Toon posts:

[MacBook Pro] artifacts op het scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds begin 2012 heb ik een MacBook Pro 15" (2.2ghz quad, 8gb ram). Vandaag ging ik aan de slag met een audiobewerkingsprogramma (verbruikt redelijk veel CPU), en kreeg last van artifacts. Ik heb er een screenshot van kunnen maken, deze staat hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2505yfm.png

Deze extreme artifacts lijken met name te ontstaan als de CPU load hoger is. Ze zijn begonnen na het volledig opladen van de computer toen deze uitgeschakeld was. Misschien dat ik zelf e.e.a. kan uitsluiten en testen? Verder heb ik geen AppleCare program genomen, maar het lijkt me niet dat ik een reparatie moet betalen op een laptop van nog geen 6 weken oud... Iemand een idee?

Bedankt voor de hulp alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Probeer eerst eens een herstel te doen van OS X. Dan kun je dat iig uitsluiten. Als dit niet helpt dan zou ik hem gewoon meenemen naar een Apple Store.
Garantie claimen is het makkelijkst in dit geval. Je hebt hier gewoon recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 14:41
Kunnen artifacts ook op screenshots staan? Ik dacht zelf dat dat niet kon. Kan het mis hebben uiteraard.
Applecare is voor hardware alleen interessant na een jaar zodat dan de accu en HD er nog ondervallen. En voor het derde jaar. het eerste jaar heb je sowieso garantie.

Heb je het ook in andere programma's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit doet me sterk denken aan een GPU coreprobleem, wat je normaal gesproken te zien krijgt als je het spul te ver overclockt bijvoorbeeld. Als je niets van dien aard hebt gedaan is het zeer zeker niet de bedoeling en reden voor garantie.

Als het de CPU zelf zou zijn zou ik eerder vastlopers, foutmeldingen of ander raar gedrag verwachten. Een mogelijkheid is wel dat de CPU de GPU warmstookt, waardoor die problemen gaat geven.
Pendora schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 01:08:
Kunnen artifacts ook op screenshots staan? Ik dacht zelf dat dat niet kon.
Dat kan prima :Y Het hangt er alleen wel vanaf in welk deel van de chip er iets mis gaat, maar als de informatie die foutieve informatie voor 'waar' aangevoerd krijgt is kan je het ook gewoon screencapturen (zoals wel blijkt).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2012 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voer anders even APT uit (Apple Hardware Test). Tijdens het opstarten 'D' ingedrukt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle adviezen allemaal! Heb de APT uitgevoerd, deze geeft geen problemen. Daarna heb ik een 3d benchmark (Cinebench) gedraaid, deze loopt niet vast o.i.d. maar geeft wel artifacts (ook zwarte driehoeken). De temperatuur van de GPU (en alle overige hardware) komt nog niet boven de 50 graden uit... Misschien (hopelijk) een driverprobleem? Zal zo alles updaten...

Edit:
Het probleem lijkt erger te worden, nu beginnen de artifacts gelijk na het opstarten van een CPU intensief programma... Snel alles backuppen. Eigenlijk kan ik mijn laptop niet lang missen, denken jullie dat een reparatie via de Apple Store lang duurt?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2012 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tja, wisselend. Beter/sneller is direct via Apple
Pagina: 1