Geen boot, geen beeps, moederbord stuk?

Pagina: 1
Acties:

• M.K.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-02 21:06
Ruim 3 jaar terug heb ik het volgende systeem voor kennissen samengesteld:

Club3D Radeon HD 3650 512 MB, PCI-e 16x
AMD Athlon 64 X2 4850E 2.50 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB , Boxed
MSI K9A2GM-F V3
Kingston ValueRam Dual Channel 2 GB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2
Samsung Spinpoint F1 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Samsung SH-S223F S-ATA, Bulk, Zwart
Antec NSK4480 Zwart, Zilver, 380 Watt

Tot een paar weken terug liep het als een zonnetje, totdat het systeem zichzelf opeens uit het niets opnieuw ging opstarten. Dit gebeurde de eerste paar keren na een uur of wat aangestaan te hebben, maar het gebeurde steeds sneller. Opstarten ging ook steeds langzamer, als het überhaupt al lukte. Op het laatst ging ie soms helemaal uit en konden ze em na een tijdje pas weer aanzetten.
Na 2 weken startte het systeem helemaal niet meer op. Het enige wat ie doet is aangaan, fannetjes gaan draaien, ledjes bij toetsenbord en DVDdrive gaan branden. Geen beep (dus geen POST neem ik aan), geen beeld. Brandlucht is nooit geroken.

Ook ik vraag me af: waarom zetten ze het systeem telkens weer aan als ie uit zichzelf opnieuw opstart of zelfs uitgaat. Lijkt mij een slecht idee, maar dat is verder een andere discussie.

Gedaan:
De fan van de CPU en het koelblok zaten extreem vol met stof, dus heb die eerst goed schoongemaakt.
Ik heb HD en DVD drive losgekoppeld, alle kabels behalve toetsenbord en monitor losgehaald en vervolgens:
boot:
- zonder RAM;
- zonder Videokaart;
- zonder mobo-batterij;
- zonder toetsenbord.
andere PSU (niet vergeten 4-pins aan te sluiten).
en allerlei combinaties van het bovenstaande, maar elke keer exact hetzelfde resultaat: fannetjes draaien en ledjes (van wat op dat moment aangesloten was) branden, maar verder geen beep, geen beeld, niks. de power on/off knop werkt trouwens ook niet, moet em altijd uitzetten met PSUswitch

Heb ook heel wat topics gelezen en met de bovenstaande testhandelingen erbij vermoed ik dat simpelweg het moederbord stuk is, maar zou het ook kunnen dat ze hun CPU gesloopt hebben door de PC continu aan te blijven zetten? Of hebben jullie nog ideeën voor iets anders? Alvast bedankt!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Ook geen beeld op onboard video?
Heb je 't CMOS al eens gereset volgens de handleiding?
Zijn alle condensatoren op 't moederbord nog goed? (bol of scheefstaan -> slecht)
Je zou de HDD in een andere pc kunnen hangen en dan even kijken of er iets in de minidumps staat. Wellicht dat je dan weet in welke hoek je 't moet zoeken.

En verder natuurlijk de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even helemaal doornemen.

• M.K.
A4- schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 18:40:
Ook geen beeld op onboard video?
Heb je 't CMOS al eens gereset volgens de handleiding?
Zijn alle condensatoren op 't moederbord nog goed? (bol of scheefstaan -> slecht)
Je zou de HDD in een andere pc kunnen hangen en dan even kijken of er iets in de minidumps staat. Wellicht dat je dan weet in welke hoek je 't moet zoeken.

En verder natuurlijk de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even helemaal doornemen.
Bedankt voor je reactie.
Al je bovenstaande suggesties had ik al gedaan, op het minidump verhaal na, dat kende ik nog niet. Maar voor de zekerheid ben ik net voor de zekerheid de condensatoren nog eens langs gegaan en ik vond er een die lichtjes scheefstaat. Met de zaklamp erbij nog even beter gekeken en toen zag ik dat er een beetje bruin spul aan de onderkant bij zat en het zwarte van de condensator niet tot het einde doorloopt. Ziet eruit alsof ie onderin gebarsten is, dan wel gelekt heeft. Conclusie lijkt me dus dat ie stuk is.
Verklaart dit dan ook de symptomen?
Is dit nog te vervangen door een leek op dit gebied of kan ik beter tot aanschaf van een nieuw moederbord overgegaan?

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Ik denk dat er twee oorzaken zijn:

Of door al het stof etc is de CPU defect geraakt, oververhit zeg maar, vandaar dat de pc zich opnieuw opstartte (misschien zelfs uitging, staat soms ingesteld in het BIOS).

Of je moederbod is wel degelijk defect door die lekkende condensator, ook wel 'bolle elco' genoemd.
De bovenkant is dan niet vlak maar staat a.h.w. bol.
Deze kunnen wel degelijk vervangen worden maar dan heb je een handige Harry nodig die dat kan doen.

• M.K.
jasiccama schreef op zondag 19 februari 2012 @ 10:00:
Ik denk dat er twee oorzaken zijn:

Of door al het stof etc is de CPU defect geraakt, oververhit zeg maar, vandaar dat de pc zich opnieuw opstartte (misschien zelfs uitging, staat soms ingesteld in het BIOS).
toen ze me het verhaal voor het eerst door de telefoon vertelden was dit ook mijn eerste gedachte.
jasiccama schreef op zondag 19 februari 2012 @ 10:00:
Of je moederbod is wel degelijk defect door die lekkende condensator, ook wel 'bolle elco' genoemd.
De bovenkant is dan niet vlak maar staat a.h.w. bol.
Deze kunnen wel degelijk vervangen worden maar dan heb je een handige Harry nodig die dat kan doen.
hij staat zeker niet bol en nauwelijks scheef, daarom had ik het de eerste keer niet gezien.

Gezien de leeftijd van het moederbord en de processor overweeg ik nu om een ander nieuwer moederbord en processor voor ze te kopen in plaats van te proberen die ouwe zooi te repareren zonder dat ik zeker weet of de processor het nog doet. of kan ik zo'n cpu nog makkelijk laten testen bij een computerwinkel?

• A4-
  • Niet online

A4-

Als je een soldeerbout en tin hebt kun je die condensator vervangen, is echt niet moeilijk. Er zijn genoeg howto's met tips op 't internet. En, niet geschoten is altijd mis. 't Is toch al stuk...
Normaal gesproken gaat een CPU niet makkelijk stuk. Bij oververhitting schakelt die de pc uit voor de CPU zelf beschadigd kan worden.
Ik verwacht dat een beetje serieuze PC-winkel de CPU kan testen. Die hebben vast wel een testbordje liggen.

(Een vervangende condensator - en een mobo om te oefenen - kun je bij het locale milieupark halen. Even netjes uitleggen waar je 't voor nodig hebt en ze werken - bij mij iig. - graag mee.)

• M.K.
solderen heb ik wel wat ervaring mee en je hebt gelijk, stuk is het sowieso al, dus ik denk dat ik er wel mee aan de slag ga :-). bedankt voor jullie advies!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
M.K. schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 17:35:
Tot een paar weken terug liep het als een zonnetje, totdat het systeem zichzelf opeens uit het niets opnieuw ging opstarten. Dit gebeurde de eerste paar keren na een uur of wat aangestaan te hebben, maar het gebeurde steeds sneller. Opstarten ging ook steeds langzamer, als het überhaupt al lukte. Op het laatst ging ie soms helemaal uit en konden ze em na een tijdje pas weer aanzetten.
Dat is dus typisch een geval van oververhitting en een kwestie van kast openen en alles uitzuigen met de stofzuiger, inclusief de voeding. Daarna controleren of alle fans nog goed draaien en of er genoeg airflow is.
Na 2 weken startte het systeem helemaal niet meer op. Het enige wat ie doet is aangaan, fannetjes gaan draaien, ledjes bij toetsenbord en DVDdrive gaan branden. Geen beep (dus geen POST neem ik aan), geen beeld. Brandlucht is nooit geroken.
Jammer dat het onderhoud niet eerder gedaan is want nu is het te laat en is er iets stuk :(
Het kan zijn dat maar een van de 12V of 5V lijnen het begeven heeft en daardoor de ledjes nog wel branden maar de rest niet werkt. Probeer eens een andere voeding.

Wat betreft condensatoren:
- Als je een slechte/versleten voeding hebt met een grote rimpelspanning, dan moeten de condensatoren op je moederbord dus grotere klappen opvangen om de spanning te stabiliseren. Daardoor gaan deze eerder stulk.
Het kan zijn dat eerst de voeding steeds slechter werd vanwege oververhitting en daardoor een elco (electrolytische condensator) het begeven heeft. De voeding is doorgaans beveiligd zodat deze uitschakelt en niet opstart voor hij afkoelt, maar als je dat blijft negeren dan is het wachten op ernstiger problemen. Er zit niet voor niets een beveiliging op.

Doorgaans gaat een condensator eerst bol staan door de druk die veroorzaakt wordt door oververhitting.
Op de bovenkant zijn groeven gekerft in de vorm van een X of K of andere vorm waaraan je vaak het merk kan herkennen. Dit is een beveiliging zodat de elco openscheurt en niet explodeert wanneer hij faalt.

Het scheef staan van een elco hoeft niks te betekenen. Hij kan scheef gemonteerd zijn of een beetje verbogen, maar als het echt geforceerd is kan hij ook aan de onderkant langs de aansluitingen gaan lekken.

Een bolle elco kun je preventief vervangen, maar als de vloeistof eenmaal lekt dan is het meestal te laat.
Het elektrolyt is namelijk een sterk zure vloeistof en lost koper op. Het kan dus zijn dat dunne koperspoortjes zijn weggevroten en daardoor het mobo stuk is. Met een beetje geluk kun je geringe schade nog herstellen, maar vaak is de schade gewoon te groot.

• M.K.
Ploink, bedankt voor je uitgebreide reply en informatie.
Ik vreesde al dat ze door hun volhardendheid de computer ondanks beveiliging hebben 'overgekookt'.
Klopt het dat in het gunstigste geval alleen de condensator kapot is gegaan als zwakste schakel en het daarbij is gebleven?
Ik ga de condensator in ieder geval verwijderen en kijken tot waar het elektrolyt is gelekt. Als het meevalt, dan vervang ik 'em. Zo niet, dan vervang ik het moederbord. Als ik jouw verhaal goed interpreteer is er een hele goede kans dat de processor niet stuk is, klopt dat? En de voeding ook?
Andere voeding heb ik overigens geprobeerd, gaf hetzelfde resultaat. Het enige wat ik niet heb gedaan is de voeding van de kapotte pc getest met een werkende PC.

• A4-
  • Niet online

A4-

M.K. schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:52:
Ploink, bedankt voor je uitgebreide reply en informatie.
Ik vreesde al dat ze door hun volhardendheid de computer ondanks beveiliging hebben 'overgekookt'.
Klopt het dat in het gunstigste geval alleen de condensator kapot is gegaan als zwakste schakel en het daarbij is gebleven?
Ik ga de condensator in ieder geval verwijderen en kijken tot waar het elektrolyt is gelekt. Als het meevalt, dan vervang ik 'em. Zo niet, dan vervang ik het moederbord. Als ik jouw verhaal goed interpreteer is er een hele goede kans dat de processor niet stuk is, klopt dat? En de voeding ook?
Is mogelijk, was bij mijn pc iig. zo. (3 condensatoren in voeding lek, 6 bol op mobo. PC startte wel nog. Alle 9 vervangen en draait nu al weer 2 maanden als een zonnetje.)
Andere voeding heb ik overigens geprobeerd, gaf hetzelfde resultaat. Het enige wat ik niet heb gedaan is de voeding van de kapotte pc getest met een werkende PC.
Moet je mee opletten, het kan dat de 'mogelijk kapotte voeding' het werkende mobo sloopt.

[ Voor 0% gewijzigd door A4- op 20-02-2012 11:03 . Reden: quote fix ]

• M.K.
A4- schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:02:
Moet je mee opletten, het kan dat de 'mogelijk kapotte voeding' het werkende mobo sloopt.
bedankt, zal ik daarmee wachten!

• Ploink
M.K. schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:52:
Kan zijn, maar het kan ook zijn dat het niet kan zijn.... dat weet je pas als je de condensator vervangt.
Ik ga de condensator in ieder geval verwijderen en kijken tot waar het elektrolyt is gelekt.
Vanwege het droge weer de laatste tijd heb je kans dat het is opgedroogd voordat het schade heeft aangericht :) Maak het goed schoon.
Als het meevalt, dan vervang ik 'em. Zo niet, dan vervang ik het moederbord. Als ik jouw verhaal goed interpreteer is er een hele goede kans dat de processor niet stuk is, klopt dat? En de voeding ook?
Als je de elco gaat vervangen, koop dan wel het juiste type. Spanning en capaciteit groter of gelijk aan de oude. Dan nog is een standaard elco van de lokale elektronica boer ongeschikt. Op moederborden zitten ultralow ESR types zoals ze verkopen op http://badcaps.net/

CPU zal nog wel goed zijn denk ik, die is idd vrij robuust en intern beveiligd tegen oververhitting.
De voeding zou ik als 'onbetrouwbaar' beschouwen. Ook als hij blijkt te werken, hij is langdurig te heet geweest en daar 'slijt' een voeding van. Mogelijk is de condensator stuk gegaan door een te grote rimpelspanning op de voeding.
Ben ik met A4 eens om dat niet te doen.

suc6 met solderen, ik hoop dat je 'm weer aan de praat krijgt :)

• M.K.
bedankt voor de info! ik ga er vrijdag mee aan de slag, beetje hobbyen, altijd leuk :) ik zal laten weten hoe het gegaan is! ga dan ook meteen even kijken naar de condensatoren van de voeding.
de elektrotechniek studievereniging verkoopt vele verschillende soorten condensatoren, als ik de oude eraf haal en meeneem, dan neem ik aan dat ze me wel kunnen vertellen wat ik nodig heb.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 23:12

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Let op: als 1 condensator stuk is volgt de rest vaak snel!

• M.K.
Ik heb het opgegeven met dit bord; er zitten te veel kapotte condensatoren op en ik kan nergens goedkoop vervangers kopen (de enige lokale elektronicawinkel verkocht ze a 2,00 per stuk, :( afzetter!). Bovendien faalde mijn soldeerbout (uiterste puntje werd niet heet) en daardoor smolt het tin rondom de condensatoren niet. Helaas duurde het nogal lang voordat ik inzag dat het niet aan mijn gebrekkige soldeerskills lag, maar aan de soldeerbout, dus ik heb het vermoeden dat ik de rest van het moederbord te heet heb laten worden en daarmee ook schade heb aangebracht.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

je moederbord is pas te heet als de sporen loslaten :)
ik spreek uit ervaring, zie het wel eens rondkomen op mijn opleiding (mbo elektronica). als iets half weggesmolten lijkt, is het alleen het glasvezel (ja printplaten worden gemaakt uit glasvezel :)). als je gewoon de spoor nog ziet lopen kan er niet veel mis gaan.
teveel warmte op een component kan meestal niet zo snel mis gaan, gezien ze er ook op berekend worden om gesoldeerd te worden.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Offtopic
Fordox wil jij je onderschrift even tussen url tags zetten dank u

2 euro is wel veel ja. Ik zou als ik jouw was gewoon het moederbord vervangen, vaak goedkoper, (met g-h-o-e-t k-o-o-p-p-e-r :+)
En het scheelt je minder werk.

Johann Sebastian Bach

• Ploink
Die 2 euro is normaal voor een goede moederbord condensator, maar zoals ik al eerder zei... je hebt grote kans dat je de verkeerde meekrijgt, tenzij de verkoop meneer kan garanderen dat het speciale (Ultra)Low-ESR condensatoren zijn.

De caps vervangen kan lastig zijn als je geen weinig soldeer ervaring hebt en je hebt geen goed temperatuur geregeld soldeer station.
Badcaps verkoopt goede caps :+ voor een heel gunstige prijs en maar $5 verzendkosten.

Als het niet lukt... misschien woont er een collega tweaker in de buurt die kan helpen?
Ik heb zelf goed gereedschap, maar nog maar één goede 2200uF/6.3V cap op voorraad...

• M.K.
het moederbord is niet meer te koop, dus ik heb meteen maar aan de hand van de BBG een upgrade uitgevoerd en ook een SSD erin gezet en het systeem loopt razendsnel: kennissen zijn nu zelfs blij dat ze hun oude moederbord hebben gesloopt :-)
Goed om te horen dat het moederbord wellicht nog wel werkt, ga ik er alsnog mee verder hobbyen!
zag dat het ontstoorspoeltje het ook flink te verduren heeft gehad, koper heeft wat afgegeven op het ringetje. dat maakt toch verder niet uit als het koper er nog goed uitziet?
Pagina: 1