MSalters schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 21:11:
[...]
Ze hebben niet veel keus, ze moeten wel. Heisenberg's onzekerheidsrelatie: als je weet dat ze in je koelkast zitten, dan is hun snelheid niet scherp bepaald en dus ook niet precies 0.
Van de andere kant gezien is 0K een maat voor energie, en energie is op korte tijdsschalen ook onzeker - weer Heisenberg.
K is een maat van temperatuur, en temperatuur is een direct gevolg van beweging welke dan weer een gevolg is van energie. Dus ja, op die manier kan je Heisenberg's toepassen.
Maar op die manier kan je ook veronderstellen dat op een temperatuur van 0K er een totale afwezigheid van temperatuur is (Ahja, absolute nulpunt!). Een totale afwezigheid van temperatuur zou dan ook een totale afwezigheid van beweging moeten zijn. Natuurlijk bestaan hier theoriën over dat er dan toch nog beweging zou moeten zijn, maar ik ben daar niet zo van overtuigd. Ik vraag me namelijk af of er bij 0K nog wel materie is?
E=mc² zegt hier namelijk weinig over, want als E = 0 dan kan ofwel m = 0 of c =0 zijn. Als m = 0 dan is het duidelijk dat 0K niet bereikt kan worden, anders ga je in tegen de huidige hoofdwetten van de thermodynamica. Maar als c = 0, dan kan je een m hebben die groter is dan 0...., natuurlijk is dit scenario onzin want c != beweging en c is een 'vastgelegde' constante. Dus in mijn, zij het beperkte, ervaring als (amateur)fysicus kan ik enkel besluiten dat ik het bereiken van 0k onmogelijk vind.
0K is eigenlijk een thermisch equilibrium, waarbij alles in een staat gekomen is waar het nooit meer uitgeraakt. Dit kan zijn een totale stilstand van alle deeltjes.
Over vast en vloeibaar Helium, je kan beide zelfs op een vrij hoge temperatuur verkrijgen, er is ook namelijk zoiets als druk. Als je gasvormig helium zo hard samenperst dat er tussen de individuele atomen zo goed als geen ruimte meer is, heb je een vaste stof. Zo 'eenvoudig' is het. Of dit praktisch mogelijk is betwijfel ik, de hoeveelheid kinetische energie lijkt me dan enorm te zijn en de tegendruk gigantisch.
Je kan dit vergelijken met het kookpunt van water, dit is ook niet overal hetzelfde. Het kookpunt van water is sterk afhankelijk van de luchtdruk. Zo kan je bijvoorbeeld een hogedrukpot gebruiken bij het koken, hierdoor zal het water sneller koken, omdat er meer druk is in de pot. Deze druk wordt ontwikkelt doordat het warme water meer ruimte inneemt dan het water toen het koud was.
[
Voor 39% gewijzigd door
Anoniem: 426307 op 22-02-2012 10:15
]