Bekrast moederbord nog te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Ik heb enkele weken geleden bij een mede-tweaker een setje cpu/moederbord gekocht (E4500 - naar later bleek stiekem E4400, & P5B-VM DO) voor wat leek een leuke prijs.

Er stonden wat negatieve ratings in z'n profiel maar recentelijk had ie weer volle bak groene sterretjes..dus gunde hem t' voordeel van de twijfel. Vanwege ziekte pas later het mobo kunnen testen, dus na zo'n anderhalve week probeerde ik het setje aan de praat te krijgen.

Bios/Post ging prima, echter lukte het me niet om in Windows te komen (was al installed op m'n hdd).
Ook installeren van Windows lukte niet. Dan maar Linux Live cd - ook dat hing/crashte.

Uiteindelijk extra geheugen gekocht, extra voeding. Mocht niets baten. Later met wat meer testen bleek dat er iets met het geheugen moest zijn, zodra ik het bijgeleverde reepje 512mb low-speed geheugen verving voor 1GB 800 MHz geheugen wilde t zaakje niet meer opstarten. Ook dual-channel lukte niet. Memtest86 hing altijd direct bij 0%, ook op de bijgeleverde en "werkende" 512mb stick.

Ten einde raad maar m'n instinct gevolgd en t' moederbord van onderen bekeken (heb ooit laptops gerepareerd for a living..). Blijkt deze helemaal vol met oppervlakkige krassen te zitten. Heeft dus zonder bescherming op andere moederborden of scherpe voorwerpen gelegen, blijkbaar. Er zitten twéé krassen die dusdanig diep zijn dat ze de banen op het oppervlak volledig doorsnijden, of zo lijkt het. Deze krassen zitten niet geheel toevallig tussen Northbridge en geheugensloten.

Afbeeldingslocatie: http://www.defocus.nl/phu/kras1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.defocus.nl/phu/kras3.jpg

De tweaker die het zaakje aan me heeft verkocht wil helaas z'n verantwoordelijkheid niet nemen - zelfs een kleine compensatie van 7,50 voor verkeerd geleverde CPU en defect moederbord vond hij onbespreekbaar.

Mocht iemand dus tips hebben om dit defecte mobo toch nog aan de praat te krijgen, graag :)

Zelf dacht ik aan : schoonmaken & de baantjes bijstippen met potlood ?

Tx !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bij de autohandel/garage kan je een potje met geleidende "achterruitverwarming-reparatie-verf" halen en daarmee de doorbroken traces repareren, maar of dit nog echt de moeite is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Echt wel lullig van je mede-Tweakers, je verwacht toch wel dat het moederbord het gewoon doet als je het koopt. :/

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Wat zuur zeg, ben bang dat zoiets al snel een verloren zaak is. Al helemaal als op sommige plekken de printbanen helemaal zijn doorgesneden zijn. Je kan dit eventueel overbruggen, maar je hebt dan zeker voldoende soldeerervaring nodig.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:03
Bijstippen kan een oplossing zijn. Heb in het verleden een doorbroken baan van punt naar punt vervangen voor een draadje, maar of dat hierbij ook zo makkelijk zal gaan... In ieder geval even de medetweaker aan de publieke schandpaal voor deze strapatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:28

Onbekend

...

Gewoon blank koperdraad gebruiken, en die netjes over de baan leggen die je moet repareren.
Zo heb je de minste kans dat de opgevangen stoorsignalen het dataverkeer verhinderen.

Ze missen wel een stuk capacitieve werking naar het GND-vlak toe, maar je hebt een redelijke kans dat het weer werkt. Er is echter ook een kans aanwezig dat je het moederbord niet op normale snelheid meer kan laten werken en eigenlijk waardeloos is geworden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 20:31
Ik zou zilverlijm halen en m daarmee repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 18:37

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Vraag me af hoeveel het gekost heeft en het wel de moeite is om er zoveel aan te doen. Ben zelf een aantal van dit soort gevallen tegengekomen en ik geloof dat ik er 2 of 3 van de 15-20 heb kunnen repareren.

Ik weet het, dit is tweakers maar toch.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 12:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Onbekend schreef op zondag 19 februari 2012 @ 19:25:
Gewoon blank koperdraad gebruiken,
Als je je niet wil wagen aan solderen kun je ook een conductieve pen gebruiken met silver. Maar dat is natuurlijk een stuk duurder dan een koperdraadje eroverheen solderen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Erg wrang dit en duidelijk wel een Tweaker geweest die niet voor niets dat setje verkocht heeft en er toch weet van heeft gehad dat de boel behoorlijk beschadigd was. Maar ja het moeilijke eraan is dat je het nooit kan bewijzen en als die verkopende Tweaker gemeen wil zijn kan ie beweren dat je het zelf gedaan hebt.

Of dit te repareren valt betwijfel ik en ik persoonlijk er niet aan zou beginnen omdat je dan toch altijd met een gevoel blijft zitten dat het een opgelapt moederboard is. Bovenstaande tips zouden kunnen werken maar het is nog maar de vraag of je niet meer beschadigd door er met de soldeerbout aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:38

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik sta er van te kijken dat dit moederbord nog wou starten,er is misschien nog wel een beetje hoop al lijkt het erop aan de krassen te zien dat dit fataal is voor het bord.
Op zijn zachtst gezegt vind ik dit een beetje triest.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 10:44
Ik weet niet of het met een potlood lukt. Waarschijnlijk moet er een hoogfrequent signaal door de baantjes en dan heb je een goede connectie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 20:10

Fid3lity

Spectre X

We hebben het over Phu neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Een zachte HB potlood geleid goed,alleen wel het grafiet uit de buurt van de andere kapotte banen houden.
Dus iedere baan appart afplakken na het vullen met grafiet.

Ik heb de foto nog eens goed bekeken en links bovenin zitten wat geplofte banen,of iets wat lijkt op een brandje.
Dus einde verhaal voor je mobo helaas.

[ Voor 32% gewijzigd door Speedy-J op 19-02-2012 20:29 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 17:12

Fordox

00101010

potlood is volgens mij geen permanente oplossing... je kunt het altijd proberen, maar er blijven problemen denk ik.
volgens mij heeft potlood ook een aardige weerstand, omdat weerstanden zelf hier ook van gemaakt worden. dus de voltages zullen niet meer zo zijn als normaal.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Fordox schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:29:
potlood is volgens mij geen permanente oplossing... je kunt het altijd proberen, maar er blijven problemen denk ik.
volgens mij heeft potlood ook een aardige weerstand, omdat weerstanden zelf hier ook van gemaakt worden. dus de voltages zullen niet meer zo zijn als normaal.
Klopt helemaal ,maar ik doelde dus ook op die tijdelijke oplossing om te kijken of dit werkt zodat hij later eventueel een koperdraadje aan kan leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Heren, bedankt voor de feedback so far.

Ik heb helaas geen soldeerbout, kan wel een kennisje inschakelen maar die gaat niet gelukkig worden van die 0.5 mm baantjes denk ik :>

Heb hem net schoongemaakt met alcohol, gooi em straks nog wel aan de voeding een keer. En anders krijgt een tweaker hem kado om mee te prutsen ;)

Uiteindelijk heeft het setje me niet zo heel veel gekost, dus er is geen sprake van een groot probleem. Dit was voor een mediacentertje bedoeld, kan nog wel even wachten :/ Vind het meer jammer vanuit principe, toch zonde van een leuk moederbordje .

@ EXP3R7 : Euhm...dat wilde ik liever neutraal houden (ook al had ik veel zin om het hele gebeuren met naam en toenaam hier te posten, maar daarna bekoeld :P), I guess dat je echter slim genoeg was om in m'n V&A verleden te neuzen. Dat was ik even vergeten :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:03

Hoite

Goed verhaal

Ik zou die review die hij heeft achtergelaten nog wel even laten verwijderen, ook nog op een verkeerde advertentie. Die foto's lijken me vrij duidelijk, maar hij heeft het over "opeens kapot". Lijkt me niet helemaal een zuiver zaakje.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 20:31
Sorry, maar opeens kapot zou dan alleen bij verzending gebeurd moeten zijn. Dus dat gaat écht niet op. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

verzending kan goed zijn als ie slecht is verpakt.
gelukkig heb ik hier lekker veel anti statische zakken en kranten :)

edit: ik heb ook wel goede ervaring met een soldeerbout, mar soldeerbout + 0,5 mm baantjes + heel veel ervan en daar ook nog nieuwe banen overheen leggen, word ik ook niet vrolijk van :+ als iemand daarmee naar mij toe kwam zou ik zeggen dat het onmogelijk was.

smd solderen is al lastig met een bout, laat staan de banen.
(2e jaars elektronica)

[ Voor 59% gewijzigd door Fordox op 19-02-2012 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:53

D4NG3R

kiwi

:)

Terugkieperen naar de verkoper, Nederlandse wetgeving stelt dat je bij particuliere aankopen minimaal 3 maanden garantie hebt. Tenzij je opzettelijk een kapot onderdeel koopt, maar dit neem ik niet aan 8)7.

"Garantie tot aan de deur" wat veel mensen denken te kunnen toepassen is wettelijk gezien niet te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2012 21:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je daar een bron voor (wettekst bijv) D4NG3R?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

zou inderdaad ideaal zijn :)
nu maar hopen dat ie zijn nummer, postcode en naam niet gewijzigt heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Ach, het prijsje voor het totale setje was ook niet dusdanig hoog dat ik hier meer dan een paar dagen irritatie aan ga besteden. Kom wel weet wat nieuws tegen in de V&A.

Is weer een hoop gesteggel om t' geld terug te krijgen - zeker aangezien verzending ook niet gratis is. Hij heeft z'n les hopelijk geleerd.

Mocht er in dit topic een liefhebber zijn die het moederbordje wil hebben om te repareren mag hij hem komen halen, wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

nvm, geld blijkbaar alleen als je hier ook voor overeen gekomen bent.

Hoe heb je betaald majic? Stap er mee naar je bank en laat het geld terug storten indien mogelijk. Komt de verkoper snel genoeg bij je zeuren.

Ook al een keer gedaan bij een aankoop op marktplaats, familielid had een wiel gekocht voor een racefiets welke behoorlijk beschadigt aankwam. Verkoper liet niks meer van zich horen. Dus de volgende dag even naar de lokale vestiging van Rabobank gestapt om het geld terug te laten halen. Goh.. Daar was de verkoper opeens weer met dreigmails over rechtzaken etc. Leuk meneer, maar een product van 150 euro verwachten we toch wel heel te mogen ontvangen 8)7.

[ Voor 119% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2012 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Anoniem: 195780 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 23:36:
[...]

Het grootste gevaar is nog de statische elektriciteit, maar daar is met enige aandacht goed mee om te gaan.
De banen zélf zou ik dus laten voor wat het is, je maakt het nml. al snel erger.
Op de foto zie je al meteen dat baantjes naar soldeerknopen lopen, vandaar is het tamelijk oldskool. 8)
Wel de beschadigde banen goed proper maken zodat er geen sluiting kan optreden.

Als hij in de buurt van Apeldoorn zit, doe ik het graag voor hem.
a.k.a. beetje alcohol, contactspray, coating erover en een hand vol gekruisde vingers? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:10
D4NG3R schreef op zondag 19 februari 2012 @ 21:07:
Hoe heb je betaald majic? Stap er mee naar je bank en laat het geld terug storten indien mogelijk. Komt de verkoper snel genoeg bij je zeuren.
Als je zelf iets hebt overgemaakt, dan kan de bank het nooit voor je terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:51

Wildfire

Joy to the world!

D4NG3R schreef op zondag 19 februari 2012 @ 21:00:
Terugkieperen naar de verkoper, Nederlandse wetgeving stelt dat je bij particuliere aankopen minimaal 3 maanden garantie hebt. Tenzij je opzettelijk een kapot onderdeel koopt, maar dit neem ik niet aan 8)7.

"Garantie tot aan de deur" wat veel mensen denken te kunnen toepassen is wettelijk gezien niet te doen.
En toch is het zo. Een particuliere aankoop van een tweedehands product heeft gewoonweg geen garantie (tenzij er toevallig nog de originele garantie van toepassing is, aangezien die wel overgedragen kan worden). Verkocht is verkocht is gewoon wat van toepassing is.

Juridisch kun je nog wel wat gaan touwtrekken met oplichting maar zie dat maar eens overtuigend te bewijzen.

Jij beweert dat er drie maanden wettelijke garantie zou zijn bij een particuliere tweedehands aankoop. Kom maar op met de wettekst dan, aangezien ik en vele andere tweakers er nog never nooit niet van hebben gehoord.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

D4NG3R schreef op zondag 19 februari 2012 @ 21:07:

Ook al een keer gedaan bij een aankoop op marktplaats, familielid had een wiel gekocht voor een racefiets welke behoorlijk beschadigt aankwam. Verkoper liet niks meer van zich horen. Dus de volgende dag even naar de lokale vestiging van Rabobank gestapt om het geld terug te laten halen. Goh.. Daar was de verkoper opeens weer met dreigmails over rechtzaken etc. Leuk meneer, maar een product van 150 euro verwachten we toch wel heel te mogen ontvangen 8)7.
Dan heb je heel veel mazzel gehad dat je bank daaraan meewerkte, want dat mogen ze helemaal niet doen. Als je zelf die betaling hebt gedaan kun je die niet zomaar terug laten halen. Anders bestel je iets, krijg je 't geleverd en pluk je daarna je geld weer terug.

Alleen automatische incassos kun je storneren, de rest niet (tenzij je bank fouten maakt, maar dit zou dus echt niet mogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

TERW_DAN schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:45:
[...]

Dan heb je heel veel mazzel gehad dat je bank daaraan meewerkte, want dat mogen ze helemaal niet doen. Als je zelf die betaling hebt gedaan kun je die niet zomaar terug laten halen. Anders bestel je iets, krijg je 't geleverd en pluk je daarna je geld weer terug.

Alleen automatische incassos kun je storneren, de rest niet (tenzij je bank fouten maakt, maar dit zou dus echt niet mogen).
Was gedaan via een automatisch incasso. Vraag me niet waarom maargoed :S .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-05 09:21

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:Welkom in PMG, waar we onder andere over moederborden babbelen. Dit topic gaat van nu af aan alleen nog maar over het al dan niet mogelijk herstellen van dit defecte bordje. Het hele V&A verhaal is daarbij van geen waarde, tenzij TS liever over de aankoop zelf praat. In dat geval wordt het topic verplaatst naar SF.
Titel aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Ik heb voor mijn nieuwste project een H61M-E33 met exact dit soort beschadigingen weten te repareren door nieuwe draadjes te solderen ipv de bestaande spoortjes. Werkt goed, maar dat waren geen timing-kritische lijntjes (wat ACPI-meuk was het, volgens mij). Repareren aan DDR-lijntjes is eigenlijk bijna niet te doen zonder microscoop en heel veel geduld, want die lijntjes mogen niet meer dan ~0.5-1mm in lengte verschillen.

En wat betreft al het juridische gezeik: als je tweedehands koopt, bespaar je jezelf hoopjes geld en wordt de wereld er in het algemeen beter van. Daar staat tegenover dat je af en toe totale idioten zoals dit tegenkomt, die niet begrijpen dat je als verkoper meer doet dan alleen geld vangen voor spul dat je niet meer gebruikt. 9 van de 10 verkopers is goed mee te praten, maar af en toe zitten er dit soort horken tussen. Als het echt je hobby is kun je hiermee vast naar het gerecht stappen of andere stappen nemen, maar in het algemeen is het toch gewoon het slimste om bij kleine bedragen je risico te nemen, en bij grote bedragen het product persoonlijk te inspecteren en ter plekke te betalen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
@ ED_L : Dat was ook zeker mijn insteek, de reparatie-technische kant van het verhaal dus.

Zoals eerder al gezegd : Ik denk, afgaande op mede-tweakers adviezen, ik het zaakje maar gewoon kado geef of aan de muur plak. Een onstabiele set heb je ook niks aan, en zo duur zijn mobotjes tegenwoordig niet meer :)

Mocht er dus een liefhebber zijn die m' voor nop wil hebben...let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Anoniem: 195780 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 23:36:
[...]

Het grootste gevaar is nog de statische elektriciteit, maar daar is met enige aandacht goed mee om te gaan.
De banen zélf zou ik dus laten voor wat het is, je maakt het nml. al snel erger.
Op de foto zie je al meteen dat baantjes naar soldeerknopen lopen, vandaar is het tamelijk oldskool. 8)
Wel de beschadigde banen goed proper maken zodat er geen sluiting kan optreden.

Als hij in de buurt van Apeldoorn zit, doe ik het graag voor hem.
Het lijkt me sterk als dat zou werken. De banen van de geheugencontroller naar het geheugen horen allemaal even lang te zijn om timingproblemen te vermijden. Vandaar dat die banen soms vreemde kronkels maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Admiral Freebee schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 17:40:
[...]

Het lijkt me sterk als dat zou werken. De banen van de geheugencontroller naar het geheugen horen allemaal even lang te zijn om timingproblemen te vermijden. Vandaar dat die banen soms vreemde kronkels maken.
tsja elektriciteit gaat 'maar' met ongeveer een derde snelheid van het licht in praktijk (vermeen ik) dus in de gigahertzjes kan het inderdaad wel eens uitmaken. maar 1 centimeter kan nog wel denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

1cm extra? Denk het niet, kijk maar eens goed hoeveel moeite die fabrikanten doen om dingen te fixen.

C = 299 792 458 m/s
Dus 1/3C ~ 100.000.000m/s.

Een gigahertz is 1/1.000.000.000 s.... dus dan zou een elektron hier 10 cm af moeten leggen... dan lijkt die cm me redelijk uit te maken.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben momenteel met een 1GHz ontwerp bezig, en daar moet ik traces matchen binnen 2ps skew. Een elektrische stroom gaat - reflecties uitgesloten - op ongeveer 66%C dus 200Mm/s, oftewel 200*10[sup]6[/sup m/s]. 1 ps is 10-12 seconde, dus ik heb maar 400µm speling tussen de traces. Minder dan een halve millimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Goed...het gaat weer lekker. Het vervangende moederbord wat ik voor deze heb gekocht bleek ook niet te werken. Rara politiepet...allerlei pinnetjes in het socket verbogen. Tweakers schromen er blijkbaar steeds minder voor om ongeteste en overduidelijk defecte waar aan elkaar te verkopen... :-(

edit : great...brandvlekjes onder m'n cpu op de plek waar de pinnetjes op het socket verbogen waren. En de cpu wil het nu in een ander mobo ook niet meer goed doen (Valt uit na minuutje).

Aaargghhh.

[ Voor 25% gewijzigd door majic op 28-02-2012 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat is tweedehandshandel. Je hebt een hoger risico, maar betaalt navenant minder. Hopelijk is de verkoper coulant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
mux schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 11:35:
Dat is tweedehandshandel. Je hebt een hoger risico, maar betaalt navenant minder. Hopelijk is de verkoper coulant.
Ik koop al sinds 2000 2dehands via tweakers en tot nu toe nooit problemen gehad. Maar blijkbaar begint het traditie te worden om gewoon je rotzooi uit de kast te trekken en het op tweakers te zetten zonder enige vorm van testen. T' is blijkbaar gewoon bad karma ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 15:58
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

Daar staat iets over de conformiteit van het product en de overeenkomst, in art. 7:21 wordt het een en ander nog verder verduidelijkt, ik kan verder niks vinden over een verplichte 3 maanden garantie termijn die D4NG3R noemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:06

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik zou trachten om het te solderen, echter wordt het niet een makkelijk klusje. Zonder de nodige ervaring zou ik hier niet aan gaan begonnen

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Zoals al eerder vermeld, zijn die banen van het RAM naar de NB nogal tijd-kritisch. Even een draadje solderen zal vermoedelijk niets oplossen. Ik zou het idd schoonmaken, eventueel met een vlijmscherp stanley-mes een rechte groef over de beschadiging trekken met een liniaal, zodat je een mooie rand hebt om b.v. zilverlijm in te druppelen. En inderdaad wel zorgen dat je geen kortsluiting met andere banen maakt.

Praktisch kun je het beste een nieuw mobo kopen; maar het is misschien een leuke vingeroefening ?

PS: Heb zelf laatst allerlei oud spul dat volgens mij nog 100% oke werkte, ook gewoon weggegooid, omdat ik niet de tijd/zin/mogelijkheid had het testen en geen mensen blij wil maken met een dode mus, zelfs als het gratis is. Is uiteindelijk 1 complete PC van overgebleven die ik weggegeven heb, maar daarvan overleed de HDD wel een maand later :( ...

T.net groeit en dus komt er af & toe wat meer marktplaats-mentaliteit langs, helaas ...

[ Voor 4% gewijzigd door SKiLLa op 28-02-2012 12:27 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Proberen nog op een lage voltage met een lage geclockte CPU. En anders tja.....

[ Voor 76% gewijzigd door J.S. Bach op 29-02-2012 10:54 . Reden: Modbreak ]

Johann Sebastian Bach

Pagina: 1