Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraagje monitoring windows servers

Pagina: 1
Acties:

• unrealbe
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-11 14:31
Goeiedag,

Voor mijn stage op een klein it bedrijf, die werken met windows servers bij andere kmo's moet ik op die servers een soort monitoring tool plaatsen en die informatie via eventueel een webapplicatie weergeven.

Nu mag ik een open source of gratis tool gebruiken om die informatie van de servers te halen en door te sturen maar zou ik dan zelf in c" met dot.net een webapplicatie maken.

Helaas vind ik zo goed als geen gratis monitoring tools die ervoor kunnen dienen.
Nu dacht ik NSClient++ (zonder nagius, want geen linux server.) te installeren en daarvan de data te kunnen gebruiken, maar dit lukt me niet. NSClient++ kan ik wel laten runnen maar ik heb geen idee hoe deze informatie teruggeeft.

Dus ik vroeg me af of jullie me misschien verder kunnen helpen door alternatieve voor te stellen eventueel.

mvg en bedankt

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 14:41
Hi

Om maar met de deur in huis te vallen, ik ken geen tooling, maar kan je wel mijn vragen geven die jouw vraag bij me oproept. Je opdrachtgever moet die kunnen beantwoorden.
Overigens iemand die aan een stagair de opdracht geeft "regel monitoring en het mag niks kosten" zegt veel over de IT onvolwassenheid van het bedrijf. Complexiteit wordt onderschat en de dosis kennis die nodig is om monitoring goed op te zetten. Je moet goed thuis zijn in alle componenten die een applicatie gebruikt; Netwerk, DNS, AD, IIS, SQL, WMI, etc..
Als ik monitoring zie, denk ik niet aan server monitoring, maar aan applicatie monitoring. Dus het bewaken van enkele componenten van een server, ipv een hele server.
unrealbe schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:53:
Voor mijn stage op een klein it bedrijf, die werken met windows servers bij andere kmo's moet ik op die servers een soort monitoring tool plaatsen en die informatie
Essentieel is van te voren te weten welke informatie hij verwacht, wil je alle foutmeldingen van een server zien? of alleen de foutmeldingen die er toe doen? wil je de componenten die foutmeldingen generen "context" geven.
Als voorbeeld, een website; een website weet opwelke webserver die actief is en weet welke database server erachter hangt en weet welke database er gebruikt wordt.
Met die gegevens kun je logische verbanden leggen in fouten, als in bovenstaand voorbeeld een spoolerservice er mee kapt, kun je dat wegfilteren omdat het geen gevolg heeft voor je website.
De beste test is daarnaast de gebruikerservaring ook te monitoren met bijv synthetische transacties.
bedrijven waar monitoring serieus op de kaart staat, doet beide, technische applicatie en gebruikerservaring monitoring.
via eventueel een webapplicatie weergeven.
Wat wil je precies weergeven? alleen de laatste fout meldingen, of een dashboard met een SLA score, meest voorkomende fouten, server die de meeste fouten genereerd, applicatie die de meeste fouten genereert etc..
moet het persee in een web app getoonworden of is een mmc plugin ook goed? Je opdracht gever mag dat beantwoorden.

Ik zou zeggen bestudeer de ingebouwde mogelijkheden van Windows. Aan de vraagstelling leid ik af dat er niet heel veel van verwacht wordt, dus misschien volstaan de ingeboude mogelijkheden. Essentieel is dan wel welke versie van Windows je gebruikt. Hoe nieuwer hoe meer mogelijkheden.

h2h,
Sem

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

unrealbe schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:53:
Voor mijn stage op een klein it bedrijf, die werken met windows servers bij andere kmo's moet ik op die servers een soort monitoring tool plaatsen en die informatie via eventueel een webapplicatie weergeven.
Voordat je een monitoring tool kunt selecteren zul je eerst de functionele en technische requirements moeten gaan vaststellen:
  • Wat wil je exact monitoren?
  • Hoe moeten evt. alerts/meldingen gepresenteerd gaan worden?
  • SMS/e-mail alerting noodzakelijk
  • Moeten verschillende rechten/rollen gedefineerd kunnen worden (mag iedereen de monitoring van elk systeem zien).
  • Etc.
Pas als dit afgekaderd is, kun je gaan kijken naar verkrijgbare tooling.

Gebruik ook even de GOT search. Vragen over monitoring en te gebruiken tooling zijn vaker langsgeweest.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-10 09:07
Om maar een tool te noemen:
- Xymon
- PRTG (hele goede, maar wel betaald, niet duur)

Denk zeker ook even na over de vragen die hierboven zijn gesteld!

Who Needs Windows...

• unrealbe
Bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad een vrij moeilijke opdracht en mijn kennis is verre van volledig wat betreft monitoring.

Omtrent de informatie. Er wordt verwacht dat echt ALLE informatie wordt verwerkt, of toch zoveel mogelijk. Bij Servers moeten dus de services (DHCP, DNS, FileServer...) gemonitored worden maar ook de hardware (middelengebruik: RAM, CPU, temperaturen...). Naast de servers moeten ook mogelijke fouten bij workstations en randapparatuur (via SNMP?) worden weergegeven.
Voor SNMP heb ik al een library gevonden die ik met C# kan gebruiken (vermoed ik). Link: http://www.codeproject.com/Articles/12993/SNMP-library

Hoe ik dat wil weergeven: Voorlopig was mijn eerste zorg hoe ik de informatie zou verzamelen. Er moet zeker een gradatie plaats vinden op gebied van meldingen en die meldingen moeten natuurlijk ook onderverdeeld worden per bedrijf. Kritieke fouten moeten kunnen gemeld worden via e-mail en eventueel SMS. Op gebied van rechten zijn er geen problemen aangezien de tool enkel door de BVBA gebruikt zal worden (iedereen binnen de BVBA mag dit dus zien).

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

unrealbe schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:01:
Omtrent de informatie. Er wordt verwacht dat echt ALLE informatie wordt verwerkt, of toch zoveel mogelijk.
En wat is het nu precies? ;) Snap je nu waarom je duidelijk een overzicht met requirements moet gaan opstellen? Het enige wat ik nu kan herleiden uit je posts is dat je:
  • (Windows?) services moet kunnen monitoren
  • Hardware-status moet inzichtelijk zijn
  • Er moet iets gedaan worden met performance-counters (defineer heel goed welke, en houdt rekening dat het per systeem kan verschillen welke counters met welke tresholds gemonitored gaan worden)
  • Er moet "randapparatuur" gemonitored worden (welke randapparatuur en wat moet er gemonitored worden)
Stel je opdrachtgever/stagebegeleider nu eens de vraag waarom men wil gaan monitoren. Men zal niet gaan willen monitoren voor de fun, en men zal er dus een bepaald doel mee hebben. Probeer dat doel ook goed vast te leggen in een opdrachtomschrijving. Juist het opstellen van requirements en de exacte opdrachtomschrijving zal veel tijd gaan kosten, maar is bijna de meest belangrijke stap voor welk project dan ook.
Op gebied van rechten zijn er geen problemen aangezien de tool enkel door de BVBA gebruikt zal worden (iedereen binnen de BVBA mag dit dus zien).
Maar dit betekend wel dat je de rechten dusdanig moet kunnen regelen dat geen andere medewerkers dan de BVBA inzage moet kunnen krijgen in de meetgegevens. Dit is dan gewoon onderdeel van de requirements.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Nagios, moest ik zelf ook gebruiken laatst.
Kijk maar op de site: http://www.nagios.org/

Ik heb het geinstalleerd op fedora, werkte prima en zonder problemen.
Succes!

edit: als je wilt heb ik daar nog documentatie van. (installatie, configuratie etc. etc.)
Moet je me even een dm sturen, dan kan ik je die vanavond toe sturen!

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2012 09:21 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:02
Al eens naar Spiceworks gekeken? Is ook gratis met een grote community.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• unrealbe
De reden dat ze willen monitoren is dat als er iets fout loopt ze dit kunnen zien op voorhand. Ik ga hier straks eens voorstellen of ik toch niet fedora of dergelijke mag virtueel draaien met nagios of zabbix op en mijn tijd dan in configuratie steek.

Spiceworks zag er op het eerste zicht wel goed uit maar de data zelf wordt naar spiceworks gestuurd, niet iets dat ik kan gebruiken dus.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

unrealbe schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:45:
De reden dat ze willen monitoren is dat als er iets fout loopt ze dit kunnen zien op voorhand.
Houdt er even rekening mee dat monitoren niet alleen is om "fouten" te voorkomen. Het wordt ook veelal ingezet om een stuk capacity-management mee uit te voeren (datagroei inventarisatie, bandbreedte verbruik, etc). Als jouw opdrachtgever dit ook wenst, dan moet je tooling niet alleen kunnen signaleren, maar ook rapporteren (en ja, dat zijn twee verschillende zaken).

Dus, nogmaals de tip om eerst even een goede inventarisatie uit te voeren. Naar mijn bescheiden mening focus je je in dit stadium teveel op de technische oplossing. :)

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11 11:29
Je wil eventueel zelf een applicatie schrijven met behulp van nsclient++, maar je hebt geen idee hoe je deze kan uitvragen of zelf kan laten sturen?
Dat is allemaal netjes gedocumenteerd op de website. Als je dat al niet kan ontrafelen weet ik niet of je wel zelf iets moet gaan willen bouwen.

Ikzelf zou ook voor een Nagios variant gaan. Er zijn ook zeer leuke varianten die gratis zijn tot een bepaald aantal ip's.
Kijk maar eens naar Groundwork Opensource en OP5.
OP5 is wat interface etc. wel mijn favoriet.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 10:54
Al gekeken naar MS Service Center Essentials?

Monitored alle events van servers en clients, apparte modules voor BV SQL server, DHCP server e.d. Groepering, en veel meer :)

http://www.microsoft.com/...em-center/essentials.aspx

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Mijn eerste keuze zou ook nagios zijn.. Lekker installeren en configureren. Zelf bouwen zou ik niet doen, zeker als je beperkt tijd en middelen hebt. Deze pakketten zijn jáááren lang ontwikkeld..

Je kan een slimme student zijn maar dat ga je niet in een stage periode beter doen.. En vergis je niet in wat je jezelf op de hals zou halen, het houd niet op bij een ping of een curl van een webpagina.. Veelal worden RAID sets, CPU/Mem load, fanspeed, powersupplies, schijfruimte, netwerkverkeer of zelfs verdacht netwerkverkeer, firewalls, events, services etc. etc. etc. allemaal gemonitort.

We draaien al onze servers in een data center, grotendeels managed platforms. We hebben een nauwe samenwerking met onze dienstverlener. Ik weet dat zij een groot scherm hebben met daarop de status van alle servers, gemonitord door nagios. Wanneer een van de servers een back-up weg zet en daarbij een hoge CPU load heeft krijgen we binnen een paar minuten notificaties WARNING, wordt het hoger of houdt het langer aan.. CRITICAL.. enz.

Wat ook erg van belang is is RAID monitoring. Een mooie RAID 1 or RAID 5 set in een server of SAN aanzetten en weglopen is vragen om problemen. Een RAID 5 set kan nog traag worden wanneer er een schijf uitvalt, een RAID 1 set hoeft uit zichzelf helemaal niet te melden om te blijven draaien op halve of dezelfde snelheid. Snel een schijf vervangen is belangrijk in zulke gevallen maar dan moet je het dus wel monitoren..

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maarja, hij wil geen Linux server ;) Daarbij is Nagios redelijk complex om op te zetten. Wel blijft het een van de aller krachtigste systemen ooit.

Verder ben ik het eens met Question Mark dat je vooraf precies en specifiek moet weten wat je wilt monitoren (en/of rapporteren). Ook voor Nagios. Als je het in de basis niet goed opbouwd, heb je later een uitdaging het te onderhouden.

offtopic:
Dit soort opdrachten zijn altijd prachtige stagiaire opdrachten waar later niets meer mee gebeurt. Stagiair weet van nog van blazen en knutselt een beetje wat in elkaar en na zijn periode weet niemand wat er gedaan is en dondert het hele werkje in mekaar.

Probeer er vooral zelf wijzer van te worden, unrealbe. Het is wel heel leerzaam, want monitoring and reporting is een van de belangrijkste zaken in de automatisering.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• unrealbe
Ondertussen toch al heel wat verder. Ik ga dus virtueel een linux server (CentOS) opzetten bij het bedrijf zelf met daarop een open source monitoring tool. Waar ik wel op zal moeten letten is dat het bedrijf de monitoring kan doen en nieuwe servers en dergelijke kan toevoegen zonder in het systeem zelf te zitten, dus webbased.
Ik neem nu mijn tijd om een aantal pakketten met plugins te testen. Nagios, Cacti, Zabbix, Shinken, Icinga.
Nagios werkt hier op een virtualbox en maakt verbinding via nsclient++ naar een virtuele windows server 2008, er is een basis email systeem actief ook die de fouten doorstuurt.

Ik denk dat ik later Icinga ga gebruiken, maar omdat het op Nagios gebaseerd is wil ik eerst de basis snappen. Voor het systeem later te beheren denk ik gebruik te maken van NConf, dit heb ik echter nog niet de kans toe gehad te bekijken.

Een aantal zaken waar ik nog aan denk:
Die linux server zal in het AD moeten zitten en de bestaande users moeten kunnen inloggen op de webinterface. Het zal ook de bestaande mailserver moeten gebruiken om emails te versturen.
Ook moeten er rapporten kunnen gestuurd worden en moet de logfile in hun sql databank terechtkomen.

Bedankt iedereen voor de reacties tot nu toe. Ben ondertussen vier dagen verder en heb al meer een idee hoe ik het hier ga doen. Omdat ik toch nie ZO bekend ben met linux zal het wel een heuse uitdaging worden. Straks heb ik een vergadering waar ik nog meer requirements ga vragen voor specifieker te werken.

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-11 20:42
Nagios is even wat uitzoekwerk, en kost veel tijd om op te zetten maar werkt goed!

Tegenwoordig werk ik met Zabbix, ook wel een aanrader.

http://www.zabbix.com/download.php

1 centrale monitoring server en aparte client die je op de windows bakken kunt installeren, in een config bestand geef je aan naar welke server die de data moet sturen.

• Remco
Wat betreft Linux en Nagios kennis, er zijn zat aanbieders die een Appliance aanbieden.
Ik weet dat die van Groundworks Enterprise gratis is tot 50 devices.

Persoonlijk zou ik niet alle losse onderdelen onderzoeken zoals Cacti, NConf etc.
Gewoon om te starten een aanbieder zoeken die dit allemaal al voor je heeft geconfigureerd en in elkaar heeft gedraaid in een appliance.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Verwijderd

Ik weet niet welke mening experts is toe bedaan maar ik zou gewoond de gratis Hyper-V pakken als ze allen Windows willen gebruiken.. Geen geknutsel met netwerk drivertjes etc. (verwacht ik). Waarom? Op het moment dat je de deur achter je sluit weet niemand nog wat je hebt geknutseld en hoe. Ik zou het zo standaar mogelijk houden en goed documenteren. Koppelen met AD kan redelijk eenvoudig bijv d.m.v. LDAP.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:30:
Ik weet niet welke mening experts is toe bedaan maar ik zou gewoond de gratis Hyper-V pakken als ze allen Windows willen gebruiken..
En hoe gaat een virtualisatie oplossing helpen bij het monitoren van systemen?

Verwijderd

En hoe gaat een virtualisatie oplossing helpen bij het monitoren van systemen?
TS geeft dit aan..
Ik neem nu mijn tijd om een aantal pakketten met plugins te testen. Nagios, Cacti, Zabbix, Shinken, Icinga.
Nagios werkt hier op een virtualbox en maakt verbinding via nsclient++ naar een virtuele windows server 2008, er is een basis email systeem actief ook die de fouten doorstuurt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2012 01:00 ]

• unrealbe
Even ter verduidelijking virtualbox is om hier lokaal gewoon de pakketten te testen, op de server gaat linux gedraaid worden met behulp van hyper-v

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

@Incr.Badeend:

Oke, maar dan bied je het dus gewoon aan als oplossing om de omgeving op te hosten, maar staat het los van de eigenlijke vraag. :)

• unrealbe
Goeieavond,

Zit hier weer met een vraag, zal eerst even updaten wat ik hier al heb.

Ik heb een werkende CentOS installatie virtueel op een server, puur voor monitoren.
Daarop staat Icinga (nagios based dus) Lokaal kan ik alle windows servers en workstations in het lan controleren op wat ik wil.

Wat ik echter nu moet doen ik om de server en workstations bij een klant (die elders staat) ook controleren. Nu vroeg ik me af hoe ik dat concreet kan doen. (VPN ofzo?)

Ik vind NSClient++ wel handig, gaat dit via dat tooltje?

Dus concreet: Hoe maak ik verbinding tussen de nsclients op verschillende hosts op een ander lan via WAN en onze Icinga monitoringtool.

Ideeën, tips zijn welkom want ik zit me hier een beetje blind te staren.

• Venomize
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-04 07:29
Hangt allemaal van de situatie af natuurlijk.

Je hebt twee mogelijkheden
- een VPN opzetten naar die klant en op die monitoren
- portforwarding in de firewall van de klant (niet echt aan te raden)

Verwijderd

nog een mogelijkheid:
Server bij hun installeren, alles configureren.
Daarna zorg je dat je hem extern kan bereiken.

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:32
Wellicht is http://www.serverimpulse.com, wat door een medetweaker gebouwd wordt interresant.

• Remco
unrealbe schreef op donderdag 05 april 2012 @ 16:25:
Ik vind NSClient++ wel handig, gaat dit via dat tooltje?
Ja, dat kan. Zoek eens op NSCA. Dat protocol wordt ook door nsclient++ ondersteund.

• unrealbe
Ok hier mijn bevindingen en mogelijke oplossingen.
Via NSCA en tunneling = passive checking, zo zullen we bij de klant geen printers of switches kunnen checken, geen optimale oplossing maar wel een doenbare. Hoe we die tunneling dan gaan moeten toepassen weet ik nog niet.
Een andere oplossing is lokaal bij iedere klant virtueel een linuxserver met nagios installeren (zelf een image maken lijkt me best) die als collector werkt en dan via inverse ssh die informatie kunnen "doorspelen".

Mij lijken dit de enigste twee echte oplossingen zonder het hele project weg te smijten (en dus men stage).
Moeilijkheden: die tunneling in combinatie met nagios heb ik geen ervaring mee + is vrij weinig van terug te vinden.

Hier op het bedrijf vroegen ze dan of er geen collector was die ze gewoon op hun windows server kunnen installeren. (zoals nsclient dan) dat ze wel active checking kunnen doen maar geen aparte server hoeven te installeren.
Pagina: 1