Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stroomverbuik computersystemen meten

Pagina: 1
Acties:

• zoek34
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-10 10:01
Hallo Tweakers,

(indien verkeerd geplaatst, excuses, ik had geen flauw idee waar ik zoiets anders zou kunnen neerzetten)

Voor school moet ik in een projectteam een onderzoek doen naar stroombesparing. Ik loop alleen samen met mijn projectteam tegen een probleem aan. Dit probleem is dat we het stroomverbruik willen meten.

Ik heb al samen met het projectteam navraag gedaan m.b.t. meetmethoden. Bij navraag is gebleken dat we erachter moeten komen zonder een wattmeter of een amperetang.

Inmiddels heb ik samen met mijn projectteam het idee bedacht om een batterij te gebruiken met daar de computer op aangesloten. Is het dan bij gebruik van zo'n batterij mogelijk om gebruik te maken van benchmarks zoals voor laptoptests gebruikt worden?

En zijn er naast een externe batterij nog meer mogelijkheden om het stroomverbruik te meten.

Met vriendelijke groeten,

Zoek34

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

zoek34 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:58:
Hallo Tweakers,

Inmiddels heb ik samen met mijn projectteam het idee bedacht om een batterij te gebruiken met daar de computer op aangesloten. Is het dan bij gebruik van zo'n batterij mogelijk om gebruik te maken van benchmarks zoals voor laptoptests gebruikt worden?

En zijn er naast een externe batterij nog meer mogelijkheden om het stroomverbruik te meten.

Met vriendelijke groeten,

Zoek34
Waarom zou je dat in hemelsnaam niet gewoon mogen meten :?
Zonder exacte gegevens word het hoe dan ook een waardeloze conclusie imho.

OM een simpel antwoord te geven op je vraag.
Een accu heeft maar 1 spanning, je pc meerdere.
Of je moet een speciale convertor kopen om die pc op je accu aan te sluiten, maar dan heeft die convertor ook een grote invloed op de efficiency, dus weet je uiteindelijk nog niets
Daarnaast als je ook niets aan die accu mag meten, hoe weet je dan hoeveel je verbruikt hebt :?
Je kunt het ook op een ups aansluiten, die hebben een mooie meter hoeveel je verbruikt , maar dat valt weer onder wattmeter gok ik.

Er zijn ook tabelletjes hoeveel een gemiddeld onderdeel verbruikt, maar ook die zijn te onnauwkeurig voor jpuw doeleinden :)

[ Voor 32% gewijzigd door heuveltje op 17-02-2012 13:05 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:41
Je zou iets kunnen doen met een aggregaat (die gewoon 230V wisselstroom afgeeft in tegenstelling tot een accu die gelijkstroom afgeeft waarop je pc het niet zondermeer zal doen) en gaan kijken hoelang het duurt voordat je bijvoorbeeld 100ml benzine verbruikt hebt. Andersom zou je een accu kunnen nemen met een omvormer van 12VDC naar 230VAC en gaan kijken hoe lang het duurt voordat het systeem er mee ophoud doordat de accu leeg is. Beide methodes zijn natuurlijk vrij onprecies en ook moet je er rekening mee houden dat dit schadelijk zou kunnen zijn voor pc-hardware (aggregaat met spanningspieken, geen perfecte sinus maar trapezium bij DC-AC omvormer wat niet alle apparatuur even waardeert). Daarnaast moet je nog zien om te rekenen van de tijd dat het duurt voordat je accu/tank leeg is naar verbruikt vermogen (en daar ook de efficiency van de omvormer enzo meenemen).

[ Voor 11% gewijzigd door Invisible_man op 17-02-2012 13:08 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:47
zoek34 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:58:
Bij navraag is gebleken dat we erachter moeten komen zonder een wattmeter of een amperetang.
Zijn die twee specifiek genoemd?
Mogen Volt en ampèremeter wel?

Zonder dat valt er eigenlijk weinig te meten.........

Een ups volledig laden, en dan kijken hoe lang hij het volhoud is dan eigenlijk de enige, erg onnauwkeurige en tijdrovende methode.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Invisible_man schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:06:
Je zou iets kunnen doen met een aggregaat (die gewoon 230V wisselstroom afgeeft in tegenstelling tot een accu die gelijkstroom afgeeft waarop je pc het niet zondermeer zal doen) en gaan kijken hoelang het duurt voordat je bijvoorbeeld 100ml benzine verbruikt hebt. Andersom zou je een accu kunnen nemen met een omvormer van 12VDC naar 230VAC en gaan kijken hoe lang het duurt voordat het systeem er mee ophoud doordat de accu leeg is. Beide methodes zijn natuurlijk vrij onprecies en ook moet je er rekening mee houden dat dit schadelijk zou kunnen zijn voor pc-hardware (aggregaat met spanningspieken, geen perfecte sinus maar trapezium bij DC-AC omvormer wat niet alle apparatuur even waardeert). Daarnaast moet je nog zien om te rekenen van de tijd dat het duurt voordat je accu/tank leeg is naar verbruikt vermogen (en daar ook de efficiency van de omvormer enzo meenemen).
Het kan maar is niet nauwkeurig. Grote kans dat als je een gloeilamp gebruikt telkens verschillende waarden zult vinden. En het is overkill+uitlaatgassen.

Ik zou zelf gewoon stekker in het stopcontact douwen en er een energie logger gebruiken
Voltcraft 3000/4000 serie was meende ik erg nauwkeurig.
Te koop bij conrad.nl

ora et labora

• Invisible_man
mrc4nl schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:22:
[...]

Het kan maar is niet nauwkeurig. Grote kans dat als je een gloeilamp gebruikt telkens verschillende waarden zult vinden. En het is overkill+uitlaatgassen.

Ik zou zelf gewoon stekker in het stopcontact douwen en er een energie logger gebruiken
Voltcraft 3000/4000 serie was meende ik erg nauwkeurig.
Te koop bij conrad.nl
Ja dat het onnauwkeurig is staat voorop, maar dat mag de TS zelf bedenken alsmede andere voor- en nadelen van deze manier van meten. De reden dat hij deze beperking krijgt is waarschijnlijk om hem na te laten denken over andere methodes en de voor- en nadelen daarvan. Dat het niet de slimste methode is, zou dan zijn conclusie kunnen zijn.

Z'n Voltcraftapparaat is natuurlijk ook niet veel meer dan een veredelde stroom/vermogen meter, dus valt ook onder de beperking van de TS.

[ Voor 12% gewijzigd door Invisible_man op 17-02-2012 13:59 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Invisible_man schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:49:
[...]

Z'n Voltcraftapparaat is natuurlijk ook niet veel meer dan een veredelde stroom/vermogen meter, dus valt ook niet onder de beperking van de TS.
Hoe kan een vermogen meter nu niet onder de beperking van geen wattmeter vallen :?

Verder als we toch over out of the box oplossingen gaan brainstormen.
Zet het in een afgesloten geissoleerde box, en meet hoe snel de temperatuur stijgt ?

[ Voor 17% gewijzigd door heuveltje op 17-02-2012 13:57 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Invisible_man
heuveltje schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:55:
[...]

Hoe kan een vermogen meter nu niet onder de beperking van geen wattmeter vallen :?
Sorry, typefoutje, moet inderdaad "valt ook onder de beperking..." zijn. :)
Verder als we toch over out of the box oplossingen gaan brainstormen.
Zet het in een afgesloten geissoleerde box, en meet hoe snel de temperatuur stijgt ?
Of een dikke weerstand (lage weerstandswaarde, maar veel disipatievermogen) waar de voedingsstroom doorheenloopt en daar de temperatuur van meten (meer stroom is meer hitte).

[ Voor 29% gewijzigd door Invisible_man op 17-02-2012 14:01 ]

Pagina: 1