Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo van Dongen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-01 19:39
Afgelopen week heb ik mijn computer geüpgrade met een nieuw moederbord (Gigabyte GA-Z68-UD3), processor (Intel core i7 2600 2e generatie), een vette Scyte Ninja silent koeler én 32 GB (4x8GB) Corsair 1600 MHz geheugen. In eerste instantie werd mijn bestelling geleverd met 16 GB en daarmee had ik mijn PC geinstalleerd. Toen ik eenmaal klaar was draaide dat als een trein en Lightroom werkte voor het eerst sinds lange tijd weer heerlijk soepel. Gisteren kwam de resterende 16 GB RAM binnen en toen ik die erbij prikte startte mijn PC in eerste instantie niet op. Geheugen er terug uit en de BIOS of fail save ingesteld en daarna de tweede 16 GB er weer bij en toen startte hij weer wel op.
Maar helaas draaide mijn systeem niet bepaald soepel meer met zoveel RAM geheugen erin. Ik zag ook dat mijn 120GB SSD (Vertex2) bijna helemaal volgelopen was en in eerste instantie vermoedde ik dat daar de traagheid vandaag kwam. Ik heb de hiberfil.sys file weggehaald om weer wat ruimte vrij te maken, maar nog steeds liep mijn systeem voor geen meter. Dus had ik maar bedacht dat ik vanmorgen vanmorgen maar beter kon begonnen met een verse installatie van Windows7 professional 64 bits, in de hoop dat het hierna wel allemaal snel zou gaan draaien. Maar helaas, de hele handel llopt nog steeds als dikke stroop vergeleken met 2 dagen geleden.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik eraan kan doen? De BIOS heb ik trouwens ook allang vervangen door de meest recente stabiele versie (F8), wellicht dat ik nog even kan proberen wat ie doet met de F9g beta versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:23
Het ligt in mijn ogen aan je SSD die volgelopen is. je moet je pagefile en volgens mij ook je swapfile uitzetten maar dit weet ik niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

het enige wat je kunt doen echt betrouwbaar is, is benchmarks draaien. Gewoon de ruwe geheugensnelheid checken, AS SSD draaien en eventueel die Vertex 2 vervangen voor iets zonder sandforce controller.

En check gelijk even de QVL van je moederbord of daar uberhaupt wel ondersteuning is voor 32GB.

[ Voor 19% gewijzigd door M2M op 18-02-2012 20:58 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 22:06
mr.DJ95 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:54:
Het ligt in mijn ogen aan je SSD die volgelopen is. je moet je pagefile en volgens mij ook je swapfile uitzetten maar dit weet ik niet zeker
Dat klopt inderdaad. Windows maakt standaard een swapfile aan te grote van je geheugen. Dus dat is 32 GB, dat hakt er nogal in en is totaal overbodig met zo'n systeem!

Gamertag for Xbox: R0SSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo van Dongen
wow, dat gaat snel hier met die reacties!!! Ik ben niet zo'n bekwame tweaker als gemiddelde gebruiker van dit forum dus zou een van jullie me uit kunnen leggen hoe ik de pagefile.sys en de swapfile uit kan zetten, dan maak ik daar ook gelijk werk van. De hiberfil.sys heb ik al wel uit kunnen zetten, waardoor ik nu nog steed 47 van de 107 GB vrij heb op de vertex2.
Overigens, deze belachelijke hoeveelheid RAM heb ik erin gegooid omdat photoshop en lightroom mijn meest gebruikte programma's zijn en als er in de toekomst nog een Nikon D800 met 36 MP aan komt dan kan ik, naar ik me heb laten vertellen, nooit genoeg intern geheugen hebben....

in ieder geval alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 14:25
R0SSI schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:57:
[...]

Dat klopt inderdaad. Windows maakt standaard een swapfile aan te grote van je geheugen. Dus dat is 32 GB, dat hakt er nogal in en is totaal overbodig met zo'n systeem!
Fout, Windows maakt standaard een pagefile aan van ongeveer het RAM geheugen x2.

Ik zou inderdaad je Page File eens handmatig naar 1-2 GB zetten, niet compleet uit ! Er zijn programma's en games die gebruik maken van het pagefile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo van Dongen
Dylan93 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 21:59:
[...]

Fout, Windows maakt standaard een pagefile aan van ongeveer het RAM geheugen x2.

Ik zou inderdaad je Page File eens handmatig naar 1-2 GB zetten, niet compleet uit ! Er zijn programma's en games die gebruik maken van het pagefile.
Ik heb zojuist die twee xtra reepjes van 8 GB er weer uitgehaald en ineens startte mijn systeem weer helemaal snel op en alles loopt weer als een trein. Ik snap hier niets van, maar constateer het wel... Omdat ik mijn systeem nog steeds verder aan het inrichten ben, ben ik nu bezig met het binnenhalen van allerlei Adobe updates, maar zodra dat achter de rug is ga ik weer eens met mijn geheugen aan de gang om te kijken wat het doet als ik de pagefile in 1-2 GB zet. Alhoewel ik vrees dat het weinig soelaas zal bieden, want met de 32 Gig ging alles wel errug traag... zelf het overzetten van bestanden vanaf de NAS naar mijn PC ging ongeveer 5x zo traag als normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snol
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Snol

Swim with me and get wet !

Subtiel vraagje: Heb je nu dezelfde modules er weer uit als dat je erbij had geplaatst ? Zo nee, misschien kan je het setje omdraaien en daar even mee testen.

*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo van Dongen
Snol schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 22:46:
Subtiel vraagje: Heb je nu dezelfde modules er weer uit als dat je erbij had geplaatst ? Zo nee, misschien kan je het setje omdraaien en daar even mee testen.
Ik heb inderdaad dezelfde geheugenmodules er weer uit gehaald, alleen wisselen gaat een beetje moeilijk, want één van de 'oorsponkelijke' geheugenmodules zit ingebouwd tussen die veel te grote koeler en het mobo. Ik heb om het geheel passend te krijgen 4 lamellen van de koeler af moeten slopen en om de koeler te verwijderen moet het hele mobo er weer uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Udo van Dongen op 18-02-2012 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
Klinkt toch als DOA geheugen, maar het zou ook zo kunnen zijn dat je geheugen gewoon niet goed is. Zijn het exact dezelfde reepjes geheugen? Op welk voltage zijn ze ingesteld in de BIOS? Doe voor de zekerheid AUTO uit en doe handmatig 1.5V. Mocht dat niet werken, doe er dan een klein schepje bovenop, dus 1.5125 volt of nog minder als het kan en kijk of het beter werkt.

Je hebt je trouwens wel mooi laten naaien met die SSD... SATA II is toch niet meer van nu...

[ Voor 11% gewijzigd door naarden 4ever op 18-02-2012 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo van Dongen
naarden 4ever schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 23:20:
Klinkt toch als DOA geheugen, maar het zou ook zo kunnen zijn dat je geheugen gewoon niet goed is. Zijn het exact dezelfde reepjes geheugen? Op welk voltage zijn ze ingesteld in de BIOS? Doe voor de zekerheid AUTO uit en doe handmatig 1.5V. Mocht dat niet werken, doe er dan een klein schepje bovenop, dus 1.5125 volt of nog minder als het kan en kijk of het beter werkt.

Je hebt je trouwens wel mooi laten naaien met die SSD... SATA II is toch niet meer van nu...
Ik zal zo eens een voor een die reepjes bekijken en wellicht gaat het werken. Die SSD heb ik al een jaar ofzo en mee overgenomen uit mijn oude systeem dus ik hoef me niet genaaid te voelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo van Dongen
Nou moet het niet gekker worden! alle geheugenreepjes zijn op het eerste zicht goed. Het reepje in bank 4 kan ik ivm de koeler niet meer verwijderen dus ik heb alle andere reepjes afzonderlijk in bank 3 samen met bank 4 getest: ze doen het allemaal perfect. Daarna alles in de 'oude' configuratie weer in elkaar gestoken en een reepje van 8 extra erbij gestoken (24 gig totaal dus, in bank 2,3 en 4), en alles werkt nog steeds prima. Daarna het laatste reepje erbij in bank 1: traag als dikke poep... de combi van 1,3 en 4 geprobeerd, en dat werkt weer prima.

Als laatste de spanning verhoogt in stapjes van 1.5 naar 1.510 en 1.515 met 32 gig in totaal: helaas ng steeds traag. Als laatste ook nog gekeken verlaging van de multiplier van 16 naar 13.33 (1600 MHz --> 1333 MHz) en helaas mocht dat ook niet baten.

Nou moet ik toegeven dat mijn snelheidstest niet met cijfers onderbouwd is, maar ik merkt het al direct aan de opstarttijd v.h. systeem en aan de opstarttijd van lightroom en/of photoshop: het beeld wordt langzaam opgebouwd ip.v dat het in een seconde of 1 a 2 in beeld klaar staat.

Ik vrees dat Gigabyte met een fix op de proppen zal moeten komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Volgens de site ondersteund het mobo max. 32GB aan geheugen. Ik zie echter nergens in de memory support list 8GB modules staan
:? :
http://download.gigabyte....memory_ga-z68x-ud3-b3.pdf

:F

[ Voor 36% gewijzigd door ChojinZ op 19-02-2012 00:50 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo van Dongen
ChojinZ schreef op zondag 19 februari 2012 @ 00:45:
Volgens de site ondersteund het mobo max. 32GB aan geheugen. Ik zie echter nergens in de memory support list 8GB modules staan

[...]

:F
Dat was me ook al opgevallen voordat ik alles kocht, maar dat mijn geheugen niet officieel ondersteund wordt, hoeft m.i. niet te betekeken dat het niet kan werken. Tot 24 GB werkt alles gewoon naar behoren.
Ik heb trouwens zojuist een mailtje naar Gigabyte gestuurd en hopelijk komt het probleem ze bekend voor en kunnen ze het oplossen, we gaan maar duimen. Tot die tijd werkt 24 GB trouwens ook best lekker! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
ChojinZ schreef op zondag 19 februari 2012 @ 00:45:
Dude, het mobo is nog van voor de periode dat er 8GB reepjes voor consumenten bestonden... Dit is toch logisch dat het er niet tussen staat...

Udo, heb je elke configuratie geprobeerd? als in; 1,3 en 4 werken, maar werken (stel dat 1 onverplaatsbaar is) 1,2 en 4 en 1, 2 en 3 ook goed? en als je een reepje omwisselt in die configuraties, verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

nvm wrong answer 8)7

[ Voor 104% gewijzigd door DaLoona op 19-02-2012 11:24 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo van Dongen
naarden 4ever schreef op zondag 19 februari 2012 @ 10:46:
[...]
Udo, heb je elke configuratie geprobeerd? als in; 1,3 en 4 werken, maar werken (stel dat 1 onverplaatsbaar is) 1,2 en 4 en 1, 2 en 3 ook goed? en als je een reepje omwisselt in die configuraties, verschil?
Het probleem is dat het geheugenreepje in 4 er niet zomaar even uitgehaald kan worden, omdat de koeler in de weg zit. Verder heb ik wel alle combinaties geprobeerd, en met 3 reepjes werkt het altijd gewoon goed. Het blijft vreemd dat Gigabyte 32GB zegt te ondersteunen, en dat het ook wordt herkend, alleen loopt het van geen meter.

Het enige wat ik nog niet gedaan heb is een memtest86 draaien vanaf een USB stick. Ik zal me daar zo eens op gaan toeleggen. Eerts met 24 GB en daarna met 32 GB... ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
naarden 4ever schreef op zondag 19 februari 2012 @ 10:46:
[...]

Dude, het mobo is nog van voor de periode dat er 8GB reepjes voor consumenten bestonden... Dit is toch logisch dat het er niet tussen staat...

Dude, de meeste fabrikanten houden zulke lijstjes bij....... ;)

Daarnaast was het geheugen wel degelijk al op de markt.

[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 20-02-2012 12:37 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is 32Gb van de SSD afgesnoept door de hibernite stand.
Even googlen en dit uitzetten.
http://www.sevenforums.co...rnate-enable-disable.html
Dan even kijken of je pc weer iets sneller is geworden.

Ik kwam zelf ook dit probleem tegen, ik heb een 60GB SSD met 16 GB aan systeemgeheugen.
En het systeem werd langzaam na het bijplaatsen van de laatste 8GB.
Hibernite uitgeschakeld en het probleem was bij mij opgelost.
Er een HDD/SSD programma waarmee je visueel/ grafisch kan zien hoeveel ruimte een bestand inneemt.
Ik ben de naam kwijt.
Met dit programma zien in 1 oog opslag welke bestanden het met ruimte vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Udo van Dongen schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:52:
Afgelopen week heb ik mijn computer geüpgrade met een nieuw moederbord (Gigabyte GA-Z68-UD3), processor (Intel core i7 2600 2e generatie), een vette Scyte Ninja silent koeler én 32 GB (4x8GB) Corsair 1600 MHz geheugen. In eerste instantie werd mijn bestelling geleverd met 16 GB en daarmee had ik mijn PC geinstalleerd. Toen ik eenmaal klaar was draaide dat als een trein en Lightroom werkte voor het eerst sinds lange tijd weer heerlijk soepel. Gisteren kwam de resterende 16 GB RAM binnen en toen ik die erbij prikte startte mijn PC in eerste instantie niet op. Geheugen er terug uit en de BIOS of fail save ingesteld en daarna de tweede 16 GB er weer bij en toen startte hij weer wel op.
Maar helaas draaide mijn systeem niet bepaald soepel meer met zoveel RAM geheugen erin. Ik zag ook dat mijn 120GB SSD (Vertex2) bijna helemaal volgelopen was en in eerste instantie vermoedde ik dat daar de traagheid vandaag kwam. Ik heb de hiberfil.sys file weggehaald om weer wat ruimte vrij te maken, maar nog steeds liep mijn systeem voor geen meter. Dus had ik maar bedacht dat ik vanmorgen vanmorgen maar beter kon begonnen met een verse installatie van Windows7 professional 64 bits, in de hoop dat het hierna wel allemaal snel zou gaan draaien. Maar helaas, de hele handel llopt nog steeds als dikke stroop vergeleken met 2 dagen geleden.Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik eraan kan doen? De BIOS heb ik trouwens ook allang vervangen door de meest recente stabiele versie (F8), wellicht dat ik nog even kan proberen wat ie doet met de F9g beta versie...
Heb je al een nieuwe firmware op je SSD gezet en de laatste bios update van Gigabyte http://download.gigabyte....s_ga-z68x-ud3-b3_f12a.exe F11 op je moederbord.
Want bij de bios update op de website voor je moederbord staat het volgende:"
0.Improve OCZ PCIe SSD compatibility".

En het tooltje waar ik het over had, heet: Spacesniffer http://www.uderzo.it/main.../spacesniffer_1_1_4_0.zip, dit is echt een super tool.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2012 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo van Dongen
Mijn probleem is opgelost! Het was dus niet de hiberfile.sys en pagefile.sys, want die had ik al uitgezet en gereduceerd tot 1000 MB. Mijn geheugen is dus, zoals ik al dacht in orde en mijn moederbord gelukkig ook. Het probleem zat ook niet in een foute BIOS oid, maar wel in een foute defaultinstelling van de BIOS.
Inmiddels heb ik ook al contact met de mensen bij Gigabyte en die kenden het probleem niet maar zijn ermee aan de gang en ik heb ze nog niet laten weten dat ik het opgelost heb: laat ze maar ff zweten daar en zorgen dat die BIOS uiteindelijk in orde gemaakt wordt.
Maar ik heb dus gezocht, gevonden en ontdekt dat ik niet de enige was met dit probleem |:( :

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2220655

Maar uiteindelijk zat het probleem waarschijnlijk in de grootte van de framebuffer van de CPU video of een conflict met de CPUvideo. De framebuffer zou standaard te klein zijn ingesteld en dus vergroot moeten worden. Behalve dat heb ik in de BIOS nog gezocht naar een manier om die onboard video uit te zetten omdat ik er toch niets mee doe en gelukkig zit er een optie in om dit automatisch te disable-en wanneer er een videokaart in het PCIe slot zit: probleem opgelost!
En nu, na een week ploeteren met allerlei andere problemen ben ik eindelijk dus weer up and running en heb ik een systeem dat loopt als een trein: lekker snel photoshoppen en lightroomen! :P :9 :) :) :)

Voor degenen die willen weten waar ik deze wijsheid vandaan gehaald heb:

http://www.hardwareforums.com/threads/z68-memory.30599/

@Dimyo: een programmaatje om in een oogopslag te kunne zien waar de geheugenvreters zitten is windirstat

groet, Udo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed om te weten dit, ik krijg van de week hetzelfde mobo met hetzelfde memory binnen. Scheelt alvast wat ellende :)
Pagina: 1