Partitie`s maken op HP DM1-4000 sd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
Ik heb een nieuwe HP, en wil graag aparte partitie`s voor muziek/foto etc. los van de software/windows7. Probleem is alleen dat er max. 4 partitie`s mogelijk zijn en HP ze al heeft gebruikt als volgt:

1. System, NTFS, 200mb, active and boot
2 C schijf, NTFS met windows en ruimte om nieuwe schijf te maken
3.D Recovery, NTFS, 16gig waarvan 14 gig gebruikt
4 E HP tools, fat32, 4 gig used 3 gig

Hoe kan ik dit het beste herindelen? Alvast dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-10 22:17
Waarom wil je per se partities maken? Dat is in de meeste gevallen onnodig namelijk. Daarnaast blijf je altijd met minimaal twee partities zitten (1 en 2). Die derde en vierde zou je eventueel kunnen verwijderen, maar ik zie niet direct in waarom.

Daarnaast, hoe groot is de schijf waarop je werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
500Gig. Inderdaad misschien onnodig, maar ik vind het altijd fijn werken om bv. op C alle software te hebben op op D alle muziek/foto`s/films etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Dan zou ik eerder gebruik maken van de bibliotheekfunctionaliteit van Windows of eventueel een extra schijf erbij nemen. Mits je de recovery wilt behouden zou ik in ieder geval niet gaan klooien met de huidige partitietabel op de hoofdschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Wat bedoel je precies met de bibliotheekfunctionaliteit?
Lijkt me dus gewoon het beste om de C schijf te "verdelen" in mappen met muziek etc? Gaat dit niet ten koste van de snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Nee, dat is niet anders dan partities maken.

De bibliotheekfunctionaliteit zit standaard in Windows, links in Explorer (Verkenner). Daarbij kun je dus gewoon de mappen gebruiken die 'Mijn documenten' gebruikt, waaronder 'Mijn Muziek', :'Mijn Afbeeldingen', 'Mijn Video's', etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Ok dank!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
alex3305 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 13:17:
Mits je de recovery wilt behouden zou ik in ieder geval niet gaan klooien met de huidige partitietabel op de hoofdschijf.
Hoezo zou je de HP_TOOLS partitie niet kunnen weggooien en toch de RECOVERY functie kunnen behouden? (ik wil er nog Ubuntu opzetten i.p.v. HP_TOOLS)

Je kunt met HP recovery manager op een USB van minstens 16GB een (bootable?) recovery USB maken. Je mag dat 1x doen. Die USB stick is dus daarmee bezet voor altijd, maar je kunt dan toch altijd via bios die USB stick booten en alles terugzetten?

Wat je ook kunt doen is
a) een win7 iso downloaden
b) die image uitpakken
c) aanpassen (ei.cfg) en
d) opnieuw een iso van maken
e) die iso naar een bootable USB schrijven met een tooltje, maar je hebt dan niet de drivers erbij.
Optie 1) is dus beter om een Recovery USB te maken via F5 op je notebook direct van de HP recovery partitie. Aan de andere kant, als je dan een partitie indeling van te voren aanmaakt, schijn je tegen te kunnen houden dat win7 automatisch 2 partities gaat bezetten.

[ Voor 81% gewijzigd door jayjey op 27-02-2012 15:34 ]

Pagina: 1