Incomplete RAID-1 implementatie AMD A75 chip?

Pagina: 1
Acties:

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Ik weet niet goed wat ik nou weer aan mijn fiets heb hangen...

Ik heb een nieuw systeem gebouwd rond een Gigabyte A75M-UD2H waarin ik een RAID-1 array wil gebruiken. Ik heb RAID-1 arrays gebruikt op andere systemen met Highpoint en Silicon Image controllers en ben gewend dat ik van een bestaande gevulde drive een RAID-1 array kan maken zonder die te hoeven herformatteren. Ook een bootable Windows drive, mits je de controller driver eerst via booten op een gewone poort in Windows hebt geïnstalleerd.

In de BIOS van de controller kun je dan bijv. een 'source' en een 'destination' drive opgeven. Met de Silicon Image controller heb ik dat ook onder Windows gedaan met de SataRaid utility. Simpel en probleemloos. Niet deze keer.

Als ik datzelfde nu probeer met de RAID functie die onderdeel is van de A75 "Fusion Controller Hub" dan lijkt dat niet mogelijk te zijn. Vervelende is dat in de handleiding van het Gigabyte bord ook alleen maar de creatie van een RAID (0) array beschreven wordt met lege schijven vóór de installatie van een OS waar ik dus niets aan heb. Het woord "mirror" komt in de hele handleiding niet voor. In de RaidXpert software in Windows lijk ik niet de mogelijkheid te hebben om iets te doen met de systeemschijf. Alleen maar met andere schijven in het systeem. Ik kan van de lege schijf een spare maken maar dan kan ik er nog niets mee doen omdat er nog geen RAID array bestaat (noemen ze daar 'Logical Drives' - slechte, want te weinig specifieke, naam want die bestaan ook al binnen een extended partitie op een enkele non-RAID schijf). Ook bestaat er iets vaags genaamd RAID-Ready waarvan ik eerst dacht dat je een schijf eerst RAID-Ready moest maken om hem in een array te kunnen opnemen maar dat werkt ook niet.

De enige drive die met RAIDXpert RAID-Ready kan maken is de lege drive maar daarbij krijg ik niet de optie om 'Gigabyte Boundary' uit te schakelen waardoor die schijf iets kleiner wordt gemaakt dan de volle schijf waardoor ik die dus ook nooit kan gebruiken voor een volwaardige mirror van de volle drive. Ook kan ik daar om de een of andere reden alleen maar voor Write Back kiezen en niet voor Write Through wat ik wel zou willen.

Kortom. Niets van wat ik nou wil lijkt mogelijk te zijn. Alleen maar zaken die ik niet wil. De documentatie wordt er bij elk nieuw moederbord ook alleen maar slechter op. Bij eerdere moederborden met on-board RAID controllers zaten nog aparte papieren handleidingen voor die controllers maar tegenwoordig mag je blij zijn met een Quick Installation Guide. Zelfs in digitale vorm is er geen adequate handleiding voor de RAID functionaliteit meer te vinden. Moet je voor de aardigheid eens A75 als zoekterm op de AMD site intikken. Kennen we niet meneer. Nul hits.

Toen ik voor het eerst de RAID-BIOS in ging en daar "There is no any LD" zag staan in diverse menu's werd ik ook al niet optimistisch gestemd. Oh nee toch... 'Engrish'? :F

Google heeft me de afgelopen uren ook niet veel verder geholpen. Alleen wat mensen met hetzelfde probleem maar niet met een bruikbare oplossing. Hier bijv. een topic dat al uit 2009 dateert met soortgelijke ervaringen. De eerste reageerder beweert doodleuk dat 'geen enkele RAID dat doet' maar de volgende poster corrigeert hem met ervaringen die overeenkomen met de mijne waarbij het met meerdere controllers wel gewoon is gelukt in het verleden.

Is er iemand die met een vergelijkbare AMD RAID controller dit wel voor elkaar heeft gekregen? Het zou toch te dol voor woorden zijn als ik een back-up moet maken van de drive die ik in RAID-1 wil zetten en die dan moet terugzetten nadat het RAID-1 array gemaakt is waarbij het gewist zou worden. Een RAID-1 array maken van een bestaande schijf is voor 99,99% niets anders dan wat een RAID controller doet bij het rebuilden van een RAID-1 array waarvan een schijf vervangen moet worden. Op het moment dat je de eerste schijf in het te maken array opneemt creëer je eigenlijk een RAID-1 array dat op dat moment 'in critical state' verkeert. Zodra je dan de tweede schijf toevoegt kan de controller gaan 'rebuilden', in dat geval in feite voor de eerste maal creëren maar dat zijn beide zo goed als identieke operaties. Om dat hele kleine beetje identificerende metadata op de schijf te kunnen schrijven is echt geen herformatteren nodig. Tenminste niet bij de andere controllers waar ik ervaring mee heb.

Wie heeft hier ervaring mee en weet hoe ik dit kan doen?

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:26
Als de optie er niet is dan zullen ze die wel niet ingebouwd hebben. Shit happens...

Wat je nog even kan proberen:
- bios updaten
- windows installeren op andere schijf en vanuit daar via raidxpert aan de gang gaan.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Geen idee over de mogelijke issues met de AMD-chipset, maar als je gewoon een softraid gebruik (bv. via Windows zelf) kun je, ongeacht de hardware, zo verder op een ander systeem. Voordeel t.o.v. het nadeel van een matig interessante integrated chipset 'oplossing'.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:26
Softraid in windows voor de schijf waar windows op staat? Dat zie ik niet gebeuren.