Ik heb in mijn studeerkamer een Netgear GS608 Gigabit switch liggen. Deze loopt via een utp kabel naar de meterkast beneder naar een Netgear GS108 Gbit switch. De laatste tijd vond ik dat de pc's in de studeerkamer erg langzaam op het netwerk waren. Verder geen aandacht aan gegeven. Vandaag moest ik een paar gigabyte van m'n NAS naar m'n PC halen, dat ging met 300KB/sec. Dus toch maar eens gekeken wat er aan de hand was. Net zoals Sherlock Holmes ben ik gaan uitsluiten: ik heb elk component in de keten uitgesloten. Ik heb een lange UTP kabel gepakt en deze achtereenvolgens in de NAS, GS108 en GS608 geprikt. Overal had ik volle snelheid, totdat ik de kabel in de GS608 prikte. Ook een andere kabel tussen GS608 en pc mocht niet baten. Een andere pc die op de GS608 aangesloten was het hetzelfde probleem. Ik heb daarna de GS608 vervangen door een oude Linksys switch en het probleem was meteen weg. Ik kan dus niet anders concluderen dat de GS608 naar de eeuwige schrootvelden is.
Anyhow, ik zal wel een nieuwe switch kopen, geen probleem. Maar wat ik mij afvraag: hoe kan het dat een switch die 4 jaar prima gewerkt heeft ineens de geest geeft? Zijn hier meer gevallen van bekend? Het heeft toch niets te maken dat er 2 (Netgear) switches achter elkaar hangen?
Anyhow, ik zal wel een nieuwe switch kopen, geen probleem. Maar wat ik mij afvraag: hoe kan het dat een switch die 4 jaar prima gewerkt heeft ineens de geest geeft? Zijn hier meer gevallen van bekend? Het heeft toch niets te maken dat er 2 (Netgear) switches achter elkaar hangen?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.