Toon posts:

Athlon KA7 en FSB OC'ing. PCI ook hoger?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vraag ik me al een tijdje af:

Als ik een Abit KA7 plank pak, en daar bv. een AMD 750 in schroef, en vervolgens de FSB omhoogjaag naar 115 of zo .. wat jaag ik dan allemaal de specificaties uit?

Ik bedoel : - is mijn PCI bus nu hoger?
- is mijn RAM nu ook sneller geklokt?

Ik heb dus geen verstand van Athlon OC'ing, vandaar. Aangezien de FSB normaal 100 is, maar het RAM 133 (in dit geval). Dat is dus niet gelijk. Is dat wel gekoppeld?

Plz help me out, zodat ik weet waar ik aan begin ..

Verwijderd

PCI en ISA zijn altijd gekoppeld aan de FSB. Bij de nieuwere Mobo's kan die verhouding 4:1 of 3:1 zijn. Dus bij FSB overclocking clock je in principe ALLES in je systeem over.

Het geheugen loopt in principe op de FSB (bij de nieuwste chipset kan dat anders).

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Weet ik dat ook weer. :)

Maar kan normaal PC133 (geen mushkin of corsair ofzow) dan die hogere clock aan? 15% of 20% is toch wel veel.

PCI = zelfde verhaal. Geen probz met HDD?

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

je ram loopt gewoon op de FSB snelheid, dus in jou geval nu op 115 mhz.

je hebt dus 133 mhz ram. Dat wil zeggen, het kan 133 mhz aan. Het wil niet zeggen dat het ook op 133 mhz loopt. (of snap ik je niet goed...)

Verwijderd

Normaal loopt je pci bus op 33MHz... op de KA7 zitten verschillende dividers daarvoor dus kun je je FSB bijv. op 140MHz zetten en dat een divider op 1/4 gebruiken... dan loopt je pci bus dus op 35MHz. Je geheugen kan op host clk, host+pci en host-pci lopen dus met een fsb van 140 op 140, 175 of op 105MHz. Got it? ;)

Verwijderd

PCI kan de hogere snelheid wel aan. Het hangt een beetje van de kieskurigheid van je uitbreidingskaarten af. Zelf trekt mijn systeem een PCI snelheid van 41,33 (124/3), maar voor de zekerheid heb ik hem toch maar op 31 (124/4) gezet.
Echter een vriend van mij kan z'n PCI niet eens op 37,33 (112/3) zetten ivm een geluidskaart.
Over HDD's: Ik heb verhalen gehoord dat dat wel eens mis gaat. Heb het zelf met mijn 4 HD's nog geen problemen gehad (Seagate 1GB, Seagate 9GB, Quantum 2GB en IBM 13,5 GB). Het geheugen kan best wel wat meer hebben. Mijn 100Mhz geheugen loopt nu op 124 Mhz. (geen 133Mhz).
Gewoon een beetje uitproberen.

Verwijderd

Topicstarter
OK, mooie info, hier heb ik wat aan! :)

Alleen: Een KA7 kan toch (standaard) een FSB van 100 Mhz hebben, terwijl het RAM op 133 Mhz loopt?

Kijk, als ik dan nog eens de FSB kietel, dan gaat de clock van het RAM ook mee omhoog. Stel dat ik 120 Mhz FSB haal dan draait het ram op 133 x 1,2 = 160 Mhz. Dat overleeft zo'n reepje niet. (bij FSB = 120 Mhz dus.)

Dus dan moet ik PC133 kopen en het op 100 Mhz draaien. Dan FSB opvoeren zodat het op max 120 Mhz loopt? Zit het zo dan?

Wel zonde van het potentiaal van het reepje dan.

Kun je niet toevallig de FSB en de RAM-clock apart tweaken, of echt alleen maar door zo'n lompe divider?

Een FSB van 140 lijkt me zéér onwaarschijnlijk, omdat het een DDR-bus is. De EV6-bus schijnt veel moeilijker te doen met de timing dan de Intel bus. Dus die 120 lijkt me eigenlijk wel de limiet.

Of moet ik dan toch maar een GFD halen, m'n FSB lager klokken (105 of zow) en de multiplier omhoogjagen. Dan kan ik m'n PC133 wel op 133 + Mhz draaien. Dat wordt dan 140 Mhz, en dat moet wel lukken.

Maar ik zie dus er erg tegenop om de Athlon open te breken. Niet vanwege risico of garantie, maar vanwege het feit dat ik steeds meer verhalen hoor over Athlons die na een tijdje draaien met een GFD het niet lekker meer doen .. vandaar .. en het feit dat je een 'Athlon-in-een-stuk' nog ooit kunt doorverkopen.

Verwijderd

Bij mijn weten (en dat is niet veel ;) ) kan je met dit mobo aangeven dat het geheugen + of - 33Mhz of normaal moet lopen. Nou denk ik het volgende (Correct me if i'm wrong)
Hij zit 1:1 met de FSB. Dus dat betekent
FSB 100: Geheugen 100 Mhz, 66 Mhz of 133 Mhz.
FSB 112: Geheugen 112 Mhz ,79 Mhz of 145 Mhz.
En het zal uitproberen zijn wat het reepje trekt. Als 112Mhz goed draait kun je geheugen proberen op 145 Mhz te zetten. Lukt dit niet zet je het terug.
Het is nu de taak om door tweaken uit te proberen wat sneller is. Geheugen op 112Mhz en FSB op 112 Mhz of geheugen op 133Mhz en FSB 100Mhz.

Happy tweaking ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dit laatste (van Schumi) is idd weer stof tot nadenken. Wat sneller is.

Zeg, als ik PC133 op 145 draai heb ik daar toch nog geen speciale koeling voor nodig hé? Gewoon airflow in de kast moet dan toch afdoende zijn?

Ik kan ook duurder RAM kopen. Maarja, je praat dan wel over flink wat extra knaken voor een paar procent. En zo'n Die-Hard Twiekert ben ik toch niet. Ik wil gewoon een rete-snel systeem voor een redelijke prijs. Ik wil maar zeggen : een standaard Athlon 750 is ook al niet mis .. en alles daarbovenop is mooi meegenomen.

Verwijderd

Ik zou gewoon 133 Mhz geheugen kopen.
Temperatuur van geheugen?? Weet ik eigenlijk weinig van. Zelf heb ik een 8 cm koeler dichtbij de chipset en geheugen geplaatst. De airflow van deze koeler gaat ook over het geheugen. Of het nodig is? Geen idee. De koeler was voor de chipset bedoeld, dat die ook over het geheugen blaast is leuk meegenomen.
Of het draait op 145 Mhz? Uitproberen.

Verwijderd

Topicstarter
Nah, IIG is de chipset van VIA me al een stuk helderder. Dat met clock + pci en zo.

Het ziet er naar uit dat ik de FSB maar grotendeels met rust moet laten dan? en een GFD halen? Twijfels, twijfels ..

Maar nogmaals bedankt voor de info tot nu toe :)

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 08:46

admiral866

The King Personality Disorder

ik las net dat iemand slechte berichten had over de gfd, en vooral de levensduur-verkortende gevolgen voor een athlon.

weet iemand hier iets over?

Want het is idd zo, nu ik ermee na denk, dat een fabrikant van een gfd nooit meldt dat dat niet zo is.
Dan is het meestal wel zo, als er iets verzwegen wordt (bijv. voodoo5 5,5k's snelheid in hoge reso's MET fsaa, als een actueel voorbeeld)

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Ja spullen kunnen soms eerder kapot gaan met o.c ik vind dat jullie dat niet meer moeten doen

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Pagina: 1