Netwerk naar schuurtje

Pagina: 1
Acties:

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-02 13:05
Heren en dames,

Momenteel ben ik aan het plannen om onze servers te verhuizen naar het schuurtje in de tuin nu moet ik hier nog netwerk naar toe hebben, nu vraag ik mij af of Cat6a kabel tegen vorst kan (in pvc buis met isolatie).

Kabels zullen +/- 25 meter onder de vloer doorgaan.

Tnx alvast voor de reacties !

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ja. zorg er echter wel voor dat er geen water in de leiding kan komen. een beetje lijm gebruiken bij de fittingen en daana nog een lijntje om de naad heentrekken zodat je zeker weet dat er geen vocht in kan trekken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Kabel is altijd bestand tegen vorst. Hoe je tijdens de vorst ermee omgaat is wat anders. Kunststof wordt met kou gewoon keihard en breekt sneller, maar als je er verder niets mee doet boeit het niet.
En die isolatie wordt na een tijdje ook koud, dus ook de kabel.

[sarcasticmode]
Wat je zou kunnen doen, is om constant 10A over 2 paren te jagen zodat de kabel warm blijft.
[/sarcasticmode]

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:49
Wikipedia: Category 6 cable
vast wel bij een externe referentie te vinden. Het is trouwens ook interessant voor de temp hoe diep je de kabel gaat leggen.

• deman.nl
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-02 14:57
Let wel er op dat als je met koper van gebouw naar gebouw gaat er bliksem in kan slaan.

• LightStar
Tnx voor de reacties, uiteraard worden de fittingen gelijmd ;) en wat betreft de diepte zit te denken aan +/- 30cm zodat het onder het huis binnenkomt.

• LightStar
deman.nl schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 18:25:
Let wel er op dat als je met koper van gebouw naar gebouw gaat er bliksem in kan slaan.
Het gebouw zit vast aan het huis, zit alleen nog een schuurtje van de buren tussen (aan elkaar vast)

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:07
Heb al +10 jaar een Cat5 kabel van een metertje of 40 boven de grond liggen zonder isolatie of iets, en nooit problemen gehad. (Op het doorknippen van de kabel door een tuinman na.)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
Er is ook CAT5/6 grondkabel... bestand tegen weersinvloeden en vocht. In een buis is het natuurlijk nog beter.
Officieel horen kabels ook 60cm of dieper in de grond te liggen. Een schep die je in de grond steekt zit er al snel 30 cm in, en kapot is je kabel/buis...

Natuurlijk kun je het ook met gewone kabel doen, maar vocht is een echte killer, als je buis lekraakt gaat je mantel er sneller aan. Dan zou ik liever voor grondkabel kiezen.

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:55
Je kunt beter grondkabel kopen en dan zonder buis leggen. Deze kabel kan tegen vocht, maar niet tegen water. Met een buis loop je altijd het risico dat de buis vol loopt.

Hier lan haast geen enkele kabel lang tegen. Snel drogen doet het namelijk niet in een buis.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
rdfeij schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 18:32:
Er is ook CAT5/6 grondkabel... bestand tegen weersinvloeden en vocht. In een buis is het natuurlijk nog beter.
Officieel horen kabels ook 60cm of dieper in de grond te liggen. Een schep die je in de grond steekt zit er al snel 30 cm in, en kapot is je kabel/buis...

Natuurlijk kun je het ook met gewone kabel doen, maar vocht is een echte killer, als je buis lekraakt gaat je mantel er sneller aan. Dan zou ik liever voor grondkabel kiezen.
Verstandig advies, ik zou het zo ook doen.
Die 60 cm is overigens alleen een veiligheidsvoorschrift bij electriciteitskabels en openbare telecomkabels. Maar natuurlijk is het wel raadzaam om ook in dit opzicht je verstand te gebruiken en diep genoeg te graven.

• LightStar
Jullie hebben een punt wat betreft grondkabel... Het nadeel is echter dat het cat5 is en niet cat6 en dat is toch wel een eis gezien er 2 servers komen te staan die als een cluster werken.

Edit: middels ook een website gevonden met cat6 grondkabel.

[ Voor 14% gewijzigd door LightStar op 18-02-2012 20:44 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Ethernet over power niets voor je ? Stroom zal er al wel liggen tussen het huis en de schuur ?
CAT is uiteraard prettiger, maar het is wellicht een optie :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-02 09:10
LightStar schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:36:
Jullie hebben een punt wat betreft grondkabel... Het nadeel is echter dat het cat5 is en niet cat6 en dat is toch wel een eis gezien er 2 servers komen te staan die als een cluster werken.

Edit: middels ook een website gevonden met cat6 grondkabel.
Cat 5e haalt ook Gbit over jouw afstand. Maar ik zou ook 6 leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door KnoxNL op 18-02-2012 23:31 ]

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
je kunt de kabel ook in een buis leggen, HDPE-slang. Beide kanten dichtpurren en gebeurd werkelijk waar niets mee. Trek een extra touw mee voor later...

• LightStar
Net nog even onder de vloer gekeken in de bijkeuken en ik zie tot mijn verbazing dat ik tot ons achuurtje komt (schuurtje van de buren zit er tussen maar daar kan ik onderlangs) dus het gaan 2 flexibele buizen worden met elk 2x cat6a kabel.

@chaserboz_ power over ethernet is geen optie is te traag voor mijn doel. Er zullen namelijk 2 esxi servers draaien.

• bekertje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-01 08:28
pkouwer schreef op zondag 19 februari 2012 @ 11:08:
je kunt de kabel ook in een buis leggen, HDPE-slang. Beide kanten dichtpurren en gebeurd werkelijk waar niets mee. Trek een extra touw mee voor later...
Ik zou doen wat pkouwer zegt. Mantelpijpje leggen, met een touw erin. Voordeel is dat je die in de toekomst ook voor andere dingen nog kan gebruiken. Als je bijvoorbeeld ineens tv wilt in je schuurtje, kun je ook een caox kabeltje trekken, om maar even wat te noemen. En je bent toch bezig, dus of je nu een pvc pijp legt of een fatsoenlijke pijp.
Vorst is geen probleem voor utp. Mag hopen dat je de utp kabel netjes stil ligt in z'n pijpje en dat je er niet mee gaat touwtje springen.
En die mantel pijp ook afsluiten. Je zal de eerste niet zijn waarbij de muizen langs de mantelpijp vanuit de schuur naar binnen komen. :P

[ Voor 8% gewijzigd door bekertje op 19-02-2012 19:55 ]

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 20:47

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

offtopic:
In een schuurtje is relatief makkelijk in te breken, lijkt me. Ik neem aan dat je daar wel bij hebt stilgestaan, maar is dat een wenselijke situatie? Op die manier ben je vrij eenvoudig al persoonlijke data kwijt, of het ligt op straat...

• LightStar
@bastiaan, daar is rekening meegehouden er zit namelijk een deur in met 3punt slot (kunstof kozijn is destijds gelijk met de rest van het huis vervangen.) tevens hangen de servers in een rack welke op slot zit.

[ Voor 15% gewijzigd door LightStar op 19-02-2012 20:23 ]

Verwijderd

Zou een a-band (redelijk "schoon") WiFi oplossing kunnen zijn? Of gewoon met n-band en twee richtantenne's? OK, is veel duurder dan een kabeltje in de grond.... maar als alternatief....

Haik

• ByteBuster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-01 09:04
Waarom ga je niet gelijk over op glas? :+

Verwijderd

Glas is eigenlijk ook een optie. Heb je geen last van volgende problemen:

1. Vocht
2. Vorst
3. Blikseminslag

Wel twee vezeltjes trekken (of ze moeten in 1 kabel zitten)

• LightStar
svvelzen schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:37:
Waarom ga je niet gelijk over op glas? :+
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:26:
Glas is eigenlijk ook een optie. Heb je geen last van volgende problemen:

1. Vocht
2. Vorst
3. Blikseminslag

Wel twee vezeltjes trekken (of ze moeten in 1 kabel zitten)
Glas is een hele goeie optie alleen een dure optie, hiervoor ben ik naast de kabel ook nog switch modules nodig welke niet de goedkoop zijn.. dus die optie valt af.

Er komt Cat6a te liggen (kan ook tot 10Gbit aan)

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02 21:07

kevin33

Welkom in Utopia.

Een pvc buis met een grote doorsnede, hierin 2 smallere pvc buizen met elk een aparte cat7 kabel?
En uiteraard beide kanten goed afsluiten.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Pagina: 1