Pc start niet meer op na uitval, voeding/moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Heb sinds gisteren dat de pc niet meer wilt opstarten, hij viel zomaar uit tijdens het opstarten en na opnieuw proberen te starten leek hij instant-dood. Geen reactie meer als je de knop in drukte.

Dus heb een oude voeding + oude videokaart erin gegooid om te kijken of het daar aan lag, en hier startte hij al wel op, al zijnde de fans draaiden en dat was het. Geen beeld & geen mogelijkheid om de pc uit te zetten behalve met de powerknop van de voeding..

Had de nieuwere voeding weer terug geinstalleerd, maar daar nog steeds geen reactie..

Heb het moederbord nagekeken maar niks stond bol/aangebrand en ook geen vreemde luchten, kan echt niks vinden. Ook geen pieps/geluiden bij de oude voeding als ik hem aanzet.

Het systeem heeft de volgende specs:

AMD athlon 6000x2
Corsair cx 500 watt
Evga GTS 250 512 mb
2 GB RAM DDR2

Enige reden waarom de pc dood is wat ik kan verzinnen is omdat ik een slechte contactdoos had, dwz, aan/uit knop veer blokkeerde en wilde zo dus vaak aan springen als je hem uitwilt doen, maar dit gebeurde zelden als de pc aanstond (of zelfs nooit) alleen voor/na opstarten/afsluiten pc... Want de voeding zou het moeten aankunnen (ook al staat niks garant voor eeuwige werking ik weet het)

Lijkt dit op 2 dode voedingen of op dode mobo? Heb geen idee en geen extra voedingen om verder te testen

EDIT: Even weer gekeken en fotos gemaakt, die groene elcos lijken me toch niet echt goed?

Foto 1

Foto 2

[ Voor 16% gewijzigd door ByteMe_ op 19-02-2012 00:35 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Verwijderd

Lijkt meer op mobo, wat is de oude voeding?
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even door.
Die onderste zwarte cap. lijkt een beetje bol, en holy shit blaas je systeem ook even schoon :)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zowel op foto 1 als 2 staan er inderdaad condensatoren ietwat bol en verdenk ik ook wel het moederboard.

• ByteMe_
  • Niet online
@soup de oude is amdp4-atx 420wp aka b-voeding, maar dat doorlussen zorgt ervoor dat het systeem opstart of wat voor reactie zou dat moeten geven?

EDIT: ATX test gedaan, voeding dus los van mobo en er gebeurt niets als ik de groene draad doorlus met een zwarte...

[ Voor 29% gewijzigd door ByteMe_ op 19-02-2012 12:57 ]

• ByteMe_
  • Niet online
Kan ik er van uit gaan dat de nieuwe voeding (ook) kapot is? Heb nog de bon en er zit 2 jaar fabrieksgarantie op. Want dan stuur ik die maar meteen op

Verwijderd

Met die oude PSU (AMD) start je systeem wel maar geen beeld en met de Corsair gebuurt helemaal niks, begrijp ik dat goed? Het kan zijn dus dat de oude nog wat leven heeft maar geen genoeg power meer om je systeem vol te draaien en de cosair helemaal dood.

Idd, dat zou ik meteen doen, zo weet je ook of je mobo nog goed is.

Edit Was dat pin 15 en 16 die je hebt geshort zou ik maar zeggen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2012 20:48 ]

• ByteMe_
  • Niet online
Idd geen beeld bij de oude en corsair niks, wat ik wel nog kan proberen is met de oude voeding op de onboard kaart maar of dat zin heeft, denk het niet

Heb het exact gedaan zoals het plaatje in de T.S.

Maar zal dat ding dan opsturen, misschien toch alleen voedingprobleem hopelijk...

Verwijderd

RonaldDesigns schreef op zondag 19 februari 2012 @ 21:09:
Idd geen beeld bij de oude en corsair niks, wat ik wel nog kan proberen is met de oude voeding op de onboard kaart maar of dat zin heeft, denk het niet
Waarom niet? Zou even doen met de onboard tot de vervangende PSU arriviert.
Heb het exact gedaan zoals het plaatje in de T.S.
Dat is om te kijken of de PSU fan werkt als ik me niet vergis

• ByteMe_
  • Niet online
Volgens Corsair moet je ook met paperclip een U-vorm maken om zo te testen of hij aangaat, zoniet opsturen. Maarja niks doet het, fan ook niet.

Heb de oude psu weer geprobeerd, kwam tot de conclusie dat ik zo dom was te vergeten 1 belangrijk kabeltje in te pluggen, de 4pins 8)7

De pc start op, nog geen beeld, maar zit nu constant te piepen..

- Ram al verwijderd
- Videokaart verwijderd
- koeler CPU even losgehaald en weer vastgezet
- Voltage kabels gecheckt
- Had eerder CMOS gecleared(zonder spanning) om te kijken of dit zou helpen en stekker weer teruggezet, zou dit ook er mee te maken kunnen hebben?

Op internet kan ik alleen iets vinden van RAM en CPU, ram is eruit, betekent dat dat ik de CPU om zeep heb geholpen? :X

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Zonder geheugen gaat je systeem niets doen. Als je de POST foutcode erop na zou kijken dan zegt hij waarschijnlijk (in soort morsepiepjes) dat hij zijn eerste 64 MB RAMgeheugen niet kan vinden.

• edgar72
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-01 14:42
Misschien een beetje overbodig, maar heb je de wandcontact doos al gerepareerd? Gewoon, just in case, omdat je hem toch al verdacht. Verders succes met je speurtocht.

Verwijderd

Wat voor piep? Is dat met alle componenten erin?

http://www.computerhope.com/beep.htm

Ik denk niet dat je CPU om zeep is.

• ByteMe_
  • Niet online
synoniem schreef op zondag 19 februari 2012 @ 23:15:
Zonder geheugen gaat je systeem niets doen. Als je de POST foutcode erop na zou kijken dan zegt hij waarschijnlijk (in soort morsepiepjes) dat hij zijn eerste 64 MB RAMgeheugen niet kan vinden.
Probleem is dat ik een uitvouw-manual heb, ipv een boekje (beetje makkelijk gedaan toen ik deze heb laten terugsturen en vervangen toen de oude kapot was), daar ben ik nog steeds aan speuren wat het betekent. Zal die van de website nog eens raadplegen..

Die wandcontactdoos had ik meteen eruit gemieterd (nog niet weggegooid, ik hoopte stiekem dat ik wat terug kon krijgen van inboedelverzekering door vervolgschade, aan de andere kant heb geen hard bewijs alleen vermoedens en kwam er achter dat de bon er niet meer is van pc dus dat idee was ;w )

Nieuwe contactdozen gekocht dus dat probleem opgelost.

Het is een piep van 1 seconde met 1 a 2 seconde pauze, die eindeloos doorgaat. Heb met ramstick 1 geprobeerd, met ramstick 2 geprobeerd, heb beiden geprobeerd, heb met/zonder videokaart geprobeerd, geluidskaart was al eruit, dus heb weinig hardware behalve cpu die ik nog kan verwijderen geloof ik. Hds /drives zijn sowieso niet aangesloten.

Editje: kan niks vinden over die beeps in die online manual, via google wel, meeste antwoorden gaan over RAM, zal vanavond weer kijken of er niets krom staat of wat dan ook

[ Voor 6% gewijzigd door ByteMe_ op 20-02-2012 11:03 ]

• ByteMe_
  • Niet online
1 RAM geheugen bank op het moederboard is dus stuk, als ik die ander gebruik werkt alles weer met de oude voeding. Maar zodra ik iets in die andere bank steek piept ie constant.

Dus de voeding is overleden en 1 RAM stuk.. Weet ik iig wat er aan mankeert maarja 1gb is ook niet alles. Dat wordt dan zoeken naar nieuw ram. Maar nog altijd beter dan compleet nieuw mobo of pc..En nu nog voeding afwachten...

Iig bedankt voor de hulp

[ Voor 3% gewijzigd door ByteMe_ op 20-02-2012 19:20 ]

• ByteMe_
  • Niet online
UPDATE: Ik had een nieuwe voeding na een week teruggekregen, werkte prima, behalve het 2e ram slot wat niet wou werken, dus ik dacht ik koop een 2gb stick en klaar ermee... Niet dus, de 2gb ram werkte ook niet op het goede slot (wel goede type), weer opnieuw eindeloze piep = ram probleem.

Dus had een bios update geprobeerd met WinFlash (met een bekrompen uitleg in een pdf document), maar de plaatjes klopten en had de juiste bios versie gedownload, volgens het programma was hij succesvol geupdate, maar na een reboot kreeg ik de melding 'Bios/flash type unknown' ofzoiets, Windows wou wel opstarten, maar toetsenbord+muis werkten niet meer, dus weer reboot gedaan.

Na deze reboot zag hij Windows niet meer en probeerde iets anders te booten van Nvidia, dus opnieuw opgestart om te kijken in de bios, en de pc werkt niet meer..

Alleen fans werken nog, heb beide voedingen+videokaarten verwisseld, overal hetzelfde resultaat, ook alles losgekoppeld. 1 voeding is sowieso goed want had ik v/d week in een oudere pc gezet.

Heb ook alle kabels steeds opnieuw losgehaald en teruggezet, fan van CPU draait ook, ram loshalen helpt niet, geen POST peeps meer, BIOS reset + 3v batterij uithalen helpt niet, pc kan ook niet meer uitgezet worden eenmaal aan. Er is niks opgeblazen/zwart/bol

Kan ik nog wat doen?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik zou er niet meer investeren en gewoon een nieuw moederbord + CPU + Ram kopen. En meteen je stopcontact goed maken.

Johann Sebastian Bach

• ByteMe_
  • Niet online
Was al aan het kijken naar een nieuw systeem maar moelijk te vinden wat ik wil voor mijn budget..

Contact is al vervangen, en heb wat extra luchtruimte voor mijn oudere pc maar ik word gek van dat slome ding.

Ik ga niet meer upgraden als deze toch al wegmoet, liever een nieuwe stillere pc, dit is sowieso een luidruchtige kast.

Ik heb geen idee in welk topic ik hulp kan zoeken voor een nieuwe pc, de ene is specifiek voor gaming, de ander specifiek voor multimedia en ik ben vooral van beiden

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Volgens mij hebben we daar een BBG voor? Alleen ik kan hem zelden vinden. :P :X

Johann Sebastian Bach

• ByteMe_
  • Niet online
Had ik al wat gevraagd, maar geen reactie gezien, was de BBG game nogwat, maar misschien was me vraag te algemeen.

Pagina: 1