Verwijderd

Topicstarter
Heb 2 systemen, beide ongeveer 5 jaar oud.

Systeem 1 (werkstation):

mb : Gigabyte GA-M56S-S3
cpu : AMD X2 4200EE
mem : 4GB GEIL
vga : Gigabyte GeForce 8600 GT Silent Pipe
hd : 4x Sata in totaal 3TB aan Raid 0

Systeem 2 (htpc):

mb : Abit M2HD
cpu : AMD X2 4200EE
mem : 2GB GEIL
vga : onboard nVIDIA GeForce 7050PV
hd : 1x 500GB

Vandaag had ik systeem 1 aanstaan, werkte vlekkeloos, paar uurtjes weg, systeem gelocked en monitor uitgezet. Kom terug, zet monitor aan, geen beeld. Muis, keyboard, ctrl-alt-del, doet allemaal niks. Remote desktop connection naar systeem vanaf pc van vriendin werkt ook niet; kan mijn systeem niet vinden. Dus maar gereboot. Reboot, harde schijven beginnen te ratelen maar GEEN beeld, ook geen POST beep, niets. Systeem open, alle schijven losgekoppeld (het bekende testwerk), reboot, wederom geen beeld. Uiteraard heeft alles power en zijn alle connecties goed.

Ik verdacht de CPU van systeem 1 ervan niet meer te werken, dus systeem 2 opengeschroefd (systeem 2 stond gisterenavond nog aan en werkte perfect), CPU er uit en die in systeem 1 gestopt. Overigens wie me op dat de cpu die ik UIT systeem 1 haalde idioot heet was (ondanks een goed draaiende fan!). Ik zet systeem 1 aan met de CPU uit systeem 2, wederom GEEN beeld, helemaal niks. Dood.

Ik probeer de CPU uit systeem 1 ook maar eens in systeem 2, kijken wat dat oplevert. Ook hier, GEEN beeld. Helemaal niks!

Ik stop de CPU uit systeem 2 TERUG in systeem 2 (zodat ik in ieder geval één werkend systeem heb) en zet systeem 2 aan. Tot mijn grote verbazing : GEEN beeld!!!

Het lijkt er nu op dat er iets met de CPU uit systeem 1 aan de hand is dat zowel het moederbord van systeem 1 als (toen ik die CPU in systeem 2 testte) die van systeem 2 vernield heeft.

Heeft iemand ooit gehoord van een defecte CPU die een moederbord kan beschadigen? Ik heb er nog nooit van gehoord maar het lijkt de enige logische verklaring.

Ik heb nu in ieder geval plotseling 2 dode systemen, zoals gezegd, ze geven beep na aanzetten, geen POST scherm, niks. De harde schijven spinnen op, geen één error lampje op de moederborden brandt.

Ik woon in Nieuw-Zeeland en er zijn hier regelmatig power surges maar de pc van mijn vriendin waar ik dit bericht op typ is aangesloten op dezelfde stekkerdoos als systeem 1, beide systemen stonden aan en deze werkt, zoals je ziet, nog. Systeem 2 stond uit. Een power surge acht ik dan ook uitgesloten. Mijn beide systemen hebben goede voedingen, verbruiken weinig strrom en de kasten zijn stofvrij.

Heb dit nog nooit meegemaakt en weet echt niet wat te doen nu omdat ik niet weet of moederbord(en) of CPU(s) kapot zijn en voel er weinig voor 2 nieuwe sets aan te schaffen.

Iemand tips?

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:50

-36-

Trust me. I'm an amateur

lastig probleem, bij een powersurge zou je verwachten dat de voeding als eerste kapot gaat, wat dan ook de rest van je systeem kan vernielen (voornamelijk moederbord). Ik zou zelf alles even rustig uitbouwen en de pc component voor component opbouwen en testen of je mobo biepjes krijgt

Verwijderd

Topicstarter
-36- schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 11:42:
lastig probleem, bij een powersurge zou je verwachten dat de voeding als eerste kapot gaat, wat dan ook de rest van je systeem kan vernielen (voornamelijk moederbord). Ik zou zelf alles even rustig uitbouwen en de pc component voor component opbouwen en testen of je mobo biepjes krijgt
De voedingen van beide systemen zijn nog steeds prima. Mijn systeem 2 (de Abit M2HD) geeft telkens een lange beep (duur +- 2 seconden) en dan +- 3 seconden rust waarna weer lange beep. Uiteraard is de betekenis van die bewuste beep code nergens (manual, google, etc) terug te vinden.

Het moederbord van systeem 1 heeft een aantal elco's die wat bol staan aan de bovenkant, alhoewel dat systeem altijd erg stabiel liep kan het een aanwijzing zijn dat het mb defect is maar dan wel dusdanig defect dat het beide CPU's heeft vernield. :-(

Overigens heb ik uiteraard alles uitgebouwd, alleen geheugen erin, cpu er op, monitor aangesloten en booten. Geen van beide systemen komt ook maar tot POST scherm. Systeem 1 geeft niet eens beeps, systeem 2 de hierboven beschreven onbekende beep code.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:50

-36-

Trust me. I'm an amateur

geheugen geswapped en getest? tijdens omruilen niet vergeten de 4-pin connector op mobo te plaatsen?

Verwijderd

Topicstarter
-36- schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:34:
geheugen geswapped en getest? tijdens omruilen niet vergeten de 4-pin connector op mobo te plaatsen?
Uiteraard allemaal rekening mee gehouden.