Cocoa in iOS en OSX

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Een vrij behoorlijke fout in de laatste alinea; Cocoa is al sinds jaar en dag onderdeel van OSX, het is niet afkomstig van iOS, juist andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hier wilde ik me bij aansluiten.
Apple biedt Cocoa al aan voor zijn iOS-platform en het bedrijf acht zijn native framework nu ook voldoende rijp om als basis te dienen voor OS X-software.
Cocoa is al geintroduceerd bij het begin van OS X (sinds +- 2001): Je had toen 3 "application environments" waarin je applicatie kon draaien: Cocoa, Carbon, Classic. (Zie bijvoorbeeld: http://lowendmac.com/itc/010330.html) of deze slide (http://www.roughlydrafted...5805-files-rhapsody-3.jpg (rechts zie schematisch de architectuur eerste versie van OS X))

Classic, wat eigenlijk gewoon een soort van booten in OS 9 was, is als eerste uitgefaseerd, Carbon wordt nu uitgefaseerd.

Maar al die tijd is Cocoa juist altijd als voorkeurs-environment aangegeven. Dat was vanaf OS X 10.0 al op de roadmap. Carbon en Classic zijn alleen maar aangeboden voor backward-compatibiliteitsissues.

Misschien dat in de allervroegste versies van OS X een bepaalde mate van "rijpheid" nog ontbrak, maar zeker sinds 10.5 (Leopard) is er vol ingezet op Cocoa, vanwege de 64-bits architectuur.

Het klopt dat in ieder geval tot Lion sommige applicaties van Apple zelf nog van Carbon gebruik maakten en dat dat in Mountain Lion nu helemaal over is. (Lion zelf weet ik niet zeker). Dit heeft niet direct met rijpheid te maken, als simpelweg in beperkingen in engineering resources bij Apple zelf. Zeker voor de complexere applicaties zoals de Finder en iTunes hebben ze gewoon de tijd genomen om die te herschrijven.

Vanaf de allereerste presentaties is dat migratiepad overigens al aangegeven. Ik heb even de oorspronkelijke OS X keynote uit 2000 opgespoord en Steve legt het vanaf 4:45 uit: YouTube: Macworld San Francisco 2000-The Mac OS X Introduction (Pt.1)

[ Voor 9% gewijzigd door Keypunchie op 19-02-2012 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 13:47
Inderdaad, ik kwam hier om dat te melden. Cocoa is een doorontwikkelde NEXTSTEP / OpenStep api.

Goed artikel, alleen het stukje "en het bedrijf acht zijn native framework nu ook voldoende rijp om als basis te dienen voor OS X-software." slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Keypunchie schreef op zondag 19 februari 2012 @ 23:18:
Het klopt dat in ieder geval tot Lion sommige applicaties van Apple zelf nog van Carbon gebruik maakten en dat dat in Mountain Lion nu helemaal over is. (Lion zelf weet ik niet zeker).
Het ziet er naar uit dat iTunes op 10.4 op 20 juli 2010 het laatste Apple-programma was die geheel in 64-bit Cocoa geschreven is.
Voor Lion is dan ook een 64-bit architectuur vereist. Dit kan niet geïnstalleerd worden op modellen met een Core Duo- of Core Solo-processor of ouder. Daarvoor is weliswaar Snow Leopard nog geschikt, maar zonder 64-bit applicatiesupport.
Voor Mountain Lion worden de systeemvereisten nog iets aangescherpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri R
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-02 03:18
Tekst iets aangepast.

Abort Retry Fail?