Power en HDD led combineren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-08 12:24
Hallo allemaal, heb in de zoekfunctie niet een fijn antwoord gevonden, en ook de FAQ over LED bracht mij nog niet op het juiste spoor, dus ik open toch maar even een nieuw topic.

Ik ben bezig een mooie oude (was kapot) Nintendo NES om te bouwen tot een normale computer, en aan de voorkant heb ik een powerbutton, een resetbutton (werken beiden) en op dit moment een power-LED aangesloten. Helaas is er maar ruimte om 1 LED aan te sluiten, en ik moest dus kiezen tussen Power en HDD. Nu heb ik gezien dat je meerkleurige LEDs kunt kopen, en ik vroeg me af hoe moeilijk het voor mij is om zo'n LED te plaatsen die normaal bijvoorbeeld groen is als het apparaat aanstaat, maar er een wat andere kleur van maakt (rood ofzo) als de HDD actief is. Dus de 2 LEDjes gecombineerd in 1.

Hoop dat jullie een antwoord hebben voor mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10 18:54
Je kan dit soort LEDS gewoon aansluiten zoals je 2 leds aansluit, er is dan 1 gedeelde aansluiting de - bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Een hele simpele zou zijn om een dualcolor led te nemen en dan de groene kant als powerled en de rode kant als hdd led.
Dan heb je groen voor power die oranje wordt bij hdd activiteit.

Als je het anders zou willen zal er waarschijnlijk wat meer electronica aan te pas komen.

Overigens is het wel belangrijk om in de gaten te houden hoe beide aangesloten worden, maar als je geluk hebt is er uitgebreidere info in de handleiding van je moederbord te vinden.
Wat je wil weten is welke kant de hdd en power led schakelen.

Als je die verkeerd hebt zal de led gewoon niet goed werken (continue aan of juist uit).

Welk moederbord heb je?

@djneo-nl, je kan er niet zomaar vanuit gaan dat het moederbord de lampjes naar ground schakelt, dan heb je nogal kans dat ze continue aan blijven als dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
Hoi, ik heb de Asus E45M1-I DELUXE gekocht.

Als je 1 les hebt met 2 pootjes, moet ik dan aan elk pootje 2 draadjes solderen die naar het headertje op het moederbord gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 15:05
Nee, nu zit je op het verkeerde spoor of je kijkt naar de verkeerde LED.

Neem bijvoorbeeld een van deze Leds:
http://www.leds-buy.nl/standaard-leds.html?led_kleur=130

Dan moet je een 3 pin led pakken. Daaraan zitten diskdrive pootjes. 1x stroom kleur A, 1x stroom kleur B en een keer grond. Grond kun je aan ofwel HDD activity GND koppelen op je moederbord als aan de GND voor je power led (pwr -). De andere twee verbind je aan de desbetreffende plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
okee, dat moet gaan lukken. Bedankt voor de tip, want ik was anders gaan aanklooien met een LED met 2 pootjes.
hier zijn de specs van de LED die mij wel leuk lijkt, maar kan dit qua poweruitgifte van de moederbord contactpuntjes zonder problemen? En maakt het nog uit welk pootje ik waarvoor gebruik? (ground zal wel aangegeven zijn neem ik aan?)
Pagina: 1