Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Server hardware vs desktop hardware

Pagina: 1
Acties:

• Cybex
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben me aan het orienteren op 2X software om applicaties aan te bieden op verschillende workstations. Deze software vereist goede / krachtige servers waarop de software kan draaien. Nu ben ik op zoek gegaan naar server hardware en schrok toen een beetje van de prijzen. Daarop kreeg ik het idee om in plaats van server hardware opzoek te gaan naar goede desktop hardware.

Processor: Intel Core i7 3930K Boxed (6 cores) € 520,-
Moederbord: Intel Desktop Board DX79TO € 196,-
Geheugen: Corsair Vengeance 32GB € 250,-
Videokaart: Asus ENGT520 € 47,-
Behuizing: Antec Performance One P280 € 110.-
Voeding: OCZ ModXStream Pro 600W € 64,-

Totaal ongeveer € 1200,-

Ik heb ongeveer 5 van deze "servers" nodig. Wie kan me vertellen waarom ik dit absoluut NIET moet doen?

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
garantie?

naar alle waarschijnlijkheid geen zaken zoals ecc op geheugen?

Waarschijnlijk geen nextBusinessDay Garantie zoals server producten bij Dell/HP wel aanbieden...

[ Voor 90% gewijzigd door Dutch2007 op 17-02-2012 12:23 ]

• Cybex
  • Niet online
Garantie waarop? De onderdelen? De uptime? Beetje specifieker graag.
(EDIT: Ik zie dat jij je bericht net hebt ge-edit)

De 5 servers zijn overigens fail-over, dus mocht 1 uitvallen dan is er nog niks aan de hand.

[ Voor 13% gewijzigd door Cybex op 17-02-2012 12:24 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Garantie is op de onderdelen, uptime kan een leverancier niet garanderen, heeft ook nog andere factoren zoals stroom e.d. Vergeet ook de SLA niet. Bij servers kun je een SLA afsluiten hoe snel een (hardware) storing opgelost kan worden. Bij desktop apparatuur heb je die niet.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 17-02-2012 12:27 ]

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
- Support.
- Airflow van een server is beter.
- ECC geheugen zodat die boel niet uitvalt,aar eerst gecorrigeerd wordt.
- Dual PSU.
- Server is rack mountable.

Als je toch een desktop neemt:
- Neem geen stock cpu koeler.
- Neem disken die zijn bedoeld voor 24/7.

Wanneer het totaal niet uitmaakt als er 1 wegvalt... tja neem dan een paar dekstops zijn niet mooi weg te werken in een rack, maar als dat niets uitmaakt.

[ Voor 23% gewijzigd door Schnor op 17-02-2012 12:29 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan dan ook overwegen om geen desktop kasten aan te schaffen, maar alles in dergelijke 1U of 2U kasten te schijven, dan kan het gewoon een rack in. Dergelijke kasten zijn afaik gewoon ATX compatible.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:47

Zenix

BOE!

Het ligt er allemaal aan hoe belangrijk de betrouwbaarheid is.Wat als er iets stuk is en je 3 weken moet wachten op een onderdeel met een RMA? Is dat acceptabel? Als je geen downtime kan hebben zou ik voor goeie serverhardware gaat met support contact. En als het 5 servers zijn met fail over, dan is de kans dat je downtime hebt natuurlijk een stuk kleiner.

En ik zou nog wel even naar jouw config kijken, die voeding zou ik persoonlijk niet nemen. Ga eerder voor een Seasonic of een rebranded Seasonic zoals Corsair AX of een XFX voeding. En ik zie ook geen fans, zorg voor goeie fans zoals Scythe Gentle Typhoons met hoge rpm die gaan lang mee, zoals de pricewatch: Scythe Gentle Typhoon 120mm High-RPM 5400RPM, 120mm of pricewatch: Scythe Gentle Typhoon 120mm High-RPM 4250RPM, 120mm. Want een goeie airflow is natuurlijk wel belangrijk, en als je er 5 gaat draaien maakt lawaai ook niet uit. Misschien is het ook nog iets om naar de GPU te kijken, kan dat niet goedkoper? Zoals deze pricewatch: MSI N210-D512D2H/LP of pricewatch: Club3D 210 PCI-E X1 Edition. Want dat is toch niet relevant voor een server. Ik zie overigens geen hardeschijven/ssd's in je config staan hoe ga je dat aanpakken? En zoals Schnor ook al aangeeft ga verder dan de stockcooler, bijv als je een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO neemt en je vervangt de fan door zo'n Gentle Typhoon en je doet achter in de case nog een gentle typhoon zodat je een mooie airflow tussen die 2 fans krijgt, als er dan 1 fan uitvalt van de 2 zal de pc het niet gelijk begeven van de hitte omdat die fans zo krachtig zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Zenix op 17-02-2012 13:14 ]

• Cybex
  • Niet online
Allen bedankt voor de input!

@Zenix: Bedankt voor jouw reactie over de hardware, ik zal daar nog eens naar kijken.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Persoonlijk zou ik eens kijken naar Blade servers...

http://download.xtremeweb...erEdge_M710_voorbeeld.pdf

moet wel nog een blade enclosure bij, maar dell heeft momenteel een aanbieding lopen waar je de enclosure gratis bij krijgt..

daar je er 5 wilt hebben is dat geen probleem...

Mbv iets als VMWARE/hyper-v/XEN kan je dan ook een automatische HA regelen, zul je wel een licentie voor die software moeten regelen..

Ideaal zou je bij een opstelling als deze nog een raid 5/6 opslag unit willen hebben

In het voobeeld heb ik bijv een 2GB sd-kaart voor de XEN gekozen, zodat er nagenoeg geen bewegende onderdelen in de blade zitten

http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/poweredge-mseries-servers

[ Voor 4% gewijzigd door Dutch2007 op 17-02-2012 13:13 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Vergeet niet dat een Server een stuk betere HDD controller heeft. Bijvoorbeeld een HP DL380 heeft al een SAS controller die veel meer biedt dan de desktopbordjes: hotpluggable HDDs en RAID 1/0/5/6/10/50/60.

Afhankelijk van je situatie moet je ook kijken naar man uren: in een server kan je snel hardware vervangen, weet je 100% zeker dat je geen conflicten hebt en is koeling en betrouwbaarheid zeer goed. Zelf al maakt het weinig uit als er één server uitvalt, als er één persoon een dag mee bezig is om vervangende hardware te regelen, inbouw/utibouw en RMA aanvraag, ben je al snel meer geld kwijt dan dat je in één keer voor goed spul gaat.

Ook biedt een server iLO of een vergelijkbare omgeving: hiermee kan je op afstand je scherm/toetsenbord en muis overnemen, zelfs al staat ie uit. Nu zal in jouw situatie dit wat minder nodig zijn, maar prettig is het zeker.

Kijk eens bij de instapmodellen van de HP DL3xx series, bijv HP DL380 of HP DL360. Die vallen qua prijs best mee.

[ Voor 0% gewijzigd door noes op 17-02-2012 13:34 . Reden: extra enters ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:46
Ga je rack-mount doen of mag ook staand? De HP ML110G7 zijn mooie en goedkope servers, die wel de betrouwbaarheid kunnen bieden die een server nodig heeft.

T.o.v. een zelf samengestelde configuratie krijg je o.a.:
-Afgestelde firmware/drivers/montoring ondersteuning voor alle componenten (incl. harddisks, raid-controllers, NIC's, bios, backplane, etc.)
-Remote Access Card (HP iLO, bv. voor remote cold boot, bios instellingen, etc.)
-Een hardware omgeving met veel sensoren die alles monitoren
-Een organisatie waar je bij terecht kan voor hulp voor de 'standaard' configuratie i.p.v. voor al je losse onderdelen
-ECC geheugen
-Degelijke RAID-oplossing
-Netwerk-teaming ondersteuning
-Redundant voeding mogelijkheid

Ik weet niet hoe belangrijk die servers gaan worden, maar ik zou in een productie omgeving niet heel snel met zelf samengestelde machines gaan werken. Teveel slechte ervaringen mee en teveel goede met A-merken zoals bv. HP, Dell en IBM.

[ Voor 3% gewijzigd door rookie no. 1 op 18-02-2012 01:06 ]

• Cybex
  • Niet online
Ik heb ook naar bovenstaande oplossingen gekeken, maar dan ben je nog steeds beduidend duurder uit. Ik heb mijn beslissing gemaakt, het wordt een "desktop" Server :-) Bedankt voor alle goede adviezen allemaal!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
Cybex schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:18:
Ik ben me aan het orienteren op 2X software om applicaties aan te bieden op verschillende workstations. Deze software vereist goede / krachtige servers waarop de software kan draaien.
Ze gaat voor zelf bouw en goed..... :?
Nu ben ik op zoek gegaan naar server hardware en schrok toen een beetje van de prijzen. Daarop kreeg ik het idee om in plaats van server hardware opzoek te gaan naar goede desktop hardware.

Wie kan me vertellen waarom ik dit absoluut NIET moet doen?
If you pay peanuts, you get monkeys
Ik heb mijn beslissing gemaakt, het wordt een "desktop" Server :-) Bedankt voor alle goede adviezen allemaal!
Heb jij de keuze gemaakt of heb je hem aan je baas overgelaten? Zelf zou ik namelijk nooit verantwoordelijk willen zijn voor dit soort servers. Vroeg of laat komt het een keer terug bij je. Bv het geheugen blijkt toch niet helemaal stabiel werken icm met het moederboard. Of ECC errors. Als je daarna data corruptie hebt, zie heeft er dan gekozen voor deze server desktops.
Dat is gewoon het voordeel van een echte server. De leverancier garandeert dat de onderdelen in de server gewoon goed samen werken. En bij zelfbouw is dat altijd de vraag.

Meestal gaat het gewoon goed, maar ik wil alleen niet verantwoordelijk zijn voor zelfbouw servers.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:10
CptChaos schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:30:
Je kan dan ook overwegen om geen desktop kasten aan te schaffen, maar alles in dergelijke 1U of 2U kasten te schijven, dan kan het gewoon een rack in. Dergelijke kasten zijn afaik gewoon ATX compatible.
Probleem met dergelijke oplossingen is dat desktopborden absoluut niet geschikt zijn voor rackmount montage. Kijk voor de gein alleen al eens naar de orientatie van de geheugenslots... bij een desktopbord staan deze dwars op de airflow die je in een rackmount gebruikt, bij een serverbord lopen deze parallel aan de airflow. Een beetje serversysteem heeft gewoon wat fans voor/achter in de kast hangen en op de CPU zit gewoon een dik koperblok. Zolang die airflow niet onderbroken wordt door een gaar moederbordontwerp met geheugenslots die in de weg zitten is dat optimaal.
Pagina: 1