is geen bedraad internet, enkel de draadloze netgear router. Heb al gevraagd om een kabel of eventueel via de bedrading die er al ligt ethernet te voorzien maar noppes. Daarmee dus maar een extender gehaald.

Kan ik ook de DHCP server op de extender aan laten staan? Na dat hij vastloopt als ik de DHCP uit probeer te zetten (dit gebeurt eendert wanneer ik de DHCP uitzet) kan ik hem loskoppelen en vind ik hem wel als draadloos netwerk maar geeft hij GEEN toegang tot het internet - er is dus volgens mij geen verbinding via de netgear.
Als ik dan het IP van de extender ingeef krijg ik ook geen verbinding (zowel met als zonder draad). Net alsof ik een paar willekeurige nummers ingeef om mee te verbinden.
Op het internet staat dat de DHCP van de extender wel degelijk uit moet want deze werkt niet zoals het hoort.

Ik draai ook de nieuwste firmware (1.31 vanop de sitecom website)

Vanavond zal ik eens proberen volledig te configureren maar de DHCP van de extender niet aan te raken en dan draadloos verbinding proberen maken. Had er nog niet bij stilgestaan dat dit `wainting for keys` kan verdwijnen als ik draadloos probeer te verbinden.
Ik denk wel dat ik dit al eens geprobeerd heb maar op de duur weet ik het ook allemaal niet meer..

Alvast bedankt voor de hulp! In ieder geval snap ik er nu al wat meer van, ook al heb ik nog geen sterk signaal ;)

In ieder geval verloopt maandag de 11 dagen `geld terug` termijn dus als ik hem tegen dan nog niet werkend heb gekregen gaat hij gewoon terug...
Mystion

[ Voor 4% gewijzigd door Mystion op 22-02-2012 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystion
Ok. Weet je wat? Deze gaat gewoon gelijk terug naar de winkel.

Heb net gemerkt dat als ik de Firmware update hij gewoon doodleuk op versie 1.01 blijft staan.
Heb m'n taal naar het nederlands gewijzigd om er zeker van te zijn en ja hoor: 1.01. De nieuwe firmware opnieuw gedownload [url]vanaf http://www.sitecom.com/support-product/productid/714#drivers[/url]
als ik hem in het Nederlands wil updaten doet hij dit schijnbaar wel maar vlak erna kan ik niet meer met de extender verbinden!
Heb het nagekeken, mijn IP is nog steeds statisch (geen verbinding met iets anders enkel met de extender!) en op 192.168.0.234 geen verbinding...
Als ik m'n statisch ip afzet en ipconfig doe zie ik dat het automatisch toegewezen IP 192.168.217.69 is. Met deze ook geen succes om naar de extender te verbinden.

Ok, maar terug even reset dan... Wat nu? Knopje ingedrukt houden werkt niet! Dan maar stroom eraf. Oef, nu reset hij wel degelijk. En ja hoor: firmware terug versie 1.01... Nogmaals proberen te updaten (taal = Nederlands). Update schijnbaar gelukt, minuutje gewacht en terug naar home. Firmware 1.01 ...

Ik heb het gewoon gehad met dit toestel. Ofwel is deze gewoon kapot (betwijfel ik) ofwel weten ze bij Sitecom met dit toestel gewoon niet waar ze mee bezig zijn, er staan zoveel slechte recensies op het web! Gewoonweg belachelijk...

Ga me wel iets anders halen, misschien kan ik m'n huisbaas toch nog overtuigen dat ik via het elektriciteitsnet mag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3vlin
  • Nu online
Mystion schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 18:31:
Als ik m'n statisch ip afzet en ipconfig doe zie ik dat het automatisch toegewezen IP 192.168.217.69 is. Met deze ook geen succes om naar de extender te verbinden.
Post eens de uitkomst van ipconfig /all hier als je verbonden bent met de netgear router?
ALs je dat adres krijgt van de DHCP server dan is je netwerk waarschijnlijk 192.168.217.XXX ipv 192.168.1.XXX
en dan moet je je extender dus bijvoorbeeld 192.168.217.234 toewijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door d3vlin op 22-02-2012 21:33 ]

Leaping Lab Rats!

• Mystion
Dat bedoel ik niet, ik bedoel dat NADAT de Extender vastgelopen is, als ik dan op de LAN naar de extender het vast IP afzet, dan ipconfig doe staat er bij deze lan verbinding (de enige overigens) dat het automatisch toegewezen IP 192.168.217.69 is voor deze lan-verbinding. Daarna proberen verbinden op 192.168.217.69 of 192.168.217.234 levert ook niets op.

Waarom hij dat doet begrijp ik ook niet. Het gaat dus om NADAT de extender is vastgelopen.
Heb gisterenavond nog even wezen prutsen en alle manieren om de extender te configureren eens geprobeerd.
Voor de goede orde: Ik heb geen statisch IP nodig om in de extender te komen. Ik heb deze WEL allemaal uitgevoerd met statisch IP:
1) Configuratie zoals het in de handleiding staat. DHCP uit = extender loopt vast. Statisch IP af en ipconfig toont dat het IP-adres van de LAN naar de extender automatisch toegewezen wordt als 192.168.217.69
2) Configuratie zoals het hier in dit topic staat. DHCP uit = extender loopt vast. Statisch IP af, automatisch wordt weer 192.168.217.69
3) Firmware update (taal in het engels staan). Niets gebeurt (blijft op versie 1.01 staan ipv 1.31). Configuratie zoals het hier in dit topic staat beschreven. DHCP uit = extender loopt vast. Statisch IP uit - automatisch wordt weer 192.168.217.69
4) Taal op de extender in het nederlands. Firmware update. Extender loopt vast (max 2 vensters verder). En ja hoor weer dat nummer 192.168.217.69

Als ik de vastgelopen extender loskoppel en dan draadloos verbinding wil maken zie ik hem wel als draadloos netwerk maar krijg ik met de (juiste) sleutel geen toegang.
Als ik de DHCP niet uitzet (deze stap gewoon overslaan), de extender loskoppel en dan probeer te verbinden zie ik hem onder draadloos netwerk, kan ik verbinden met de juiste sleutel maar heb ik enkel lokaal netwerk, geen internet dus geen verbinding tussen extender en netgear draadloze router. Wat logisch is want in beide staat de DHCP nog aan. DHCP in wireless router uitschakelen is geen optie, hij dient voor meerdere personen en het is ook niet mijn eigendom dus ga ik hier niet aan prutsen.

Nu even bellen met de sitecom support-lijn want hun online support is belachelijk: Na 3 werkdagen 2 zinnetjes: copy-paste uit de handleiding `voer je de installatie bekabeld uit?` en `probeer eens meerdere PCs/browsers?`
Nou, als het 3 dagen duurt om dit even te kopieren en te plakken... zegt genoeg toch? Terwijl eigenlijk de antwoorden op deze vragen al in m`n ticket staan! Zouden ze tenminste toch even de tijd mogen nemen om het ticket gewoon te LEZEN voor ze zo`n onzin plakken. Heb meteen beleefd geantwoord en nogmaals het probleem uitgelegd dat hij blijft staan op wainting for keys alhoewel ik zeker ben dat de beveiliging juist is ingesteld en dat hij vastloopt als ik daarna de DHCP uitzet.
Volgende respons krijg ik gewoon: Wordt er Waiting for keys" aangegeven dan is een fout gemaakt bij de keuze van beveiliging , ga dan terug naar stap "Advanced Settings" en check uw beveigingsinstellingen.

Ja zeg :( Heb iets minder beleefd geantwoord dat ze in het vervolg m`n ticket moeten doorlezen en als het blijft bij copy-paste uit de handleiding met vragen die ik al beantwoord heb deze nutteloze tijdverspilling gewoon kan ophouden.

Hopelijk zijn ze bij de (dure!) support telefoonlijn vriendelijker!
EDIT:

Een goede 15 minuten aan de lijn gehangen met de support van Sitecom.
Hier waren ze wat directer, ze hadden blijkbaar nog nooit gehoord van een extender die vastloopt als de DHCP uitgaat. Stap voor stap alles doorlopen en volgens hun zou het moeten werken (niet dus). Voor zover ik weet is er geen MAC filtering (vindt ik ook nergens bij de instellingen van de router) maar dan zou het probleem er anders uitzien volgens hen. Enige oplossing die ze konden bieden was de extender als access point in te stellen of DHCP uitzetten op router en aan op extender en kijken of dat werkt. Waarom de firmware update niet lukt is hun ook een raadsel. Conclusie was uiteindelijk: Kapotte extender of niet compatibel met de netgear WNR2000 hardware.

Ik heb het nu helemaal gehad en ga hem terugbrengen naar de winkel. Ik zeur wel tegen m`n huisbaas dat het zo niet kan en ik een homeplug mag gebruiken. Zal het probleem niet oplossen voor de personen boven mij maar voor even te facebooken op de laptop hoeft het signaal niet zo sterk te zijn natuurlijk.

In ieder geval enorm bedankt voor de hulp, maar in dit geval mocht het niet baten. Waarschijnlijk was het wel mogelijk dit in te stellen na veel gepruts en heen en weer wat instellingen aan te passen maar volgens mij is het nog altijd niet normaal dat de extender gewoon vastloopt.. Wie weet waren er dan nog problemen opgedoken na enkele maanden en dan kan ik hem niet meer terugbrengen.

Bedankt allemaal,

Mystion

[ Voor 18% gewijzigd door Mystion op 23-02-2012 10:18 . Reden: Update over situatie (gebeld met sitecom support) ]

Pagina: 1