Paarse strepen Toshiba A100

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

Topicstarter
Ik heb hier een Toshiba Satellite A100-405.

Als ik de laptop aanzet zijn er paarse geblokte strepen zichtbaar in het Post-scherm en in de Bios.
Vervolgens start de laptop windows 7 op en is er geen streep meer te zien.

Helaas is dit met een standaard VGA driver, er zit echter een losse Nvidia Geforce GO7600 in en zodra ik de driver van Toshiba of die van windows update installeer krijg ik na het Windows logo een zwart scherm terwijl de laptop verder opstart, hij loopt niet vast.

Met de standaard VGA driver kan ik uren probleemloos met de laptop werken, HD filmpjes op youtube bekijken en andere zware grafische bewerkingen zijn geen enkel probleem, al stottert het iets en is alles binnen windows wat langzamer en niet zo vloeiend, wat logisch is met de standaard VGA driver.

Iemand enig idee wat er aan de hand is met de laptop/videokaart? :?

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:26
De videokaart is gewoon stuk. Wanneer je namelijk geen VGA drivers hebt geïnstalleerd wordt er maar een gedeelte van de grafische kaart aangesproken en toevallig dus het gedeelte wat niet stuk is. Echter kan je de videokaart niet volledig benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Hmm dat vermoeden had ik ook al ergens ..

Ik heb helaas geen vervangende videokaart om te testen of dat ook echt het geval is.

Een losse laptop videokaart is niet zo even snel tevoorschijn te toveren uit een andere laptop en een nieuwe kopen is best aan de prijs dacht ik.

Misschien dan maar met de standaard VGA driver blijven werken, op de vertragingen na draait het verder best goed.

Klopt het trouwens dat ik zonder de videokaart in het slot helemaal geen beeld krijg?
Zit er niet standaard een onboard videochip op het moederbord?

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Nee, onboard heb je geen videokaart voor zover ik weet. Is bijna nooit met een extra grafische kaart als ik het goed heb. Daarnaast is het al een wat oudere laptop voor zover ik weet en gaat dat dus niet werken.

Verder heb je geen echte MXM module voor zover ik kan vinden dus vervangen wordt ook een no-go. Het lijkt echter wel op MXM, dus een nieuwe score op eBay zou je nog kunnen proberen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je weet wat je doet kun je de videochip wel weer tot leven wekken door hem in de oven te stoppen of door hem even onder de verfstripper te houden. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Is het dan vermoedelijk ook een gevolg van het loslaten van de videochip van de printplaat?

Daar heb ik wel ervaring mee, maar ik dacht dat eerder een geheugenstripje of de chip zelf beschadigd was als er paarse geblokte strepen kwamen?

Anders laat ik de chip reballen, ik ken wel iemand die dat voor de kan doen.

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Reball is nutteloos, daar los je het probleem niet mee op maar stel je het weer mee uit. Zelfde geld overigens voor verhitten, maar dat kost veel minder.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Zover ik had begrepen zou een reFLOW tijdelijk zijn, maar een reBALL het probleem definitief moeten verhelpen?

Aangezien bij loslatende soldeerverbindingen het probleem toch is, dat er te weinig lood is gebruikt?
Reballen met loodballetjes zou het probleem definitief moeten verhelpen, dat is mijn ervaring ook met spullen die ik al heb laten reballen.

Zaken die ik heb laten reflowen zijn inderdaad naar loop van tijd weer los gaan zitten...

Maar jij denkt dat de paarse geblokte strepen en het op zwart gaan door een slechte soldeerverbinding komen en niet door een defecte chip/geheugen?

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Let wel dat het hier om een 7000-serie kaart gaan, welke dit probleem niet heeft. Strepen en dergelijke lijken toch ook meestal wel op defect geheugen of chip inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De 7000 serie heeft het probleem ook en de symptomen zijn nogal verschillend.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346066

Heb zelf ook een Toshiba A100 gehad met de zelfde problemen die jij beschrijft, de oven truuk die hierboven vermeld staat heeft voor mij geholpen. Het is een relatief snelle en makkelijke fix (mits je eenmaal de laptop open hebt) en loont zeker om even te proberen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Dus de fix is: videokaart uit de laptop, magnetron aan, videokaart met chip naar boven 10 minuten op 200 graden, af laten koelen en hij moet het minimaal aan paar maanden doen weer ?

Nog andere dingen waar ik op moet letten?
Tape eraf enz lijkt me logisch, maar nog andere dingen?

Dan ga ik zo eens een poging doen, die kaart is hoe dan ook onbetrouwbaar/onbruikbaar zo en wie weet werkt het en heb ik geluk :)

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

Haha niet op microgolfoven zetten, maar op hetelucht :+
Anders gaat het lekker bliksemen daarbinnen en help je meer naar de kersen dan dat je iets repareert.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Ik dacht al bij mezelftoen ik het gepost had dat straling misschien niet zo goed zou zijn ;)

Maar de 10 minuten op 200 graden en dan chip omhoog is alles?

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346066

Jup, daarna de boel goed af laten koelen en weer inbouwen (vergeet koelpasta natuurlijk niet).

edit

Kan niet veel zeggen over hoelang de fix het blijft doen, ik heb mijn kaart in november de oven in gemikt en hij doet het nu nog steeds, echter gebruik ik mijn laptop niet voor al te zware grafische taken, iets wat ongetwijfeld ook wel invloed zal hebben op de levensduur.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 346066 op 22-02-2012 14:40 ]

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Bakken en braden is gelukt, het is even werk, maar dan heb je ook wat :*)

Bij opstarten geen strepen meer, driver onder windows nu gewoon geinstalleerd en (nog) geen vastlopers :*)

Nieuwe koelpasta erop gedaan, maar de kaart blijft sowieso aanzienlijk kouder, dus ook op dat punt goed nieuws :*)

Nu aan het stress-testen en dan hopen dat hij het een lange tijd mag blijven doen.

Wat stinkt dat trouwens he, net even de deuren en ramen open gegooid, lijkt wel of ik een hele dag heb lopen solderen hier :P

Maar super bedankt voor al jullie antwoorden en vooral voor de bak- en braadtip, hij doet het weer _/-\o_

Bochtjes zijn Kewl

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:28
Nfrituria we bake it better !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 16:37

XanderDrake

Build the future!

Bochtje, hopelijk doet je laptop het weer voor een lange tijd :)

Maar vergeet niet te posten wanneer het weer fout gaat, in dit topic of in het 8800 doodgaan topic. We (ik) zijn benieuwd naar hoe lang dit als een oplossing werkt!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Pagina: 1