Spraak dialogen alleen te horen via center speaker

Pagina: 1
Acties:

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Topicstarter
Ik kijk regelmatig series op mijn PC. Het viel mij op dat het geluid van m'n series op mijn PC thuis veel lager is dan op de PC op m'n kamer. Thuis heb ik een 5.1 surround systeem, op mijn kamer slechts een simpel 2.1 boxenset.
Wat blijkt is dat alle spraak dialogen, wat je veel hebt bij series, alleen over de center speaker te horen is.
Als ik instel dat ik een 2.1 boxenset heb, is dat probleem opgelost, maar dat is natuurlijk niet echt de bedoeling. Ik vroeg mij af of er geen andere manier is om de spraak dialogen ook over de front speakers te laten klinken, omdat het geluid nu simpelweg te zacht is.
Ik kan wel mijn center en subwoofer omwisselen in m'n realtek HD software, maar niet center met front helaas.

Tips zijn welkom!

Alvast bedankt

Never gonna let you down

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spraak hoort ook uit de center te komen... Als ware het uit je scherm zelf.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:56

D4NG3R

kiwi

:)

Bij 5.1 is het juist de bedoeling dat spraak uit de center speaker komt. Bij 2.1 word dit downmixed over de 2 speakers.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
Volgens mij is het ook de bedoeling dat spraak uit de centerspeaker komt. Echter had ik ook last van hetzelfde probleem en toevallig ook met een Realtek chipset. De oplossing was eigenlijk vrij simpel, gewoon de center speaker op 100% en de rest van de speakers zachter zetten. Bij muziek en dergelijke kun je dan gewoon de hele set weer wat harder zetten, wanneer je dit wilt.

Zelf heb ik overigens inmiddels een andere Realtek-chipset (ASUS H67 moederbord) en nu is het volume wel out-of-the-box goed.

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Topicstarter
Bedankt voor de snelle replies!
Ik snap dat het de bedoeling is dat spraak uit de center moet komen, maar aan de andere kant ook weer niet aangezien het bij mij in ieder geval nogal hol en zacht klinkt.

Ik zal het volume van de center verhogen en de rest zachter zetten. Bedankt voor de tip!

Never gonna let you down

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-02 21:19
Hen je geen instelling voor je geluidskaart die de dynamic range aanpast zodat spraak en andere zachte passages niet al te veel verschillen van explosies e.d.? Veel receivers hebben die optie wel.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Pagina: 1