USB/PS2 converter gestript: veilig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
U ziet mijn zojuist deels gestripte USB/PS2 converter. Het plastic moest weg, want anders zou het niet passen :).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ir3L2sQtTYPdYrx8rBi9HHdv/full.jpg

Wat ik mij afvraag is of het nu blootliggende koperkleurige 'folie' tot problemen kan leiden voor de aangesloten apparatuur. Ten eerste ligt het dus open en ten tweede zitten er wat sneden in als gevolg van het strippen.

Als het slechts een isolerende werking heeft zou ik er wat isolerende tape omheen kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lijkt me geen kwaad kunnen. Volgens mij is het gewoon wat aarding en zit het verbonden met de buitenste rand van de connector. Maar dat laatste kan jij denk ik beter zien.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik denk ook dat het geen kwaad kan, maar ik zou er toch wat isolatie tape eromheen doen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
@Spone, ja het is een folie die om de buitenste rand van de connector heen zit gewikkeld.

Scheelt me zo 25 euro, het apparaat waar de converter mee in verbinding komt is zo gemaakt dat je iets speciaals van de fabrikant zelf moet kopen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De connector ie alleen een beetje zijn stevigheid kwijt. maar ik zou het zo ook doen hoor

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sluit me hier volledig bij aan, het is uiteindelijk maar een koppelstukje. Met een stukje tape ben je helemaal klaar.
Het leidt me wel tot een vraag die ik me een poos geleden afvroeg. Destijds heb ik verschillende van die koppelstukjes gehad bij muizen. Hieronder viel ook eentje van de vroegere seriële poort COM2 naar PS/2, maar ook USB/PS2. En meer dan eens had ik de ervaring dat zo'n ding alleen maar geschikt was voor die specifieke muis. Ik kreeg daardoor het idee dat dit wel eens zou kunnen liggen aan een chip die specifiek voor die muis was gemaakt.

Maar een mens is nieuwsgierig en ik sloopte op een bepaald moment zo'n ding (Com2-PS/2). Was inmiddels toch achterhaald en afgedankt. En wie schetst mijn verbazing, geen spoor van een chip, alleen maar een paar verbindingsdraadjes. Achteraf had ik deze verbindingen willen noteren, maar toen was hij al weggegooid. Ra ra hoe kan dit dat er blijkbaar toch verschil in kan zitten. Met name een USB-poort heeft naast de 5 V alleen maar 4 data-pennetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Geruststellende bevestiging.

Wat bedoel je met 'geschikt voor'? Bij andere muizen/apparaten geen reactie of geen optimale werking? Niet dat ik je vraag kan beantwoorden overigens... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Heel duidelijk, hij deed het gewoon helemaal niet op een niet specifiek voor die muis bestemd verloopstukje. Dus ook niet haperend een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Techneut schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 11:35:
Sluit me hier volledig bij aan, het is uiteindelijk maar een koppelstukje. Met een stukje tape ben je helemaal klaar.
Het leidt me wel tot een vraag die ik me een poos geleden afvroeg. Destijds heb ik verschillende van die koppelstukjes gehad bij muizen. Hieronder viel ook eentje van de vroegere seriële poort COM2 naar PS/2, maar ook USB/PS2. En meer dan eens had ik de ervaring dat zo'n ding alleen maar geschikt was voor die specifieke muis. Ik kreeg daardoor het idee dat dit wel eens zou kunnen liggen aan een chip die specifiek voor die muis was gemaakt.

Maar een mens is nieuwsgierig en ik sloopte op een bepaald moment zo'n ding (Com2-PS/2). Was inmiddels toch achterhaald en afgedankt. En wie schetst mijn verbazing, geen spoor van een chip, alleen maar een paar verbindingsdraadjes. Achteraf had ik deze verbindingen willen noteren, maar toen was hij al weggegooid. Ra ra hoe kan dit dat er blijkbaar toch verschil in kan zitten. Met name een USB-poort heeft naast de 5 V alleen maar 4 data-pennetjes.
Dan doet de chip in de muis de identificatie en schakeling naar het juiste signaal :) Daarom kun je ook niet van serieel - ps2 - usb muis :P (en ja, er waren mensen die dat probeerden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Misschien detecteren die met een andere pin of manier of hij in de PS2 of USB poort zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

furby-killer schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 13:18:
Misschien detecteren die met een andere pin of manier of hij in de PS2 of USB poort zit.
Voltage, timings, weerstand etc, you name it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
sebastius schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 13:18:
[...]
Dan doet de chip in de muis de identificatie en schakeling naar het juiste signaal :) Daarom kun je ook niet van serieel - ps2 - usb muis :P (en ja, er waren mensen die dat probeerden...)
Ja op dat spoor zat ik ook, maar bij het slopen van dat stekkertje zat daar helemaal niets in wat dan het verschil zou moeten maken en liepen draadjes rechtstreeks van pennetje naar pennetje. Dus ogenschijnlijk waren die verloopstukjes helemaal eender, maar in werkelijkheid duidelijk niet. Dus smiley of geen smiley in je antwoord, met die ondervinding kom je toch onvermijdelijk tot het vermoeden dat er iets in dat verloopstekkertje moet zitten wat het verschil maakt, want verschil is er overduidelijk, ook bij PS2 naar USB.

Geen wereldschokkend vraagstuk, maar zoals de meerderheid van het mensdom ben ik gewoon nieuwsgierig en soms betreft die nieuwsgierigheid maar heel kleine vragen. Dus misschien is hier iemand die daar allang het antwoord op heeft gevonden. Ik herinner me dat er in het verleden wel vaker vragen over werden gesteld.

Edit:
En ja, die "misschien-antwoorden" kwam ik zelf ook lang geleden al op, maar ik zou het eigenlijk wel eens precies willen weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 18-02-2012 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Beide systemen hebben 4 actieve aansluitingen:
[u]PS2        USB[/u]
GND        GND
DATA       DATA+
CLOCK      DATA-
+5V       +5V

Ongetwijfeld zullen de GND en de +5V met elkaar zijn doorverbonden in een verloopstekker, dus de verschillen kunnen alleen maar zitten in de DATA/CLOCK aansluitingen, en dat kan ook maar op 2 manieren.
Afhankelijk van de manier van aansluiten werkt de detectie in de muis/keyboard (PS2 of USB) natuurlijk wel of niet.Ik denk dat dat de verklaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Het lijkt me dat er in de muis wordt gedetecteerd op wat voor protocol dat ding is aangesloten. Tenslotte ontvangt de pc alleen maar het signaal dat bij die connector hoort. Maar idd, wat sebastius zegt:

Voltage, timings, weerstand etc, you name it.
Pagina: 1