Uitbereiding werkgeheugen werkt deels?

Pagina: 1
Acties:

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 18:14

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Onlangs heb ik van een mede tweaker een setje 2GB DDR2 werkgeheugen overgenomen voor het uitbereiden van mijn huidige 2GB werkgeheugen.

geheugen wat er altijd al in zat: Kingston KVR800D2N6K2/2G
Nieuw te plaatsen geheugen: Kingston KVR800D2N5K2/2G

In totaal nu dus 4 bankjes.

Vandaag had ik tijd, dus ik stop de 2 extra bankjes erin, druk de PC aan, en er komen gelijk redelijk lange eentonige piepjes van het moederbord, niet goed dacht ik, dus ik haal 1 bankje eruit, en probeer weer te starten... nu geen probleem. Dus dat zal het wel aan dat ene bankje liggen, dus ik wissel de 2 om... werkt gewoon weer. Nu draait mijn PC op de 2 nieuw geplaatste bankjes en vraag ik mij af wat ik fout doe aangezien ze beide wel blijken te werken, en ook samen wel werken aangezien het met 3GB wel werkt?

Specs van mijn PC:
- MOBO: MCP61SM-AM Dual Core AM2.
- CPU: AMD Athlon 64 x2 4200+.
- RAM: DDR2, 2GB Kingston. (2x 1GB).
- GPU: Nvidia GeForce 9600GT, 512MB.
- PSU: 250W.
- Windows 7 Ultimate 64-bits.

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-02 18:45

RyuuPro

That Damn Fly

Lijkt me dat 1 van je geheugenbanken stuk is, helaas.

Kaze Ni Nare

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:40
Soms is er in de manual van een moederbord te lezen dat 4 latjes niet werkt in dual channel of iets die richting in, heb je al geprobeerd om de 2 nieuwe alleen te testen?

En anders mogelijk wat RyuuPro zegt, probeer de geheugen dat je zeker weet in een van die banken te stoppen en of dat werkt.

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Lezen jullie goed?
Toppertje schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:58:
Vandaag had ik tijd, dus ik stop de 2 extra bankjes erin, druk de PC aan, en er komen gelijk redelijk lange eentonige piepjes van het moederbord, niet goed dacht ik, dus ik haal 1 bankje eruit, en probeer weer te starten... nu geen probleem. Dus dat zal het wel aan dat ene bankje liggen, dus ik wissel de 2 om... werkt gewoon weer. Nu draait mijn PC op de 2 nieuw geplaatste bankjes en vraag ik mij af wat ik fout doe aangezien ze beide wel blijken te werken, en ook samen wel werken aangezien het met 3GB wel werkt?
Nu draai ik de 2 nieuwe, die werken beide.
Zostrax heb ik de 2 oude + elk van beide nieuwe geprobeerd (3GB dus). Dat werkte ook prima.

Dan heb ik toch uitgesloten dat er eentje niet werkt?

[ Voor 59% gewijzigd door Toppertje op 20-02-2012 17:07 ]

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:40
We hebben het over het slot op de moederbord, heb je elke slot al gecontroleerd of die werkt, ofwel niet het latje.

En waar ik ook nog over had, heb je gekeken of de betreffende geheugen wel met 4 ondersteund wordt zoals in je manual beschreven is. Soms komt het voor dat wanneer er 4 geheugen latjes wordt gebruikt het de moederbord zelf niet leuk vind. Dit kan je terug vinden in QVL van je manual en dan in het bijzonder welke geheugen wel of niet de 4 banken kunnen gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door P-Storm op 20-02-2012 17:12 ]

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
P-Storm schreef op maandag 20 februari 2012 @ 17:12:
We hebben het over het slot op de moederbord, heb je elke slot al gecontroleerd of die werkt, ofwel niet het latje.

En waar ik ook nog over had, heb je gekeken of de betreffende geheugen wel met 4 ondersteund wordt zoals in je manual beschreven is. Soms komt het voor dat wanneer er 4 geheugen latjes wordt gebruikt het de moederbord zelf niet leuk vind. Dit kan je terug vinden in QVL van je manual en dan in het bijzonder welke geheugen wel of niet de 4 banken kunnen gebruiken.
Ah zo, dan lag het dus aan mij ;).

Het werkt al, opstelling:
Slot 1: KVR800D2N6
Slot 2: KVR800D2N5
Slot 3: KVR800D2N6
Slot 4: KVR800D2N5

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Nu een ander vreemd iets, als ik in deze computer rechtermuisknop doe en dan eigenschappen zie ik gewoon de totale 4GB staan aan werkgeheugen, maar als ik Ctrl+alt+del doe en dan naar taakbeheer ga, en het tabje Prestaties bekijk staat er bij Fysiek geheugen (MB) totaal: 2047.

Dit moet toch gewoon 4096 zijn?

Verwijderd

Hoeveel geheugen zie je op het POST scherm als je de pc net opstart.
Tipje: met je Ctrl+shift+esc direct in de windows task manager.

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:53:
Hoeveel geheugen zie je op het POST scherm als je de pc net opstart.
Tipje: met je Ctrl+shift+esc direct in de windows task manager.
Afbeeldingslocatie: http://img534.imageshack.us/img534/8899/201202211851581.jpg

Dit is een foto van de eerste pagina als ik in de bios kom, en ben hem net meerdere malen helemaal door geweest, maar kan niks vinden, waar zou het bij kunnen staan?

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Als ik nu in taakbeheer op broncontrole druk staat er wel dat er 4096MB is geinstalleerd maar dat er 2046MB voor Hardware gereserveerd is, waarom is dat? En kan ik die instelling ook ergens veranderen?

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img818.imageshack.us/img818/7411/naamloospy.jpg

Wat ik heb geprobeerd:
- de optie memory remapping proberen te vinden in de bios (Helaas zonder resultaat).
- in msconfig het geheugen op 4096 zetten.

• RyuuPro

RyuuPro

That Damn Fly

Toppertje schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 21:40:
Wat ik heb geprobeerd:
- de optie memory remapping proberen te vinden in de bios (Helaas zonder resultaat).
Aangezien je een Phoenix/Award bios hebt, die optie heet anders bij hun.
(Mijn Gigabyte GA-990XA-UD3 heeft een Award bios, die heeft de remap-optie ook niet)

Had ergens gelezen dat er opties zijn voor ram dedicated voor de videokaart en een optie Memory Hole, die het zouden kunnen fixen.

Kaze Ni Nare

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Hm het probleem heeft zichzelf opgelost, nadat ik de pc een tijdje uit had staan en toen weer aan deed werkte het prima.

• Duckhamster
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik weet niet of het relevant is te vermelden dat beide geheugen sets op verschillende Cas Latency werken. Namelijk 5 en 6 respectievelijk. (indien er later nog problemen optreden)

[ Voor 13% gewijzigd door Duckhamster op 24-02-2012 00:47 ]

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-02 16:21

fynrd1

Fooled by Randomness

Heb je de meest recente bios erop staan? Heb je een cmos reset gedaan? Vaak kan dat een oplossing zijn op dit probleem. Kijk anders ook even in de manual of dit type geheugen ondersteund wordt door dit moederbord.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• RyuuPro

RyuuPro

That Damn Fly

Duckhamster schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 00:47:
Ik weet niet of het relevant is te vermelden dat beide geheugen sets op verschillende Cas Latency werken. Namelijk 5 en 6 respectievelijk. (indien er later nog problemen optreden)
(Die timings kan je wel aanpassen in je bios, zorg dat je de hoogste timing van beide pakt.
Voorbeeld:
Met 9-26-22-24 en 8-28-23-22 is het het beste om 9-28-23-24 te gebruiken.
-Bovenstaande is een fictief voorbeeld-)

Kaze Ni Nare

Pagina: 1