Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb sinds vorig jaar mei een Game PC en heb er al de nodige problemen mee gehad.

Momenteel is er een probleem met de harde schijven. Bij het opstarten wordt in eerste instantie de C: schijf niet herkend waardoor Windows 7 niet kan opstarten. Na een reset wordt hij wel weer herkend en start de PC gewoon op. Daarnaast zitten er nog twee schijven in de PC voor downloads en games. Deze vallen af en toe onder Windows gewoon uit waardoor downloads en games die ik op dat moment aan het spelen ben vastlopen. Ze worden dan ook niet weer weergeven in de verkenner. Je hoort wel dat de hdd's continu opnieuw opstarten maar ze komen dus niet in de verkenner. Na een herstart soms weer wel.

De harde schijven heb ik al los getest in een hdd dock en dan werken ze prima. Ook de SATA kabels heb ik vervangen met nieuwe maar dat maakt ook geen verschil. Ik ben dan ook van mening dat het aan het moederbord ligt en dan met name aan de SATA controller.

Aan de voeding lijkt het me niet te kunnen liggen aangezien de PC nooit spontaan uitvalt.

Heeft iemand hiervoor een oplossing of zit er gewoon echt een defect in het moederbord. Bij de winkel waarbij ik het systeem heb gekocht krijg ik geen nieuwe want zij zeggen dat ik hem zelf kapot heb gemaakt. Dit is natuurlijk helemaal niet waar want ik heb deze PC alleen maar gekocht zodat ik er zelf geen hoefde te bouwen.

Ook MSI geeft geen support want hun zeggen dat ik bij de winkel moet zijn die dan op zijn beurt weer contact op neemt met de RMA van MSI, maar ikzelf kan dat niet. MSI gaf wel aan dat eventueel een andere winkel het wel kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-07 13:20
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:38:
Aan de voeding lijkt het me niet te kunnen liggen aangezien de PC nooit spontaan uitvalt.
Dat zou ik toch proberen na te gaan. Zitten de HDD's op dezelfde lijn? Heb je eventueel kans om de voeding even te vervangen? Dan kan je die daarna wellicht definitief uitsluiten.

En waarom is de winkel van mening dat jij het kapot gemaakt hebt dan? Hebben ze hem nagekeken? En wat is hun conclusie dat er defect is?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-06 15:25
Heb je wel de B3 revisie van je moederbord?

Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de B3 versie van het moederbord uiteraard. Heb zojuist de kast opengemaakt en kwam er achter dat er op de voeding een 4 pin aansluiting was aangesloten en hier zat weer een SATA 3 weg stekker aangekoppeld waaraan de hdd's waren aangesloten. Heb nu twee hdd's direct aangesloten op de voeding en maar een schijf op deze verbinding en nu worden alle 3 de schijven herkend. Erg raar.

Daarnaast geeft het moederbord bij twee schijven aan SATA: (en de naam van de schijf) maar bij een schijf SO + (de naam van de schijf). Dit was voorheen ook maar dan bij een andere schijf? Is dit goed of fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:38:
[...]
[...]
Een voeding kan goed slecht zijn terwijl de PC nooit uitvalt. Bij mij pas nog 3 lekkende condensatoren in de voeding vervangen. Enige wat uitviel was dat wat aangesloten was op USB. Verder deed ie het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
A4- schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:58:
[...]

Een voeding kan goed slecht zijn terwijl de PC nooit uitvalt. Bij mij pas nog 3 lekkende condensatoren in de voeding vervangen. Enige wat uitviel was dat wat aangesloten was op USB. Verder deed ie het perfect.
Oh oke. Hoe kan ik checken of mijn voeding verder in orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:09
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:33:
Ik heb de B3 versie van het moederbord uiteraard. Heb zojuist de kast opengemaakt en kwam er achter dat er op de voeding een 4 pin aansluiting was aangesloten en hier zat weer een SATA 3 weg stekker aangekoppeld waaraan de hdd's waren aangesloten. Heb nu twee hdd's direct aangesloten op de voeding en maar een schijf op deze verbinding en nu worden alle 3 de schijven herkend. Erg raar.
Is niet raar, door de manier van aansluiten was één van de 12 of 5V lijnen max/over belast.
Je hebt nu de belasting beter verdeeld over de verschillende lijnen.

Ik zou nu gewoon het systeem goed belasten en kijken of dat goed gaat.

Omdat een stervende voeding niet uitgesloten is, voor de zekerheid wel even de lijnspanningen meten onder belasting.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:30:
[...]

Is niet raar, door de manier van aansluiten was één van de 12 of 5V lijnen max/over belast.
Je hebt nu de belasting beter verdeeld over de verschillende lijnen.

Ik zou nu gewoon het systeem goed belasten en kijken of dat goed gaat.

Omdat een stervende voeding niet uitgesloten is, voor de zekerheid wel even de lijnspanningen meten onder belasting.
Hoe test ik de lijnspanningen? Heb geen speciale meetapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:09
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:37:
[...]

Hoe test ik de lijnspanningen? Heb geen speciale meetapparatuur.
Een gewone voltmeter is afdoende. Voor minder dan een tientje op diverse plekken te koop (bv Gamma, Onderdelenhuis, wrs zelfs Kijkshop)

aanvulling: Kijkshop heeft niet eentje onder €10, de meeste bouwmarkten wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 20-02-2012 19:57 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:53:
[...]

Een gewone voltmeter is afdoende. Voor minder dan een tientje op diverse plekken te koop (bv Gamma, Onderdelenhuis, wrs zelfs Kijkshop)

aanvulling: Kijkshop heeft niet eentje onder €10, de meeste bouwmarkten wel.
Thanks, nou las ik op HWI van iemand die dit probleem ook heeft gehad en het toch lag aan de sata controllers van het moederbord. Misschien zit er toch meer achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-07 13:20
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:00:
[...]
Misschien zit er toch meer achter?
Daar kom je alleen achter door onderdelen uit te sluiten ;)

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rupie schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:06:
[...]

Daar kom je alleen achter door onderdelen uit te sluiten ;)
Haha, inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na twee dagen geen enkel probleem meer gehad. Zou het dan nu toch opgelost zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:50:
Na twee dagen geen enkel probleem meer gehad. Zou het dan nu toch opgelost zijn? :)
Hierop is maar 1 antwoord mogelijk. Time will tell. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:24
Zo te zien lijkt het probleem (voorlopig) te zijn verholpen. Je noemde in de eerste post dat de winkel het niet terug wilde nemen?! Daar zou je toch nog eens goed naar gaan kijken. Mits je nog garantie hebt en de computer geassambleerd is bij de winkel zouden zij het moederbord gewoon moeten innemen. Zij gaven aan dat jij het zelf had kapot gemaakt, konden zij schade constateren? Dat zou misschien een oorzaak kunnen zijn van recente problemen die je bent tegengekomen.

Daarnaast, contact opnemen met MSI is handig voor support, je kan niet verwachten dat zij je product terugnemen. Je hebt met de verkoper (de winkel) een koopcontract gesloten (de aankoop). De winkel is verantwoordelijk en zal moeten zorgen voor eventuele vervanging en/of terugname van een product. Een fabrikant is in dit geval daar niet toe verplicht, zij het dat sommige fabrikanten hier coulant mee om gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Stef42 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:00:
Zo te zien lijkt het probleem (voorlopig) te zijn verholpen. Je noemde in de eerste post dat de winkel het niet terug wilde nemen?! Daar zou je toch nog eens goed naar gaan kijken. Mits je nog garantie hebt en de computer geassambleerd is bij de winkel zouden zij het moederbord gewoon moeten innemen. Zij gaven aan dat jij het zelf had kapot gemaakt, konden zij schade constateren? Dat zou misschien een oorzaak kunnen zijn van recente problemen die je bent tegengekomen.

Daarnaast, contact opnemen met MSI is handig voor support, je kan niet verwachten dat zij je product terugnemen. Je hebt met de verkoper (de winkel) een koopcontract gesloten (de aankoop). De winkel is verantwoordelijk en zal moeten zorgen voor eventuele vervanging en/of terugname van een product. Een fabrikant is in dit geval daar niet toe verplicht, zij het dat sommige fabrikanten hier coulant mee om gaan.
Klopt. De winkel heeft verder niet gekeken of er schade aan is maar verteld dit gewoon. MSI kan zelf niet omruilen hiervoor moet ik bij de winkel zijn zeggen ze.
Pagina: 1