Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Quality king
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 20:18
Beste Tweakers,

Al een jaar draai ik een ubuntu server met daarin een 2TB Samsung HD204UI op een Intel Atom D510MO moederbord. Gister liep de server vast tijdens mijn backup script en kon ik de server niet meer benaderen. Ik heb hem gereboot, maar Ubuntu wilde niet meer opstarten.

Toen het systeem uit en weer aan gezet, hij ging nu zelfs niet meer aan (1 rotatie van de systeemfan en uit). Ik dacht aan een kapotte harde schijf, het is immers een samsung en inderdaad nu starte hij weer zonder schijf, zonder problemen.

Daarna heb ik de schijf in een ander systeem gehangen voor een volledige diagnose met SEATOOLS for DOS bootable gedaan (support is nu samen met samung), maar hier worden geen foutmeldingen gegeven na de long test (die zijn naam eer aan doet).

Nu dacht ik, misschien is het de PSU (voeding). Ik hang 5 andere schijven aan de voeding en kijk of hij nu wel opstart. Wederom geen enkel probleem, boot vrolijk door.

Mijn opties zijn op 8)7 , waar kan het nog meer aan liggen? In gedachte houdend, dat het zo al een jaar gewoon goed gedraait heeft.

Ik kwam, Ik ben, En ik zal er altijd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
High Quality king schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:37:
Toen het systeem uit en weer aan gezet, hij ging nu zelfs niet meer aan (1 rotatie van de systeemfan en uit). Ik dacht aan een kapotte harde schijf, het is immers een samsung en inderdaad nu starte hij weer zonder schijf, zonder problemen.
Waarom dacht je meteen aan een kapotte harde schijf? Heb je eerder problemen gehad met deze schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:02
Probeer te chrooten vanaf een live cd/usb, terwijl de schijf in je server hangt.

Draai de volgende code in een terminal in je live omgeving, ik ga er hier vanuit dat je ubuntu op sda1 hebt geinstalleerd, anders even aanpassen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sudo mkdir /mnt/temp 

sudo mount /dev/sda1 /mnt/temp

for i in /dev /dev/pts /proc /sys; do sudo mount -B $i /mnt/temp$i;  done

sudo cp /etc/resolv.conf /mnt/temp/etc/resolv.conf

sudo chroot /mnt/temp

Vervolgens kun je in de logs kijken van je ubuntu, en updates uitvoeren oid. Kijk eens of dat iets uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Quality king
Luit schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:41:
[...]

Waarom dacht je meteen aan een kapotte harde schijf? Heb je eerder problemen gehad met deze schijf?
Ik heb van de 5 samsung harde schijven die ik heb gehad (vooral 1TB modellen), 4 moeten omruilen voor garantie.

Van mijn seagate heb ik er nog nooit een hoeven ruilen (zelfs mijn 425MB IDE seagate doet het nog steeds), alle maxtors (3) zijn ook ter zielen gegaan. Al mijn computerproblemen zijn eigenlijk bijna altijd harddisk gerelateerd (1x was het RAM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Quality king
bas-r schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:53:
Probeer te chrooten vanaf een live cd/usb, terwijl de schijf in je server hangt.

Draai de volgende code in een terminal in je live omgeving, ik ga er hier vanuit dat je ubuntu op sda1 hebt geinstalleerd, anders even aanpassen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sudo mkdir /mnt/temp 

sudo mount /dev/sda1 /mnt/temp

for i in /dev /dev/pts /proc /sys; do sudo mount -B $i /mnt/temp$i;  done

sudo cp /etc/resolv.conf /mnt/temp/etc/resolv.conf

sudo chroot /mnt/temp

Vervolgens kun je in de logs kijken van je ubuntu, en updates uitvoeren oid. Kijk eens of dat iets uithaalt.
Kan ik niet doen, omdat het systeem uit gaat zodra de schijf in het systeem komt. En dus niet aan gaat (fysiek niet), met de schijf aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Quality king
Het is waarschijnlijk toch de voeding, net mijn multimeter aangesloten en zie dat hij met de schijf aangesloten het niet trekt om 12 volt op de 12 volt te leveren (stabiliseren), waarna hij uit gaat.

Modbreak:Gaarne de volgende keer de edit knop rechts boven je laatste reply gebruiken wanneer je de laatste bent die in het topic heeft gereageerd. Een topic kicken binnen 24 uur wordt niet erg op prijs gesteld, zeker niet als dit meerdere malen achtereen gebeurd.

[ Voor 44% gewijzigd door _Dune_ op 17-02-2012 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Post de SMART data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

High Quality king schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:25:
Het is waarschijnlijk toch de voeding, net mijn multimeter aangesloten en zie dat hij met de schijf aangesloten het niet trekt om 12 volt op de 12 volt te leveren (stabiliseren), waarna hij uit gaat.
klinkt nog eerder als sluiting dan.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Quality king
SMART has not been tripped

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je daarmee? Kun je de SMART gegevens uitlezen en hier posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Quality king
Pixeltje schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:46:
[...]

klinkt nog eerder als sluiting dan.
Hij doet het nu niet meer met elke 7200 toeren schijf en dus de 5900 samsung, de situatie lijkt dus verslechterd. Ik heb net de PSU open gemaakt en daar lijkt 1 van de condensators een klein beetje bol te staan. Ik ga eens kijken of ik er daar nog 1 van heb liggen en dan dit weekend maar eens los solderen en vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me inderdaad een aannemelijke oorzaak. Nadat je je voeding op orde hebt raad ik je toch aan de SMART te posten en een surface read te doen. Mochten er dan nog resterende problemen zijn met je schijf die je dat snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Quality king
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 16:18:
Wat bedoel je daarmee? Kun je de SMART gegevens uitlezen en hier posten?
Dat het stukje software an SEAGATE zegt dat hij alle SMART tests heeft behaald. Ik weet verder even niet hoe ik smart eigenschappen stuk voor stuk kan uitlezen. Normaal doe ik dat met HDtune, maar als ik deze schijf heb aangesloten is er geen plek meer voor de anderen om hdtune vanaf te draaien. Ik leen morgen even een wat modernere voeding van een vriend van me om te testen of hij het daar wel mee doet. Dat maar even afwachten dus, dan desnoods een nieuwe voeding kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar als ik deze schijf heb aangesloten is er geen plek meer voor de anderen om hdtune vanaf te draaien
Ik snap je niet? Je opent HDtune, gaat naar de Health tab, maakt een screenshot en post die online? Dat is toch de SMART data? Jij hebt het verder over SMART self-tests; dat is iets heel anders.

Met de SMART data kun je zien of je bad sectors, kabelfouten, lange spinups of andere gekke dingen hebt gedaan. SMART moet je zelf interpreteren; ik heb nog nooit een utility gezien die SMART juist interpreteert! Je moet dus zelf op zoek gaan naar de raw values en een conclusie trekken; utilities kunnen dat niet voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Quality king
Heb geen plek, meer in mijn kast om en mijn windows harde schijf met hdtune & de schijf i'm frage aan te sluiten.

Het probleem is overigens opgelost. Het was idd toch de voeding. Ik had niet opgemerkt dat de ventilator gestopt was met draaien. Er zijn daardoor condensatoren over verhit geraakt en geknapt. Het Atom bordje trok hij nog net, omdat het gehele ding nog geen 25 watt trekt. Al het andere dan een laptopschijf werd de voeding teveel. In het begin werkte het nog een beetje, daarna helemaal niet meer.

Met de voeding uit mijn hoofdsysteem werkt alles weer naar behoren.

Bedankt voor jullie hulp!
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 16:35:
[...]

Ik snap je niet? Je opent HDtune, gaat naar de Health tab, maakt een screenshot en post die online? Dat is toch de SMART data? Jij hebt het verder over SMART self-tests; dat is iets heel anders.

Met de SMART data kun je zien of je bad sectors, kabelfouten, lange spinups of andere gekke dingen hebt gedaan. SMART moet je zelf interpreteren; ik heb nog nooit een utility gezien die SMART juist interpreteert! Je moet dus zelf op zoek gaan naar de raw values en een conclusie trekken; utilities kunnen dat niet voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke fijn dat je de oorzaak gevonden hebt! Het kan overigens nog wel nuttig zijn even naar de SMART te kijken, om te zien of je hardeschijf geen schade heeft opgelopen of andere rare dingen aangeeft. Als je HDtune screenshot van de Health pagina (met alle waarden zichtbaar) hieronder post dan kan ik dat nog voor je nakijken als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op school leer ik juist dat je nooit een PSU mag openmaken of repareren. Maar wel knap gedaan als dit het probleem oplost :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Quality king
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:30:
Op school leer ik juist dat je nooit een PSU mag openmaken of repareren. Maar wel knap gedaan als dit het probleem oplost :).
Dat komt omdat je jezelf kan elektrocuteren als je niet weet wat je wel en niet mag aanraken. Toch maar een nieuwe voeding gekocht overigens. HDD had verder nergens meer last van daarna (gewoon geen vermogen op op te spinnen).

Pagina: 1