Toon posts:

Spanning tot 2,5Volt op AK73Pro!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Verhoog de spanning op je AK73Pro moederbord!

Mijn AMD Thunderbird 900Mhz wilde niet lekker lopen op 1,1Ghz op 1,94v. Hoger kon ik de spanning niet zetten :-( Daar moest dus aan gewerkt worden! De SC2422 regelt de spanning op het moederbord van 1,1 tot 1,85v. Na de datasheet te hebben gedownload van de site van SemTech was het snel duidelijk dat AOpen bijna helemaal het reference design heeft gekopieerd. Alleen de schottky diodes aan de uitgang niet (deze zijn bij mij van Philips BYV116B Vdrop=0,54v 10Amp). Uit de datasheet van Semtech werd snel duidelijk wat er veranderd moest worden om je spanning te verhogen. Rekenmachine gepakt en even zitten rekenen. Als ik als maximum spanning 2,5 volt wil hebben moet de weerstand Ros 9,579Kohm worden. Aangezien er op het moederbord al een weerstand van 21,6Kohm zat moest de weerstand die er bij komt dus 17,2Kohm zijn (waarde die makkelijk te verkrijgen is is 18kohm). Neem bijvoorbeeld een 1/8watt weerstand, deze zijn namelijk lekker klein! Soldeer deze tussen de pinnen 7 en 9 van de SC2422. Om hem gemakkelijk te solderen knip je de draden van de weerstand redelijk kort af, laat een aantal mm over. Leg een druppeltje lijm op de SC2422 en positioneer de weerstand zo dat hij netjes tussen pin 7 en pin 9 komt te liggen. Effe wachten tot de lijm droog is geworden en dan kun je ze netjes vast solderen.

Opmerking: Op 900Mhz kan de spanning precies tot 2,5 Volt, maar naarmate ik de multiplier hoger ga zetten zakt deze spanning in. Op 1,1Ghz kom ik niet hoger dan 2,18 Volt! Op 2,01V loopt hij echter wel netjes op 1,1Ghz, maar je begrijpt dat dat natuurlijk niet meer voldoende is. Laat me weten even weten of jullie dit probleem ook hebben! machine@dds.nl

Rond de SC2422 is wel eenstroombegrenzing gemaakt, maar over de twee 0,005ohm weerstanden meet ik dan maar 34mV. Dit wil dus zeggen dat er 13,6Ampere uit mijn 5Volt voeding gehaald wordt. Nu meet ik de gemiddelde waarde (standaard multimeter). Een scoop heb ik helaas niet... Zou hier het probleem dan ik kunnen zitten?

Vraag: Heeft iemand al de "current sensing" weerstanden aangepast? Deze 2 weerstanden zijn elk 0,005ohm staan parrallel en hebben dus een spanningsval van 100mV bij 40Amp.

Let op! Standaard komt je processor op 1,75 + 0,6 Volt = 2,35Volt!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:17

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hmmm misschien moet je ff zoeken naar voltage-mod. Da's bij een aantal andere mobo's ook al gedaan dus misschien staat daar nog nuttige info bij...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Is de stroombegrenzing die ze gebruiken van het fold-back type of het constant-current principe?

Ik zou n.l. foldback kiezen, en dan is dit niet een symptoom ervan.

Sluit gewoon die 2 weerstanden ff kort zou ik zeggen, dan weet je zeker dat de stroombegrenzer er niet inkickt. Verder zou het me niks verbazen als gewoon de spoelen in verzadiging beginnen te komen zodat de regelaar 't niet helemaal meer snapt. Bij mijn A7V heb ik geen last van inzakkende spanning, maar die module is wel VEEL te licht gedimenioneerd.

Verwijderd

Topicstarter
HEt probleem ligt hem in de MOSFETs die zijn gebruikt. Uit de datasheet blijkt dat de maximale Drain/Source stroom bij 3 volt ongeveer 12 ampere is. Omdat er met 5 Volt wordt geschakeld komt dit heel aardig in de buurt.

Helaas staan er geen duidelijke data in de datasheet daarover, maar bij een MSI moederbord met de sc1155 erop, moet dat probleem ook vookomen, daar zijn namelijk de MOSFET's van het type FDP 6670 en FDP6035 gebruikt. DEze hebben een hogere drain source spanning nodig om die stroom te kunnen leveren.

Datasheets van sc2422 en de sc1155 zijn de downloaden van semtech.com De datasheets van de MOSFET's zijn te downloaden van Fairchildsemi.com.

Verwijderd

Hmm, dat zie je waarschijnlijk verkeerd. Die MOSFET's zijn zgn logic-level MOSFET's, dus die kunnen al met een relatief lage Vgs toe.

'k zou toch eens gewoon voor de grap die stroombegrenzing eens afschakelen door de senseweerstanden te overbruggen. Als dat niet helpt, dan verdenk ik toch de spoelen.

Wat is de Rds,on van die MOSFET's bij een Vgs van 5V?