Ervaring Intel RMA (I5 2500K kapot na 1 jaar) ??

Pagina: 1
Acties:

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-02 16:20
Goedeavond allemaal!

Even een vraag over het garantie process van intel.

Mijn computer stopte er vorige week mee na een herstart vanuit windows. Inmiddels ben ik zelf op vakantie, maar mijn broer heeft de zelfde setup en alle onderdelen in zijn computer geplaatst, waarbij alleen bij de processor de leds gingen branden van het moederbord (Asus P8P67 Pro).

De processor is dus overleden op een of andere manier.

De processor is nooit overgelockt geweest, nooit heet geweest, er zat geen stof in de kast en er was voldoende koelpasta aanwezig.

Ik zag dat ik geen OEM versie heb maar gewoon de retail versie (boxed) met 3 jaar garantie.

De processor is nog net geen 1 jaar oud en altijd 100% normaal gebruikt geweest.

Ik had gelezen dat ik naar Intel in Amsterdam moet bellen, dus dat ga ik morgen met freecall doen.

maar...

Valt de processor zoals ik het nu beschrijf onder het garantie process van intel? Zo ja, hoe lang duurt de RMA gemiddeld bij Intel?

Alvast bedankt,

Martijn

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je geen bon meer ? Normaal gesproken loopt dit via de winkel waar de CPU aangeschaft is.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hoe precies die garantie afhandeling verloopt bij Intel durf ik niet te zeggen maar ik zou toch wel voor de zekerheid ook eens je moederboard uittesten. Het is namelijk toch wel erg zeldzaam dat een cpu kapot gaat en veelal vaak alleen door een ander defect of een foute overclock bijvoorbeeld.

Ik denk dat je er verstandiger aan zou doen om zowel moederboard als cpu naar de zaak te brengen of sturen waar je de onderdelen gekocht hebt, en dan beiden uit te laten testen alvorens dadelijk een volgende nieuwe cpu ook opeens kapot is.

• Ferio
Bon heb ik nog wel geloof ik, maar weet het niet zeker. Ik heb hem bij Sicomputers online besteld, dus ze moeten het in hun systeem wel terug kunnen vinden.

Overigens zegt in intell dat ik bij OEM producten wel via de winkel een RMA moet aanvragen, bij retail (wat ik heb) kan dit rechtstreeks.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sowieso heb je bij Intel geen enkel recht op garantie, als zijn wat doen is dat pure coulance. Garantie moet je in Nederland claimen bij de winkel waar je het product gekocht hebt.

• Ferio
Roel1966 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:03:
Hoe precies die garantie afhandeling verloopt bij Intel durf ik niet te zeggen maar ik zou toch wel voor de zekerheid ook eens je moederboard uittesten. Het is namelijk toch wel erg zeldzaam dat een cpu kapot gaat en veelal vaak alleen door een ander defect of een foute overclock bijvoorbeeld.

Ik denk dat je er verstandiger aan zou doen om zowel moederboard als cpu naar de zaak te brengen of sturen waar je de onderdelen gekocht hebt, en dan beiden uit te laten testen alvorens dadelijk een volgende nieuwe cpu ook opeens kapot is.
Mijn broer heeft dezelfde setup als ik heb en alle onderdelen werken, behalve de CPU.

Mijn broer heeft ook al zijn onderdelen in mijn moederbord gezet en deze werkt dan ook, maar wederom bij mijn CPU doet hij niets.

• Ferio
ik222 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:06:
Sowieso heb je bij Intel geen enkel recht op garantie, als zijn wat doen is dat pure coulance. Garantie moet je in Nederland claimen bij de winkel waar je het product gekocht hebt.
Weet je dit zeker? de intel site zegt mij contact op te nemen met Intell RMA in amsterdam?

Boxed Processor family
Contact the system manufacturer, original place of purchase, distributor, or Intel® Customer Support.

http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-020033.htm#4

[ Voor 23% gewijzigd door Ferio op 19-02-2012 20:24 ]

• PilatuS
  • Niet online
Ferio schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:07:
[...]

Waarom zegt de intel site mij dan op contact op te nemen met Intell RMA in amsterdam?
Als je de CPU in een winkel gekocht hebt, dan de garantie via die winkel regelen.

• Ferio
PilatuS schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:21:
[...]

Als je de CPU in een winkel gekocht hebt, dan de garantie via die winkel regelen.
Dat is een optie volgens intell bij boxed processor, bij OEM is dit de enige manier.

Teminste zo versta ik dit via onderstaande link;

• PilatuS
  • Niet online
Ferio schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:24:
[...]

Dat is een optie volgens intell bij boxed processor, bij OEM is dit de enige manier.

Teminste zo versta ik dit via onderstaande link;

Ferio schreef op zondag 19 februari 2012 @ 19:54:

Ik zag dat ik geen OEM versie heb maar gewoon de retail versie (boxed) met 3 jaar garantie.
Je hebt toch een retail ?

Hoe dan ook. Neem eerst contact op met de winkel.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 19-02-2012 20:32 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

daarnaast heb je ook helemaal niets met intel van doen. Je hebt de processor gekocht bij een winkel. Die garandeert jouw de werking van het product over een periode waarvan je normaliter mag verwachten dat het product blijft werken. (dus niet altijd standaard 2 jaar). Werkt het ding niet meer en je hebt 'm niet uit het raam gesmeten ga je er gewoon mee terug en kun je een poging doen je garantie te claimen.

Na 6 maanden na aankoop kan de winkel van jouw eisen dat je moet bewijzen dat je het product niet gesloopt hebt door er ondeugdelijk mee om te gaan. Voor die 6 maanden zal je de winkel dat moeten bewijzen.

-_-

• Ferio
PilatuS schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:32:
[...]

[...]

Je hebt toch een retail ?

Hoe dan ook. Neem eerst contact op met de winkel.
Klopt ik heb een retail.

Dat ga ik morgen ook doen, alleen ik weet niet zeker of ik de bon nog heb. Ik ben destijds verhuist naar een ander adres en hier en daar wat dingen zoek geraakt.

Maar goed, mochten ze de RMA accepteren, hoe lang duurt het gemiddeld voordat ik hem weer terug krijg?

• Ferio
M2M schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:37:
daarnaast heb je ook helemaal niets met intel van doen. Je hebt de processor gekocht bij een winkel. Die garandeert jouw de werking van het product over een periode waarvan je normaliter mag verwachten dat het product blijft werken. (dus niet altijd standaard 2 jaar). Werkt het ding niet meer en je hebt 'm niet uit het raam gesmeten ga je er gewoon mee terug en kun je een poging doen je garantie te claimen.

Na 6 maanden na aankoop kan de winkel van jouw eisen dat je moet bewijzen dat je het product niet gesloopt hebt door er ondeugdelijk mee om te gaan. Voor die 6 maanden zal je de winkel dat moeten bewijzen.
Hoe zou je zulke dingen dan bijvoorbeeld moeten bewijzen? Lijkt mij onmogelijk?

• PilatuS
  • Niet online
Ferio schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:38:
[...]

Maar goed, mochten ze de RMA accepteren, hoe lang duurt het gemiddeld voordat ik hem weer terug krijg?
Hangt af van hoe de winkel RMA's afhandeld. Er zijn winkels die bij constateren van het defect het product omruilen. Andere winkels sturen het product naar de leverancier en wachten tot zij het afhandelen. In het eerste geval heb je binnen anderhalve week een nieuwe CPU. In het tweede geval kan het best lang duren.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Ferio schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:39:
[...]

Hoe zou je zulke dingen dan bijvoorbeeld moeten bewijzen? Lijkt mij onmogelijk?
Winkels vragen zelden om bewijs. Maar als je bijvoorbeeld een processor opstuurt waarbij (bij processors met pinnetjes dus) rijen en rijen pinnetjes afgebroken en verbogen zijn (maar de processor wel goed verpakt was) worden er dus wat vraagtekens gezet en kan zo'n winkel dus vragen naar bewijs.

Garantie claim je dus normaliter ook enkel als het product defect gaat zonder eigen toedoen. Bij fanatiek overklokken inclusief dikke overvolt of bijvoorbeeld je moederbord zonder afstandsbusjes vastschroeven aan de backplate kun je je garantie natuurlijk vergeten.

-_-

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ferio schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:07:
[...]

Weet je dit zeker? de intel site zegt mij contact op te nemen met Intell RMA in amsterdam?

Boxed Processor family
Contact the system manufacturer, original place of purchase, distributor, or Intel® Customer Support.

Het kan dat Intel dat zegt maar dat is dan gewoon service van Intel zoals wel meer fabrikanten die extra service bieden, soms zorgt dat voor snellere afhandeling maar soms ook niet. Volgens de Nederlandse wet is echter de verkoper verantwoordelijk voor de garantie. Dat betekent dus ook dat je alleen bij je verkoper rechten hebt op basis van de Nederlandse wet.

[ Voor 12% gewijzigd door ik222 op 19-02-2012 21:09 ]

• Ferio
M2M schreef op zondag 19 februari 2012 @ 21:04:
[...]

Winkels vragen zelden om bewijs. Maar als je bijvoorbeeld een processor opstuurt waarbij (bij processors met pinnetjes dus) rijen en rijen pinnetjes afgebroken en verbogen zijn (maar de processor wel goed verpakt was) worden er dus wat vraagtekens gezet en kan zo'n winkel dus vragen naar bewijs.

Garantie claim je dus normaliter ook enkel als het product defect gaat zonder eigen toedoen. Bij fanatiek overklokken inclusief dikke overvolt of bijvoorbeeld je moederbord zonder afstandsbusjes vastschroeven aan de backplate kun je je garantie natuurlijk vergeten.
Dank jullie wel, het is allemaal duidelijk voor mij.

De processor is kapot gegaan zonder eigen toedoen. Ik dacht gelijk eerst aan de voeding en las dat de I5 2500K moeilijk kapot te krijgen is.

Ik weet ook niet waarom deze kapot is gegaan, de computer was gewoon netjes dicht, standaard op 3.3ghz (altijd geweest) en er was geen stof in de computer of enige melding dat de processor te heet was geworden, geen brandlucht of een te hete processor of iets anders.

Voor mij daarom ook grote vraagtekens hoe dit heeft kunnen gebeuren, vanuit een herstart.

Ik zal morgen eerst de winkel bellen en een RMA aanvragen.

• Ferio
ik222 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 21:08:
[...]

Het kan dat Intel dat zegt maar dat is dan gewoon service van Intel zoals wel meer fabrikanten die extra service bieden, soms zorgt dat voor snellere afhandeling maar soms ook niet. Volgens de Nederlandse wet is echter de verkoper verantwoordelijk voor de garantie. Dat betekent dus ook dat je alleen bij je verkoper rechten hebt op basis van de Nederlandse wet.
Duidelijk, beetje verwarrend zoals hun het schreven.

Ik zal morgenochtend Sicomputers benaderen betreft de processor.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-02 23:10
Ik kan me voorstellen dat de TS zo snel mogelijk een nieuwe processor wil. Als andere mensen de ervaring hebben dat Intel binnen een week zonder gezeur de CPU omruilt, en de winkel eerst een uitgebreide test wil doen van minstens 2 weken, dan zou ik hem ook rechtstreeks naar Intel sturen.

• Ferio
boers706 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 21:13:
Ik kan me voorstellen dat de TS zo snel mogelijk een nieuwe processor wil. Als andere mensen de ervaring hebben dat Intel binnen een week zonder gezeur de CPU omruilt, en de winkel eerst een uitgebreide test wil doen van minstens 2 weken, dan zou ik hem ook rechtstreeks naar Intel sturen.
Klopt, ik zou zo snel mogelijk een nieuwe willen hebben, omdat ik niet zonder de PC kan, ivm werk.

Ik contact ze allebei wel en hoor dan wel wat de beste oplossing is.

• Roel1966
  • Niet online
Ferio schreef op zondag 19 februari 2012 @ 21:17:
Klopt, ik zou zo snel mogelijk een nieuwe willen hebben, omdat ik niet zonder de PC kan, ivm werk.

Ik contact ze allebei wel en hoor dan wel wat de beste oplossing is.
Je hebt wel kans erop dat Sicomputers ook je moederboard en misschien cpu erbij wil hebben om uit te kunnen testen waardoor de cpu kapot gegaan is. Vooral omdat je het eigenlijk bijna niet hoort dat een cpu zomaar na 1 jaar ermee stopt dus die kans bestaat wel.

• PilatuS
  • Niet online
Roel1966 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 21:55:
[...]

Je hebt wel kans erop dat Sicomputers ook je moederboard en misschien cpu erbij wil hebben om uit te kunnen testen waardoor de cpu kapot gegaan is. Vooral omdat je het eigenlijk bijna niet hoort dat een cpu zomaar na 1 jaar ermee stopt dus die kans bestaat wel.
Sandy Bridge CPU's gaan wel wat vaker kapot dan dat we normaal gewend zijn van CPU's.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

@Roel1966: Als je gewoon als onderdeel hebt gekocht, eventueel met assemblage dan is het natuurlijk onzin om zelf andere onderdelen mee te gaan sturen als je zelf zeker weet dat het puur de CPU is, als ze dat willen controleren dan pakken ze zelf maar een mobo uit de kast.

Over of je het naar de winkel of naar de fabrikant moet sturen: de winkel is je verplicht om garantie te verlenen en hier zijn wettelijke voorwaarden aan verbonden zodat je zelf geen onnodige kosten hoeft te maken. Fabrikanten waar je zelf geen aankoop bij hebt gedaan hebben deze verplichting niet, die mogen dus bijvoorbeeld kosten in rekening brengen. Als je van een fabrikant zeker weet dat de garantieafhandeling goed is is dat natuurlijk wel een optie, maar als er dan toch iets misgaat of als ze je RMA niet accepteren, dan heb je geen consumentenrechten meer die je kunnen helpen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Roel1966
  • Niet online
bwerg schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:06:
@Roel1966: Als je gewoon als onderdeel hebt gekocht, eventueel met assemblage dan is het natuurlijk onzin om zelf andere onderdelen mee te gaan sturen als je zelf zeker weet dat het puur de CPU is, als ze dat willen controleren dan pakken ze zelf maar een mobo uit de kast.
Als het nu kort na aankoop gebeurd zou zijn dan is het wat anders maar omdat dit nu pas na 1 jaar gebeurd blijft natuurlijk een andere kwestie. Altijd kan het zijn dat je een DOA krijgt maar dat is dan snel na de aankoop dus het KAN zijn ( hoeft niet natuurlijk ) dat die winkel meer onderzoek wil doen.

Stel dat in het bios verkeerde voltages ingesteld stonden en die cpu constant op foute voltages gewerkt heeft dan kan dat de oorzaak zijn dat ie gesneuveld is. Of dat er bv een bug in het moederboard zit en foute voltages richting cpu gestuurd heeft, dus in die zin kan ik mij er wel iets bij voorstellen als ze niet zondermeer RMA accepteren van alleen de cpu zelf.

[ Voor 21% gewijzigd door Roel1966 op 19-02-2012 22:19 ]

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 19:36

wowi

Roel1966 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:17:
[...]
Stel dat in het bios verkeerde voltages ingesteld stonden en die cpu constant op foute voltages gewerkt heeft dan kan dat de oorzaak zijn dat ie gesneuveld is. Of dat er bv een bug in het moederboard zit en foute voltages richting cpu gestuurd heeft, dus in die zin kan ik mij er wel iets bij voorstellen als ze niet zondermeer RMA accepteren van alleen de cpu zelf.
Hoe wil de winkel dat gaan testen want de meeste winkels hebben echt geen testapparatuur hiervoor staan hoor.

Gewoon de cpu rma doen.

[ Voor 28% gewijzigd door wowi op 20-02-2012 08:57 ]

• PilatuS
  • Niet online
wowi schreef op maandag 20 februari 2012 @ 08:56:
[...]

Hoe wil de winkel dat gaan testen want de meeste winkels hebben echt geen testapparatuur hiervoor staan hoor.

Gewoon de cpu rma doen.
Ze kunnen toch simpel even een moederbord pakken met wat RAM geheugen en een voeding.

• Ferio
Ik heb net contact met Sicomputers gehad en ik mag de processor terug sturen. Ze geven mij een RMA nummer wanneer ze hem hebben ontvangen, omdat ik hem destijds heb besteld zonder een account aantemaken (eenmalige bestelling).

Ik moet alleen een kopie van de factuur erbij doen, uitleg wat er gebeurt is en de processor goed inpakken.

Ik laat het wel weten wat de uitslag is.

Bedankt allemaal!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Roel1966 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:17:
Tsjah, je hebt het product los gekocht en nu is hij kapot dus gaat hij RMA. Een winkel kan simpelweg niet eisen dat je andere producten mee gaat sturen die niet kapot zijn. Dat kost misschien ook nog extra verzendkosten en geeft een extra risico in de post (mobo is veel lomper dan een CPU) en misschien wil je het mobo wel meteen met een andere CPU blijven gebruiken.

Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat ze steeds andermans mobo's gaan aansluiten, pc'tje opbouwen, uitvoerig testen, de rest weer terugsturen (verzekerd, want risico op kwijtraken/beschadigen). Veel meer gedoe dan gewoon de CPU RMA'en als je het toch niet goed kan testen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 19:36

wowi

PilatuS schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:25:
[...]

Ze kunnen toch simpel even een moederbord pakken met wat RAM geheugen en een voeding.
Dan moet ik de eerste winkel nog zien die kan zien dat een moederbord een verkeerde spanning afgeeft op een moederbord, of uit een chipset.
Het enige wat ze kunnen uitlezen is een bios maar als dat niet klopt zijn ze ook nergens zo simpel ligt dit verhaal dus echt niet.

• PilatuS
  • Niet online
wowi schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:20:
[...]

Dan moet ik de eerste winkel nog zien die kan zien dat een moederbord een verkeerde spanning afgeeft op een moederbord, of uit een chipset.
Het enige wat ze kunnen uitlezen is een bios maar als dat niet klopt zijn ze ook nergens zo simpel ligt dit verhaal dus echt niet.
Mijn reactie klopt niet helemaal. Ik reageerde eigenlijk op "testen of de CPU kapot is" niet meer dan dat. De winkel kan inderdaad onmogelijk nagaan waadoor de CPU kapot gegaan is.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Flinke kick maar misschien help ik nog mensen die ok een defecte Intel CPU hebben en meer willen weten over RMA aanvraag.

Je kan op de Intel site het telefoonnummer achterhalen (via http://www.intel.com/p/en_US/support/contact/phone)

Is een engelstalig nummer, deze mensen zitten in de UK.

Heb uitgebreid alles moeten toelichten wat ik allemaal had geprobeerd. Het is zinvol om van tevoren ook alles even uit te schrijven zodat je niks vergeet, want je wil niet (als je zeker weet) dat je wordt afgescheept met iets waarvan je al weet dat het geen resultaat zou geven zoals de cpu check tool die ook niet alles checkt.

Uiteindelijk wordt als het goed is een RMA aangemaakt. NAW gegevens worden genoteerd, plus je moet de gegevens op de CPU opnoemen. Er werd bij mij niet gevraagd om de gegevens van de Boxed koeler, en er werd niet gevraagd om de factuur. Wel werd gevraagd hoe oud de cpu was een inschatting was voldoende.

Defecte cpu wordt opgehaald door DHL (gratis _/-\o_ )
Nieuwe/vervangende cpu wordt als het goed is opgestuurd.

Prima service zeker omdat het gewoon een geste is eigenlijk verloopt garantie via de winkel :D

EDIT 25 mei defecte cpu afgeleverd (net voor lang weekend)
EDIT 29 mei nieuwe cpu verstuurd (eerste werkdag na weekend)
EDIT 31 mei (woensdag)
nieuwe cpu is binnen :9
Supersnel dus.

[ Voor 6% gewijzigd door psy op 31-05-2012 14:23 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1