[HD204UI] Hoge pieptoon bij load

Pagina: 1
Acties:

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik heb een heel raar probleem. Wanneer de harde schijf wordt gebruikt hoor ik een hele rare hoge pieptoon. Ik heb twee harde schijven, van Samsung, HD204UI. Het probleem lijkt echter OS-gerelateerd, onder Ubuntu kan ik de harde schijf toeren laten maken wat ik wil, het geluid hoor ik niet. Onder WHS2011 (met alle update's) hoor ik het geluid op beide schijven in mijn RAID1 array (Als ik uit de ene de kabels trek hoor ik het, bij de andere ook). Ik denk dat de harde schijf de schuldige is omdat het probleem zich alleen voordoet als de harde schijven daadwerkelijk iets moeten doen. Als ik stresstests als Linx of Furmark (Of ze allebei tegelijk om mijn G620) draai hoor ik de pieptoon nauwelijks. Is er iemand die een idee heeft hoe dit kan komen?

EDIT: Voor de duidelijkheid nog even mijn systeem:

CPU: Intel G620 SB pentium
HDD: 2x HD204UI Samsung ecogreen 2TB
PSU: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W
Mobo: MSI H67MA-E35

EDIT2: Ik dacht eerst aan Coil Whine, maar ik ben van die gedachte afgestapt omdat het geluid gepaard gaat met de "seek" geluiden van de harde schijf...

[ Voor 22% gewijzigd door Beatboxx op 19-02-2012 21:28 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een harde schijf vibreert en het kan ook nog zijn dat er ergens in je kast iets mee resoneert en dit dan lijkt op een hoge pieptoon. Het hoeft maar ergens een metalen plaatje te zijn die net niet helemaal aansluit en door de trillingen dan die toon veroorzaakt.

Je kan eens proberen door de harddisks uit de kast te pakken en ze dan op toeren jagen en kijken of je dan nog dezelfde pieptoon hoort, en als het dan weg is dan weet je dat je het in de kast zelf moet gaan zoeken.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Waar ik ook aan dacht is dat het te maken kan hebben met een schroefje dat ik kapot heb gedraaid. De "kop" is er vanaf, maar het "stokje" dat aan die "kop" van de schroef zit, zit in een schroefgat van een van de HDD's. Dit verklaart echter niet waarom beide schijven problemen geven.

• Roel1966
  • Niet online
Beatboxx schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:04:
Waar ik ook aan dacht is dat het te maken kan hebben met een schroefje dat ik kapot heb gedraaid. De "kop" is er vanaf, maar het "stokje" dat aan die "kop" van de schroef zit, zit in een schroefgat van een van de HDD's. Dit verklaart echter niet waarom beide schijven problemen geven.
Dat stokje noemen ze trouwens de schroefdraad even tussendoor, maar dat kan verder niet een hoge pieptoon of resonantie veroorzaken. Ik heb ook jaren lang een harddisk gehad waarbij nog de schroefdraad in een van de schroefgaten gezeten heeft maar dat heeft geen enkele invloed.

Denk dat je toch gewoon eens de schijven uit de kast moet pakken en dan eens proberen want ik blijf toch wel vermoeden dat het een resonantie is. Ander iets wat ook nog zou kunnen dat het toch coilwhine is omdat op het moment je harddisks bezig zijn dit ook een teken is dat je systeem belast word. Coilwhine onstaat vaak dan ook pas onder belasting en dat dus dan een spoel sterker belast word en dan gaat trillen als het ware.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Coilwhine dacht ik ook meteen aan. Ik heb beide HDD's uit de kast gehaald, allebei aan een andere kant van de kast gelegd (2 Sata kabels van 50CM, dus 100cm van elkaar) en de schijven op volle toeren laten draaien. Het geluid hoorde ik weer, alleen niet op de plek van de harde schijf. Ik heb een keukenrol gepakt, en m'n andere oor dichtgehouden. Op het moment dat het geluid er wel was(Met m'n oren open hoorde ik het immers wel) hoorde ik niks met de keukenrol boven de harde schijven. Het geluid kwam uit de buurt van de chipset. En Coil Whine ben ik bekend mee, alleen snap ik niet waarom ik dan niks, 0,0 hoor wanneer ik linx en furmark tegelijk laat draaien... Echt exact op het moment dat de schijven seek-geluiden laten horen, hoor ik de piep.... Moet ik m'n mobo RMA sturen??

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

In de catgorie domme vragen maar makkelijk te checken:

Overspraak van de disk op de (sound in/mic) van je sound systeem, waar linux iets uit heeft staan en windows iets aan?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Er zit niks qua speakers aan vastgemaakt. Enige wat het in theorie dan kan zou kunnen zijn is de mobo-speaker, maar ik geloof niet dat die de boosdoener is. Het geluid is overigens écht hoog, voor mijn gevoel zo'n 16-18KHz...

• Roel1966
  • Niet online
Moeilijk, ik weet niet of ze coilwhine zien als een fout van het moederboard en ze daar een RMA voor accepteren. Het is in feite indirect een mankement en verstoort verder niet de werking van je moederboard maar wel voor jou zelf en je oren vervelend.

Je kan een RMA proberen aan te vragen er voor maar wanneer dat niet geaccepteerd word kan je altijd proberen de spoel te traceren die het veroorzaakt, en een veelvuldig gebruikt lapmiddeltje is nagellak erop smeren.

Beste methode is nog altijd de spoel dan opnieuw vast solderen maar dat is iets waar je bij een moederboard onder garantie dus niet aan moet gaan beginnen. Wel bij een moederboard buiten garantie kan je dat doen mits je natuurlijk ervaring met electronica en solderen hebt.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Tja ervaring een beetje, maar daar ga ik niet aan beginnen. 'T is een homeserver/HTPC, tijdens back-uppen of downloaden is er meestal niemand in de buurt en tijdens afspelen van video staat er natuurlijk altijd geluid aan...

Ik ga morgen sowieso eens andere harde schijven proberen en een andere voeding. Zou het zin hebben om de CPU-cooler (Scythe big shuriken 2) te vervangen? Het probleem begon rond de installatie van die cooler. Het geluid blijft overigens als ik die fan uitschakel. (Kan makkelijk, zelfs dan blijft de temperatuur onder de 35 graden).

• Roel1966
  • Niet online
Beatboxx schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:59:
Tja ervaring een beetje, maar daar ga ik niet aan beginnen. 'T is een homeserver/HTPC, tijdens back-uppen of downloaden is er meestal niemand in de buurt en tijdens afspelen van video staat er natuurlijk altijd geluid aan...

Ik ga morgen sowieso eens andere harde schijven proberen en een andere voeding. Zou het zin hebben om de CPU-cooler (Scythe big shuriken 2) te vervangen? Het probleem begon rond de installatie van die cooler. Het geluid blijft overigens als ik die fan uitschakel. (Kan makkelijk, zelfs dan blijft de temperatuur onder de 35 graden).
Denk eerlijk gezegd niet dat andere harddisks of een andere voeding veel zin heeft bij coilwhine, maar als het pas na installatie van die koeler is gebeurd zou je eens die 4 pennen kunnen aandrukken. Ook wel verstandig om de schroefjes waarmee het moederboard vast zit eens opnieuw aan te draaien.

Let er wel op bij het aandrukken van die pennen van de koeler dat je dat altijd kruislings doet, maar heb je ook al eens de temperatuur van je cpu nagekeken. Op die manier kan je namelijk meteen kijken of de koeler er wel goed op zit want ik weet dat het nogal een prutswerkje is bij die Big Shuriken.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Het is inderdaad een prutswerkje;) de pins zitten toch vrij stevig en in de cooler komt geen bewegig. Coretemp&speedfan blijven tijdens Linx onder de 40 graden terwijl ik het koelblok/heatpipes niet warm voel worden. Meteen daarna rebooten en in bios kijken geeft dan temperaturen < 30 graden. Lijkt me goed dus.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik heb er net een andere harde schijf in gehangen (Een of ander oud 500GB modelletje), geboot van een Ubuntu live USB, en via Disk Utility de schijf eens flink laten lopen. Hoewel de resultaten rond de 60Mbyte/s lopen (Zal er wel aan liggen dat die disk al vrij oud is) hoor ik 0,0 piep. Toch heel vreemd. Ik bootte dus weer vanaf m'n RAID array, en wat hoor ik? Juist, de pieptoon. Het is dus wel gerelateerd aan de schijven maar het geluid komt niet uit de schijven zelf. Wie snapt het nog?

• Roel1966
  • Niet online
Beatboxx schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:45:
Ik heb er net een andere harde schijf in gehangen (Een of ander oud 500GB modelletje), geboot van een Ubuntu live USB, en via Disk Utility de schijf eens flink laten lopen. Hoewel de resultaten rond de 60Mbyte/s lopen (Zal er wel aan liggen dat die disk al vrij oud is) hoor ik 0,0 piep. Toch heel vreemd. Ik bootte dus weer vanaf m'n RAID array, en wat hoor ik? Juist, de pieptoon. Het is dus wel gerelateerd aan de schijven maar het geluid komt niet uit de schijven zelf. Wie snapt het nog?
Het komt in elk geval dan toch van je moederboard af want wanneer je je Raid array gaat gebruiken dan maak je in principe op een andere manier gebruik van de s-ata controller onboard. Zoals ik uit de specs gezien heb gebruik je als het goed is de Intel onboard Raidcontroller en je zei al dat je de pieptoon in de buurt van het chipset hoort.

Wat je dus nog eens zou kunnen proberen om als je nog ergens een oud schijfje liggen hebt dat met die andere oudere schijf in een raid array te hangen en dan eens kijken of de pieptoon wel weer terug is en dan weet je het helemaal zeker. Verder zou ik het even voorleggen aan de winkel waar je het moederboard gekocht hebt en vaak zijn ze daar wel soepel in, en heb je grote kans dat ze zeggen dat je hem mag omruilen.

Hoe dan ook hoef je je verder geen zorgen te maken dat door de coilwhine je toetsenboard plots ermee stopt want het kan verder totaal geen kwaad en is alleen een beetje vervelend voor de oren.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Iedereen bedankt voor alle tips, maar de goeie oplossing zat er niet tussen! Ik heb net minuten geleden de BIOS gepudate, en nu net met CrystalDiskMark 3x 2000MB gedraaid en geen piepje gehoord, waar ik normaal continu piepjes hoor. Echt heel, heel vreemd, maar ik ben blij dat het probleem over is!
Pagina: 1