CAT6 Netwerk Wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 21:42
Ik ben al 2 dagen bezig om een netwerkje in elkaar te zetten. Normaal gesproken geen enkel probleem. Alleen dit is de eerste keer dat ik wand contactdozen gebruik en ik heb gelijk heibel. Leuk klusje om op te lossen dus :)

Ik gebruik CAT6 FTP solid core kabel. Deze is te dik voor gewone RJ45 plug dus heb ik daar een wandcontactdoos aan ieder uiteinde bevestigd.

Uit de einde uiteinde loopt er een straight kabel naar de router ( switch poort) en uit de andere uiteinde loopt er een straight kabel naar een Gigabit switch.

Normaal gebuik ik de kleur volgorde zoals in alle UTP straight kabels die hier ook in de FAQ staat.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

Deze gaf geen resultaat dus ben ik de kleurcode B gaan gebruiken die aan de achterkant staat van het boxje ( zie hier onder) maar deze geeft ook geen soelaas.
Als ik met een kabeltester de kabels test krijg ik op alle aders een goed signaal.

Wat zie ik over het hoofd?

ik gebruik de volgende wandcontactdozen:

Afbeeldingslocatie: http://www.netwerkproducten.com/images/digitus-wandcontactdoos-inbouw-achterkant.jpeg

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Toevallig... Ik heb dezelfde doosjes (Digitus?) en mij lukte het ook niet...

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

je moet trouwens de 568B uitvoering gebruiken
http://duxcw.com/digest/Howto/network/cable/cable5.htm

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Chadi
Zoals een normale straight thru kabel? En de kleurtjes negeren die op de achterkant van het doosje staan?

[ Voor 163% gewijzigd door Chadi op 17-02-2012 16:08 ]

• keur0000

keur0000

jep, dan zit het volgens de standaard (die op het midden van de pagina staat, niet die onderin staat )

[ Voor 46% gewijzigd door keur0000 op 17-02-2012 15:52 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:06

lier

MikroTik nerd

Ehm...er staat niet voor niets een kleurcodering op de WCD, en daarvan moet je (inderdaad) de B pakken om het te laten werken.

Heb je de juiste tang gebruikt om de kabel op de WCD aan te sluiten?
Gaan er wel lampjes branden?
Heb je beide aansluitingen van de WCD getest?
Kan je een foto maken van je huidige situatie?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• keur0000

keur0000

http://www.structuredhome...ges/WiringCat5OutletB.gif
Wikipedia: Category 6 cable

plaatje van connector is vaak duidelijker ;)

[ Voor 55% gewijzigd door keur0000 op 17-02-2012 16:03 ]

• Chadi
ik heb hem nu crossed aangelegd volgens FAQ omdat ik een switch met een switch (router) verbind aan beide uiteindes. En nu doet hij het.
Alleen moet ik hard het IP adres invoeren in de netwerk kaart wil die Zyxel modem werken. Best vreemd.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/gbit-cross.png

Edit ook het zyxel probleem opgelost... Damned ga met de dag achteruit.. :) Had poolsize op 1 gezet.. tsjah dan krijg je natuurlijk geen IP adres van de DHCP server als er al 1 geleased is :D

[ Voor 37% gewijzigd door Chadi op 17-02-2012 16:18 ]

• Chadi
Timmert schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:44:
Toevallig... Ik heb dezelfde doosjes (Digitus?) en mij lukte het ook niet...
hoop dat jouw probleem ook hiermee opgelost is.

Edit:

@moderator
Misschien dat WCD naar WCD wel in de FAQ moet komen als er aan beide zijdes een switching device komt te staan. Vooral nu CAT6 solid steeds goedkoper wordt en standaard lijkt te worden.

[ Voor 30% gewijzigd door Chadi op 17-02-2012 16:28 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:06

lier

MikroTik nerd

Gigabit apparatuur heeft Auto-MDIX en een cross is dus niet nodig. Vind het daarom ook vreemd dat het bij jou werkt (niet dat ik het je misgun ;) ). Is echter niet voer voor de FAQ...

Welke WCD's heb je gebruikt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Chadi
lier schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 17:04:
Gigabit apparatuur heeft Auto-MDIX en een cross is dus niet nodig. Vind het daarom ook vreemd dat het bij jou werkt (niet dat ik het je misgun ;) ). Is echter niet voer voor de FAQ...

Welke WCD's heb je gebruikt?
Dat klopt. ik heb het weer omgezet naar straight en er een gbit switch tussen gezet. werkt ook as we speak.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Chadi schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 16:20:
[...]

hoop dat jouw probleem ook hiermee opgelost is.

Edit:

@moderator
Misschien dat WCD naar WCD wel in de FAQ moet komen als er aan beide zijdes een switching device komt te staan. Vooral nu CAT6 solid steeds goedkoper wordt en standaard lijkt te worden.
DM naar http://gathering.tweakers...send_privatemessage/25852 , de schrijver van de NT FAQ ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Chadi schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 17:19:
[...]

Dat klopt. ik heb het weer omgezet naar straight en er een gbit switch tussen gezet. werkt ook as we speak.
Heb je deze keer de kabel op een andere manier in de terminals geduwd? Vaak is het een punch-down probleem en zijn de aders gewoon niet goed aangedrukt.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Chadi schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 17:19:
[...]

Het komt bij mij over als een heel oude switch, tenzij ...... (zie tweede alinea). Want al heel lang zijn switches en routers wat dit aspect betreft autosensing. Ik heb zo'n 10 jaar geleden een switch gekocht die deze eigenschap al had. Uplinkpoorten e.d. was een fenomeen dat je alleen bij de nog oudere HUB's had. En het heeft niets met wel of niet Gbit of cat6-kabel te maken, want bij mijn weten speelde dit toen helemaal nog niet.

Stukje achtergrond van mijn bevinding: Voor dat die switch kwam had ik tijdelijk een cross-over verbinding tussen twee computers waarvan één diende als router. Met de komst van de switch (met 4 gelijke poorten) kon ik gewoon die crossover laten zitten en deze zit er nog steeds. En het is inderdaad maar een 10/100 MB switch, inmiddels allang vervangen door een router, eveneens 10/100 Mb.
Al met al vind ik het uiterst vreemd dat straight niet en de cross-over wel werkte. Ik zou in zo'n geval eerder denken aan een slechte verbinding en dat de crossover toevallig wel goed contact maakte. Dat het doormeten dat niet aanwees zegt niets, daar kan hij prima contact hebben gemaakt en voor de bestemde verbinding net niet. Komt wel meer voor,

Oh ja,
Dat eerder genoemde 568A of -B plaatje, dat maakt helemaal niets uit. Welke je toepast is geheel arbitrair, ze beantwoorden beide aan de bedoeling, de juiste getwiste adres blijven bijelkaar.
Immers wat een de ene kant Rx en Tx is, wordt aan de andere kant resp. Tx en Rx. Vroeger verzorgde de cross-over dit, tegenwoordig bij straight de autosensing

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 17-02-2012 19:39 ]

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Techneut schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 19:12:
[...]

..

Oh ja,
Dat eerder genoemde 568A of -B plaatje, dat maakt helemaal niets uit. Welke je toepast is geheel arbitrair, ze beantwoorden beide aan de bedoeling, de juiste getwiste adres blijven bijelkaar.
Immers wat een de ene kant Rx en Tx is, wordt aan de andere kant resp. Tx en Rx. Vroeger verzorgde de cross-over dit, tegenwoordig bij straight de autosensing
Je hebt gelijk als het andere eind van de kabel óók T568a is afgewerkt, op een paneel oid.
Vaak zijn is bij een thuisnetwerk de "Meterkast-zijde" afgewerkt op RJ-45. Wanneer die RJ-45 is afgewerkt op de normale manier gaat een T568a walloutlet echt problemen geven.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik vermoed dat je met "de normale manier" schema B bedoelt, logisch dat met schema A aan de andere kant dan problemen komen. Natuurlijk bedoelde ik dat beide uiteinden gelijk moeten zijn (stel je voor!), alleen dan maakt schema A of B niets uit omdat er fysiek geen verschil is. Rx en Tx houden als getwiste aderparen gewoon over en weer hun functie op de juiste plaats. Maar misschien zijn er gasten die wat minder logisch nadenken, voor hen is je bericht een nuttige toevoeging.

Edit:
Bij het aan beide uiteinden andersom zei ik dan weliswaar "stel je voor", maar ik bedacht me achteraf dat je dan exact de cross-over kabel hebt. En met de moderne switches en routers, met autosensing dus, werkt het dan ook probleemloos. Ik weet dit zelfs uit ondervinding. Alleen stokoude apparatuur laat het dan afweten, maar die hebben voor dat doel dan weer een uplinkpoort die als zodanig herkenbaar is.
Waar het dan misgaat en waar het absoluut zeker is dat de connectors goed zijn geknepen moet de oorzaak dan ook liggen in oude apparatuur zonder autosensing.

Maar waarom zou je alternatieve schema's zoeken waar afbeeldingen in de doosjes staan?

[ Voor 42% gewijzigd door Techneut op 17-02-2012 23:20 ]

• Chadi
c0ne schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:20:
[...]

Heb je deze keer de kabel op een andere manier in de terminals geduwd? Vaak is het een punch-down probleem en zijn de aders gewoon niet goed aangedrukt.
De laatste 2 keer heb ik het gedaan zoals op de achterkant van de WCD staat. Dan werkt het prima. Ook een andere switch neer gekwakt die meteen werkte. De andere switch doet wat vreemd met CAT6A kabel. Prop je er een andere kabel in CAT5 dan werkt het uitstekend. Hij gaat nu toch naar een lokatie waar ik hooguit wat oude zooi heb staan om daar dienst te doen.

In eerste instantie had ik trouwens de kleuren volgens Straight schema aangebracht waardoor je bij het testen wel alles OK krijgt maar de twisting van de kabels is anders waardoor het alsnog niet werkt. De laatste 2 keer heb ik hem crossed aangelegd met aanhouden van 1 kant aan schema en aan de andere kant crossen. En de tweed ekeer zoals die nu staat is het gewoon schema WCD wat achterop staat en zoals de kleuren daar aangeven.

Eigenlijk moet je je verstand op 0 zetten en doen wat er op het doosje staat dan kom je er vanzelf achter dat je switch de boel frustreert. TP-link switch er nu tussen en het werkt . Oude 3com 8 poort 10/100 is eruit gehaald.
Pagina: 1