HD5970 fan en koelpasta vervangen

Pagina: 1
Acties:

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 15:35

KneoK

Not in a million lightyears

Topicstarter
Ik ben het geratel van mijn Sapphire HD5970 al een poosje zat. Nu heb ik een HD4870 liggen met zo'n zelfde radial fan en na veel gegoogle blijkt dat deze fans prima uitwisselbaar zijn maar ik loop tegen een klein probleempje aan. Er is vrijwel geen informatie te vinden over het demonteren van de HD5970. Uiteindelijk heb ik ergens een guide gevonden waarin wordt uitgelegd hoe je een Arctic koeler moet plaatsen en daarin wordt ook redelijk goed uitgelegd hoe je de heatsink verwijdert. Het probleem waar ik tegen aan loop zijn de thermal pads. De VRM's en geheugenchips zijn niet voorzien van koelpasta maar daar zitten thermal pads op en ik kan dus helemaal nergens vinden of die pads gewoon te vervangen zijn door koelpasta of dat er misschien een klein hoogteverschil zit tussen de GPU's en de overige onderdelen.

Als echte tweaker zou je zeggen, gewoon proberen maar als blijkt dat het hoogteverschil niet op te vangen is door wat extra koelpasta dan zit ik met een kaart die mij toentertijd een rib uit m'n lijf heeft gekost waar ik niets meer mee kan totdat ik de juiste thermal pads heb gevonden, als die uberhaupt ergens te vinden zijn. De huidige thermal pads maar gewoon weer gebruiken zit er niet in want die zullen waarschijnlijk uit elkaar vallen bij het verwijderen van de heatsink.

Ik heb uiteindelijk deze pagina gevonden http://www.pcgameshardwar...&article_id=700012&page=1 waar flink wat foto's staan van de kale kaart maar nergens is te zien of er inderdaad een hoogteverschil is en hoe dik de thermal pads zijn.

tl;dr: iemand enig idee of de thermal pads te vervangen zijn door koelpasta?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Thermalpad vervangen door koelpasta zal nooit gaan lukken omdat wanneer je een te dikke laag koelpasta gaat gebruiken dat die koelpasta net het tegengestelde veroorzaakt en gaat isoleren. Maar door even te googlen ben ik al meteen een site tegen gekomen waar je allerlei soorten koelpads kan krijgen die universeel te gebruiken zijn.

Ik zou zeggen van meet even ongeveer de dikte van de oude koelpads en maak ze dan zelf op maat.

http://www.highflow.nl/to...ta-pads-cleaners/?sl=NL#2

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Roel1966 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 23:49:
Thermalpad vervangen door koelpasta zal nooit gaan lukken omdat wanneer je een te dikke laag koelpasta gaat gebruiken dat die koelpasta net het tegengestelde veroorzaakt en gaat isoleren. Maar door even te googlen ben ik al meteen een site tegen gekomen waar je allerlei soorten koelpads kan krijgen die universeel te gebruiken zijn.

Ik zou zeggen van meet even ongeveer de dikte van de oude koelpads en maak ze dan zelf op maat.

http://www.highflow.nl/to...ta-pads-cleaners/?sl=NL#2
Dat pasta gaat isoleren als je teveel aanbrengt dat wist ik inderdaad. Ik las veel verschillende verhalen over de pads die op de 5970 zitten, de een beweert dat ze puur ter bescherming van de chips zijn aangebracht, de ander beweert dat ze toch voor warmteafgifte zorgen naar de heatsink. Over de memchips maak ik me niet zo druk, die zitten immers aan beide kanten van de pcb en alleen op de voorkant zijn ze voorzien van pads maar vooral de VRM's zijn heethoofden.

Ik ga het risico niet nemen en heb vial dealextreme een sheet voor een paar euro gekocht, de kaart draait al ruim een jaar met de ratel dus een paar weken extra wachten kan geen kwaad.

Bedankt in ieder geval voor je antwoord en de link!

Voor het archief: via deze link heb ik info gevonden over het vervangen van de ratelende fan waar vooral de Sapphires last van hebben met links naar alternatieve fans en pads: https://bitcointalk.org/index.php?topic=46642.0

@Pollewob > bedankt voor het verplaatsen.

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Kick, schop, trap. Omdat ik het wachten op mijn thermal pads zat was en ik in het geval van problemen eventueel op de GPU van mijn 2600k kon draaien heb ik de gok genomen en de kaart uit elkaar geschroefd. De thermal pads zagen er gelukkig nog prima uit dus ik heb de fan losgeschroefd en vervangen door een fan van een defecte HD4870.

Ik heb daarna de cores en heatsink netjes schoongemaakt en voorzien van een drupje Antec Formula 7 en de hele boel weer gemonteerd, ingebouwd en met enigszins trillende vingers de powerknop ingedrukt. Piep, beeld, boot, perfecte temperaturen (de eerste core wordt een graad of 6 koeler onder load, de tweede een graad of 4, de VRM's onveranderd). De 'nieuwe' fan is een stuk stiller en beter nog, geen geratel meer!

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
Heb in een redelijk oude (pentium 3) laptop was aluminiumfolie gevouwen, en dat gebruikt om het hoogteverschil te compenseren. Werkt in ieder geval beter dan de uitgeharde thermal pad. Wel oppasen ermee omdat de folie elektriciteit geleidt zou je dit overwegen.
Pagina: 1