SQLServer datadictionary controle

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 17:43
Een applicatie is gekoppeld aan SQLServer 2000, 2005 of 2008R2.
Bij het opstarten controleert de app de structuur van de tabellen, inhoud van StoredProcedures etc.
De beschrijving van de tabellen, storedprocedures etc is in een XML opgenomen.

Alle controles etc zijn nu zo'n beetje gericht op 2000, en soms is dat niet echt handig (het werkt wel, maar het kan beter) denk bv aan kolom type TEXT, wat veel beter is om te vervangen door VarChar(max).

Hoe kan je dat nu beter opzetten, op de toekomst gericht, gemakkelijk onderhoudbaar etc. Vervelende is dat ik 2000, 2005 etc moet blijven ondersteunen... Ik kan de klant niet dwingen om op een hogere versie over te gaan op dit moment.

Zijn er tools/trucs in SQLServer zelf? Tips?

Meeste wat ik zie voorbijkomen is op 1 versie van SQLServer geënt.

facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2020

eek

@MagickNET

Ik heb geen kennis van jullie business model dus misschien sla ik de plank volledig mis. Maar zou je er niet voor kunnen kiezen om met een 'nieuwe versie' van de appplicatie te beginnen waar je minsten 2005 voor nodig hebt? En te stoppen met het toevoegen van uitbreidingen aan de 'oude versie'. Op die manier motiveer je klanten die 2000 gebruiken om een upgrade uit te gaan voeren.

Skill is when luck becomes a habit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course
sorry voor de late reactie. ben even met wat anders bezig geweest.
eek schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 08:16:
Ik heb geen kennis van jullie business model dus misschien sla ik de plank volledig mis. Maar zou je er niet voor kunnen kiezen om met een 'nieuwe versie' van de appplicatie te beginnen waar je minsten 2005 voor nodig hebt? En te stoppen met het toevoegen van uitbreidingen aan de 'oude versie'. Op die manier motiveer je klanten die 2000 gebruiken om een upgrade uit te gaan voeren.
Meeste klanten zijn niet kapitaal krachtig genoeg om dit van te vragen.

Ik begreep van een reactie op The Code Project dat dit soort databasecontroles niet vaak gebeuren.
Er wordt gecontroleerd in een 'Version' tabel of de database naar de juiste versie geupgrade is.

Toch weet ik dat er verschillende applicaties zijn die geen eisen stellen aan het type database dat er achter hangt (Oracle, MySQL, SQLServer) als ze maar SQL ondersteunen. Ben erg benieuwd hoe dat daar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe worden de databases aangemaakt? Via de applicatie of wordt dit op een andere manier gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 17:48:
Hoe worden de databases aangemaakt? Via de applicatie of wordt dit op een andere manier gedaan?
Dat is een zwak punt...
De kern van de database wordt initieel van een standaard lege gemaakt. Deze is echter niet helemaal up to date, dus hier wordt uitgegaan van het controle mechanisme om te zorgen dat eventuele fouten eruit gehaald worden.

Een database zonder data is voor veel klanten niet het uitgangspunt. via converter tools worden dossiers van een externe bron omgezet in data in de database.

Vervolgens wordt door een Installer allerlei scripts uitgevoerd om de database naar de juiste versie te brengen.
Een mengeling van handwerk en applicaties hoofdzakelijk dus.