Verslagje van het oplappen van een Mini-USB socket

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:48

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Hoi allemaal,

al enkele jaren is mijn Archos 104 mp3 spelertje een trouwe metgezel. Stevig gebouwd (geanodiseerd aluminium kast) en uitgerust met een 6 GB harddisk is het ding nog steeds een pragmatische mp3 speler.

Laat nu echter na vele malen opladen en een enkele reshuffles van de muziek afgelopen week de mini-usb aansluiting wrak te zijn geworden. Op het web gekeken wat daar aan gedaan kon worden. Als meest genoemde oplossing werd het vervangen van de Socket genoemd. Kort samengevat zou dit het desolderen en verwijderen van de bestaande socket en het opnieuw solderen van de 4 mounting pads en 5 connectie pennen aan de Archos printplaat betekenen. Zeker het solderen van de vijf connectie pennen is voor mij hogere soldeerkunst.

Nu las ik op een site een alternatieve benadering, een soort hardware hack, die mij als minder omvangrijk overkwam. Vanmiddag heb ik deze oplap-operatie uitgeprobeerd. De crux van de hack is dat bij een slecht connecterende USB socket de gebruiker eigenlijk de connectiepinnetjes wil kunnen bijbuigen om het contact te herstellen. Uitgangspunt hierbij is dat je vaststelt dat de slecht werkende USB socket nog wel goed op de printplaat is gesoldeerd, zodat dit niet de oorzaak van de problemen kan zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i1171.photobucket.com/albums/r548/teaglass/Tweakers/Archos_104_usb_publ-1.jpg
Mini-usb socket Archos 104 [groter plaatje]

Voor dit klusje zijn nodig:
Twee-componenten lijm
closet papier om snel iet weg te vegen
Pincet voor het verwijderen van splinters (met smalle en dunne bekken)
Pincet met lepelvormige bekken of een dunne (kunststof) schroevedraaier
Goeie verlichting
Speld

Het bijbuigen van de vijf connectorpennen wordt belet door de kunststof kern in het centrum van de socket. Deze kern houdt de pennen ten opzichte van elkaar uitgelijnd. Aan hun uiteinde hebben de pennen een getrapt gedeelte. Dit getrapt gedeelte steekt door gaten in de voorzijde van de kunststof kern.

Conclusie, die kern moet even uit de weg. Met iets kleins (bijvoorbeeld een pincet of een kleine platte schroevendraaier, bij voorkeur van kunststof) valt met wat wrikken in de spleten boven en onder de kern deze te breken. Met een pincet valt de kern dan met beleid uit de socket te verwijderen. Let er hierbij op de dat kern wat omlaag moet worden bewogen om de gebogen pennen te kunnen volgen.

Afbeeldingslocatie: http://i1171.photobucket.com/albums/r548/teaglass/Tweakers/Archos_104_rework_publ-1.jpg
Mini-usb kern verwijderd [groter plaatje]

Nu de pennen bloot liggen kan de uitlijning worden gecontroleerd. In mijn geval betekende dit dat de pennen als groep wat omhoog gedrukt moesten worden, naar de brede bovenflank van de socket. Door de connectie met de pc en kabel voorzichtig te testen kan worden gecontroleerd of de speler weer laadt en communiceert. Doe dit connecteren heel voorzichtig. De pennen zijn nu natuurlijk heel kwetsbaar.

Zijn de pennen voldoende opgedrukt en uitgelijnd, Maak dan wat twee componenten lijm aan (in mijn geval Bison Combi Rapide) en breng dit terughoudend op het breukvlak van de kern aan. Toch moet er wel wat lijm op zitten om de breuk goed op te vullen. Wat ik zelf heb gedaan is om na de eerste keer lijm aanbrengen een test run te doen zodat ook het andere breukvlak in de in de usb socket zelf bevochtigd raakt. Vervolgens heb ik de kern weer losgetrokken en nog eens wat lijm aangebracht. Wees echt terug houdend, die lijm kan in die socket nergens heen.

Vijf minuten na het verlijmen heb ik voorzichtig de kabel met zijn connector tot de halve diepte in de socket gestoken om de kern op zijn plek te houden. Haal na een kwartier de connector even los en steek hem vervolgens volledig in de socket om hem daarna direct weer los te halen. Verwijder overtollige lijmresten van de connector en herhaal dit insteken tot er geen lijmresten meer met de connector meekomen. Bevinden zich lijmresten in de spleten van de socket haal die dan geduldig weg met een speld.

Met een beetje geluk eindig je net als ik met een functionerende Mini-usb aansluiting. Of de oplossing duurzaam is, is natuurlijk de vraag. Waneer het ding weer kuren gaat vertonen zal ik deze topic een schop geven. Ik gebruik de Archos dagelijks, dus dat zou een goeie indicatie moeten geven voor de duurzaamheid.

Waarom deze moeite? Ik ben gek op mooie nieuwe apparatuur, maar ben ook wars van onze wegwerpmaatschappij. Als ik dus iets een langere levensduur kan geven dan doe ik dat. Ik heb zo een vermoeden dat er heel wat krakkemikkige mini usb's onder ons verkeren.

Valkuilen:
- teveel lijm kan resulteren in een mp3 speler met integrale bekabeling.
- te vroeg de connector in de socket steken kan de kern naar de connector doen verhuizen.
- mislukt dit, dan moet je waarschijnlijk toch gaan solderen.

Tot slot; wees héél rustig als je dit gaat proberen, ik doe aan modelbouw, dus ik ben wat gewend. "even tussendoor" is echt funest voor dit soort klusjes. Succes als je dit ook met een mobile device gaat proberen. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, klinkt redelijk bewerkelijk... ik had er persoonlijk voor gekozen om toch te solderen, aan de andere kant heb ik daar waarschijnlijk meer ervaring mee dan de gemiddelde medemensch ;)

6MB harde schijf? Genoeg voor 2 mp3'tjes dus? :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tja, ik zou persoonlijk ook voor solderen kiezen met de loeplamp erbij, want met de bovenstaande methode denk ik dat ik al lang de mp3 speler vastgelijmd had aan mijn handen :*)

Solderen is ook nog wel iets wat ik in de vroegere jaren heel wat keren gedaan heb, en het nog steeds niet verleerd ben als enthousiaste electronica freak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Valkuilen:
- teveel lijm kan resulteren in een mp3 speler met integrale bekabeling.
Hier moest ik toch wel even bij glimlachen... ;)
Trouwens, ik was ook voor de soldeeroptie gegaan! (ben wel al een ervaren soldeerder...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:18

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zeg: solderen! DM me als je liever hebt dat ik dat even doe voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
@Sprite,
Hm, ja, die verhaspeling heb ik wel vaker, GB's denken en MB's praten. Een 6MB harde schijf uit de tijd dat er nog 6MB Harde schijven waren zou ik vanwege het gewicht niet in mijn MP3 speler willen hebben ;).

Aan alle drie:
als je ook maar enigszins kan solderen, en dat is je comfort zone, dan is dat ook in mijn ogen de mooiste oplossing. Wat ik hierboven beschrijf blijft natuurlijk oplappen. Maar als ik de levensduur zo nog wat kan verlengen dan heb ik mijn doel bereikt. En mijn comfortzone zit meer in de richting van lijmen en kleine dingetjes.

Met het bovenstaande verslagje heb ik als doel om met name de niet solderende medemens te laten zien dat dit kan werken, en dat, als die usb poort toch al stuk is, het geen kwaad kan om een poginkje te wagen. Kijk, ik beschrijf het uitvoerig (mijn middle name) maar het maken van de fotootjes kostte me bijna evenveel tijd als het klusje zelf.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:25
Prachtig dat je het zo post, tegelijk leuk en leerlijk om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:18

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

teacup schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:33:
[..]
Met het bovenstaande verslagje heb ik als doel om met name de niet solderende medemens te laten zien dat dit kan werken, en dat, als die usb poort toch al stuk is, het geen kwaad kan om een poginkje te wagen. Kijk, ik beschrijf het uitvoerig (mijn middle name) maar het maken van de fotootjes kostte me bijna evenveel tijd als het klusje zelf.
Oh maar dat snap ik ook wel, ik zeg meer van 'als je wilt dat ik het fix voor je, het kan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
@ Sebastius: mijn eerste reply was gemaakt met de eerste drie reacties in gedachten. Ik reageerde in die reactie nog niet op jouw eerste reactie. Onze reacties hebben elkaar gekruist.

Ik zal je aanbod zeker in gedachten houden mocht ik met een sneue uitdrukking op mijn gezicht de hierboven overdadig beschreven kern in een van de komende weken met de kabel uit de MP3 rukken. Ook wil ik dat je weet dat ik je aanbod zeer waardeer, het is spontaan en gemeend. Als ik je homepage bekijk ben je ook niet vies van hergebruik en opknappen als het kan.

Niet dat ik mezelf een sustainability freak kan noemen, maar iets snel weggooien doe ik niet. De TV afstandsbediening solderen lukt me nog wel. Maar ja, een 4/3 glazen oog uit 1994 heeft nog van die macro-elektronica (diep in mijn hart wil ik eigenlijk wel dat dat ding eens beyond repair afbrandt, om dan plaats te maken voor een mooi plat scherm). Hierbij moet ik zeggen dat ik het steeds meer een sport vind worden om lang met dingen te doen.

Trouwens, op het Tweakers-forum is nog niet zoiets als "het reparatiehoekje" ontstaan. Zou dat te stoffig zijn voor Tweakers? De focus ligt bij Tweakers (begrijpelijk) op nieuwe ontwikkelingen. Het slim inzetten van bestaande resources is naar mijn idee echter toch echt wel Tweakeresk. Her en der verspreid zijn in de forums ook wel spontane reparatie klussen te vinden, met bijbehorende adviezen voor componenten. Volgens mij zou zoiets wel leven.

Maar Sebastius, om terug te komen op jou, met mensen als jij kan Tweakers een echte gemeenschap vormen (sentimentele muziek op de achtergrond). Eerder heb ik door mensen op Tweakers al eens de moed opgevat om een Linux fileserver op te zetten. Dat ding draait nu ook al weer paar jaar. Zo kunnen we elkaar wat leren. En dat leeft. Hartstikke goed!

Pagina: 1