Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schildje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 15:49
Sinds kort krijg ik heel vaak een error 01 'Communicatie tussen camera en lens is foutief. Reinig lenscontacten' met mijn Sigma 400 f5.6 Apo Tele Macro HSM. Gezien de error code heb ik de contacten uiteraard schoon proberen te maken met wat alcohol (tip van een fotografiewinkel in de buurt). Even dacht ik dat dit werkte omdat de lens het voor een paar shots weer deed, maar helaas bleef de error elke keer terugkomen.

Andere tips die ik had gevonden waren het erin en uithalen van de batterij en het uitschakelen van de IS van de vorige lens die erop zat. Helaas hebben deze methodes ook niet geholpen.

Daarom wil ik vragen of iemand anders hier ervaring mee heeft, voordat ik hem maar ga laten repareren. Reparaties schijnt ook nog wel flink wat te kosten, dus ik vraag me eigenlijk af of het wel waard is om de lens nog te laten maken. Weet iemand misschien een goede (goedkope) reparatiezaak in Zuid-Holland?

Edit: De error komt voornamelijk voor als ik er eenmaal buiten mee op pad ben. Voordat ik naar een plek toe ga test ik de lens vaak thuis en dan doet hij het gewoon. Eenmaal aangekomen krijg ik weer de error. Weet niet of het misschien iets met de temperatuur te maken kan hebben?

[ Voor 13% gewijzigd door Schildje op 20-02-2012 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Is jou Sigma gechipt? Ik heb exact dezelfde lens, maar die is niet gechipt en kan daardoor niet diafragmeren. Als ik dat wèl doe, krijg ik dezelfde melding als jij. Ik schiet dus altijd op 5.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schildje
Nee hij is niet gechipt, maar ik schiet ook altijd op 5.6. Met die error ben ik bekend. Maar zelfs op 5.6 krijg ik dus de error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Iets teveel speling op de mount waardoor hij net disconnect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Het heeft waarschijnlijk met de temperatuur te maken. Ik heb hetzelfde probleem. Als de temperatuur onder (ongeveer) 10 graden is, krijg ik ERROR 01, ook op f5.6.

Mijn oplossing is verwarm de lens tot ongeveer 50 graden, doe er iets rond waardoor de lens de warmte langer behoudt en je kan een aantal uur foto's nemen zonder errors. Ik verwarm de lens in de oven aan 50 graden en doe er dan een sjaal in fleece rond. Het is niet de beste oplossing, maar jammer genoeg de enige denk ik. Als je ze laat repareren, zeg het mij waar je het hebt laten doen en hoeveel het je gekost heeft, dan zou ik namelijk ook wel geintereseerd zijn om dat te laten doen.

Je kan ook proberen om je verkoper terug te contacteren, ik heb dit geprobeerd maar die reageerde niet meer bij mij...

Het is ook de enige reden dat die bij mij er op termijn uit gaat. Ik ga voor de 120-300 f2.8 OS (wanneer ik het geld ervoor heb :p) tot dan is het behelpen. Merk wel op dat hij ERROR geeft maar dat hij de foto wel opslaat. Je kan dus nog steeds foto's nemen maar enkel maar 1 tegelijk en je moet het na elke foto aan en uit zetten. Miserie dus maar het werkt wel.

[ Voor 19% gewijzigd door LaurentS op 20-02-2012 19:22 ]

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Zoals jullie weten heb ik dit stukje pracht glas ook, maar gebruik hm niet zoveel als jullie ;)
Ik heb deze melding dan ook nog niet gehad op mn 40D en 30D.
Je kunt eens kijken of bij deze lage temperaturen alle contact punten nog wel contact maken (door iets "makkelijk verwijderdbaar's" op de contactpunten te doen).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schildje
Bedankt voor de tips allemaal.

Er is wel een klein beetje speling op de mount maar dat is minimaal, denk niet dat het genoeg is om te disconnecten. Mijn klachten lijkt verdacht veel op de situatie zoals LaurentS hem beschrijft, denk dat het dan inderdaad de temperatuur is. Ik heb de lens inmiddels weer aan de praat gekregen thuis en na veel testshots doet hij het zonder error. Denk dat ik binnenkort maar eens een test ga doen buiten met de lens op verschillende temperaturen.

Voor mij is dit ook een reden om de lens te vervangen, maar alleen de canon 400mm f5,6 lijkt mij geschikt, en de kost toch echt een bak met geld. Beginnen met sparen maar en ondertussen de Sigma nog gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Schildje schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:41:
Bedankt voor de tips allemaal.

Er is wel een klein beetje speling op de mount maar dat is minimaal, denk niet dat het genoeg is om te disconnecten. Mijn klachten lijkt verdacht veel op de situatie zoals LaurentS hem beschrijft, denk dat het dan inderdaad de temperatuur is. Ik heb de lens inmiddels weer aan de praat gekregen thuis en na veel testshots doet hij het zonder error. Denk dat ik binnenkort maar eens een test ga doen buiten met de lens op verschillende temperaturen.

Voor mij is dit ook een reden om de lens te vervangen, maar alleen de canon 400mm f5,6 lijkt mij geschikt, en de kost toch echt een bak met geld. Beginnen met sparen maar en ondertussen de Sigma nog gebruiken.
Tja, wees blij, voor mij lijkt enkel de Sigma 120-300 f2.8 OS icm teleconverters goed :p Dat is meer dan 2 keer zo duur :p
De canon 400L heeft namelijk een veel te lange focusafstand voor mij. Ik neem geregeld foto's vanuit mijn livingraam en dan zit ik er zo'n 2.5m vandaan, de Canon heeft een MFD van 3.5...

Dus als ik het goed begrijp ga je niet proberen om de lens te repareren? Ik moet nog altijd eens vragen of er iets aan te doen is. Want anders is het toch een behoorlijk bedrag dat enkel bruikbaar is tijdens de zomermaanden...

Ik heb nog even wat research gedaan, je hebt toch niet toevallig ook een 450D?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Vaag, daar heb ik absoluut geen last van.
Ik heb een paar weken terug, toen het overdag nog zo hard aan het vriezen was, 2 uur staan fotograferen en had nergens last van.

Lens zat zonder enige isolatie op mn statief en heb m niet eens aangeraakt. (lees: die was ijs en ijs koud)

@LaurentS: Ik ben erg benieuwd hoe die lens met converter gaat presteren, maar ik heb er weinig vertrouwen in. Als ik een nieuwe tele lens ga kopen word t echt een Canon L, zolang ik daar geen cash voor heb, komt er ook geen andere lens. De sigma presteert best goed, maar als ik een nieuwe lens koop wil ik wel van die sigma kwaaltjes af zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Scirocco op 21-02-2012 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Scirocco schreef op maandag 20 februari 2012 @ 23:55:
Vaag, daar heb ik absoluut geen last van.
Ik heb een paar weken terug, toen het overdag nog zo hard aan het vriezen was, 2 uur staan fotograferen en had nergens last van.

Lens zat zonder enige isolatie op mn statief en heb m niet eens aangeraakt. (lees: die was ijs en ijs koud)

@LaurentS: Ik ben erg benieuwd hoe die lens met converter gaat presteren, maar ik heb er weinig vertrouwen in. Als ik een nieuwe tele lens ga kopen word t echt een Canon L, zolang ik daar geen cash voor heb, komt er ook geen andere lens. De sigma presteert best goed, maar als ik een nieuwe lens koop wil ik wel van die sigma kwaaltjes af zijn.
Die lens presteert (naar mijn normen) extreem goed met converters. Ik heb op POTN een thread erover opgestart: en hier de sample thread op POTN. Met name de shots van gabebalazs hebben mij overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
LaurentS schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 00:09:
[...]

Die lens presteert (naar mijn normen) extreem goed met converters. Ik heb op POTN een thread erover opgestart: en hier de sample thread op POTN. Met name de shots van gabebalazs hebben mij overtuigd.
wow, 125 pagina's die over 1 sigma zoomlens gaat :o
Ik ga eens een kijkje nemen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Scirocco schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 00:12:
[...]

wow, 125 pagina's die over 1 sigma zoomlens gaat :o
Ik ga eens een kijkje nemen daar.
Voor mij zijn de resultaten prima op 300mm f3.2, 420 f4.5 en 600mm f6.3. Dit lijkt mij prima. Vooral vanwege het feit dat een Canon 500mm f4L IS (II) gewoonweg te duur is. In de samples thread is er ook een vergelijking tussen de Sigma 120-300 op 600mm f5.6 en de Canon 500mm f4L IS op 700mm f5.6. Het verschil in resolutie was erg klein bij het nemen van foto's van een dollar biljet. Als je de foto's bekijkt, pas op ze zijn niet allemaal nabewerkt/verscherpt, of toch niet in de mate dat ik dat doe met de Sigma 400mm.

Ik wil ook graag een Canon L, maar tegen dat ik geld heb voor een Canon L supertele zijn we toch wel minimum 5 jaar verder. Vooral als je kijkt naar de prijzen van de nieuwe superteles. Ik wil liefst ene nieuwe kopen vanwege de problemen die ik nu heb. Het is ook een beetje belachelijk om als student een Canon 500mm te kopen, voor dat geld kan je zowel de Sigma 120-300 OS als een tweedehands auto kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
LaurentS schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 00:15:
[...]

Voor mij zijn de resultaten prima op 300mm f3.2, 420 f4.5 en 600mm f6.3. Dit lijkt mij prima. Vooral vanwege het feit dat een Canon 500mm f4L IS (II) gewoonweg te duur is. In de samples thread is er ook een vergelijking tussen de Sigma 120-300 op 600mm f5.6 en de Canon 500mm f4L IS op 700mm f5.6. Het verschil in resolutie was erg klein bij het nemen van foto's van een dollar biljet. Als je de foto's bekijkt, pas op ze zijn niet allemaal nabewerkt/verscherpt, of toch niet in de mate dat ik dat doe met de Sigma 400mm.

Ik wil ook graag een Canon L, maar tegen dat ik geld heb voor een Canon L supertele zijn we toch wel minimum 5 jaar verder. Vooral als je kijkt naar de prijzen van de nieuwe superteles. Ik wil liefst ene nieuwe kopen vanwege de problemen die ik nu heb. Het is ook een beetje belachelijk om als student een Canon 500mm te kopen, voor dat geld kan je zowel de Sigma 120-300 OS als een tweedehands auto kopen...
Ik dacht persoonlijk aan een 400L 5.6 ondanks de 3,5m MFD of de nieuwe 300 F4 IS die in de herfst verwacht word. 500L zou ik niet eens willen ivm het gewicht en de grootte.

Heb je misschien een link naar die test foto's van de 120-300? Scheelt mij 125 pagina's :P

EDIT: Ik heb jou topic gevonden, daar laten ze ook al wat interessants zien. hmmm toch erg verleidelijk als ik dat zo lees en zie, ik ga nog even verder kijken daar. Thanks!

EDIT 2: Dat ding schijnt bizar scherp te zijn. Zie deze post met 100% crops met de 2x TC. Gewoon letterlijk ongelofelijk scherp, dit had ik van een canon lens met 2x TC niet eens verwacht.

[ Voor 14% gewijzigd door Scirocco op 21-02-2012 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Scirocco schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 00:18:
[...]

Ik dacht persoonlijk aan een 400L 5.6 ondanks de 3,5m MFD of de nieuwe 300 F4 IS die in de herfst verwacht word. 500L zou ik niet eens willen ivm het gewicht en de grootte.

Heb je misschien een link naar die test foto's van de 120-300? Scheelt mij 125 pagina's :P

EDIT: Ik heb jou topic gevonden, daar laten ze ook al wat interessants zien. hmmm toch erg verleidelijk als ik dat zo lees en zie, ik ga nog even verder kijken daar. Thanks!
Ik heb het hele topic doorgelezen :p Het is vooral interessant naar het einde toe.

Die vond ik bvb erg impressive. 600mm f7.1
Op p 103 staan er ook een aantal erg mooie op 420mm f4 inclusief 100% crop, op p93 van die moto's zijn ook erg mooi.

De dollar biljetten die ik bedoelde staan op pagina 75.
http://www.flickr.com/photos/brummel2010/5814954315/

Ivm dat bizar scherp, dat vind ik dus ook. Daarom dat ik die lens wil. Hij is een heel stuk scherper als onze Sigma 400mm op 420mm f4 met beelstabilisatie... Wat wilt een mens meer :)
Ik merk dat als ik BIF doe ik idd de 1/800s-1/1000s nodig heb om scherpe foto's te krijgen, maar als ze stil zitten heb ik dit helemaal niet nodig en mag mijn iso gerust wat zakken zodat ik minder ruis krijg, maar dan krijg ik weer bewegingsonscherpte door het gebrek aan beeldstabilisatie

[ Voor 20% gewijzigd door LaurentS op 21-02-2012 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ik voel me nu echt iemand die z'n mening opeens heel snel verandert, maar ik ben best wel impressed door de scherpte. Andere interessante link

Ik weet niet hoe de bokeh over het algemeen is en hoe de lens omgaat met highlights en tegenlicht (de 18-50 en 400 kunnen hier slecht tegen), maar verder klinkt dit inderdaad als een zeer interessante lens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Scirocco schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 01:02:
Ik voel me nu echt iemand die z'n mening opeens heel snel verandert, maar ik ben best wel impressed door de scherpte. Andere interessante link

Ik weet niet hoe de bokeh over het algemeen is en hoe de lens omgaat met highlights en tegenlicht (de 18-50 en 400 kunnen hier slecht tegen), maar verder klinkt dit inderdaad als een zeer interessante lens!
Had ik idd ook al gelezen. Het lijkt mij de ideale lens. De AF is snel genoeg voor BIF, er zijn weinig bad copies, weather sealing, OS, goede prestaties op 600 f6.3 en 420 f4. De bokeh is ook erg goed, staat in de review van photozone. Tegenlicht etc ga je weinig last van hebben denk ik door de huge hood.

Ik voelde mij gisteren ook zoals jou nu. Ik was namelijk overtuigd dat een Sigma 500mm f4.5 HSM the way to go was. Nu ben ik toch veranderd van gedacht.

Anyway, als je jouw Sigma 400mm weg doet, geef mij dan zeker een seintje. Indien ik nog geen geld genoeg heb voor de 120-300 wil ik die graag overnemen, het niet werken onder de 10 graden is erg irritant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
LaurentS schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 01:10:
[...]

Had ik idd ook al gelezen. Het lijkt mij de ideale lens. De AF is snel genoeg voor BIF, er zijn weinig bad copies, weather sealing, OS, goede prestaties op 600 f6.3 en 420 f4. De bokeh is ook erg goed, staat in de review van photozone. Tegenlicht etc ga je weinig last van hebben denk ik door de huge hood.

Ik voelde mij gisteren ook zoals jou nu. Ik was namelijk overtuigd dat een Sigma 500mm f4.5 HSM the way to go was. Nu ben ik toch veranderd van gedacht.

Anyway, als je jouw Sigma 400mm weg doet, geef mij dan zeker een seintje. Indien ik nog geen geld genoeg heb voor de 120-300 wil ik die graag overnemen, het niet werken onder de 10 graden is erg irritant :P
haha, ik ben ook maar een student, dus denk niet dat ik die 2200eu snel bij elkaar heb gesprokkeld. (hoewel ik weer heel wat terug krijg van de belasting) O+

Dan moet ik nog even kijken in mn DM-box wie je voor was met het reserveren van mn lens :9
Maar zo vaak zit je toch niet in -10 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Scirocco schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 01:17:
[...]

haha, ik ben ook maar een student, dus denk niet dat ik die 2200eu snel bij elkaar heb gesprokkeld. (hoewel ik weer heel wat terug krijg van de belasting) O+

Dan moet ik nog even kijken in mn DM-box wie je voor was met het reserveren van mn lens :9
Maar zo vaak zit je toch niet in -10 graden?
Haha :D ik denk dat ik eerst was :p van nog voor dat ik mijn eigen lens had :p

Terugkrijgen van de belastingen? Ben je fotograaf in bijberoep ofzo? Ik ben aan het sparen, hopelijk tegen juli heb ik het bijeen inclusief verkoop van mijn 400mm en mijn 55-250.

Hij geeft de Error al bij +10 graden, niet bij -10 graden. Zo'n 20 graden verschil :p En het is veel onder de 10 graden in onze streken hoor, vooral 's morgens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Hey stop eensch :P
Nu ben ik ook al met het 120-300 OS virus besmet...."gelukkig" kan ook ik hm nog LANG niet betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
LaurentS schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 01:24:
[...]

Haha :D ik denk dat ik eerst was :p van nog voor dat ik mijn eigen lens had :p

Terugkrijgen van de belastingen? Ben je fotograaf in bijberoep ofzo? Ik ben aan het sparen, hopelijk tegen juli heb ik het bijeen inclusief verkoop van mijn 400mm en mijn 55-250.

Hij geeft de Error al bij +10 graden, niet bij -10 graden. Zo'n 20 graden verschil :p En het is veel onder de 10 graden in onze streken hoor, vooral 's morgens.
Ik weet de exacte formule niet, maar als je in nederland als student/jongere een (bij)baantje hebt, kan je (een deel) van je belasting aan het eind van het jaar weer terug vragen.

Oh 10+ graden, dat is wel een vreemde fout van de lens dan..

Tja, er zijn wel meer dingen waar ik voor moet sparen haha :9 Maar lijkt me zeker een goede upgrade, misschien van de zomer indd.
Ik ga dus ook de 400mm en de 55-250IS verkopen, bij elkaar zo'n 400 eu lijkt me..

@gutteguttegut: pffff jij bent de gelukkige met de gechipte Sigma 400mm en hij verkeerd ook nog eens in perfecte nieuw staat. Ik vind dat je eerst eens het stof van die lens moet blazen en moet gaan fotograferen :9
Ohja en natuurlijk je foto's en ervaringen sharen @ GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Scirocco schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 01:37:
[...]

Ik weet de exacte formule niet, maar als je in nederland als student/jongere een (bij)baantje hebt, kan je (een deel) van je belasting aan het eind van het jaar weer terug vragen.

Oh 10+ graden, dat is wel een vreemde fout van de lens dan..

Tja, er zijn wel meer dingen waar ik voor moet sparen haha :9 Maar lijkt me zeker een goede upgrade, misschien van de zomer indd.
Ik ga dus ook de 400mm en de 55-250IS verkopen, bij elkaar zo'n 400 eu lijkt me..

@gutteguttegut: pffff jij bent de gelukkige met de gechipte Sigma 400mm en hij verkeerd ook nog eens in perfecte nieuw staat. Ik vind dat je eerst eens het stof van die lens moet blazen en moet gaan fotograferen :9
Ah in België moet je gewoon geen belastingen betalen (of toch bijna geen) op het geld dat je verdient. Als student die een bijbaantje heeft welteverstaan.

Ik vind het idd een heel erg vreemde fout. Ik vind het erg irritant. Moest ik nu in het zuiden van Spanje wonen, was dit niet onmiddellijk een probleem :p

Btw ik vind eigenlijk dat geen enkel van jullie twee deze mag kopen voor mij :p Ik ben de enige die een geldige reden heeft waarom zijn huidige lens niet voldoet (en Schildje ook, maar die heeft nog geen interesse getoont in de 120-300). Scirocco jou lens werkt in alle omstandigheden en je hebt een fantastische 7D erbij dus je foto's zijn al goed genoeg :p Gutteguttegut jij hebt een gechipt model en je gebruikt het amper :p Duidelijk voorbeeld van GAS (Gear Acquisition Syndrome) hoor.

Aan de andere kant, gutteguttegut, koop jij maar snel die Sigma 120-300OS en verkoop mij je gechipte model :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Scirocco schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 01:37:
[...]
Ik maak er wel foto's mee, alleen nog niet post waardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Gutteguttegut schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 01:49:
[...]
Ik maak er wel foto's mee, alleen nog niet post waardig ;)
Nog altijd niet? :o Hoe kan dat nu, je hebt hem al langer als ik de mijne :p uitvluchten, uitvluchten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

LaurentS schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 01:50:
[...]

Nog altijd niet? :o Hoe kan dat nu, je hebt hem al langer als ik de mijne :p uitvluchten, uitvluchten...
Okeeeeeeeeeeeee
Gutteguttegut in "[verzamel] Vogels"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schildje
Avondje niet gekeken en er is hier een heel gesprek geweest :P

Had eerlijk gezegd nog niet veel gehoord over die Sigma 120-300. De foto's van dat forum zien er inderdaad geweldig uit. Maar 2200 euro voor een lens is echt veels te duur voor een simpele hobbyfotograaf zoals ik :P
Misschien later als ik een goede baan heb dat ik deze lens weer kan overwegen.

Over de Canon 400L heb je gelijk dat die focus afstand van 3,5 meter vervelend is. Daarnaast heeft ook die geen IS en betaal je eigenlijk 1200 euro alleen voor de scherpte van de lens. Voor mij is er op dit moment dus geen perfecte lens op de markt. Canon moet eigenlijk een nieuwe 400 5.6 uitbrengen met IS, die lens is immers al bijna 20 jaar oud.

Voorlopig moet ik het doen met de oude vertrouwde Sigma, gelukkig is de ergste kou nu voorbij dus hopelijk zal die minder errors opleveren. Het blijft toch een heerlijke lens voor een zachte prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Schildje schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:20:
Canon Sigma moet eigenlijk een nieuwe 400 5.6 uitbrengen met IS, ...
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Wat vind je dan ontbreken aan jou Sigma 400 f5.6? Diegene die niet gechipt zijn, helemaal akkoord die moeten gechipt kunnen worden, maar voor de rest vind ik de lens best wel goed. Het kan natuurlijk altijd beter.

Ik persoonlijk denk niet dat ik nog een 400mm f5.6 zou kopen, op de ene momenten mis je lichtsterkte, op de andere momenten mis je bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
LaurentS schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:14:
[...]

Wat vind je dan ontbreken aan jou Sigma 400 f5.6? Diegene die niet gechipt zijn, helemaal akkoord die moeten gechipt kunnen worden, maar voor de rest vind ik de lens best wel goed. Het kan natuurlijk altijd beter.

Ik persoonlijk denk niet dat ik nog een 400mm f5.6 zou kopen, op de ene momenten mis je lichtsterkte, op de andere momenten mis je bereik.
Ze zouden die lens gewoon een update moeten geven. Glas lijkt me prima, maar misschien wat nieuwere coatings en de nieuwste HSM motor. Ohja, en het diafragma mag ook een update krijgen voor iets betere bokeh.
Maar eigenlijk spaar ik gewoon door voor de 120-300 2.8. Heb ik ook gelijk een reden om weer eens wat (auto)sport te fotograferen ofso :9

[ Voor 54% gewijzigd door Scirocco op 21-02-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Scirocco schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:32:
[...]

Ze zouden die lens gewoon een update moeten geven. Glas lijkt me prima, maar misschien wat nieuwere coatings en de nieuwste HSM motor. Ohja, en het diafragma mag ook een update krijgen voor iets betere bokeh.
Maar eigenlijk spaar ik gewoon door voor de 120-300 2.8. Heb ik ook gelijk een reden om weer eens wat (auto)sport te fotograferen ofso :9
Haha ik heb je dus overtuigd? :p Of de foto's alleszins. Pas wel op dat geen lichte lens is, wel niet zo heel erg veel groter als de Sigma 400mm. Ongeveer even lang maar wel een stuk dikker. Ik ben van plan om hem voornamelijk vanop statief of monopod te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
LaurentS schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:44:
[...]

Haha ik heb je dus overtuigd? :p Of de foto's alleszins. Pas wel op dat geen lichte lens is, wel niet zo heel erg veel groter als de Sigma 400mm. Ongeveer even lang maar wel een stuk dikker. Ik ben van plan om hem voornamelijk vanop statief of monopod te gebruiken.
haha ja best wel :9 Ik zie alleen maar verbazend scherpe platen, duidelijk een stap boven de 400 5.6L, 100-400 etc. Daarnaast is de bokeh indd best goed, als ik het zo zie en lees.
Ja 3kg is niet niets, maar hij heeft een erg fijne statiefhouder die goed vast houd. Dat vind ik altijd wel een plus want ik zit soms op de fiets nog te hannesen met de 400mm en 7D. Met zo'n grote statief houder draag je hem makkelijker naast je.

Ik gebruik mn statief verder 50/50. De ene keer heel de dag, de andere keer bijna niet.

Ik las gister avond trouwens in dat 120-300 2.8 topic op POTN, dat er iemand was waar z'n lens met focussen tikkende geluiden maakte, vooral in AI Servo. Hij heeft toen de lens omgeruild voor een goed exemplaar en die is gewoon soepel zoals het blijkbaar hoort.
Ik heb altijd gedacht dat dat normaal was want mijn sigma tikt ook veel bij het focussen. Als er iets op me af komt en ik volg het in focus, dan gaat de AF niet soepel mee, maar dan verandert hij telkens in kleine tikjes.

Hebben jullie dat ook, of is dit een fout van de AF?
Wat hebben jullie trouwens betaald voor je sigma, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Scirocco schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:49:
[...]

haha ja best wel :9 Ik zie alleen maar verbazend scherpe platen, duidelijk een stap boven de 400 5.6L, 100-400 etc. Daarnaast is de bokeh indd best goed, als ik het zo zie en lees.
Ja 3kg is niet niets, maar hij heeft een erg fijne statiefhouder die goed vast houd. Dat vind ik altijd wel een plus want ik zit soms op de fiets nog te hannesen met de 400mm en 7D. Met zo'n grote statief houder draag je hem makkelijker naast je.

Ik gebruik mn statief verder 50/50. De ene keer heel de dag, de andere keer bijna niet.

Ik las gister avond trouwens in dat 120-300 2.8 topic op POTN, dat er iemand was waar z'n lens met focussen tikkende geluiden maakte, vooral in AI Servo. Hij heeft toen de lens omgeruild voor een goed exemplaar en die is gewoon soepel zoals het blijkbaar hoort.
Ik heb altijd gedacht dat dat normaal was want mijn sigma tikt ook veel bij het focussen. Als er iets op me af komt en ik volg het in focus, dan gaat de AF niet soepel mee, maar dan verandert hij telkens in kleine tikjes.

Hebben jullie dat ook, of is dit een fout van de AF?
Wat hebben jullie trouwens betaald voor je sigma, als ik vragen mag?
Ik heb idd ook altijd last op de fiets met mijn combo, het is eigenlijk altijd met 1 hand fietsen en met de andere de lens vasthouden. Mss dat een blackrapid hiertegen helpt.

Ik heb dat tikkend geluid ook. Dit belet hem wel niet om BIF in focus te houden. Je ziet goed in de zoeker vind ik of hij het in focus heeft of niet.

Ivm die persoon die last had van tikkend geluid bij AF, had ik ook gelezen, maar hij heeft kunnen ruilen dus eind goed al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
LaurentS schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 15:32:
[...]

Ik heb idd ook altijd last op de fiets met mijn combo, het is eigenlijk altijd met 1 hand fietsen en met de andere de lens vasthouden. Mss dat een blackrapid hiertegen helpt.

Ik heb dat tikkend geluid ook. Dit belet hem wel niet om BIF in focus te houden. Je ziet goed in de zoeker vind ik of hij het in focus heeft of niet.

Ivm die persoon die last had van tikkend geluid bij AF, had ik ook gelezen, maar hij heeft kunnen ruilen dus eind goed al goed.
Nee met zo'n blackrapid zwaait hij overal tegen aan en dan kan ik mn statief quickmount niet meer bevestigen.
Die grote statiefgondel lijkt me wel handig, zo hou je m tijdens het fietsen makkelijk naast je. (wel even wat krachttraining doen eerst)

Ja bij mij houd ie t bij BIF shots ook wel redelijk goed bij, maar toch denk ik dat ie hierdoor net iets minder nauwkeurig is.
Die man heeft inderdaad gewoon een goede terug gekregen en verder schijnt de qualitycontrol ook een stuk beter te zijn dan we gewend zijn van sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Scirocco schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 15:38:
[...]

Nee met zo'n blackrapid zwaait hij overal tegen aan en dan kan ik mn statief quickmount niet meer bevestigen.
Die grote statiefgondel lijkt me wel handig, zo hou je m tijdens het fietsen makkelijk naast je. (wel even wat krachttraining doen eerst)

Ja bij mij houd ie t bij BIF shots ook wel redelijk goed bij, maar toch denk ik dat ie hierdoor net iets minder nauwkeurig is.
Die man heeft inderdaad gewoon een goede terug gekregen en verder schijnt de qualitycontrol ook een stuk beter te zijn dan we gewend zijn van sigma.
Ah, ik dacht net dat dit een uikomst was... Balen :p Het wordt dan idd vasthouden. Ik doe dit op dit moment ook al. De statiefmount eraf en gewoon de hele lens vasthouden. Werkt best wel goed.

De qualitycontrol lijkt idd best goed te zijn, mag eerlijk gezegd ook wel voor de prijs. Het is niet veel voor een 300 f2.8 met beeldstabilisatie maar het blijft wel een smak geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Schildje, ik heb (misschien) een oplossing gevonden. Ik heb gemerkt dat als hij een error 01 geeft bij lagere temperaturen, je eens moet proberen om de lens (hard) tegen de camera aan te duwen. Ik heb dit gedaan door de lens op de filterthread op een doek te plaatsen met de camera gemount. Bij redelijk hard naar beneden duwen zodat de contacten goed contact maken, krijg ik geen ERROR 01. Nu dus nog een oplossing vinden om die contacten terug goed te laten raken.

De uitleg waarom het geen probleem is bij Scirroco en Guttegutegut is waarschijnlijk omdat deze lenzen niet veel gebruikt zijn. Mijn lens is al goed gebruikt geweest, aan de uiterlijk staat ervan te zien.

Iemand tips om de lens en cameracontacten goed te laten raken? Ik heb ze al gereinigd met 90% alcohol maar dit heeft niets uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
Ik lees dit topic mee (omwille van de 120-300:p), maar wat betreft jullie error 01 probleem. Het klinkt mij in de oren als een krimp effect door de kou. Zeker omdat bij hogere temperaturen jullie geen probleem hebben en het in de oven leggen het probleem vertraagd. Schoonmaken maakt dan inderdaad niets uit, maar ik weet verder niet wat je eraan kunt doen.

mja, bijdrage van deze post: niet zo veel, hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ik denk niet dat het aan krimp ligt, want dan zou die van mij er ook last van moeten hebben.
Wbt uiterlijke staat, mijn sigma is ook al behoorlijk afgeleefd gezien de krassen op de mount, contactpunten en op de lens zelf.

Gelukkig dat sigma met de 120-300 wèl een constante kwaliteit schijnt te leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schildje
LaurentS schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 17:04:
Schildje, ik heb (misschien) een oplossing gevonden. Ik heb gemerkt dat als hij een error 01 geeft bij lagere temperaturen, je eens moet proberen om de lens (hard) tegen de camera aan te duwen. Ik heb dit gedaan door de lens op de filterthread op een doek te plaatsen met de camera gemount. Bij redelijk hard naar beneden duwen zodat de contacten goed contact maken, krijg ik geen ERROR 01. Nu dus nog een oplossing vinden om die contacten terug goed te laten raken.

De uitleg waarom het geen probleem is bij Scirroco en Guttegutegut is waarschijnlijk omdat deze lenzen niet veel gebruikt zijn. Mijn lens is al goed gebruikt geweest, aan de uiterlijk staat ervan te zien.

Iemand tips om de lens en cameracontacten goed te laten raken? Ik heb ze al gereinigd met 90% alcohol maar dit heeft niets uitgehaald.
Als het weer een beetje meezit ga ik morgen weer even naar buiten om wat vogels vast te leggen.Mocht ik weer de error krijgen dan zal ik dit eens proberen.

haha opeens zo veel positivisme over de 120-300. Zou hem ook wel willen maar blijf het toch jammer vinden dat er niks compleets is voor 1000-1500 euro. Ben er nog niet uit voor welke lens ik ga sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Schildje schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 18:06:
[...]

Als het weer een beetje meezit ga ik morgen weer even naar buiten om wat vogels vast te leggen.Mocht ik weer de error krijgen dan zal ik dit eens proberen.

haha opeens zo veel positivisme over de 120-300. Zou hem ook wel willen maar blijf het toch jammer vinden dat er niks compleets is voor 1000-1500 euro. Ben er nog niet uit voor welke lens ik ga sparen.
Voor dat geld kan je eens kijken naar de vorige, niet OS versie van de 120-300 f2.8. Minder goed als de nieuwe versie maar zou wel nog goed zijn.
Scirocco schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 17:45:
Ik denk niet dat het aan krimp ligt, want dan zou die van mij er ook last van moeten hebben.
Wbt uiterlijke staat, mijn sigma is ook al behoorlijk afgeleefd gezien de krassen op de mount, contactpunten en op de lens zelf.

Gelukkig dat sigma met de 120-300 wèl een constante kwaliteit schijnt te leveren :)
Waar denk je dat het dan wel aan ligt? En de 120-300 kan je mijns inziens nu nog niet beoordelen hoe deze over 10 jaar zal presteren. Wat niet wilt zeggen dat deze slecht is he. Er zijn ook Canon 500mm f4.5L USM lenzen die een kapotte USM motor hebben die ook niet meer geserviced kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Schildje schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 18:06:
[...]
Tja, de 100-400, 400L en 300F4 zijn leuke lenzen en net weer ff iets beter dan de sigma 400mm. Maar wel 1000eu duurder voor een kleine kwaliteits upgrade.

De Sigma 120-300 2.8 lijkt me een hele goede tussen stap tussen de genoemde canon L lenzen en de 500 F4 etc. Niet alleen qua kwaliteit, maar ook qua prijs.
Ik kan geen andere lens bedenken die tussen de 400 5.6L en 500 F4 zit rond de 2000/2500eu.
Ik had de sigma 120-300 wel eerder voor bij zien komen op sites en las dat iedereen m wilde gebruiken met converters. Toen dacht ik al, "dat gaat nergens over". Ik heb foto's gezien van een 100-400 met TC en dat leek nergens op. Wat moet dat met die sigma worden dacht ik meteen.

Maar nu ik die resultaten zo zie, bleek ik nogal fout te zitten.

• Schildje
Vandaag ben ik even gaan fotograferen met de sigma 400, en ik kan concluderen dat het aan de temperatuur ligt. Het was vandaag niet al te koud en de lens deed het gewoon als vanouds. Naarmate het later werd op de middag werd het steeds kouder en na een tijdje kreeg ik de error weer. Daarna ging ik naar huis en de lens wat warm gehouden onder een deken. Nu die weer op kamertemperatuur is werkt ie weer gewoon. Dus kan met redelijke zekerheid zeggen dat het toch aan de temperatuur ligt.

@ Scirocco Tja dat is juist het probleem, je betaal 1000 euro meer voor een kleine kwaliteitsupgrade. Aan de andere kant zal een Canon 300 icm een 1,4 converter me IS bieden en iig niet falen bij lage temperaturen. Opzich heb ik er wel wat voor over om gewoon zonder problemen aan het materiaal lekker te kunnen fotograferen. Gelukkig heb ik het geld nog niet bijeen en heb ik nog even tijd om te kiezen wat het wordt =P.

• LaurentS
Schildje schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 18:09:
Vandaag ben ik even gaan fotograferen met de sigma 400, en ik kan concluderen dat het aan de temperatuur ligt. Het was vandaag niet al te koud en de lens deed het gewoon als vanouds. Naarmate het later werd op de middag werd het steeds kouder en na een tijdje kreeg ik de error weer. Daarna ging ik naar huis en de lens wat warm gehouden onder een deken. Nu die weer op kamertemperatuur is werkt ie weer gewoon. Dus kan met redelijke zekerheid zeggen dat het toch aan de temperatuur ligt.

@ Scirocco Tja dat is juist het probleem, je betaal 1000 euro meer voor een kleine kwaliteitsupgrade. Aan de andere kant zal een Canon 300 icm een 1,4 converter me IS bieden en iig niet falen bij lage temperaturen. Opzich heb ik er wel wat voor over om gewoon zonder problemen aan het materiaal lekker te kunnen fotograferen. Gelukkig heb ik het geld nog niet bijeen en heb ik nog even tijd om te kiezen wat het wordt =P.
De oplossing is de lens opwarmen in de oven of op de chauffage, dan doe je er een isolatielaag rond, bij mij een fleece sjaal, en dan gaat hij ongeveer 2 uur mee in -5 graden bij mij. Dus nu dat de temperatuur terug omhoog is, zal hij nog een stuk langer perfect werken denk ik.

Ik heb ook gebeld met Rofa en Sigma Benelux en beiden zeiden dat ze geen idee hadden waar het aan lag en dat ze er niets aan wilden doen omdat ze geen reservestukken voor deze lens meer hebben.

• Scirocco
LaurentS schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:06:
[...]

De oplossing is de lens opwarmen in de oven of op de chauffage, dan doe je er een isolatielaag rond, bij mij een fleece sjaal, en dan gaat hij ongeveer 2 uur mee in -5 graden bij mij. Dus nu dat de temperatuur terug omhoog is, zal hij nog een stuk langer perfect werken denk ik.

Ik heb ook gebeld met Rofa en Sigma Benelux en beiden zeiden dat ze geen idee hadden waar het aan lag en dat ze er niets aan wilden doen omdat ze geen reservestukken voor deze lens meer hebben.
Toevallig aan Sigma gevraagd over een rechip? Dat doen ze voor hun 70-200 2.8 wel namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Scirocco schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:15:
[...]

Toevallig aan Sigma gevraagd over een rechip? Dat doen ze voor hun 70-200 2.8 wel namelijk..
Heb ik gevraagd, maar ze zeiden dat ze die geen reserveonderdelen meer hadden en er niets aan konden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schildje
Heb gisteren weer eens wat foto's gemaakt met de sigma, en met dit temperatuur heb ik helemaal geen last gehad van de error. Toch wel erg fijn om niet telkens bang te zijn dat de lens ermee ophoud =)

Zag trouwens op canonrumors dat er dit jaar waarschijnlijk een nieuwe 100-400 IS II zal worden aangekondigd. Dit zou dan de eerste versie en de 4005.6L prime moeten vervangen. Mits de prijs vergelijkbaar zal zijn met het huidige model lijkt dit me wel een interessante vervanging voor de sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Schildje schreef op maandag 12 maart 2012 @ 18:52:
Heb gisteren weer eens wat foto's gemaakt met de sigma, en met dit temperatuur heb ik helemaal geen last gehad van de error. Toch wel erg fijn om niet telkens bang te zijn dat de lens ermee ophoud =)

Zag trouwens op canonrumors dat er dit jaar waarschijnlijk een nieuwe 100-400 IS II zal worden aangekondigd. Dit zou dan de eerste versie en de 4005.6L prime moeten vervangen. Mits de prijs vergelijkbaar zal zijn met het huidige model lijkt dit me wel een interessante vervanging voor de sigma.
Dat lijkt mij ook een interessante vervanger maar als ik kijk naar de prijzen van de laatste canon lenzen in vgl met de prijzen van hun voorgangers, dan zal deze nieuwe versie een stuk duurder worden, als ze er komt. Ik schat 2000 euro, en dan lijkt de Sigma 120-300 mij dan een betere keuze. Ik baseer mij voornamelijk op de nieuwe 24-70 en 70-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De 70-200 f2.8 IS II is ongeveer dezelfde prijs als zijn voorganger op het moment. Ik denk dat je eerder doelt op de 24-70 II, de 24 IS, de 28 IS en de teleprimes die de laatste tijd vervangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
henkie196 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 21:53:
De 70-200 f2.8 IS II is ongeveer dezelfde prijs als zijn voorganger op het moment. Ik denk dat je eerder doelt op de 24-70 II, de 24 IS, de 28 IS en de teleprimes die de laatste tijd vervangen zijn.
Correct me if I am wrong maar de vorige was eerder rond de 1500. De nieuwe is 1900-2000. Sowieso was de prijs een stuk hogerin het begin.
Als je dit dus allemaal in beschouwing neemt zal de nieuwe 100-400, als die er komt, een stuk duurder worden. De fanboys zullen dit dan wel goed praten door de vermoedelijk betere IS, AF en IQ. Vanwege de prijs dan in de buurt zal komen vd aangehaalde Sigma lijkt me dat een betere koop door de flexibele inzetbaarheid vd lens. Als je niet kunt leven met het gewicht, kies je idd beter voor een andere lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als ik dit zo eens bekijk is de I ook een aantal jaar rond de 1700-1800 geweest. De 70-200 IS II is momenteel iets duurder dan dat, maar dat zou ook door de overstromingen en andere natuurrampen kunnen komen.

Neemt niet weg dat ik ook weinig vertrouwen heb dat een nieuwe 100-400 op hetzelfde prijsnivo zal blijven als de oude en dat er dan andere lenzen wellicht een betere keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:01
Error had ik ook met mijn 17-55, toen was mijn diafragma vervangen. Is eerder aangehaald maar zou het wel kunnen zijn dus.
Pagina: 1