Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tooltje om laptopscherm echt uit te schakelen?

Pagina: 1
Acties:

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:55
Beste Experts,

voor een vriendin van me die blind is heb ik een laptop ingericht. Om het beestje nu zo zuinig mogelijk met zijn energie om te laten springen zou ik graag de mogelijkheid hebben om het scherm van de laptop echt uit te schakelen en evt met een toetsencombinatie weer in te schakelen.

Haar braille regel zet de video output wel om in iets leesbaars voor haar, dus echt de videokaart uitschakelen lijkt me niet echt een optie, maar het zou mooi zijn om op e.o.a. wijze de ccfl backlight uit te kunnen schakelen.

iemand nog goede ideëen voor dit soort zwaar energie besparende instellingen? ik heb in windows de helderheid al op minimaal ingesteld.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Als haar braille regel aan de VGA out hangt kan je toch gewoon de toetsencombinatie om 2 schermen aan te sluiten gebruiken ?

Normaal zijn er dan 3 standen:

enkel laptop scherm
laptop en beamer
enkel beamer (het is dus deze laatste dat jij wil ;) )

normaal wordt dan het scherm volledig uitgeschakeld.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• sl1000
braille hangt aan usb/bluetooth en gebruikt screenscraper technologie om voor te lezen/ weer te geven wat er staat.
simpelweg wisselen tussen die outputs werkt inderdaad, maar helaas alleen tot de volgende reboot, dan komt hij standaard op het normale kanaal terug. Ik denk echter wel dat dit de juiste weg is.

Misschien een register key ergens om standaard de hdmi/out als default scherm te gebruiken?

[ Voor 21% gewijzigd door sl1000 op 19-02-2012 11:11 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16
Brailleleesregel aan de VGA output 8)7. Lijkt mij niet hè. Ding zit gewoon op USB voor zover ik weet.

Anyway, je kunt het beeldscherm op de volgende manier uitschakelen, mits er een VGA poort opzit. Verbind simpelweg een ground pin met de v-sync pin. Dan denkt de laptop dat er een scherm is aangesloten namelijk. Deze truc werd namelijk met Hackintoshes gebruikt om net te doen of er een scherm aangesloten is.

Als je dan eenmaal wisselt met WinKey+P naar "Alleen op projector" zal dit gewoon zo blijven staan als het goed is. Probeer het wel eerst uit met een lange paperclip die je er nog uit kunt halen. Later kun je eventueel een kortere gebruiken. Nadeel van deze truc is wel dat je de VGA poort niet meer kunt gebruiken, mits je het dingetje eruit trekt.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
alex3305 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 11:11:
Brailleleesregel aan de VGA output 8)7. Lijkt mij niet hè. Ding zit gewoon op USB voor zover ik weet.

Anyway, je kunt het beeldscherm op de volgende manier uitschakelen, mits er een VGA poort opzit. Verbind simpelweg een ground pin met de v-sync pin. Dan denkt de laptop dat er een scherm is aangesloten namelijk. Deze truc werd namelijk met Hackintoshes gebruikt om net te doen of er een scherm aangesloten is.

Als je dan eenmaal wisselt met WinKey+P naar "Alleen op projector" zal dit gewoon zo blijven staan als het goed is. Probeer het wel eerst uit met een lange paperclip die je er nog uit kunt halen. Later kun je eventueel een kortere gebruiken. Nadeel van deze truc is wel dat je de VGA poort niet meer kunt gebruiken, mits je het dingetje eruit trekt.
Om de VGA poort bruikbaar te houden kun je dan de kabel van een oude VGA steker afsnijden, en de pinnen in de steker kortsluiten ipv op de vga poort van de laptop.
Stop de kortgesloten VGA steker in de laptop, en je hebt het zelfde effect.
Als je de vga aansluiting weer nodig hebt haal je de steker gewoon even los.

TheS4ndm4n#1919

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik kan op mijn laptop sowieso gewoon winkey+p > pijltje links > enter
Dan is het scherm uitgeschakeld. Moet je nog wel de beeldscherminstellingen accepteren maar dat moet ook zonder beeld wel te doen zijn. Terugschakelen is denk ik dan winkey +p > pijltje rechts > enter.

Je kunt dit automatiseren met bijv. autohotkey.

• sl1000
Feitelijk zet je dan toch ook gewoon ergens een register key ofzo?

Dank voor de tips in ieder geval :) ik ga eens googlen of ik die projector mode ook standaard kan forceren op een wijze zonder aan de hardware te knutselen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kun je niet gewoon de stekker van het inverter van het backlight lostrekken/schakelelaartje bouwen. volgens mij gebruikt dat de meeste energie

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 19-02-2012 11:26 ]

Iperf

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16
RocketKoen schreef op zondag 19 februari 2012 @ 11:14:
[...]

Om de VGA poort bruikbaar te houden kun je dan de kabel van een oude VGA steker afsnijden, en de pinnen in de steker kortsluiten ipv op de vga poort van de laptop.
Stop de kortgesloten VGA steker in de laptop, en je hebt het zelfde effect.
Als je de vga aansluiting weer nodig hebt haal je de steker gewoon even los.
Eens, alleen is dat lastig voor de portabiliteit van de laptop. Terwijl je daar met een paperclip geen last van hebt.
fish schreef op zondag 19 februari 2012 @ 11:26:
Kun je niet gewoon de stekker van het inverter van het backlight lostrekken/schakelelaartje bouwen. volgens mij gebruikt dat de meeste energie
Alleen is dat zo lastig voor de garantie van de laptop hè :+.

Blijkbaar kun je automatische monitor detectie niet uitschakelen. Eventueel wel op ATI/AMD kaarten, zie ook: http://social.technet.mic...33-4e6d-b39b-8ac80a21fdc2

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 00:30
alex3305 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 11:11:

In de comments wordt overigens wel aangeraden om een weerstand te gebruiken in plaats van kort te sluiten.

_@/'

Pagina: 1