Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unXist
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-05 18:35
Ik heb vandaag een monitor (merk: Dell, type: e178fpv) gekregen van een collega die hem weg wilde gooien omdat hij maar 1 seconde beeld geeft na het drukken op de power knop.

Ik heb me wat ingelezen in wat het probleem kan zijn en ben uitgekomen bij een kapotte inverter of backlight. Als ik het scherm aanzet flikkert het beeld inderdaad 1 seconde naar wat de computer om dat moment weergeeft en valt dan terug naar wat het lijkt een zwart scherm. Als ik met een lamp op het scherm schijn dan zie ik wel (heel donker) het beeld van mijn computer.

Ik heb nu het scherm m.b.v. een tutorial uit elkaar geschroefd maar kan niet goed onderscheiden wat nou precies de inverter is. Ik heb overigens ook even gekeken of er niet een transistortje lek is maar dat is niet het geval.

Afbeeldingslocatie: http://i758.photobucket.com/albums/xx224/Molenschotsman/20120218_194645.jpg

Zit ik goed mijn probleemanalyse?
Zo ja, waar zit de inverter, en hoe kan ik deze het beste vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 14:17

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

unXist schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:44:

Zit ik goed mijn probleemanalyse?
Zo ja, waar zit de inverter, en hoe kan ik deze het beste vervangen?
ik heb ook eens met een asus een kapotte inverter gehad zelfde sympthomen zelfde manier getest en bleek idd backlight te zijn. dus daarmee zit je goed :)

misschien heb je hier wat aan http://syscon.wordpress.c...fpb-lcd-backlight-repair/

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

De inverter zit op jou foto aan de bovenkant bij de vier losse aansluitingen doen naar de CCFL's gaan.

Waarschijnlijk is de lijn die door de printplaat loopt ( ----/-----/-----/----/---- ) een afscheiding tussen het hoofd stroomcircuit eronder (230V->12V) en het invertercircuit erboven. Het zwarte ding daar is waarschijnlijk de inverter-trafo.

Wat je kunt doen is kijken of er ergens een condensator stuk is, in het stroomcircuit zit vaak een beveiliging die het hele invertercircuit eruit gooit wanneer er ergens een lek/kortsluiting is. Meestal werkt het 12V gedeelte nog wel en daarbij dus ook de displaycontroller. Waarschijnlijk zie je dus nog wel wat op het beeld wanneer je er met een lamp op schijnt.

Je kunt dus kijken of het te maken is, anders kan je een universele inverter kopen en die op de 12V voeding naar de inverter aansluiten. Als dat lukt heb je ook nog een dimbaar scherm, als je namelijk een willekeurige 12V aansluiting pakt werkt het dimmen via de OSD van het scherm niet meer.

Anyway, just my two cents. Ik heb zelf ook wel eens monitoren gefixt en meestal kwam ik dan uit op een universele inverter tenzij je een heel nieuw power bord wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unXist
Bedankt voor jullie reacties, ik vermoed dat je gelijk hebt Paul dat het gescheiden wordt door de lijn. Ik heb al een nieuwe powerboard gevonden voor 18 euro op ebay dus dat zal het wel op moeten lossen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Waarschijnlijk wel, let us know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 22:56

Diamon

The Weird One

Zoals ik het zie, hebben de 2 bovenste elco's een bolhoedje.
Met andere woorden, dit zal waarschijnlijk de reden zijn dat de inverter uit valt.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unXist
Ik heb vandaag het nieuwe powerboard binnengekregen vanuit Hongkong. Na installatie doet het scherm het weer, probleem opgelost! Bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1