TL;DR: ontwerp een energiezuinige verbouwing van appartementsgebouw
Ha allemaal,
Het appartementsgebouw waar ik in woon is in 1993 gebouwd, en destijds voorzien van reguliere combi-CV-ketels, wel met waterafvoer. Deze ketels lopen tegen het einde van hun levensduur, maar tegelijkertijd neemt de gasprijs hard toe. De business-case voor het vervangen van de ketels voor HR-ketels neemt daarom af, en ik hoop een mooi ontwerp te kunnen maken voor een hybride zonne-installatie op dit pand.
Het vervangen van alle CV-ketels zal neerkomen op zo'n 1500 euro per ketel = ~ 27.000 euro
Mijn inschatting is dat het gehele pand 18x1200 = ~ 22.000 m3 gas en 18x2400 + 33.000 = ~ 75 MWh elektriciteit verbruikt op jaarbasis. Dit moet samen tegen de 30.000 euro per jaar kosten.
18 appartementen
-- convectoren (5 stuks)
-- warmtewisselaar (voor tapwater en verwarming)
-- plaatsing
Appartementsgebouw
-- buffer opslag water
-- warmtepomp (lucht-water, water-water, grond?)
-- transportleidingen naar appartementen
-- pomp + noodpomp (dubbel uitvoeren / nood?)
-- zonnecollectoren (zo'n 400 m2 beschikbaar - buffer)
-- zonnepanelen (doet ook af aan beschikbare oppervlak)
-- rioolwater WTW (optie?)
Bedoeling is uit te komen op een acceptabele investering en minimale verbruikskosten.
Ha allemaal,
Het appartementsgebouw waar ik in woon is in 1993 gebouwd, en destijds voorzien van reguliere combi-CV-ketels, wel met waterafvoer. Deze ketels lopen tegen het einde van hun levensduur, maar tegelijkertijd neemt de gasprijs hard toe. De business-case voor het vervangen van de ketels voor HR-ketels neemt daarom af, en ik hoop een mooi ontwerp te kunnen maken voor een hybride zonne-installatie op dit pand.
Huidige situatie
Het pand is grofweg 400 m2 per etage, 5 etages hoog, onderverdeeld in 4 etages per verdieping en twee op de begane grond, resulterende in 18 appartementen van zo'n 90 m2. Elk appartement is voorzien van een eigen combi CV-ketel, nu tegen de 20 jaar oud. De heipalen zijn opgesteld per strekkende meter(!) en zo'n 18 meter lang, omdat het een drassig gebied is. Achter het pand loopt een slootje, en het grondwater staat vrij hoog. Het pand is voorzien van trappenhuis, liftinstallatie, TL-buizen door het hele pand en een hydrofoor, wat zo'n 6000 euro = ~ 30 MWh electriciteitslast oplevert voor de gezamelijke ruimte. Per appartement wordt tussen de 800 en 2000 m3 gas per jaar weggestookt, uiteraard voor de bovenverdieping meer. De ruimtes worden verwarmd met traditionele radiatoren, vloerverwarming is niet toegepast. Naar de normen van die tijd is sprake van een goed geïsoleerde gevel en overal dubbel glas. Ook is ventilatie (geen balans-ventilatie!) aanwezig, samen met ventilatieroosters boven de ramen. Per appartement een balkon, niet koude-brug vrij. Door de levensduur van het pand is binnen afzienlijke tijd sprake van een onderhoud aan het dak (nog geen beschadigingen). De VvE functioneert goed en is in staat keuzes te maken en strategisch te investeren, mede door de aanwezigheid van veel hoogopgeleide koppels en oudere mensen, die de term 'zuinig' prima begrijpen. Iedereen kookt electrisch. Het (platte) dak is ontworpen naar de normen van de tijd waarin het gebouwd is, dus ik schat in dat dit 200 kg/m2 moet kunnen dragen? De appartementen hebben allemaal een meterkast, die boven elkaar geplaatst zijn en waardoor transportleidingen gemaakt kunnen worden. Achter het toilet is bij elk appartement ook ruimte voor het aanbrengen van leidingen en/of installaties, die dan naar de inpandige berging direct aangrenzend gebracht kunnen worden. Leidingen van CV-ketel naar radiatoren zijn 15 mm., leidingen naar tapwater zo'n 12 mm. Een aantal appartementen is voorzien van een bad.Het vervangen van alle CV-ketels zal neerkomen op zo'n 1500 euro per ketel = ~ 27.000 euro
Mijn inschatting is dat het gehele pand 18x1200 = ~ 22.000 m3 gas en 18x2400 + 33.000 = ~ 75 MWh elektriciteit verbruikt op jaarbasis. Dit moet samen tegen de 30.000 euro per jaar kosten.
Ideaal
In een ideale wereld zou dit pand verbouwd worden naar een bijna-nul verbruik. Ik hoop dat dit te realiseren valt door het toepassen van zonnepanelen, zonneboilers, aardwarmte (?), een warmtepomp en het ombouwen naar lage-temperatuur verwarming. Via warmtewisselaars en energiemeters kan het verbruik per appartement gemeten en verrekend worden. Kunst is een goed ontwerp te bewerkstelligen, subsidies op te duiken (wel innovatief, maar weinig kans?), financiering te regelen en in het algemeen een partij aan te trekken die in staat is een dergelijk project goed te gaan doen. In dit topic ga ik op zoek naar voorbeelden, kennis en tips. Ik hoop een haalbaar voorstel aan de VvE te kunnen doen.Ontwerp
Het ontwerp moet voldoen aan een aantal randvoorwaarden:- Kosten moeten binnen redelijke kaders blijven, en verbruikslasten moeten flink omlaag
- Het project moet haalbaar zijn, dat wil zeggen dat dit in een maand aangebracht moet kunnen worden
- Het project moet goed uit te leggen zijn (dus bewezen technologie)
- Ook met een week -7 graden moet het gebouw op redelijke temperatuur blijven, terwijl tussen 6 en 9 's ochtends zo'n 10 douchebeurten van 10 minuten plaatsvinden.
Kosten
De kosten bestaan uit:18 appartementen
-- convectoren (5 stuks)
-- warmtewisselaar (voor tapwater en verwarming)
-- plaatsing
Appartementsgebouw
-- buffer opslag water
-- warmtepomp (lucht-water, water-water, grond?)
-- transportleidingen naar appartementen
-- pomp + noodpomp (dubbel uitvoeren / nood?)
-- zonnecollectoren (zo'n 400 m2 beschikbaar - buffer)
-- zonnepanelen (doet ook af aan beschikbare oppervlak)
-- rioolwater WTW (optie?)
Bedoeling is uit te komen op een acceptabele investering en minimale verbruikskosten.
Vragen
Kunnen jullie me helpen met het volgende:- Zitten er foutjes in genoemde getallen / aannames?
- Wie kent er voorbeelden van dergelijke plannen?
- Wie kent bedrijven die dit zomaar even voorrekenen en/of kunnen uitvoeren?
- Ben ik iets vergeten?
- In de tekst staan nog een hoop vragen en vraagtekens, spui je ideeen hierover!
to do
- Sommetjes belasting maken (warm houden + verwarmen + tapwater)
- Simulatie ontwerp opzetten
- Dimensioneren capaciteiten en diameters
- Benodigde componenten identificeren
- Aardwarmte / koude vergunning en componenten nagaan
[ Voor 0% gewijzigd door BvDorp op 21-02-2012 13:17 . Reden: CV-ketels per appartement toegevoegd ]