Geluidskaart overleden?

Pagina: 1
Acties:

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik bezit een Windows XP systeem met zowel een interne geluidskaart op het moederbord alswel een Soundblaster Live! 1024. Wonder boven wonder hebben ze altijd uitstekend naast elkaar gewerkt: de headset gekoppeld aan de front aansluitingen (interne soundcard) voor skype en spraak, en voor het echte werk de externe soundblaster.

Een week geleden heb ik mijn speakerset losgekoppeld van mijn soundblaster Live! 1024 om aan een andere bron te koppelen. Nu, een week later wil ik weer audio op de computer, maar ik krijg er gewoonweg geen geluid meer uit! Het frustreert me enorm, ik ben er al uren mee bezig, alle settings nagelopen, staan goed. De speakers zitten in het juiste gaatje (groene), maar het werkt gewoon niet. Zou het kunnen dat de hoogbejaarde geluidskaart (ergens gekocht begin dit decennium en tot nu toe meeverhuisd naar elke nieuwe pc), de loskoppeling van de speakers fataal is geworden? Is er een manier om dit te testen?

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• PeterThePirate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
Even een intikkertje, maar ik lees er niks over.
Drivers?
Kan best dan je daar al naar gekeken hebt overigens.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Nou ja, kijk eens in device manager of je geen uitroeptekentjes ziet bij de geluidskaart, doe de kaart in een andere pc als je die hebt.Of anders een ander pci slot proberen en kijken of hij het dan wel doet. :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05-2025
Ik denk dat die live kaart niet eens meer te vinden is in je device manager.
Met die SB live kaarten heb ik wat ervaring en die gaan na verloop van tijd stuk.
Soms helpt het om hem in een ander slot te steken trouwens.

• Bonkdoos
Bedankt voor de reacties. Goed nieuws: hij doet het weer!

Aanvankelijk was ik eigenlijk al bijna onderweg naar de Saturn om een nieuwe te kopen, maar ik gaf het nog een laatste kans: kast open, kaart eruit, even schoonblazen en er weer in, booten, en er was weer geluid!
Overigens, ten tijde van de storing was alles correct in device manager, geen uitroeptekens en alle apparaten, met name het 'SB Live-wave-apparaat' aanwezig.
Dus, 'helaas' geen nieuwe soundcard voor mij ;)

Weet iemand trouwens of het sowieso de moeite is de ouwe 1024 te vervangen voor bijvoorbeeld een Creative Soundblaster Audigy SE Oem:

http://www.computerland.n...udigy_se_oem/details.aspx

Merkt men het verschil? Het verschil tussen de interne soundcard en de 1024 is voor mij in ieder geval duidelijk.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-01 10:34
Bonkdoos schreef op zondag 19 februari 2012 @ 12:46:
Bedankt voor de reacties. Goed nieuws: hij doet het weer!

Aanvankelijk was ik eigenlijk al bijna onderweg naar de Saturn om een nieuwe te kopen, maar ik gaf het nog een laatste kans: kast open, kaart eruit, even schoonblazen en er weer in, booten, en er was weer geluid!
Overigens, ten tijde van de storing was alles correct in device manager, geen uitroeptekens en alle apparaten, met name het 'SB Live-wave-apparaat' aanwezig.
Dus, 'helaas' geen nieuwe soundcard voor mij ;)

Weet iemand trouwens of het sowieso de moeite is de ouwe 1024 te vervangen voor bijvoorbeeld een Creative Soundblaster Audigy SE Oem:

http://www.computerland.n...udigy_se_oem/details.aspx

Merkt men het verschil? Het verschil tussen de interne soundcard en de 1024 is voor mij in ieder geval duidelijk.
Wees niet te blij. een nieuwe geluidskaart zal er toch in moeten , heb dit probleem ook gehad met een oude Audigy 2 kaart. die was op gegeven moment ook spoorloos verdwenen. precies hetzelfde gedaan als jij nu hebt gedaan, maar een week later was ie weer pleite. en dat gebeurde steeds vaker, tot op het moment dat hij helemaal niet meer gevonden werd. defect dus.

Zou trouwens die kaart niet vervangen voor een audigy SE, dit is toch een sterk verouderde kaart alweer. wil je echt iets leuks zou ik kijken voor een X-FI Titanium (bulk) (pricewatch: Creative X-Fi Titanium Bulk) of zo. als het verschil tussen de interne soundcard en de 1024 al duidelijk is, gaat er met deze kaart een wereld voor je open. maar weet ook niet wat je budget is.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Houd er wel rekening mee, dat de X-Fi (ook) vrij beroerde drivers heeft voor Windows XP. Afhankelijk van je service pack, werkt je 'Creative Console Launcher' aardig/matig/niet. Ook zijn sommige (digitale) functies voorbehouden aan nieuwere OS`en.

Er zijn alternatieve drivers te vinden, dus wees gerust.

Verder is de Titanium een prima kaartje. Ik gebruik `m alweer een hele tijd onder Win 7 64x.

Daarvoor had ik een Soundblaster Digital 5.1, waarmee opeens problemen waren bij de overstap van Win Xp naar Vista (de mensen met die kaart zullen het nog wel weten).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Bonkdoos
Ok bedankt voor de reacties mbt een nieuwe geluidskaart. Dus een Creative X-Fi Titanium is wel wat begrijp ik?
Ik vraag me alleen af hoe ik het verschil in geluidskwaliteit ga merken. Is dat vooral in games, of is ook het windows geluid een stuk zuiverder? Of is het vooral omdat er optische aansluitingen opzitten (welke ik eigenlijk niet nodig heb). Ik heb nu met de 1024 al het idee dat het zo zuiver klinkt, zou me niet kunnen voorstellen dat het nog beter zou kunnen om het zo maar te zeggen.
Stel ik ben geen die-hard gamer en ik wil toch gaan voor de eerder genoemde Soundblaster Audigy voor E 27,-. Is dit dan alsnog een verbetering tov mijn 1024 of kan ik dan beter niks kopen? E 70,- vind ik eigenlijk net iets te duur voor een geluidskaart, en dan bedoel ik in de mate en de doeleinden waarvoor ik heb ga gebruiken.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-01 10:34
Bonkdoos schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 18:36:
Ok bedankt voor de reacties mbt een nieuwe geluidskaart. Dus een Creative X-Fi Titanium is wel wat begrijp ik?
Ik vraag me alleen af hoe ik het verschil in geluidskwaliteit ga merken. Is dat vooral in games, of is ook het windows geluid een stuk zuiverder? Of is het vooral omdat er optische aansluitingen opzitten (welke ik eigenlijk niet nodig heb). Ik heb nu met de 1024 al het idee dat het zo zuiver klinkt, zou me niet kunnen voorstellen dat het nog beter zou kunnen om het zo maar te zeggen.
Stel ik ben geen die-hard gamer en ik wil toch gaan voor de eerder genoemde Soundblaster Audigy voor E 27,-. Is dit dan alsnog een verbetering tov mijn 1024 of kan ik dan beter niks kopen? E 70,- vind ik eigenlijk net iets te duur voor een geluidskaart, en dan bedoel ik in de mate en de doeleinden waarvoor ik heb ga gebruiken.
Volgens mij is een soundblaster 1024 niet heel veel anders van een soundblaster live , die zijn ook al weer aardig wat jaartjes oud. een audigy 1 was een inferieur kaartje, audigy 2 was al een stuk beter. toen kwam volgens mij de audigy 4, en de Audigy SE is volgens mij gebaseerd op de Audigy 4. een Audigy 4 is volgens mij toch wel wat beter dan een Live , dus dan zou die Audigy SE beter moeten zijn dan jouw 1024.

• Bonkdoos
Via V&A een Creative X-Fi XtremeMusic gekocht, hoe staat deze aangeschreven?
Eerste indruk is: klinkt erg zuiver! Jammer dat het nu net iets te laat is om het volume even lekker open te gooien ;)

Pagina: 1