Toon posts:

Volledig nieuw thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort alleen wonen, en wil dus een zo goed mogelijk netwerk thuis hebben. Momenteel zit ik met een Linksys TL-WR1043ND thuis bij de ouders.

Wat gaat mee naar m'n nieuw appartement:

Desktop
Motorola Defy+
Samsung Galaxy Tab
Panasonic toughbook
Synology Nas
Printer

Al deze apparaten ondersteunen wireless N, wat ik hier thuis nu al gebruik.

Het is de bedoeling om een snel netwerk aan te leggen, en waar mogelijk bedraad. Is de switch in de TP-link goed genoeg om mijn NAS en de desktop te verbinden, en stabiel te zijn. De router zou ik gerust opnieuw kopen, omdat ik erover tevreden ben, en omdat hij niet bijster duur is.

Ik zou dus mijn desktop bedraad op de router aansluiten, samen met de NAS, en de printer in de NAS steken, zodat ik vanop al mijn apparaten kan printen.

Zijn er dingen die beter kunnen of die jullie anders zouden doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2012 19:28 ]

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-02 23:43

basdej

OutSystems Consultant

Alles wat bedraad kan, bedraad doen. N wifi aanleggen en klaar is kees :P
Zorg dat je overal gigabit hebt voor snelle overdrachten

Hoi.

Verwijderd

Topicstarter
Dat was het plan, maar zijn er redenen om bvb een gigabit switch te kopen, om de nas en de desktop te verbinden( er zit er wel 1 in de TP-link, maar is deze goed?)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 09:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Gigabit switches voor thuisgebruik zijn eigenlijk allemaal 1 pot nat.
Je zult geen verschil merken tussen deze en een andere switch.

En voor de rest bedraad wat je kunt bedraden, en kijk uit voor slechte utp :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
ok, dan ben ik eruit. Heb nog meters utp liggen van LAN parties die ik vroeger organiseerde. Ik ga morgen naar het appartement kijken, dan kan ik zien hoeveel meter kabel ik nodig heb, en waar de router komt te staan in relatie tot de kamers.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:04
Gaat die tp-link mee of blijft die achter? Als je een nieuwe gaat kopen zou ik juist niet die kopen. Hij ondersteund geen simultaneous dual band namelijk. Maar dat moet je ook maar net belangrijk vinden.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Wat ik gemerkt heb met goedkope huis tuin en keuken switches is dat je ze nogal eens moet resetten. Raar maar waar. Sinds ik een HP Procurve switch gekocht en aangesloten heb (kleine met 16 aansluitingen type HP ProCurve Switch 1410-16G), heb ik nergens meer last van. Stabiel als wat.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 09:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

c70070540 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:06:
Wat ik gemerkt heb met goedkope huis tuin en keuken switches is dat je ze nogal eens moet resetten. Raar maar waar. Sinds ik een HP Procurve switch gekocht en aangesloten heb (kleine met 16 aansluitingen type HP ProCurve Switch 1410-16G), heb ik nergens meer last van. Stabiel als wat.
:?
Sja mijn ervaring met de +- 6 stuks die ik/"degene waar ik de pc onderhoud" heb, is eigenlijk dat ze nooit crashen
(allemaal 4 of 8 poorts). Is in de 5 afgelopen jaar tenminste niet gebeurd waar ik van weet.

maar dat is mijn ervaring, ymmv

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Craven schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:56:
Gaat die tp-link mee of blijft die achter? Als je een nieuwe gaat kopen zou ik juist niet die kopen. Hij ondersteund geen simultaneous dual band namelijk. Maar dat moet je ook maar net belangrijk vinden.
Die blijft achter, maar natuurlijk heb ik in het appartement een nieuwe router nodig, en net omdat ik er zo tevreden van ben, en hij niet duur is, wil ik hem opnieuw. Verder weet ik zelfs niet wat simultaneous dual band is, en ik zit in België. Het zou gaan om een internet verbinding van 50Mbit down, en 3 up.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:04
Uitleg
Juist bij appartementen is het handig om van de 5ghz band gebruik te maken. Daar zie je vaak veel draadloze netwerken op een klein oppervlak. Waarschijnlijk ondersteunen niet al je apparaten 5ghz dus dan is die 2.4ghz band wel handig voor erbij.

Verwijderd

Ik heb een Cisco 5 poorts Gigabit switch gekocht. Was rond de 35 euro of zo.

Puur en alleen om de PC met de NAS te verbinden. Ik haal lees: 450 Mbps en schrijf 350 Mbps. Dat is in lijn met de testen voor deze Netgear.

De Cisco is zeer stabiel, hoef nooit te resetten of zo. De rest van het netwerk gaat over een HP Procurve 100 Mbps switch. Ook stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Craven schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:47:
Uitleg
Juist bij appartementen is het handig om van de 5ghz band gebruik te maken. Daar zie je vaak veel draadloze netwerken op een klein oppervlak. Waarschijnlijk ondersteunen niet al je apparaten 5ghz dus dan is die 2.4ghz band wel handig voor erbij.
Al mijn apparaten zijn N, zelfs hier thuis bij de ouders nog, dus voor zover ik heb begrijp heb ik dualband niet nodig. Verder is het een groot huis, en geen hoge appartementsblok. Ik denk dat ik qua router bij de TP link blijf, maar dat ik eventueel nog een andere gigabit switch aanschaf. Ga eerst alles dat ik nu heb daar proberen, en zien wat verbeterd kan worden.
Pagina: 1