Mediaplayer/NAS in één

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03 00:32

Erycius

I came on Eileen.

Topicstarter
Mijn pa heeft een nieuwe TV gekocht, en hoewel hij aan de verkoper (nochtans geen Mediamarkt gedoe, maar een plaatselijke winkel die we vertrouwden) vroeg voor netwerkverbinding op die TV is hij met een gewone TV zonder netwerkverbinding thuisgekomen. Ik dacht er anders makkelijk een NASje achter te hangen dat DLNA gewijs naar de TV kan streamen, maar dat lukt dus niet. Ik zoek dus een apparaat dat:
- NAS is: backuppen van foto's en andere data van laptop & films van laptop op dat NAS zetten (zelf kunnen downloaden moet niet)
- mediaplayer is: de gebackupte foto's zouden via een HDMI kabel (of oudere technologie) naar de TV gestuurd moeten kunnen worden om zo makkelijk aan de bezoekende familie oid getoond te worden

Het gaat om veel foto's, het film gedeelte is niet zo belangrijk.

Om één of andere duistere ( :p ) reden denk ik bij zo'n dingen altijd aan Lacie, bijvoorbeeld de LaCinema Classic HD maar na een tijdje bekeken te hebben vermoed ik dat die harde schijf niet aanspreekbaar is vanaf de laptop.

Het budget is max 200 euro, eventuele te kopen HDD's inbegrepen. Mijn vader kennende is gebruiksvriendelijkheid een erg belangrijke factor :)

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:20

FeaR

In GoT we trust

Hardware.info had laatst een behoorlijke test gedaan, zie hier. Zitten ook wat modellen tussen waar je een HDD in kan bouwen. Persoonlijk spreekt de HDI Dune HD Smart (D1) mij wel aan, gebruikerservaringen heb ik zelf niet want hij staat nog op het te-kopen-lijstje.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-07 13:22
Zoek in de mediaspelers die een nas functie als extra hebben, want de mediapeler functie is hier het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-07 22:50
Veel spelers bieden een NAS functionaliteit maar deze werkt nooit lekker als een echte NAS.
Hardware.info heeft net van de week de PCH C-300 getest. In deze test werd nog even aangestipt dat er een NAS functie in zit maar dat je meer als een gimmick moet zien dan als een serieuze functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Athome schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:28:
Veel spelers bieden een NAS functionaliteit maar deze werkt nooit lekker als een echte NAS.
Hardware.info heeft net van de week de PCH C-300 getest. In deze test werd nog even aangestipt dat er een NAS functie in zit maar dat je meer als een gimmick moet zien dan als een serieuze functie.
Klopt, bij de meeste nasjes trekt de CPU het niet om sneller dan 5 mbps te verwerken helaas.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03 00:32

Erycius

I came on Eileen.

Topicstarter
Dus toch best apart een NAS/Mediaspeler constructie kopen als ik het NAS gedeelte belangrijker vindt?

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-07 13:22
Het zijn twee verschillende disciplines zeg maar, maar dat wil niet zeggen dat een goede combinatie niet mogelijk is. Probeer die te vinden.

Mijn ervaring is dat apparaten vaak beide bieden, maar zich toespitsen op een van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Of je zet een simpel HTPC´tje in elkaar, die je als NAS en als HTPC gebruikt. Waarschijnlijk wel iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat valt best mee:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 35,58€ 35,58
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 19,90€ 19,90
1Gigabyte GA-H61M-DS2€ 41,50€ 41,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 96,98

Goedkope behuizing met voeding en HDD (die heb je voor een mediaspeler NAS ook nodig) en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-07 11:13

Dr C

met C en CK

Das niet duur. Jammer dat de TDP 65w is, dat loopt aardig op als je hem 24u per dag hebt draaien.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
TDP is 65w inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat dit ook het verbruik zal zijn. Weliswaar het langzamere broertje, maar om toch een idee te geven:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/celeron-g540-g440/second/power-1.png

Als HTPC zijn dit perfecte waarden maar deze gaat dan ook op standby als je hem niet gebruikt, dat is voor een NAS wel anders. Probleem is echter dat de goedkope NAS vaak niet lekker werkt, nu is het voor foto's wat minder relevant als je geen 1Gbit haalt natuurlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door Aghanim op 24-02-2012 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik heb zelf een G620, draait 24/7. Zonder al te veel mods gebruik ik rond de 17Watt. (Ik gebruik de igp).

EDIT: Ik heb er ook een Scythe Big Shuriken opzitten, soms zelfs passief.

[ Voor 26% gewijzigd door Beatboxx op 24-02-2012 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:24
Erycius schreef op maandag 20 februari 2012 @ 00:51:
Mijn vader kennende is gebruiksvriendelijkheid een erg belangrijke factor :)
jongens... hoe kun je dan in vredesnaam een HTPC aanraden?

ik denk dat je het beste af bent met een fatsoenlijke mediaspeler, die de data (foto's) van de laptop af haalt. Dat is een keer een share aanmaken, en de mediaspeler daar naar toe laten wijzen.

Voor backup een externe harde schijf die helemaal niets te maken heeft met de mediaspeler. Maak het niet te moeilijk.

[ Voor 18% gewijzigd door 107mb op 24-02-2012 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07 11:20

TMoose

Mooooooose !!

Een belangrijke, zo niet de belangrijkste functionaliteit die ik in een NAS verwacht is redundantie. Dus minimaal 2 schijven in RAID1. Je zet er toch (een backup van) je belangrijke data op omdat je die niet kwijt wilt raken. En schijven hebben nu eenmaal de eigenschap zo nu en dan dood te gaan....

Een mediaspeler met schijf is verder ook prima, maar ga het niet als primaire NAS gebruiken.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
107mb schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:37:
[...]

jongens... hoe kun je dan in vredesnaam een HTPC aanraden?

ik denk dat je het beste af bent met een fatsoenlijke mediaspeler, die de data (foto's) van de laptop af haalt. Dat is een keer een share aanmaken, en de mediaspeler daar naar toe laten wijzen.

Voor backup een externe harde schijf die helemaal niets te maken heeft met de mediaspeler. Maak het niet te moeilijk.
Heb je XBMC wel eens gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Als je een redelijke, en goedkope NAS wilt kopen, er is er toevallig eentje in de aanbieding van 300 voor 99 op ibood.nl

http://www.ibood.com/nl/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb laatst zelf een Denon DBP-1611UD gekocht. Da's een goede Bluray speler, die DLNA functionaliteit herbergt en een USB aansluiting heeft. Kortom: Als je daar op wat voor manier dan ook een NAS aanhangt (desnoods via een streaming app op je desktop PC), dan ben je er. Heb je meteen een kei van een BR speler te pakken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Aghanim schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:45:
[...]

Heb je XBMC wel eens gezien?
Nee, maar 107mb heeft wel gelijk. Als gebruiksgemak erg belangerijk is, raad je geen HTPC aan. Hoe gebruiksvriendelijk XBMC ook zou zijn, een PC is per definitie moeilijker dan een CE apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maar ook beperkter en vooral beperkter qua houdbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Athome schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 18:39:
[...]

Nee, maar 107mb heeft wel gelijk. Als gebruiksgemak erg belangerijk is, raad je geen HTPC aan. Hoe gebruiksvriendelijk XBMC ook zou zijn, een PC is per definitie moeilijker dan een CE apparaat
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn vriendin (totaal niet technisch) gebruikt onze HTPC met XBMC veelvuldig en weet precies hoe een film te kijken, muziek te luisteren of net wat ze wil doen. Indien gewenst kan XBMC direct starten bij het booten, dan heb je helemaal geen Windows/ander systeem waar je iets in wilt doen.

Ik heb ook een mediaspeler (gebruik ik niet) en mijn vriendin krijgt het niet voor elkaar om via de share mijn HTPC te benaderen om een film af te spelen omdat ze niks snapt van netwerkshares etc.

Als ik het aan haar vraag is de HTPC gebruiksvriendelijker.

Er is echter 1 maar aan de HTPC. Voordat het gebruiksvriendelijk werkt zal TS XBMC wel in moeten richten. Dit duurt een uurtje maar dan heb je ook wat. Is XBMC niet goed ingericht (library enzo) dan is het inderdaad minder gebruiksvriendelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Aghanim op 26-02-2012 11:10 . Reden: Uitbreiding verhaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DLNA is sowieso een berg gepruts. Puur voor het streamen van wat spul is het goed te doen alleen waarschijnlijk vinden je ouders het ook wel handig om uitzendinggemist, RTLgemist en SBSgemist te bekijken en dat is iets wat bijna onmogelijk aan de praat te krijgen is via DLNA. Je kunt kiezen voor een zelfbouw HTPC of een barebone van bijvoorbeeld Zotac of Foxxconn. Bij die laatste zit je dan vast aan de minder snelle E-350 die sommige XBMC skins niet aan kan. En er passen vaak alleen 2,5inch harde schijven in. Bij zelfbouw heb je meer keus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Aghanim schreef op zondag 26 februari 2012 @ 11:08:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn vriendin (totaal niet technisch) gebruikt onze HTPC met XBMC veelvuldig en weet precies hoe een film te kijken, muziek te luisteren of net wat ze wil doen. Indien gewenst kan XBMC direct starten bij het booten, dan heb je helemaal geen Windows/ander systeem waar je iets in wilt doen.

Ik heb ook een mediaspeler (gebruik ik niet) en mijn vriendin krijgt het niet voor elkaar om via de share mijn HTPC te benaderen om een film af te spelen omdat ze niks snapt van netwerkshares etc.

Als ik het aan haar vraag is de HTPC gebruiksvriendelijker.

Er is echter 1 maar aan de HTPC. Voordat het gebruiksvriendelijk werkt zal TS XBMC wel in moeten richten. Dit duurt een uurtje maar dan heb je ook wat. Is XBMC niet goed ingericht (library enzo) dan is het inderdaad minder gebruiksvriendelijk.
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om deze dicussie aan te gaan omdat het toch een welles/nietes dicussie is. Ik doe dit alleen omdat ik bang ben dat TS gaat denken dat een HTPC zaligmakend is.

Ook mijn vriendin is niet technisch. Ik heb ook een HTPC gehad en heb nu 2 Dune spelers.
En ergerde me aan een aantal dingen bij de HTPC
Blu-Ray bestanden niet af te spelen via HTPC. Kan wel maar kost erg veel tijd om dit goed voor elkaar te krijgen
DTS-MA en Dolby True-HD niet af te spelen vanaf een HTPC. Alleen vanaf een Blu-Ray niet vanuit een MKV
Andere ondertitels niet te selecteren tijdens film met een knop op de AB waar ondertitel bij staat (omdat deze niet bestaan voor Windows)
Je moet altijd een keyboard/muis in de buurt houden. Een HTPC is voor mij een mediaspeler en moet dus puur en alleen met AB te bedienen zijn.

Mijn vriendin en ik zijn beide blij dat de HTPC de deur uit is. De Dune geeft ons dezelfde mogelijkheden als een HTPC, die wij zoeken maar dan met een veel beter gebruiksgemak

Op de beide Dune heb de netwerkshares aangemaakt die we nodig zijn (Films, Series, Documentaires, etc) en alles is te vinden.

Een HTPC voor mijn ouders begin ik helemaal al niet aan. Een mediaspeler snappen ze nog (Asus met een simpele afstandsbediening met max. 10 knoppen) maar een computer is voor hun veel te ingewikkeld.

CE apparaten (waar mediaspelers eigenlijk ook bij horen) zijn apparaten de zo ontworpen zijn dat iedereen er mee overweg kan. Voor computers geldt dit niet. Hier moet je gewoon een bepaalde minimale kennis voor opbouwen wil hier een beetje mee overweg kunnen.

Ik heb ouders die qua electronische vooruitgang in de jaren 70 zijn blijven hangen en vooral mijn vader heeft geen behoefte om vooruit te gaan. Mijn moeder probeert het wel maar snapt het lang niet altijd.
Ik kan dus rustig zeggen. Als zij er mee overweg kunnen is het gebruiksvriendelijk genoeg (vandaar ook de afstandsbediening met max 10 knoppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Je hebt gelijkt, het is een welles/nietes verhaal :) Op zich heb je een punt, al kan ik andersom ook weer een argument op jouw argumenten bedenken maar dan zijn we nog wel een tijdje bezig denk ik. Het is maar goed dat iedereen wat anders belangrijk vindt, anders waren er een stuk minder alternatieven en dat zou voor niemand prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:08

Jrz

––––––––––––

Ik heb zelf een zelfde constructie als:
productreview: Gigabyte MIB T5140 review door TERW_DAN

(alleen een ander bordje). Daarnaast gebruik ik de bijgeleverde voeding (zo'n brick ding).
Ik heb er een meter aan hangen, weer effe niet wat hij verbruikt, maar het is bar weinig.

Geen ventilator, en 2 disks eraan: 1.5TB + 2TB.
Ik draai debian op een usbstickky, met xbmc transmission samba en netatalk.
Werkt als een zonnetje, niet duur, wel zuinig, wel snel genoeg :-)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Aghanim schreef op maandag 27 februari 2012 @ 19:56:
Je hebt gelijkt, het is een welles/nietes verhaal :)
Gelukkig zijn we het daar over eens ;)
Pagina: 1