Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 09:39
Via paps en mams ben ik ooit aan een ING rekening geholpen, en die gebruik ik tot op de dag van vandaag nog. Omdat ik straks geen student meer ben en het volle pond moet voor de rekening moet gaan betalen, ben ik eens een beetje aan het rondsnuffelen naar alternatieven. Bij de ASN spaar ik al een tijd, en die hebben bijvoorbeeld een iets goedkopere rekening waar je nog eens rente krijgt ook. Wat me alleen heel erg bevalt aan de ING zijn de TAN-codes, aangezien ik als student vaker uit dan thuis ben, ook als ik eens iets online bestel. Ik heb al moeite zat m'n portomonee mee te nemen en zon apart aparaatje voor overboekingen vind ik toch niet ideaal. Elke andere Nederlandse bank lijkt daar echter aan te doen.

Toen kwam ik erachter dat met de ingang van SEPA eerder dit jaar het in principe een stuk makkelijker moet worden om een rekening bij een buitenlandse bank binnen de eurozone te gebruiken. Ik vond de DKB, die haar diensten voor alle Euro-burgers aanbiedt. Zij bieden naast tancodes ook nog eens alles gratis aan + gratis creditcard. Lijkt dus een goede deal, maar nu komt de vraag:

Zijn hier mensen met een buitenlandse rekening die wonen en werken in Nederland? Werkt dat nou een beetje? Het pinnen en betalen komt wel goed heb ik de indruk, maar hoe zit het met loonstortingen, leningen, belasting, toeslagen, automatische incasso's? Ik kon met de search alleen ervaringen over het omgekeerde vinden: Nederlanders met een Nederlandse rekening in het buitenland. Ben benieuwd naar mensen met ervaringen!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat ik direct zie dat relevant voor jou is:
Berechnung direktes Kundenentgelt durch den Automatenbetreiber
an Geldautomaten anderer Banken im Ausland ............................
1,0% vom verfügten Betrag, mind. 10,00 EUR
Nu weet ik niet of die 10 euro minimum is wat je betaald of wat je opneemt, en mijn duits is nogal ruk, maar ik hoop dat je niet te vaak geld uit de muur dan wil trekken. (Weet trouwens zo niet of SEPA dat zou veranderen).

Een betaalrekening kost ook echt 3x niks, zelf zou ik in iedergeval niet voor dat kleine beetje geld je die mogelijke problemen op de hals gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Via de creditcard kun je gratis geld uit de muur trekken, dat is inderdaad even opletten. Gelukkig doe ik dat niet zo vaak.

De kosten ervan is ook maar de halve reden. Mijn vraag is of die mogelijke problemen uberhaupt bestaan. Het idee van die SEPA is dat dat allemaal verleden tijd is, maar alleen mensen die het al zo geregeld hebben kunnen zeggen of er toch problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Let op, Nederland is een van de goedkoopste landen om te bankieren. Ik hoorde ooit (tien jaar geleden) de kosten in Italie: het *beeindigen* van een rekening kost al 100 Euro aan administratiekosten.

Maar goed, op termijn moet dit kunnen. Luxemburg heeft reeds in 2004 (of zo...) alle bankrekeningnummers overhoop gegooid en geeist dat iedereen met IBAN-nummers werkt - IBAN is de standaard voor internationaal betalingsverkeer. Zou je Luxemburger zijn dan had je geen probleem. Maar het gaat dus om Nederland.

Het meest concrete probleem is Nederlandse acceptgiro's. Daar staat heel vaak een controlegetal van 16 cijfers op, waarmee de ontvangende partij de betaling aan jou kan toeschrijven. Internationale overschrijvingen ondersteunen dat controlegetal niet. Ofwel, als je bv. een boete betaalt, dan maak je het over en moet je maar afwachten of de ontvanger jouw overschrijving aan jou koppelt, danwel jou blijft achtervolgen met nieuwe aanmaningen enz.

Een tweede probleem is automatische incasso's. Binnen Nederland is er een standaard ('CLIEOP03') maar dat is alleen geschikt voor Nederlandse bankrekeningen: alleen Nederlandse banken doen daaraan mee. Je kan dit probleem natuurlijk ontwijken door geen automatische incasso's aan te gaan maar zelf de betaling te verzorgen, maar dan krijg je weer het eerste probleem.
Overigens wordt deze standaard ook gebruikt voor automatische betalingen, maar daar heb je waarschijnlijk weinig mee te maken, hoogstens salarisbetalingen.

Een derde probleem is registratie bij individuele ontvangers en betalers. Niet iedereen is bekend met internationale (IBAN) rekeningnummers. Deze zijn veel langer dan Nederlandse nummers, en bevatten ook letters. Je kan je voorstellen dat niet alle software daar tegen kan.

Tenslotte is zijn internationale betalingen lastig voor betalingen van vrienden en familieleden. Als zij geld naar jou willen storten moeten zij uitzoeken hoe je een internationale betaling uitvoert, wil je geld naar hun storten dan moet je hun IBAN-nummer weten.

(Disclaimer: Ik ben Nederlander maar woonde en werkte enige tijd in Belgie. Ik heb daar een rekening moeten openen wegens een aangepaste vorm van de eerste regel: De Belgische controleregel wijkt aanzienlijk af van de Nederlandse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Nederland is inderdaad goedkoop ik zit bij de SNS/ABN en betaal daar iets van 5 euro per kwartaal? En dan nog wat kleine bijkomende kosten.

Nu zit ik sindskort in China en betaal ik 18 euro.. per maand en dien je ook nog eens 10.000 euro minimaal te storten (wel met CC en andere grappen) bij de standard chartered. Een vriend van me zit bij de HSBC en dient ook een minimale storting te doen.

Verder het pinnen ik weet niet het fijne ervan ik lees wel vaker dat dit gratis is met een CC maar somehow betaal ik met mijn ABN wanneer ik geld 'pin' 10 euro per keer terwijl met een gewone debitkaart het 2,5% is. Ik heb me niet de moeite genomen voor de details maar ik zou hier zeker mee op letten.

Ook let erop hoeveel je per keer maximaal kunt pinnen en in het totaal maximaal. Je kunt anders nog wel eens voor een vervelende verrassing staan wanneer je wat duurs wilt betalen. Ik zou me ook afvragen hoe het zit met iDeal en buitenlandse kaarten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangezien je in NL woont en straks werkt, wellicht handig om het volgende even mee te nemen:

ING stuurt zijn TAN codes vanaf een nummer dat een zgn. "shortcode" is, oftewel een nummer als 6565 oid. Iig: geen echt telefoonnummer. Dat soort nummers worden soms door buitenlandse telco's geblockt.
Ter illustratie: mijn beste vriend woont in de USA, en heeft een US mobiel (AT&T oid). AT&T blockt sms berichten van een buitenlandse shortcode. Gevolg: hij krijgt zijn TAN-codes niet binnen. Erg onhandig in geval van telebanking.

Mocht het zo zijn dat een buitenlandse bank ook TAN codes verstuurt met een shortcode en jij jouw NL telco dat soort nummers ook blockt, dan ben je dus ook de sjaak.

Vandaar ook mijn tip: als je voor een buitenlandse bank kiest, zorg dan dat je niks per SMS hoeft te ontvangen om te kunnen internetbankieren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:19
Je kan toch gewoon je NL nummer aanhouden in het buitenland? Ik heb dat een paar jaar gedaan toen ik in het buitenland zat. Ik heb toen goedkoopste abbo genomen (5 euro per maand). Is misschien wel zonde van het geld maar het kan wel.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zou uiteraard kunnen. Maar in geval van TS zou dat betekenen dat om safe te spelen, hij een nummer moet hebben uit het land waar zijn nieuwe bank is gevestigd ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Chief-XL schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:59:
Je kan toch gewoon je NL nummer aanhouden in het buitenland? Ik heb dat een paar jaar gedaan toen ik in het buitenland zat. Ik heb toen goedkoopste abbo genomen (5 euro per maand). Is misschien wel zonde van het geld maar het kan wel.
Doe ik al 12 jaar ;)

Maar TS woont geloof ik gewoon in NL

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
furby-killer schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:50:
Wat ik direct zie dat relevant voor jou is:

[...]

Nu weet ik niet of die 10 euro minimum is wat je betaald of wat je opneemt, en mijn duits is nogal ruk, maar ik hoop dat je niet te vaak geld uit de muur dan wil trekken. (Weet trouwens zo niet of SEPA dat zou veranderen).

Een betaalrekening kost ook echt 3x niks, zelf zou ik in iedergeval niet voor dat kleine beetje geld je die mogelijke problemen op de hals gaan halen.
Voor bijvoorbeeld Duitsers is het ontzettend duur om te pinnen bij andere (niet eigen) banken. Daarom zie je hier op zaterdagen Duitsers ook vaak met grote bedragen rondlopen en nergens pinnen.
Bij ons in Nederland worden die kosten gedekt door banken. (Die kosten zijn trouwens €7,50 per opname!)

Ik zou een Nederlandse rekening kiezen voor gebruik in het buitenland. Dan kost het jou €2,50 per opname vanuit een niet-euroland.

Trouwens, het IBAN-nummer is niet heel veel verschillend van je huidige rekeningnummer. Het bevat een extra, namelijk de land, bankcode en een controlegetal. Een Rabobank-rekening IBAN-nummer kan bijvoorbeeld zijn NL69RABO0123456789, waarbij NL de landcode is, 69 het controlegetal om de rekening te controleren op geldigheid, RABO de bankcode en 0123456789 je huidige rekeningnummer met de 0 voorop.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

The Eagle schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:53:
ING stuurt zijn TAN codes vanaf een nummer dat een zgn. "shortcode" is, oftewel een nummer als 6565 oid. Iig: geen echt telefoonnummer. Dat soort nummers worden soms door buitenlandse telco's geblockt.
Ter illustratie: mijn beste vriend woont in de USA, en heeft een US mobiel (AT&T oid). AT&T blockt sms berichten van een buitenlandse shortcode. Gevolg: hij krijgt zijn TAN-codes niet binnen. Erg onhandig in geval van telebanking.
Dan had die vriend moeten doen wat ik heb gedaan als emigrant: TAN-codes op papier. Als je in het buitenland woont gaan ze geen TAN-codes per SMS sturen, het is geen optie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

gambieter schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:30:
Dan had die vriend moeten doen wat ik heb gedaan als emigrant: TAN-codes op papier. Als je in het buitenland woont gaan ze geen TAN-codes per SMS sturen, het is geen optie.
Ik heb dat indertijd in Zweden zonder problemen gedaan, maar nu in de VS moet ik misschien eens naar de papieren variant gaan kijken. Of gewoon m'n Nederlandse bankrekening op gaan heffen. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Brent schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:39:
Ik heb al moeite zat m'n portomonee mee te nemen en zon apart aparaatje voor overboekingen vind ik toch niet ideaal. Elke andere Nederlandse bank lijkt daar echter aan te doen.
Zo'n apparaatje is het probleem toch niet? Kwestie van een aantal extra aanvragen dan hoef je hem ook niet mee te nemen. Ik heb er één thuis op een vaste plek, eentje op het werk en eentje voor 'mobiel' gebruik in de tas. Mocht je een partner hebben bij dezelfde bank dan is het nog makkelijker, ik geloof dat wij wel 4 van die apparaatjes hier in huis hebben slingeren, het kwijt zijn er van is echt nooit een probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
n4m3l355 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:31:
Ook let erop hoeveel je per keer maximaal kunt pinnen en in het totaal maximaal. Je kunt anders nog wel eens voor een vervelende verrassing staan wanneer je wat duurs wilt betalen. Ik zou me ook afvragen hoe het zit met iDeal en buitenlandse kaarten ...
Heb ik al uitgezocht. Bij deze bank is met de Maestro kaart pinnen bij winkels in de Eurozone gratis, en geld opnemen met de credit card ook. iDeal zit er niet bij, maar het ook het betalen met de CC is gratis. Dat is praktisch genoeg voor mij.
ToolkiT schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:23:
Maar TS woont geloof ik gewoon in NL
Yes, en dat veranderd ook voorlopig niet ;)
ebia schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:29:
Zo'n apparaatje is het probleem toch niet?
Voor mij wel dus, want ik zit ook weleens in een hotel in een stad niet in Nederland en dan is zon TAN toch verdomde handig. Maar dat is de vraag verder niet. De vraag is wie ervaring heeft met een buitenlandse rekening in Nederland ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 20-02-2012 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 19:35
Een BasisPakket van de ING kost je 3,75 per kwartaal (15 euro per jaar).
Elke andere grote bank rekent tenminste 30 euro + per jaar voor een betaalpakket. Hierbij moet je dan ook nog extra betalen voor een creditcard (ik weet niet of jij die gebruikt). Die creditcard kost je ook extra bij ING trouwens.
Qua Nederlandse banken ben je bij de ING dan al het allervoordeligste uit, ik zou dan blijven sparen bij ASN als ik jou was, want zo geweldig zijn de rentes bij ING niet...

Het duitse alternatief dat je hebt gevonden rekent per buitenlandse geldopname (geldautomaat in de muur) 1% van het opgenomen bedrag met een minimum van 10 euro (Dus pin je 10 euro uit de muur op de Dam, dan gaat er 20 van je rekening courant af). Dan is 2x geld opnemen per jaar al duurder dan het basispakket van de ING.

Ik snap dat dit je vraag niet geheel beantwoord aangezien jij een buitenlands alternatief zoekt, maar daarmee heb ik geen ervaring. Maar in mijn ogen wegen de voordelen niet op tegen de nadelen (ongemakken).

[ Voor 11% gewijzigd door InfinityEye op 20-02-2012 21:13 . Reden: laatste alinea toegevoegd ]

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Brent schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:27:
De vraag is wie ervaring heeft met een buitenlandse rekening in Nederland ;)
Ik doe het dus andersom (NL bankrekening in VK), en dat zou niet gaan als ik daar mijn salaris op zou willen hebben. Je hebt ook te maken met belastingregels (tenslotte moet je je banktegoeden in Box 3 opgeven in NL), en je zit met transactiekosten en -provisie over opnames.

Nu is VK niet in de Eurozone, maar als emigrant kan ik je zeggen dat ze die paar euro verschil echt wel aan je terug gaan verdienen en meer. Banken zijn nu eenmaal geen filantropische instellingen...

Oftewel: op mij komt het over als moeilijk doen waar het makkelijk kan ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
InfinityEye schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:11:
Het duitse alternatief dat je hebt gevonden rekent per buitenlandse geldopname (geldautomaat in de muur) 1% van het opgenomen bedrag met een minimum van 10 euro (Dus pin je 10 euro uit de muur op de Dam, dan gaat er 20 van je rekening courant af). Dan is 2x geld opnemen per jaar al duurder dan het basispakket van de ING.
Zoals ik in de post boven je schrijf: zodra je opneemt met de CC, is het gratis. Geen percentages, geen basistarief. Niets.
Maar dat maakt de situatie dan ook dus onvergelijkbaar. Dit idee hangt op SEPA, daar heeft een voorbeeld van daarbuiten dus niet zo veel ermee te maken.

Het gaat met dus vooral om de ervaringen van de praktijk van de buitenlandse (SEPA) rekening in NL. Dat pinnen enzo heb ik lang en breed uitgezocht, het is meer de autimatische incasso, belastingdienst, alle non-PIN/CC verkeer waar mijn vraag over gaat. Bijvoorbeeld: deel van SEPA is een Europees alternatief voor de automatische incasso, dat voor de klanten van de bank niets kost. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Free rider schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:21:
Het meest concrete probleem is Nederlandse acceptgiro's. Daar staat heel vaak een controlegetal van 16 cijfers op, waarmee de ontvangende partij de betaling aan jou kan toeschrijven. Internationale overschrijvingen ondersteunen dat controlegetal niet.
Ahem.. net weer bezig met bankieren. De naam is niet "controleregel", maar "betalingskenmerk acceptgiro". Buitenlandse rekeningen ondersteunen dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Brent schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:27:
Het gaat met dus vooral om de ervaringen van de praktijk van de buitenlandse (SEPA) rekening in NL.
Dat ga je hier niet vinden, vermoed ik; je hebt dan een buitenlander nodig die in Nederland is gaan wonen en werken, en die zul je niet snel op een Nederlandstalig forum vinden.

Hoe veel ga je hier nou mee bezuinigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik ken genoeg buitenlanders die in Nederland wonen, en voor hun is het gewoon hetzelfde als wat iedereen die naar het buitenland gaat om te werken doet: het allereerste wat je doet is een bankrekening openen in het land waar je werkt.

Gelukkig zit voor jou er een gratis CC bij, want die heb je dan ook nodig, en zal je gewoon altijd bij je moeten dragen (weet dat genoeg mensen dat sowieso doen, maar normaal heb je hem in NL niet nodig).

Dan heb je geen Ideal, kan jij wel zeggen dat betalen met CC gratis is, ja de bank vraagt er niet nog een keer geld voor, maar dat betekend niet dat je niet hoeft te betalen. Als ik kijk bij mijn standaard webshop, 4launch, rekenen die geen kosten voor ideal, en 3% voor CC betalingen.

Even willekeurig artikel in pricewatch opgezocht, hd6850. Van de 5 goedkoopste winkels accepteren twee geen CCs, eentje wel en zonder kosten, en twee daarna vragen 3%.

Je hebt eerder gezegd dat kosten van ING maar de halve reden is, maar wat dan nog meer? Want je gaat echt nooit de kosten eruit halen, al helemaal niet als je ook nog rekening houdt met het gezeik dat het gaat opleveren, er gaan gegarandeert problemen ontstaan, vraag is enkel hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Free rider schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:36:
[...]

Ahem.. net weer bezig met bankieren. De naam is niet "controleregel", maar "betalingskenmerk acceptgiro". Buitenlandse rekeningen ondersteunen dat dus niet.
Kijk, dat is een goede tegen. Thanks!
furby-killer schreef op maandag 20 februari 2012 @ 22:45:
Even willekeurig artikel in pricewatch opgezocht, hd6850. Van de 5 goedkoopste winkels accepteren twee geen CCs, eentje wel en zonder kosten, en twee daarna vragen 3%.
Dank voor het uitzoeken, maar ik denk dat je vaak nog prima per overschrijving kunt betalen.
Je hebt eerder gezegd dat kosten van ING maar de halve reden is, maar wat dan nog meer?
Kosten is 1 deel, de andere is de tancode. Blijven bij de ING is op zich ook een optie, maar even goed rondkijken kan toch geen kwaad? Die SEPA wetgeving is vrij nieuw, dus het is ook pas sinds 1 januari dat het standaard openen van een rekening in het land waar je heen bent gegaan niet meer nodig zou moeten zijn (als je ook afkomstig bent uit SEPA land dan).

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 20-02-2012 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dank voor het uitzoeken, maar ik denk dat je vaak nog prima per overschrijving kunt betalen.
Was toch blij dat ik Ideal had toen mijn GPU dood ging. Overschrijving is nou niet bepaald snel.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 20-02-2012 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Brent schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:27:
[...]
Voor mij wel dus, want ik zit ook weleens in een hotel in een stad niet in Nederland en dan is zon TAN toch verdomde handig. Maar dat is de vraag verder niet. De vraag is wie ervaring heeft met een buitenlandse rekening in Nederland ;)
Die apparaatjes werken ook prima in het buitenland hoor. Ik neem ze altijd mee op vakantie ook. Het is ook veiliger dan een TAN lijst meenemen, zo'n kastje is verder niet gekoppeld aan jouw rekening, maar die TAN lijst wel.

Je zegt dat dat de vraag verder niet is, maar je geeft het wel als argument (in de TS) om bij ING te blijven en niet over te stappen naar een andere Nederlandse bank. Ik heb ook 20 jaar van m'n leven een Postbank rekening gehad en dacht ook dat ik nooit zonder de TAN per SMS zou kunnen, maar nu ik eenmaal dit ben gewent hoef ik niet zo nodig terug naar TAN codes.

Overigens kun je tegenwoordig bij veel banken ook via een app op je smartphone telebankieren. Bij de Rabobank kan dat bijvoorbeeld, maar is om het veilig te houden wel gelimiteerd tot het overschrijven van bedragen op rekeningen waar je in het verleden ook al eerder geld naar hebt overgeschreven (of van ontvangen). Het is dus een beetje crippled, maar je kunt het prima inzetten om bijvoorbeeld geld af te boeken van een spaarrekening of geld over te maken naar je vrienden waarvan je iets geleend hebt (en natuurlijk ook gewoon je saldo opvragen)... en dat in de kroeg als je zou willen.

Hoe dan ook is het aanhouden van een Nederlandse rekening voor het gebruik in Nederland (acceptgiro's, automatische incasso's, ideal-transacties) gewoon onmisbaar. En voor zaken als salarisbetalingen en andere uitgaven in het buitenland (waar je woont) moet je gewoon daar ter plekke een rekening voor openen. Zou me niks verbazen dat werkgevers niet eens geld mogen overschrijven naar buitenlandse bankrekeningen ivm belastingwetgevingen enzo...
furby-killer schreef op maandag 20 februari 2012 @ 23:01:
[...]

Was toch blij dat ik Ideal had toen mijn GPU dood ging. Overschrijving is nou niet bepaald snel.
Ideal is toch gewoon een standaard overschrijving met een 'geautomatiseerd' jasje? Volgens mij komt een Ideal betaling geen seconde eerder aan op de tegenrekening dan een gewone overschrijving... Sterker nog, veel kleine bedrijfjes gebruiken een tussenpartij die hun Ideal zaken regelt, volgens mij duurt het dan zelfs nog langer voordat het geld bij de verkoper is...

[ Voor 13% gewijzigd door ebia op 20-02-2012 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Uiteraard, maar waar het om gaat is wanneer de ontvanger zeker weet dat ze het gaan krijgen. Bij Ideal is dat op het moment dat ik oké druk, dan weten hun het, dus op het moment dat ik bestel kunnen ze onmiddelijk gaan versturen. Bij normale overschrijving moeten ze toch echt wachten tot het zowel op hun rekening staat, als dat iemand zin heeft om dat te gaan controleren en koppelen aan een bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ebia schreef op maandag 20 februari 2012 @ 23:39:
Die apparaatjes werken ook prima in het buitenland hoor. Ik neem ze altijd mee op vakantie ook. Het is ook veiliger dan een TAN lijst meenemen, zo'n kastje is verder niet gekoppeld aan jouw rekening, maar die TAN lijst wel.
Wel, je probeert het nog eens, maar al eerder gaf ik aan dit niet mijn vraag is. Het punt is dat ik zon ding in mijn situatie dan permanent op zak zou moeten hebben, en dat is waar ik niet zo happig op ben. Bovendien zijn die kastjes bij sommige banken (oa ASN) wel gekoppeld aan je rekening.
Hoe dan ook is het aanhouden van een Nederlandse rekening voor het gebruik in Nederland (acceptgiro's, automatische incasso's, ideal-transacties) gewoon onmisbaar. En voor zaken als salarisbetalingen en andere uitgaven in het buitenland (waar je woont) moet je gewoon daar ter plekke een rekening voor openen. Zou me niks verbazen dat werkgevers niet eens geld mogen overschrijven naar buitenlandse bankrekeningen ivm belastingwetgevingen enzo...
Kijk, dit zeg je nu wel, en enkele anderen met je, maar vanaf 1 januari is bevooroordeling op deze manier verboden, en belangrijker, is vanaf 1 januari de infrastructuur bij alle Euro-zone banken aanwezig om dat te faciliteren (een Nederlands incasso bestaat over krap 2 jaar niet meer). Ik herhaal mijn originele vraag daarom nog maar even: Ondervind iemand met deze wetgeving en infrastructuur in handen nog steeds die (ouderwetse) problemen, of is dat nu echt verleden tijd? Kijk, een onderbuikgevoel dat het soms weleens mis kan gaan heb ik ook wel, maar daar baseer ik geen besluiten op. Liefst wel op concrete ervaringen.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 21-02-2012 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Brent schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:17:
Ik herhaal mijn originele vraag daarom nog maar even: Ondervind iemand met deze wetgeving en infrastructuur in handen nog steeds die (ouderwetse) problemen, of is dat nu echt verleden tijd? Kijk, een onderbuikgevoel dat het soms weleens mis kan gaan heb ik ook wel, maar daar baseer ik geen besluiten op. Liefst wel op concrete ervaringen.
En ik herhaal dan ook maar: die ga je niet vinden. Gewoon omdat niemand dat gaat proberen vanwege de risico's/grote waarschijnlijkheid dat er iets fout gaat. Dit is typisch iets wat een bepaald soort doordouwer/doordrammer moet gaan uitzoeken. Als je bij een bedrijf werkt, ga eens met de salarisadministratie praten, en sta open voor de grote kans dat dit niet iets is wat je wilt.

En anders: wees een pionier, en rapporteer je ervaringen. Maar als ik zie dat de Rabobank nog bestaat uit lokale vestigingen waartussen transfers van accounts niet eens altijd goed gaan, dan gaat het internationaal zeker niet beter worden, Eurozone of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202651

Nu ik over een paar maanden naar de UK ga verhuizen ben ik ook een beetje aan het rondneuzen.
Het handigste zou een 'internationale' rekening zijn, maar die zijn er niet echt, tenzij je direct x duizend stort, en dat is geen optie.
De enige rekeningen in die categorie die ik ben tegengekomen zijn eigenlijk vermogensbeheer rekeningen van bijvoorbeeld de ABN of HSBC.
Wat dat betreft zie ik dus ook geen voordeel om als NL inwoner een 'buitenlandse' betaalrekening te hebben.
Ik zou als ik TS was gewoon lekker bij de ING blijven. Mocht je naar het buitenland vertrekken dan daar gewoon lokaal een bankrekening openen, dat ga ik dus doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sowieso je vraagt dus of iemand problemen ondervindt met wetgeving die pas over twee jaar volledig is doorgevoerd? Dan moet je dus nog twee jaar wachten.
En dan blijft het ook twijfelachtig of iemand het doet, gezien het enorm beperkte 'voordeel' dat je in Nederland zal hebben met buitenlandse banken, simpelweg omdat het ook hier geen drol kost. Dan heb je nog het meeste kans met buitenlanders die in Nederland werken, maar voor verlopig in iedergeval zullen die ook gewoon te horen krijgen dat het eerste wat je moet doen is een Nederlandse bankrekening afsluiten, ook al is het niet meer per sé noodzakelijk, waarom zou je het risico lopen?

En je hoeft uiteraard niet permanent een random reader (bij de rabo) op zak te hebben, als je veel op reis bent gooi je er eentje in je reistas, en verder laat je er gewoon eentje thuis liggen en eentje op je werk.

Maar je hebt toch al besloten wat je gaat doen, dus waarom doe je het niet gewoon en vertel je hier hoe het gegaan is?

[ Voor 33% gewijzigd door Sissors op 21-02-2012 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Brent schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:17:
Ik herhaal mijn originele vraag daarom nog maar even: Ondervind iemand met deze wetgeving en infrastructuur in handen nog steeds die (ouderwetse) problemen, of is dat nu echt verleden tijd?

Liefst wel op concrete ervaringen.
Kennelijk heb je mijn eerste bijdrage helemaal gemist. Een korte herhaling, gebaseerd op mijn ervaring met het gebruik van een Nederlandse bankrekening in Belgie:
1. Betalingskenmerk acceptgiro's worden niet ondersteund.
2. Automatische betalingen en incasso's volgens de gangbare CLIEOP03 standaard kunnen niet omgaan met IBAN rekeningnummers.
3. Veel administraties kunnen niet omgaan met IBAN rekeningnummers.
4. Transacties met particulieren (vrienden en bekenden) worden lastig omdat zij niet bekend zijn met internationale betalingen en zij hun IBAN rekeningnummer niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
furby-killer schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:12:
Maar je hebt toch al besloten wat je gaat doen, dus waarom doe je het niet gewoon en vertel je hier hoe het gegaan is?
Nee hoor, dat heb ik helemaal niet. Ik prober het onderwerp alleen uit te pluizen, en niet uit te gaan van wellicht gedateerde common knowledge. Maar je argument dat de wetgeving nog niet geheel is doorgevoerd is een sterke natuurlijk, al zijn banken al verplicht aan heel wat zaken te voldoen vanaf 1 januari 2012.
Free rider schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:23:
[...]

Kennelijk heb je mijn eerste bijdrage helemaal gemist. Een korte herhaling, gebaseerd op mijn ervaring met het gebruik van een Nederlandse bankrekening in Belgie:
1. Betalingskenmerk acceptgiro's worden niet ondersteund.
2. Automatische betalingen en incasso's volgens de gangbare CLIEOP03 standaard kunnen niet omgaan met IBAN rekeningnummers.
3. Veel administraties kunnen niet omgaan met IBAN rekeningnummers.
4. Transacties met particulieren (vrienden en bekenden) worden lastig omdat zij niet bekend zijn met internationale betalingen en zij hun IBAN rekeningnummer niet kennen.
Heb ik niet gemist hoor, ik kwoot je er zelfs mee iets naar boven. Punt 1 is een evidente tegen, 2 voorlopig ook nog lijkt me. Maar op bijvoorbeeld punt 3, heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb nooit mn IBAN bij een aanslag ingevuld, ik zou dat eens kunnen proberen natuurlijk (ook al was het maar voor mn Nederlandse rekening).

En thijsvk, merci, zulke input zoek ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Brent schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:00:
Maar op bijvoorbeeld punt 3, heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb nooit mn IBAN bij een aanslag ingevuld, ik zou dat eens kunnen proberen natuurlijk
Wat ik daarmee bedoel is dat er heel veel bedrijven en instellingen zijn met software die alleen met Nederlandse rekeningnummers kunnen omgaan. Denk bijvoorbeeld aan een controle van de geldigheid van het rekeningnummer, bekend als de elfproef. Dat soort software kan nooit omgaan met IBAN-nummers waar letters(!) in staan, het invoeren is meestal al een probleem.

Om een voorbeeld te geven, toen ik in Belgie zat wilde Mobistar (mobiele telefonie) persé mijn bankrekeningnummer hebben. Maar een IBAN konden zij niet invoeren. Overigens kon ik dat oplossen met mijn Nederlandse credit card, maar je krijgt het idee.

Ik bedenk nog een vijfde nadeel: soms vraagt een bedrijf een bankafschrift (of kopie daarvan) om een recente bevestiging van je adres te krijgen. De KvK is daar een voorbeeld van. Dit nadeel is natuurlijk te omzeilen door bij de gemeente een nieuw bewijs van inschrijving in het persoonsregister te halen, maar daar zijn kosten aan verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 17:59
Een paar euro besparen is ook niet alles.
Het levert altijd gedoe op, als je een keer naar de bank moet om iets te laten zien, etc en je moet daardoor een halve dag vrijnemen ben je al meer geld kwijt.
Pagina: 1