Compatibiliteit laptop adapters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seba
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-10-2024
Hallo,

Ik heb mijn lader van mijn laptop vergeten, maar heb 2 andere laders die passen.

Ik vind op google wel wat zaken in verband met de interoperabiliteit, maar niet echt passend voor mijn situatie.

De originele lader is: 19v en 4.74A (en dus ook max. 90W)

De andere laders zijn:
18.5V en 5A (en dus ook max. 90W)
19V en 3.42A (en dus maar 60W).

Gebruik ik dan best de lader met het juiste voltage (de tweede) of met ongeveer de juiste voltage en het juiste wattage (dus de eerste)?

Ik ga sowieso mijn batterij er uit laten, zodat die geen schade kan oplopen en geen power vraagt.

Alvast bedankt,
Seba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou gaan voor de 18.5V, halve volt gaat echt geen verschil uitmaken, en dan weet je tenminste zeker dat hij het vermogen kan leveren.

Edit: nou dat is duidelijk advies voor je al :P

Tbh uiteindelijk maakt het waarschijnlijk niet heel veel uit. Ik weet alleen niet hoeveel vermogen je laptop max kan vragen zonder batterij om te laden. Dus dan is imo de eerste veiliger.

[ Voor 47% gewijzigd door Sissors op 19-02-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
ik zou de 2e nemen

voltage is het belangrijkste, wattage is niet belangrijk.

bij HP laptops zie je vaak 18.5 en 19V adapters, onderling werkt het allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19
Wattage kan weldegelijk belangrijk zijn. Mijn Dell laptop laad bijv. niet op met een officiële 65W adapter. Krijg ik ook een mooie error over 8)7. Met een andere originele 90W adapter laadt het ding perfect op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als jet om een hele dikke stekker gaat met in het midden een smalle pin is het ook een soort van PnP adapter.
De laptop leest om wat voor een adapter het gaat en bepaalt als hij hem wel of niet mag gebruiken en daar zit ook een stukje merk afhankelijk aan vast....

Mijn ervaring met een HP adapter op een Dell is dat de Dell wel de voedingsspanning accepteert (wel een melding doorklikken) maar niet de accu laadt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seba
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-10-2024
Ok, bedankt voor de reacties.

Ik neem aan dat de tweede (19V) het veiligst is als ik de batterij eruit haal en niet te zware taken verricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Welk merk laptop is het? Sommige lezen inderdaad uit wat voor soort adapter het is, en laden bij een te zwakke adapter de batterij niet op. De batterij moet dan vaak wel aanwezig zijn zodat de laptop eventuele vermogenspieken kan aanvullen met de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik zou voor de 18,5V gaan. Mijn ervaring met elektronica wijst uit dat die halve volt geen bal boeit. Als je te weinig vermogen kunt leveren zakt de spanning (drastisch) in en kan je laptop wel kapot gaan! Dus zorg altijd dat je genoeg vermogen hebt, de spanning boeit niet zoveel... De accu kan er gewoon in blijven zitten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Meet anders voor de grap eens het echte voltage dat uit de adapter komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 19:27
Die halve volt maakt niet uit.
Wat niet werkt is 18,5 volt op bepaalde HP dockingstations, die doen het dan simpelweg niet kwam ik gisteren achter.
Soms laden ze niet bij, maar werkt hij wel. beter teveel vermogen dan te weinig overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een halve volt maakt inderdaad geen klap uit, wat meer ook niet. Mijn notebook komt met een 20V adapter, maar hangt de helft van de tijd aan een 19V adapter, dat werkt ook gewoon prima.
Heb je enig idee hoeveel je notebook verbruikt? Bij mijn notebook zit weliswaar een 60W adapter, maar de notebook trekt in een standaard situatie iets van 15W, niet echt bijzonder dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De nieuwe HP dockings zijn zo intelligent dat met een 60w voeding niet eens het lampje achter op de docking gaat branden en dus de boel geen spanning krijgt.

Leuk zo'n omgeving met flexplekken waar de gebruikers een zooitje maken met de dockings, voedingen en bekabeling...... En helemaal leuk dat de helpdesk deze materie ook niet snapt ondanks dat het dagelijks voor komt..... :(

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 12:02
Die HP docking stations hebben vaak aanvullende functies zoals powered USB en een DVI poort. Het station gebruikt dus zelf ook een beetje van wat uit de adapter naar de laptop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Mijn oude Compaq had een 19.5V 2.8A adapter.

Die doet het vanaf 9 volt en gaat tot 24 prima door, boven de 16V wil de batterij ook opladen.

Nieuwere notebooks met een pinnetje in de connector babbelen eerst met de adapter of deze aan mag ja of nee.
Mijn ervaring is ook dat Dell's (een D430) bijvoorbeeld, wel een HP adapter eet, maar andersom niet.
Pagina: 1