Tukkertje-RaH schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:30:
[...]
Ik ben het niet met je eens.... Het antwoord op 'en hoe deden ze dat voor die tijd' is irrelevant, omdat voor die tijd er geen digitale bestanden waren in de mate waarin ze er nu zijn. Overigens fikten vroeger bibliotheken ook gewoon af, ging de basis administratie in de brand en zat je ook zonder...
De opkomst van digitale fotografie - en daarmee de groei aan schattige babyfoto'tjes die alleen maar op een schijf staan - is van de afgelopen 5 jaar. En inderdaad, ik ken mensen die geen backups maakten en het nu zonder die foto's moeten doen... Branden op CDs gaat een tijdje goed totdat 't versloft en je vergeet backups te maken (toch een redelijk tijdrovende bezigheid). Een harde schijf bij ouders of vrienden is niet flexibel genoeg - en dat is een online backup dus wel.
........
De essentie van een backup (of eigenlijk: disaster recovery) zit deels in het feit dat je deze niet op dezelfde plaats bewaart als waar de primaire data staat. Toegegeven, de kans dat alles afbrandt is gelukkig erg klein, maar een overstroming zou je best nog eens voor problemen kunnen stellen...
De prijs die momenteel wordt gevraagd voor online backup (60 dollar op jaarbasis) is denk ik lastig zelf te regelen - zeker over een periode van 10 jaar. Mijn NAS is 4 jaar oud, maar dat is toch echt aan vervanging toe. Elektriciteit zal een deel van de kostenpost zijn (15 a 20 Watt volcontinu - da's ongeveer 15-20 euro per jaar, dus 150-200 euro in 10 jaar)...
Ikzelf houd het voorlopig nog even op een harde schijf buitenshuis (op kantoor & ouders). Wat ik is aan dagelijkse updates neem ik maar voor lief. De ervaringen die ik zo her en der lees over Ziggo's service zijn nog niet goed genoeg. En m'n data opslaan buiten de EU vind ik niet prettig - de US zou zonder enige moeite of gerechtelijk bevel alles van me door kunnen spitten. M'n privacy is ook wat waard!
Voor die tijd is de vraag voor er online opslag was en dan heb ik het niet over bibliotheken maar 10 jaar geleden en minder zelfs nog. hoe deden we dat toen.? voor het `cloud` gebeuren.
En digitale foto toestellen bestaan al wat langer dan 5 jaar hoor daar liepen we al mee rond in de jaren 90 en hoe ging dat toen, het verlies tegen gaan.?
Dat die mensen van je de boel kwijt raakten is hun eigen fout door geen controle uit te voeren backups moet je ook bijhouden, ook online hoor. Dat was toen en nu nog net zo.
Brand is ook het enige argument wat men aan gaat halen als alles is weg, maar dat is niet zo recover komt dan om de hoek kijken maar ach het verbrande huis is niet belangrijk ik moet even gelijk online mijn foto´s nazien, kom op zeg je hebt dan wel wat anders te doen dacht ik, en dan is de tijd die een recover van de locale opslag gaat duren ondergeschikt, want brand is niet gelijk dat de hdd´s stuk zijn he. Het blijft discutabel dat is zo maar als enige argument nee daar geloof ik niet in.
En omdat ik niet de minste ben geef ik 2x de prijs voor opslag zoals je zegt kortom 120 dollar, ach wacht we maken er euro´s van en ronden het af naar boven 150 per maand... en daar kan ik dan mijn 15Tb kwijt.? met minimaal 50Mbit up en down, denk ut nie.
Oja nog eentje om over na te denken buiten de privacy met online, dan gooien we encrytie erover en kan men het niet lezen. En nu komt het dan, stel (niet persoonlijk he) stel je hebt dat bestand op je online backup staan en de boel brand af waarbij je het loodje legt en je vrouw niet, zeg maar dag tegen de foto´s want die zie je niet meer terug, want ze weet het wachtwoord niet van dat bestand. Hoe kom ik nu of zij bij die foto´s ? of als jullie beiden omkomen en dat wisten hoe komen de nabestaanden er dan achter.? en het waren nog wel de enige foto´s die we van ze hadden. Jammer dat alle memo papiertjes aan de monitor verbrand zijn.
Als je na wil denken denk dan ook na over dit soort dingen, want dat vergeet men nogal, dingen gebeuren altijd een ander maar mij niet is snel de gedachte, maar vergeet niet, ook jij bent te missen en wat dan.? en denk niet ik ben nog jong dat dacht dat voetballertje van 14 onlangs ook. poef weg van deze wereld.. wat was het 3 sporters in 1 week.? ik bedoel maar, sporten was toch gezond.? alleen gezondheid is relatief net als alle andere dingen en dus ook je backup.
Laat het duidelijk zijn dat het voorbeeld niet kwetsend is gericht, aan wie dan ook.