Toon posts:

7970 Coil Whine op te lossen met case?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Sinds een week heb ik eindelijk mijn game systeem binnen, op het eerste gezicht mankeerde er helemaal niks aan. Na een tijdje het systeem te hebben gebruikt merkte ik dat er een raar geluid uit de kast kwam, het leek wel of de fans aanliepen. Na wat te hebben gezocht bleek het Coil whine te zijn, ik heb het vrijwel bij alle games die ik speel, echter hoe zwaarder het spel hoe harder het geluid.

Omdat ik hem pas een week heb, kan ik het systeem nog retourneren. Ik was benieuwd of bijvoorbeeld een geluidsdichte kast als de Antec p193 zou helpen.

Ook beweerd de technische dienst van het bedrijf waar ik de pc heb gekocht de coil whine waarschijnlijk te kunnen oplossen. Ik ben zelf echter bang van niet.

Wat is jullie advies?

Systeem:
Corsair Carbide 500r Case
i7 2600k Cpu
16 gb Corsair vengeance Ram
Corsair 850watt voeding
club 3d hd Radeon 7970
Asrock Extreme3 gen3 moederbord

Verwijderd

Als de kaart een abnormaal geluid maakt moet hij natuurlijk terug. Er bestaat niet iets als een geluids dichte kast en als dat wel zo was zou de kaart nog warmer worden en dus nog meer herrie > defect raken etc. Bij de Nvidia GTX590 was er een driver issue met de vorige versie waardoor de fan voor niks op 100% ging draaien mogelijk heeft ATI daar ook last van en zou een oudere / nieuwere versie het probleem oplossen? In het kort heeft de geluids productie van een (highend) GPU ook zijn grenzen en als je er nu al last van hebt is het zeker het onderzoeken waard. Maar doe het wel binnen 2 werk dagen. Als de fan ook volgens de leverancier stuk is moet je wel direct een nieuwe krijgen of je geld terug vorderen omdat dit dan een DOA betreft! Je kan er verder zelf niks aan doen natuurlijk behalve de kast op zijn voeten zetten en niet in een te warme ruimte etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2012 19:38 ]

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2012 @ 16:41:
Als de fan een abnormaal geluid maakt moet hij natuurlijk terug. Er bestaat niet iets als een geluids dichte kast en als dat wel zo was zou de kaart nog warmer worden en dus nog meer herrie > defect raken etc. Bij de Nvidia GTX590 was er een driver issue met de vorige versie waardoor de fan voor niks op 100% ging draaien mogelijk heeft ATI daar ook last van en zou een oudere / nieuwere versie het probleem oplossen? In het kort heeft de geluids productie van een (highend) GPU ook zijn grenzen en als je er nu al last van hebt is het zeker het onderzoeken waard. Maar doe het wel binnen 2 werk dagen. Als de fan ook volgens de leverancier stuk is moet je wel direct een nieuwe krijgen of je geld terug vorderen omdat dit dan een DOA betreft! Je kan er verder zelf niks aan doen natuurlijk behalve de kast op zijn voeten zetten en niet in een te warme ruimte etc.
Jij hebt duidelijk niet opgezocht wat coil whine is.

@TS: Oplossing is inderdaad RMA. Dat is volgens mij de enige degelijke oplossing, omdat je nog garantie hebt. De andere oplossing is met hot glue je lawaaimakende componenten 'bekleden', maar dat is natuurlijk onzin als je gewoon een nieuwe kunt krijgen. De reden waarom ze trouwens hot glue gebruiken is omdat het relatief makkelijk te verwijderen is.

Get Airflow, save the world.

• FredjeK
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-02 22:46
Weet je zeker dat het van de kaart is en niet van je voeding? Ik heb dit namelijk ook gehad , v-sync aanzetten en het probleem was verholpen.

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-02 20:59
@larsiano
Coil whine heeft niets te maken met fans of temperaturen, helemaal niets. Het wordt veroorzaakt door de spoelen (coils) die op de PCB van de videokaart of misschien het moederbord of voeding.

@FredjeK
V-Sync zit toch juist op de grafische kaart of niet dan 8)7

Diedazz heeft wat mij betreft gelijk als hij zegt dat je hem op RMA moet doen.
Ik hoop trouwens dat het geen MSI is, die maken namelijk reclame met hun "Military Grade" geisoleerde componenten :P

[ Voor 25% gewijzigd door NinjaTuna op 19-02-2012 16:50 ]

• FredjeK
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-02 22:46
Ja dat weet ik! Maar toch had de voeding alleen coilwhine bij FPS van boven de 100 , met v-sync aan was dit dus niet.

• NinjaTuna
Ah, dan zal het wel met het geleverde vermogen van de voeding te maken hebben, aangezien meer FPS denk ik ook meer verbruik betekent.

Verwijderd

De V-sync stelt zover ik weet de fps naar precies 60fps, waardoor de kaart dus waarschijnlijk een stuk minder fps haalt en zo ook minder coil-whine. En nee, het zit niet op de grafische kaart maar in de software.
Als die coil-whine uit de voeding komt hangt het idd samen met het verbruik, een punt lijm op de bewuste spoel kan het probleem verhelpen, maar dan ben je de garantie kwijt, gevalletje rma dus.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik bedoelde dat ik eerst dacht dat het de fans waren, maar na wat verder te hebben gezocht het coil whine was. Ik had nog nooit zoiets gehoord en dan denk je toch al gauw aan de fans. Ik heb het in de videokaart op het moment dat ik ga gamen, en als de pc wat langer aanstaat heeft de voeding soms ook een zachte coil whine.

Jullie zeggen dus gewoon terug sturen en laten onderzoeken?

• NinjaTuna
Dat zou ik zeker doen ja

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

NinjaTuna schreef op zondag 19 februari 2012 @ 16:47:
@larsiano
Coil whine heeft niets te maken met fans of temperaturen, helemaal niets. Het wordt veroorzaakt door de spoelen (coils) die op de PCB van de videokaart of misschien het moederbord of voeding.
Sterker nog, het hoeven niet eens coils te zijn, vrm's kunnen ook whine produceren en dan helpt hot glue niet echt.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb een aantal 7970 kaarten getest van verschillende merken. Tot nu toe hebben alle kaarten die ik heb getest er last van. Het maakt dus niets uit als je van een Sapphire naar een Asus gaat of een andere kaart krijgt van hetzelfde merk. Je zou het kunnen accepteren, anders kan je beter voor een ander type kaart gaan.

• jcj1982
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09-2025
Tagnator,

Ik kan je een ding vertellen dat doen ze allemaal. Lees mijn posts op de ervaringen topic!

Ik heb 7 verschillende 7970 gehad!!! Ze hadden het allemaal, hij heeft gewoon zo veel stroom nodig.

6x Sapphire gehad en 1x MSI.

Kijk maar eens op youtube hoeveel mensen daar last van hebben. Oplossen kun je niet, wel een dichte kast, maarja weet niet of je overklockt, dan heb je toch wel een goede airflow hebben.

HEb nu 2x een Sapphire 7970 oc gehad, zonder overklock geen Coil whine met extra oc wel coil whine!

Verwijderd

Topicstarter
Het punt is vooral dat hij bij de spellen van nu al dit geluid afgeeft, ik ben bang dat als de spellen zwaarder worden met de tijd at het geluid nog erger word.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:00:
Het punt is vooral dat hij bij de spellen van nu al dit geluid afgeeft, ik ben bang dat als de spellen zwaarder worden met de tijd at het geluid nog erger word.
Dat maakt niets uit. Bij een beetje zwaar spel loopt de kaart nu ook op 100%. Met spellen in de toekomst zal dit ook zo zijn alleen haal je dan geen 100fps maar 50fps.

• Cliors40
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-02 12:26
Het heeft te maken met je gpu load.
Als die 100% is verbruikt hij meer daar staan die fps helemaal buiten.
In het ene spel haal je 50 en in het andere 80 maar de gpu load is bij allebei 100 %.
Wat hier al eerder werd gezegd betreffende vsync.
Als je vsync aanzet word je fps gelockt aan je refreshrate van je monitor , meestal 60 fps.
Nu als je een game heb die je op 80 fps speelt met vsync lock je hem op 60 waardoor je gpu load naar beneden gaat.
Dit geld dan ook alleen maar bij een spel waar je boven de 60 fps kan halen anders heeft het geen zin.

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2012 @ 16:11:
[...]
Omdat ik hem pas een week heb, kan ik het systeem nog retourneren. Ik was benieuwd of bijvoorbeeld een geluidsdichte kast als de Antec p193 zou helpen.
Hoogfrequent geluid is makkelijker te dempen, dus dat zou kunnen werken. Echter ben je dan met symptoombestrijding bezig...
Ook beweerd de technische dienst van het bedrijf waar ik de pc heb gekocht de coil whine waarschijnlijk te kunnen oplossen.
[...]
Tja, dan is het makkelijk, even PC terugbrengen en de TD het laten repareren. Wellicht verstandig om ze te vertellen hoe ze de coil-whine kunnen reproduceren.

(Het kan dat ze gewoon onderdelen gaan swappen tot het probleem weg is. 't kan ook dat ze even een druppeltje lijm op de spoel laten vallen, daar kun je zoiets namelijk ook mee verhelpen.)
Pagina: 1