Hoeveel restrictie heeft een radiator op fans?

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik probeer uit te vinden/te beredeneren, hoeveel restrictie een BlackIce 240 radiator (5cm dik) aan de airflow geeft. Ik gebruik twee 90cfm (Cubic Feet per Minute) fans in pull configuratie, door een mesh heen ook nog.

Uiteraard is er restrictie zat om lang niet aan die 90cfm te komen.
Maar zou het helpen om er aan de andere kant van de radiator twee normale fans in push configuratie te zetten, of zou dat enkel voor meer restrictie zorgen omdat die 90cfm fans toch heel aardig zuigen?

Eventueel kan ik ook de 90cfm fans als push gebruiken en de lagere cfm fans als pull... De vraag blijft of twee verschillende fans te gebruiken in dezelfde airflow nou voordeel of nadeel oplevert als er een radiator tussen zit...
(enkel de 90cfm fans als push gebruiken kan niet door montage beperkingen, er MOET een setje pull fans in zitten)

Thoughts gentlemen?

[ Voor 7% gewijzigd door Tijgert op 19-02-2012 02:21 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-01 16:18
Uitproberen? lijkt mij niet meer dan half uurtje werk.
Waarom dan dit helemaal uit proberen te rekenen?

Mop mop, gas derop!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Even een tikje richting Cooling. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
@DJThase: omdat ik dit in bed tik, ik morgen geen tijd heb en maandag een week weg moet voor mijn werk en het toch in mijn hoofdje blijft zitten.

[sarcasm mode]
maare, gut.. proberen? Echt? Zou dat werken?
[/sarcasme mode]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Verwijderd

Meten is weten. Dit is typisch zo'n dingetje waarbij mensen zichzelf en elkaar helemaal kapot kunnen redeneren, maar er alsnog geen antwoord is.

Mijn gevoel zegt dat push-pull, mits er geen enorme verschillen tussen de fans zijn, beter is.

Kan je overigens die fans die nu volgens jou in pull moeten niet omdraaien om ze toch als push te gebruiken? Ik heb wat moeite me voor te stellen waarom iets dergelijks echt niet zou kunnen.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik ben het met je eens, je kan het uitstekend beredeneren (wat leuk is natuurlijk), maar zonder het te testen weet je nooit zeker hoe slim je nou was...

Ik kan met een enkele set fans natuurlijk wel push gebruiken, maar dan pusht het alle warme lucht naar binnen toe.
Het komt tegen het plafond van de kast, waar van die grote schroefgaten in zitten voor fan schroeven. Op die plek kan ik geen radiator vastmaken en toch de schroeven mooi flush met de kast krijgen, wat met die fanschroeven wel lukt.

Ondertussen ben ik extra vroeg opgestaan (dwangneurose, OCD, noem het maar) en heb de daad bij het woord gevoegd. Twee fans in pull en een enkele in push aan de andere kant.
Ik ben wezen kijken naar fladderende wc papiertjes, zien welke meer fladdert en heb een beetje gevoeld.
Het lijkt dat die extra, zwakkere, push fan toch voelbaar meer lucht helpt door te stromen.
Straks even het vriendinnetje gebruiken voor een blinde voeltest :)

Volgende stap is het even om te draaien en de sterkere fan als push te gebruiken en de zwakkere als pull en te zien of het nog steeds zo merkbaar is. Wellicht dat pull zo veel kracht kost dat de fan gewoon niet efficiënt is.

Edit: ik weet dat push in principe beter is, het ging enkel om de waarde van de toevoeging van een lager vermogen fan aan de andere kant van een hoger vermogen fan.

[ Voor 17% gewijzigd door Tijgert op 19-02-2012 11:32 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb mijn zwakkere fans in pull configuratie en de sterke op push ,volgens mij is dit optimaal.
Ik heb zeker 10 jaar op een pull config gedraait en sinds kort de push erbij maar ik ben om eerlijk te zijn niet echt onder de indruk kwa watertemp/cpu temp daling.

Edit
Ik ben ook in bezit van diezelfde radiator alleen het is de eerste in zijn soort "black ice xtreme II" ruim 11 jaar oud

[ Voor 19% gewijzigd door Speedy-J op 19-02-2012 20:02 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-01 08:04
Zelf heb ik een 480 rad met 4 fans max1850 push en 4 fans met max 4250 (monstertjes :)
Meestal heb ik enkel de 1850 fans half open staan, soms voor extra koeling (om te testen of ocen etc) zet ik alles open.
Allerlei combi's geprobeerd, het helpt wel degelijk :) verschillende speeds is hier Igg geëxporteerd qua restrictie.

mixing a drink and music

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

het kan ook zijn dat de zacht blazende fan een grotere static pressure heeft.
static pressure moet voor een rad optimaal zo hoog mogelijk liggen (ong 1.1 of hoger) om lucht fatsoenlijk door de rad heen te persen.
het cfm heeft niet veel te maken met static pressure, maar er ligt vast wel ergens een verband.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Tijgert schreef op zondag 19 februari 2012 @ 11:28:
Ondertussen ben ik extra vroeg opgestaan (dwangneurose, OCD, noem het maar) en heb de daad bij het woord gevoegd. Twee fans in pull en een enkele in push aan de andere kant.
Ik ben wezen kijken naar fladderende wc papiertjes, zien welke meer fladdert en heb een beetje gevoeld.
Het lijkt dat die extra, zwakkere, push fan toch voelbaar meer lucht helpt door te stromen.
Straks even het vriendinnetje gebruiken voor een blinde voeltest :)
Misschien een hele domme suggestie, maar kan je niet beter gewoon even de temperaturen onder load bekijken bij beide configuraties? Dat is toch waar het om draait? Airflow, static pressure en weet ik wat zijn allemaal leuk, maar als puntje bij paaltje komt gaat het er in dit geval gewoon om wat je systeem het beste koelt, of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2012 17:14 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 17:13:
[...]

Misschien een hele domme suggestie, maar kan je niet beter gewoon even de temperaturen onder load bekijken bij beide configuraties? Dat is toch waar het om draait? Airflow, static pressure en weet ik wat zijn allemaal leuk, maar als puntje bij paaltje komt gaat het er in dit geval gewoon om wat je systeem het beste koelt, of niet?
goed punt, maar hij wilde rekenen dus vandaar mijn post :P

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Het systeem moet nog in elkaar gezet worden en ik wacht nog op onderdelen... Dus proefondervindelijk eh... ondervinden zit er even niet in.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Tijgert schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 05:01:
Het systeem moet nog in elkaar gezet worden en ik wacht nog op onderdelen... Dus proefondervindelijk eh... ondervinden zit er even niet in.
Oke dan wordt het later proberen ;)
Will je gewoon goed koelen ,zet je gewoon je rad vol fans en kijk op je lcd schermpje wat het opleverd.
Geen fans gaan stacken want dat is nutteloos ,de ene fan zal de andere op een gegeven moment gewoon mollen.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Pagina: 1