Toon posts:

Moederbord dood? Vervangen of systeem upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

ook na het ontkoppelen van harddisks, videokaart etc. weigert mijn moederbord (Asus) te beepen. Lampje op bord brandt wel, fans draaien.
Ik gebruik de PC niet meer voor games, wel voor foto's en incidenteel voor zware rekenklussen, zoals modelleer programma's.

1. Mag ik hieruit opmaken dat het bord kapot is?

2. Zo ja, wat kan ik het beste doen, alleen bord vervangen of meer hardware vervangen.

Mijn PC is 3,5 jaar oud en bevat:
-processor: Intel Core 2 Duo E 8400
-moederbord: Asus P5Q (775 socket, DDR2, ATX, P45 chipset)
-geheugen: OCZ PC6400 (2x2 GB)
-voeding: Zalman ZM600-HP 600W
-videokaart: XFX HD 5670 512 MB
-koeling: Scythe Mugen Infinty SCINF1000
-Harddisk: Western Digital Caviar Black 640 GB
-Hardisk: western Digital Caviar Green 2TB
-Kast: Coolermaster 690 NoPSU
-DVD brander
-cardreader: Apacer
-Dual boot Windows XP/Windows 7

Wat is nu verstandig:
1. Alleen moederbord vervangen? Een nieuw bord met 775 socket, DDR2 en P45 chipset is niet te vinden.
Wel een micro-ATX bord met andere chipset (heeft echter 4 SATA slots i.p.v. nu 6 en minder USB slots). Kost ca. 40 euro.
2. Moederbord + geheugen vervangen? Hebben doorgaans 2 DDR3 slots i.p.v. nu 4 DDR2 slots, minder SATA slots en minder USB slots. Kost ca. 60 euro.
3. Moederbord + geheugen + processor vervangen? Bijv. door de hardware uit de BBG januari budget game systeem.Kost ca. 130 euro.
4. Is het mogelijk en slim om bij keuze 3 een 64 GB SSD toe te voegen, waarop in elk geval Windows komt te staan? Kost ca. 65 euro extra.

Felix

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Voordat je zaken gaat vervangen: heb je je voeding ook uit kunnen sluiten? Dit soort gedrag zie je nog wel eens bij een voeding die de geest aan het geven is.

Desktop | Server | Laptop

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik geef voorkeur om eerst alles te checken. Als blijkt dat je voeding is, hoef je alleen die te vervangen.

Johann Sebastian Bach

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Stel dat je moederbord kapot zou zijn, Ga je echt die 2 SATA en x USB poorten missen?
Ervan uitgaande dat je DVD brander ook op SATA staat ipv PATA, heb je slechts 3 apparaten op SATA, dus nog 1 poort open. Denk je nog 2 extra SATA devices er ooit in te hangen?
Zelfde voor USB: muis, tobo, digicam, ... Wat nog? Zou een USB hub, al dan niet met voeding, ook geen oplossing bieden?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik de voeding testen?
Hij zit op een geaard stopcontact, de fans draaien en het lampje op het bord brandt. De Zalman was destijds een vrij dure BBG voeding (90 euro), dus die zou normaal gesproken niet stuk horen te gaan.
Big Womly schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:49:
Stel dat je moederbord kapot zou zijn, Ga je echt die 2 SATA en x USB poorten missen?
Ervan uitgaande dat je DVD brander ook op SATA staat ipv PATA, heb je slechts 3 apparaten op SATA, dus nog 1 poort open. Denk je nog 2 extra SATA devices er ooit in te hangen?
Zelfde voor USB: muis, tobo, digicam, ... Wat nog? Zou een USB hub, al dan niet met voeding, ook geen oplossing bieden?
Daar heb je wel gelijk in. Bovendien zal mijn koeling niet op een modern moederbord passen. Alles bij elkaar een beetje zonde van het geld dus.

Vraag: Heeft het wel zin om een SSD bij te plaatsen?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:10

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 21:53:
Hij zit op een geaard stopcontact, de fans draaien en het lampje op het bord brandt. De Zalman was destijds een vrij dure BBG voeding (90 euro), dus die zou normaal gesproken niet stuk horen te gaan.
Geen enkel apparaat geeft 100% gegarandeerde werking, zeker niet na ruim 3 jaar. 'Normaal gesproken' kan ook een goede voeding na 3 jaar stuk gaan. En Zalman heeft volgens mij nooit echt goede voedingen gemaakt, naar mijn mening is Zalman na de pioniers fase in silent computer al lang ingehaald door andere fabrikanten..
Een SSD zal je systeem sneller maken, maar alleen op het punt van dataopslag.. verwacht dus geen snellere renders oid.

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 21:53:
[...]
Even een andere voeding lenen en die proberen. Anders met een multimeter de voltages controleren.

Stomme vraag maar heb je wel een speaker aangesloten op het moederbord? (dus niet je geluidsboxen)

Verwijderd

A4- schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 04:29:
Stomme vraag maar heb je wel een speaker aangesloten op het moederbord? (dus niet je geluidsboxen)
Goede vraag hoor :Y
Pagina: 1