asrock 870 extreme3 r2.0 BIOS laat zich niet zien

Pagina: 1
Acties:

• barbed
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-05-2018
Net aangeschaft, samen met de hieronder aangegeven spullen, en alles werkt prima, op 1 raar ding na:
Vanaf de allereerste keer opstarten kon ik op F2, Delete of F11 drukken, als de gebruikelijke tekst verscheen, tot ik een ons woog, maar alles wat er dan gebeurde was dat de tekst verdween en dat was het dan.

Maar, beetje tegen de verwachting in, kreeg ik keurig de geïnstalleerde W7 en Kubuntu en, zoals gezegd, dit alles werkte als voorheen, prima aangepast aan de nieuwe hardware.

Via W7 deed ik een geslaagde BIOS-update, niets veranderde.

Na nog een aantal vergeefse pogingen, verscheen er ineens bij het booten een aardig plaatje met de div. keuzes, i.p.v. alleen tekst, en die keuzes werkten ineens wèl.

Alles nagelopen, de keuze of ik dat plaatje wilde zien bij het opstarten gehandhaafd etc.

Alles bleek weer prima te werken, ik had nu inderdaad 6 cores, maar het bleek weer steeds onmogelijk om nog eens bij de BIOS te komen of via F11 bij een boot-menu.

Tot ik vanmorgen ineens weer wèl dat plaatje te zien kreeg en vervolgens, na een paar vergeefs op F11 drukken (!), ook het boot-menu en ik kon een geslaagde herinstallatie van W7 doen via usb-stick.

Het blijken gouden uitzonderingen: weer een aantal keer geboot, geen plaatje, alleen tekst, ook maar 1s, i.p.v. de 5s die ik had ingesteld, maar geen reactie.
Dus ook geen mogelijkheid om kubuntu terug te halen (zonder boot-menu).

Heeft iemand enig idee, voor ik naar een DOA vlucht?

Bedankt, alvast!

ASRock 870 extreme3 r2.0
AMD Phenom II X4 960T AM3 Black Box
Corsair 2x4GB DDR3 1600 LowProfile

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Of je dat plaatje of de tekst ziet kan je normaal instellen in je bios toch?
Je zou je BIOS nog even een keer kunnen resetten en je zou voor de zekerheid kunnen proberen om een ander toetsenbord te gebruiken. Zou wel heel toevallig zijn als het daar mee opgelost is maar kleine moeite om het even te proberen lijkt mij.

Desktop | Server | Laptop

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Misschien een probleem met je RAM? Mijn asrock mobo kreeg rare kuren toen ik unsupported RAM gebruikte :/

Android developer & dürüm-liefhebber

• barbed
Dank voor jullie snelle reactie :-)

@ Rupie
Zoals gezegd heb ik die instelling voor plaatje gehandhaafd bij de betr. instelling. Trouwens, hij zou dus bij die tekst ook moeten reageren.

Omdat hij niet juist reageerde op mijn toetsen was dat ook mijn eerste reactie, maar het maakte geen verschil, een usb- of een PS/2 bordje. En alles werkte perfect, v.w.b. de hardware bij beide OSsen

@ Mavamaarten
Ja, ik heb gisteren Memtest86 (o.i.d.) gedaan (die keus had ik toen nog bij het grub-menu ;-( )
en dat verliep foutloos.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Dan zou ik toch eens contact zoeken met asrock als ik jou was. Geen idee hoe hun klantenservice is overigens.

Desktop | Server | Laptop

• barbed
Ja, misschien is dat wel het beste om toch maar te doen.
Mijn eerste gedachte was de winkel, Maandag, maar een mailtje richting ASRock kan zeker geen kwaad.

Bedankt. :-)

Edit: Aww, bedenk me ineens dat mijn mail-systeem uiteraard op de kubuntu zit..., dus hun evt. antwoorden zouden in de mist komen... Nog ff piekeren dan maar ;-).

Edit 2: Drukken op de Clear CMOS Switch lijkt de oplossing te zijn geweest...
Ik had niet bedacht dat al meteen na inbouw die CMOS al gecleared zou moeten worden en dat anders het gedrag zo wispelturig zou zijn, maar kennelijk bij mij wel. ;-(
Het was geen gebruikt mobo.
Nogmaals bedankt, trouwens ook aan de samenstellers van de Best Buy Guides. Hoe zou iemand als ik anders aan keuzes voor een nieuw of opgefrist systeem kunnen komen?

Edit 3: En dat was veel te optimistisch, kon hem bij talloze volgende pogingen niet meer opstarten, toen nog 1 keer en toen hoefde het voor mij niet meer. Na overleg met de leverancier geretourneerd, de technische dienst kon niets vinden, hetgeen nogal frustrerend is voor alle partijen, maar cdromland retourneerde de aankoopprijs, "Omdat je geen vertrouwen meer in het moederbord hebt", hegeen meer dan waar was, maar evengoed erg netjes van hen en vanmiddag verwacht ik de Asrock 970 Extreme3 van ze binnen te krijgen, weer met dank aan de samenstellers van de Best Buy Guides. :)

[ Voor 98% gewijzigd door barbed op 03-03-2012 12:38 . Reden: correctie op te groot optimisme en hopelijk afronding ]

Pagina: 1