[Win7-64] Spanned volume probleem - oplossen buiten Windows?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
Mijn probleem

Ik heb een WIndows 7 64 Ultimate installatie op een PC met 5 harde schijven. 1 daarvan is de boot disk met Windows. 3 ervan vormen een spanned striped volume- niet fout tolerant. Daar heb ik nu de nare gevolgen van. Gisteren startte Windows plot niet meer op, bleef hangen. Ik heb Windows opnieuw geinstalleerd en met opstarten van Disk Management (diskmgmt.msc) bleek 1 van de 3 schijven status Ontbreekt te hebben. Ik heb geprobeerd te activeren, er vond wel zoeken en herstellen plaats (ik ben helaas de termen vergeten) en kreeg de melding chkdsk te draaien om fouten te herstellen. Ik had geen idee hoe ik dat moest doen. Totdat ik de pc rebootte: toen bleek chkdsk automatisch te starten. Na lange tijd waren de fouten kennelijk hersteld, er werd een nieuw volumebitmap of iets dergelijks aangemaakt. En Windows startte op. Het spanned volume was weer zichtbaar en ik kon de bestanden erop openen.

Dat was mooi.

Totdat ik de pc weer herstartte- toen startte Windows weer niet op, hetzelfde probleem neem ik aan.

Mijn vragen

1. Hoe kan zo'n fout ontstaan (hardware probleem van 1 schijf?)

2. Kan ik buiten Windows om ook in Disk Management? Als ik met F8 Safe boot opstart blijft de pc hangen bij het laden van disk.sys

3. Hoe kan het dat ik een nieuwe installatie van Windows niet blijven hangen (gelukkig maar) terwijl er dus wel een disk ontbreekt in het spanned volume.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Even een reactie van mijzelf.

Ik heb vannacht de "hangende pc" aan laten staan, en guess what, momenteel werkt ie gewoon, hij is kennelijk vannacht toch doorgestart. Ben nu in de Disk Manager opnieuw foutencontrole aan het doen.

Daarna alle dat maar op andere schijven zetten en bedenken hoe ik het fout-toleranter kan opzetten. Heeft iemand tips? Waarschijnlijk hardware raid beter? Of is software raid trager maar niet minder betrouwbaar?

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-10 21:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er zijn situaties waar software-raid sneller kan zijn dan hardware raid. Denk aan een goedkope of brakke controller. Het maken van een raid-10 opstelling ipv raid-0 is hoe dan ook beter. Persoonlijk blijf ik van Windows met dynamische schijven af, er hangen behoorlijk wat nadelen aan als je systeem crasht. Het is misschien nu opgelost, maar in de tijd van XP en eerder kon je alleen met de installatie die de dynamische schijf maakte bij de data. Dus even Windows herinstalleren omdat deze was gecrasht resulteerde ook in verloren data op je dyn-disk.
Daarom zou ik zelf geen dynamische schijven gebruiken als het kan. Maar nu gebruik ik ook geen Windows meer als main OS ;).

Je moet hoe dan ook gaan zoeken waarom die schijf plotseling niet meer zichtbaar was. Het kan een teken zijn dat-ie bijna stuk is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Dank voor de reactie.

Ik ben inmiddels bezig alle data van het striped volume te backuppen op andere schijven, valt niet mee, want het is 8.5 TB dus dat gaat verspreid naar allerlei schijven in allerlei andere computers. En heb nog een extra 3TB schijf besteld om de laatste resten data op te zetten.

Daarna ga ik denk ik Drive Bender aanschaffen. Dat programma overwoog ik een jaar geleden al, maar toen was het nog hevig in beta fase, nu kennelijk niet meer. Daarmee kan ik alle schijven gewoon toevoegen aan een drive pool, en er moet ook nog fout-tolerantie in zitten, hoewel ik dat nog verder moet uitzoeken (iemand ervaring met Drive Bender op dat punt?).