• Shadowman39
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-01 09:32
Nieuw systeem in elkaar gezet (veel ervaring met bouwen van PC's).
Specs:
Moederbord: MSI X79A-GD65 8D
Processor: 3820 Quad core
Geheugen: Corsair Vengeance LP 16 GB Quad kit
Power Supply: CoolerMaster SilentPro Gold 800W
GPU: HD5870 in Crossfire
Harddisk: Samsung 830 128GB

Het probleem:
Nadat ik de powerkabel in het stopcontact stak (nog niets op de PC gedaan), knalde in de meterkast de zekering er uit. Lekker begin dacht al. :/
Misschien was het een te zware belasting voor het net (er draaide er naast ook nog een PC van 600W). Afijn na zekering gereset te hebben opnieuw een poging gedaan om de PC te starten.
Nu doet deze het wel, veel ledjes op het moederbord gaan branden en de CPU fan draait. Na pakweg 5 seconde gaat de PC vanzelf weer uit, en start opnieuw op (ik heb het bios scherm nog niets eens gezien).
Dit gaat continue door (pc gaat aan voor ~5 sec, dan weer uit, en dan weer aan etc).

Het Debug LED panel geeft codes: 19, 60 en FF

Het volgende al geprobeert:
In plaats van 4 geheugen reepjes, maar 1 reepje geinstalleerd, geen resultaat.
Andere grafische kaart geinstalleerd, geen resultaat.
Andere powersupply geinstalleerd, geen resultaat.
SSD losgekoppeld (geen harddisk), geen reultaat.
Geheugen vervangen (van andere werkende PC), geen resultaat.
Zonder geheugen op starten, geeft fout codes 19, 60. Maar ook dan na ~5 sec continue herstart.
Spanningen gemeten, de +5 en +12 geven mooie waardes.

Een andere CPU/Moederbord heb ik niet, dus ik kan niet uitsluiten of daar iets mee stuk.

Wat kan ik nog meer doen, om het probleem te achterhalen (of moet ik een RMA aanvragen voor moederbord c.q. CPU)?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Als de stoppen er uit vliegen als je de voeding aanslingert is er zeker iets mis. Ik had dan al niet eens een moederbord of processor aangesloten...

Bovendien kan nagenoeg elke groep meer dan 600W hebben. Even op de zekering in de meterkast kijken hoeveel dat ding kan hebben als je het zeker wil weten.

De gemeten spanningen zijn waarschijnlijk niet gemeten onder load condities. Als het moederbord power gaat vragen kan de spanning zo hard inzakken dat het moederbord gewoon reboot.

RMA aanvragen voor moederbord zou ik nog even mee wachten. Eerst even een andere voeding checken.
Je hoeft ook niets in te bouwen. Enkel en alleen powerstekker, 8pins CPU stekker en eventueel een beeldscherm. Meer hoeft niet. En die kabels kun je altijd wel ergens uit een andere pc trekken. Zeker als er nog een bak van 600W naast staat.

[ Voor 0% gewijzigd door M2M op 18-02-2012 09:17 . Reden: lezen is ook een kunst... al geprobeerd. ]

-_-

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

De gemiddelde groep kan tussen de 3600-3800 watt hebben (16Ax230-240v) dus daar zal t niet aan liggen.. Zoals je getest hebt kan het zijn dat je mobo stuk is.. weet je verder zeker dat de cpu goed in t socket zit?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• M2M

M2M

medicijnman

millman schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 09:13:
De gemiddelde groep kan tussen de 3600-3800 watt hebben (16Ax230-240v) dus daar zal t niet aan liggen.. Zoals je getest hebt kan het zijn dat je mobo stuk is.. weet je verder zeker dat de cpu goed in t socket zit?
maar zelfs als het moederbord stuk is blaas je de stoppen er niet uit. Een degelijke voeding schakelt zichzelf uit bij kortsluiting aan de interne aansluitingen.

-_-

• Shadowman39
M2M schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 09:09:
Je hoeft ook niets in te bouwen. Enkel en alleen powerstekker, 8pins CPU stekker en eventueel een beeldscherm. Meer hoeft niet. En die kabels kun je altijd wel ergens uit een andere pc trekken. Zeker als er nog een bak van 600W naast staat.
Zoals ik al schreef, heb ik een andere voeding er in gehangen (van werkend systeem).
Hierbij alleen de 24 pins & 8 Pins voeding aangesloten. (VGA verwijderd)

Helaas geen resultaat.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

heb je bij het monteren van je mobo in de behuizing geen sluiting naar aarde gemaakt door een verkeerd geplaatst busje ? daar lijkt nl dit veel op. Je kan de boel ook los op een tefel testen om dit uit te sluiten.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Shadowman39
keur0000 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 09:29:
heb je bij het monteren van je mobo in de behuizing geen sluiting naar aarde gemaakt door een verkeerd geplaatst busje ? daar lijkt nl dit veel op. Je kan de boel ook los op een tefel testen om dit uit te sluiten.
Inmiddels het moederbord uit de kast gehaald en los op de tafel aangesloten.
Het resultaat is hetzelfde.

Ik ga nu nog maar een keer de CPU herinstalleren.

• Shadowman39
CPU heb ik losgenomen (zat goed in het socket, en kan maar op 1 manier er goed in).
Socket van moederbord aandachtig bekeken, maar ziet er goed uit (voor zover je die 2011 pinnen kan zien).
Ook de CPU ziet er goed uit.

Boel weer in elkaar gezet en getest, helaas geen resultaat. :(

• M2M

M2M

medicijnman

over het algemeen zijn processors taaier dan moederborden. De kans is groter dat je moederbord defect is, dan dat je processor defect is.

Als je de combo bij een webshop gekocht hebt is het misschien een idee mobo + processor terug te sturen met de melding dat je die dingen niet afzonderlijk kunt testen en 1 van de 2 defect is. Vervolgens vervangen ze het defecte product en kunnen ze beide weer terug sturen.

Een beetje webshop zou hier niets extra's voor mogen rekenen.

-_-

• Shadowman39
M2M schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 10:30:
over het algemeen zijn processors taaier dan moederborden. De kans is groter dat je moederbord defect is, dan dat je processor defect is.

Als je de combo bij een webshop gekocht hebt is het misschien een idee mobo + processor terug te sturen met de melding dat je die dingen niet afzonderlijk kunt testen en 1 van de 2 defect is. Vervolgens vervangen ze het defecte product en kunnen ze beide weer terug sturen.

Een beetje webshop zou hier niets extra's voor mogen rekenen.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ga RMA aanvragen. Wordt vervolgt ........

Verwijderd

moet je geen bios update doen?
die 3820 Quad core kwam later uit of heb ik het nou verkeerd?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:01:
goed punt, maar hij heeft helaas geen andere cpu liggen.
ik denk zelf ook dat dit het probleem is.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Bizar eigenlijk dat deze bios niet standaard up to date is. Hoe kun je dan ooit zo'n config kopen :|

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:17:
Bizar eigenlijk dat deze bios niet standaard up to date is. Hoe kun je dan ooit zo'n config kopen :|
is ook een probleem bij amd met de 9XX chipset.
als de chipset eerder uitkomt dan de consumenten cpu's, heb je altijd eerst een bios update nodig.
meeste nieuwe moederborden na de release van de cpu's hebben geen update nodig.

• Shadowman39
Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:01:
In het topic geef ik aan dat ik niet eens in BIOS komt (voordat het zover is volgt alweer een herstart).
Ik kan niet eens zien of dit nodig is.

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-12-2025

• Fordox

Fordox

00101010

Shadowman39 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 16:55:
[...]

In het topic geef ik aan dat ik niet eens in BIOS komt (voordat het zover is volgt alweer een herstart).
Ik kan niet eens zien of dit nodig is.
Zoals ik zei: dan heb je een oudere processor nodig voor dezelfde socket.
of je besteld een nieuwe bios chip bij msi :)

• Shadowman39
Fordox schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 17:36:
[...]

Zoals ik zei: dan heb je een oudere processor nodig voor dezelfde socket.
of je besteld een nieuwe bios chip bij msi :)
Ik laat dat de webshop uitzoeken (wel zo veilig voor het geval het mis gaat), RMA is al aangevraagd.

• Shadowman39
Zo juist antwoord gekregen van de webshop. Moederbord is defect.
Nieuwe wordt besteld. :)

• M2M

M2M

medicijnman

mooi om te horen dat het defect vindbaar is. Worden er nu ook extra kosten in rekening gebracht?

-_-

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 08:48

mvds

Totally awesome!

Ik denk dat de webshop ernaast zit, of geen zin heeft om zelf te zoeken en het bord op wil sturen :) Ik heb hetzelfde probleem, en het is inderdaad zo dat je mobo je cpu nog niet herkend. Zoek maar eens op het internationale MSI forum, dan staan er al iets van 5 topics over hetzelfde probleem in de top 20 topics.

Ik denk dat er niks anders opzit als het bord (laten) flashen met de laatste bios.
Als je een nieuw bord krijgt, vraag dan of ze willen checken of er minimaal bios 1.5 op zit, anders heb je dadelijk hetzelfde probleem weer. Oh ja, en zeg erbij dat ze dan wel beide biossen moeten flashen :)

[ Voor 29% gewijzigd door mvds op 26-02-2012 20:01 ]

• Hoshingen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik had ook kuren met mijn PC (ook i7 3820), heb in plaats van een MSI mobo een ASrock X79 Extreme 4, nadat de BIOS na de laatste versie heb geflashed waren deze problemen voorbij. Moederborden hebben gewoon nog een beetje problemen met de nieuwe generatie i7's :P.
Pagina: 1