Wifi: internet 3 Mb/s, maar LAN 140 kb/s

Pagina: 1
Acties:

• Koppelbaas
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01-2023
Ik zit met de volgende vreemde situatie en krijg het niet opgelost:

Snelheid van mijn laptop wifi verbinding is naar internet is uitstekend (download met 3 Mb/s) maar als ik bestanden van mijn laptop naar een andere computer over het netwerk kopieer gaat dit zo traag als str*nt op een vals plat bij -30 (140 kb/s). :(
Heb gezocht naar instellingen van mijn router (Sitecom 300N XR) maar kan niets vinden. 8)7

Als ik mijn laptop via een kabel verbindt aan de router dan gaat bestanden kopieren met 4 Mb/s. Maar via Wifi dus met 140 kb/s. Als ik internet of download dan is snelheid geen enkel probleem (haal 3 Mb/s).

Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?
Laptop draait op W7 home professional

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-02 23:43

basdej

OutSystems Consultant

uhm, dus je gewone internet gaat over kabel en wifi perfect, en bestanden kopieren gaat alleen goed over wifi?

ik zou zeggen kijk eens naar de drivers van je lan kaart in je laptop.

Hoi.

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 22:07
Wat basdej al zegt, zijn je drivers van je LAN up to date?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoeveel apparaten zijn er wireless? Schets dus eens even hoe jouw netwerk eruit ziet. Hoe is het bereik van de wifi op het moment dat de snelheid zo laag is? Check of je up-to-date bent met stuurprogramma's voor alle apparaten in alle machines, waar mogelijk. Controleer ook of er geen ander wifi netwerk in de buurt is die het signaal stoort. Hou er overigens rekening mee dat 802.11n (de wireless N standaard) nog in draft is naar mijn weten en er dus geen apparaten op de markt zijn die 100% compatible zijn met de standaard (die is namelijk niet vastgesteld naar mijn weten).

• Koppelbaas
Bedankt mede tweakers,
bedankt voor de reacties. Ik ben volgens mij niet helemaal duidelijk geweest. Excuses. Het is als volgt:
  • Als ik vanaf mijn laptop via wifi een bestand naar een andere computer op mijn netwerk kopieer dan gaat dat met ongeveer 140 kb/s
  • Als ik vanaf mijn laptop via utp een bestand naar een andere computer op mijn netwerk kopieer dan gaat dat met ongeveer 4 Mb/s
Aan de router-laptop verbinding ligt het niet dacht ik want als ik vanaf mijn laptop via wifi download gaat dat met 3 Mb/s. Heb het gezocht in mijn router instellingen maar kan daar niets vinden (maar ben verrre van expert)

Mijn netwerk(je) is aardig basic: aan mijn wifi router (sitecom 300N XR) hangen
- laptop (wifi) met Windows 7 home professional
- mediaspeler (acryan) 1 TB (via utp)
- desktop (via utp)

Verder: wifi bereik uitstekend (ik zit 2 m van mijn router)

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-02 23:43

basdej

OutSystems Consultant

stoort de channel van de wifi niet? heb je gekeken naar de drivers van je wifi kaart in je laptop, was dit altijd al zo of is het probleem recent opgetreden? Staat je wifi op N en ondersteunt je laptop dit ook?

Hoi.

• Koppelbaas
Dit probleem heb ik al sinds het begin helaas, dus niet recent.
Wifi doet het goed (anders kan ik ook niet met 3mb/s downloaden van internet)
Drivers van wifi adapter heb ik geüpdatet maar resultaat hetzelfde

Kan het aan de router liggen? Dat hij bijvoorbeeld onderscheid maakt tussen 'lokaal' verkeer en internet verkeer?

Verwijderd

Welke IP adressen staan op je LAN kaart ingevuld? Kan je een screendump geven van de commando "ipconfig /all"?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:08
Voer eens een tracert uit naar het ip van de computer.
140kb/sec lijkt namelijk sterk op de upload van een internet verbinding wat zou kunnen betekenen dat op een of andere manier het verkeer via internet loopt. Om dit uit te sluiten zou je ook eens even kunnen proberen je DSL/COAX van je Internet verbinding eruit te trekken (of je default gateway te verwijderen).

Het lijkt me zeer sterk maar ik zou het toch even uitsluiten :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:37
Boven worden aardig wat handelingen genoemd om het probleem te achterhalen, maar er wordt niet gesproken over de afstand die de computer naar de router draadloos moet overbruggen. Zit jij niet gewoon op zolder en staat de router beneden? Niet elke router vindt dit leuk namelijk, vooral niet als de verdiepingen bestaan uit gewapend beton. Dit veroorzaakt namelijk de Kooi van Faraday. Wat je inderdaad kunt proberen is het volgende:
  • Probeer je draadloze router in te stellen op een ander kanaal. Ik weet niet of je een Android telefoon hebt, maar met de Android-app Wifi Analyzer kun je precies zien welke kanalen het meest geschikt zijn bij jou thuis.
  • Zet je draadloze router eens naast je computer en probeer het dan nog eens, dit om uit te sluiten dat hij gewoon buiten bereik staat.
  • Probeer er zeker van te zijn dat je het bestand via die verbinding verzendt, en niet via een andere verbinding die "per ongeluk" gebruikt wordt.
  • Update de drivers (stuurprogramma's) van je netwerkkaarten (zowel je LAN-kaart als WLAN-kaart)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:08
Exception schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:43:
Boven worden aardig wat handelingen genoemd om het probleem te achterhalen, maar er wordt niet gesproken over de afstand die de computer naar de router draadloos moet overbruggen. etc...
[/list]
Nee dat klopt :) Dat komt omdat de TS aangeeft zijn snelheid prima in orde is aangezien die wel bestanden van het internet met 3mb per seconde kan downloaden via dezelfde wifi verbinding :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:37
laurens0619 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:50:
[...]
Nee dat klopt :) Dat komt omdat de TS aangeeft zijn snelheid prima in orde is aangezien die wel bestanden van het internet met 3mb per seconde kan downloaden via dezelfde wifi verbinding :)
Ah, daar heb ik dan overheen gelezen :)
Pagina: 1