Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 14:14
Ik heb hier een paar medewerkers die voor een detacheringsbureau / uitzendbureau werken. Zij zijn nu langer dan een jaar in dienst en hebben al driemaal een nieuw (halfjaar) contract aangeboden gekregen. Binnenkort is het dus een aanstelling voor onbepaalde tijd of einde dienstverband zou je zeggen. Nadat zij hierover hebben geïnformeerd bij hun manager vertelde deze dat dit niet het geval is. "Ik kan jullie acht keer een contract aanbieden binnen twee jaar".

Nu kan ik mij vergissen. Maar dan hebben wij het over fase B van de ABU CAO. De ABU CAO is echter voor uitzendbureaus (nogmaals, dat denk ik dan). Dit bedrijf adverteert echter met "detachering". Deze mannen zijn ook altijd in de veronderstelling geweest dat zij voor een detacheringsbureau werken.

Ik kan zelf niets vinden over de doorlooptijden van fase A ten opzichte van fase B. Ik bedoel, moet je fase A doorlopen hebben om aan fase B te kunnen beginnen? Zo ja, dan is fase B niet van toepassing omdat fase A 78 weken moet duren (namelijk geen onderbreking tussentijds) en er geen opzegtermijn geldt (wat zij dus wel hadden). Zo nee, dan wordt er IMHO een bijzonder smerig spelletje gespeeld met deze werknemers. Dit onderwerp is namelijk meerder malen ter sprake gekomen en nu aan het einde van het derde contract wordt medegedeeld dat zij niet drie maar acht keer een verlenging tegemoet kunnen zien binnen twee jaar.

Ik heb de contracten nog niet ingezien, dus over de CAO weet ik nog niets zeker. Maar als ik Google kom ik maar één website tegen waar bij dit bedrijf naar de ABU CAO wordt verwezen. De website van het bedrijf zelf laat niets los over een CAO. KvK kom ik niet verder dan uitleenbureau.

Mijn vraag dan uiteindelijk (of vragen)... Kun je zomaar van fase A naar fase B van de ABU CAO? Of mag je zelfs meteen met fase B beginnen? De heren hebben hun laatste contractverlenging bovendien ook enkele weken later pas ontvangen (dus feitelijk een stilzwijgende verlening voor de tussentijd). En, is het toegestaan voor een detacheringsbureau om een ABU CAO te hanteren? En wellicht zijn er wel Tweakers die enkele woorden kennen die persé in een contract moeten staan om het verschil tussen detachering en uitzend te maken!? Nogmaals, alle heren hebben al driemaal een tijdelijk contract aangeboden gekregen met daarin een opzegtermijn opgenomen. Dit zijn dus zeker weten geen projectcontracten of contracten waarin een uitzendbeding is opgenomen.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKay
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
De ABU CAO is algemeen verbindend verklaard in 2011. Dat wil zeggen dat alle uitzend / detacheerondernemingen (dus ook de werkgever van je medewerkers) binnen Nederland zich aan de spelregels moeten houden welke beschreven zijn in de ABU CAO. De regels kan je dan ook terugvinden op www.abu.nl.

Omtrent je vragen, het fase-systeem van de ABU werkt inderdaad met een A, B en C fase.
In het kort
Fase A: maximaal 78 weken [1,5 jaar], uitzendovereenkomst / projectovereenkomst met uitzendbeding. Dit houdt in dat als een project is afgelopen, het contract ook afloopt.
Fase B: maximaal 104 weken [2 jaar], detacheerovereenkomst zonder uitzendbeding (als je geen project hebt, toch doorbetaald worden wanneer je bepaalde tijd contract ook nog doorloopt).
Fase C: onbepaalde tijd contract o.b.v. detachering.

Gedurende deze totale periode van 3,5 jaar, mogen er 7 contracten gegeven worden, het 8e contract is dan altijd een OT contract. Wanneer er een periode van 26 weken tussen zit bij de werkgever, dan begint het fase systeem weer opnieuw (dus bijv. gestopt per 01-01-2011, weer in dienst per 02-07-2011 = opnieuw beginnen).

De gebruikelijke manier is dan ook dan men van fase A naar fase B overgaat, om vervolgens naar fase C te gaan. Wanneer er echter nadrukkelijk in het contract staat dat het uitzendbeding wordt uitgesloten, of er is sprake van een fase B contract, zijn de mensen dus meteen in deze fase gestart. Dit is dus wel degelijk mogelijk. Ze kunnen dan na 2 jaar fase B ook een OT contract afdwingen o.b.v. de ABU CAO.

Een werkgever mag inderdaad een werknemer van Fase A door laten stromen naar Fase B, dit kan zelfs stilzwijgend. Hiervoor kan je meer terugvinden in de ABU CAO vanaf artikel 13.

Er zijn uiteraard wel meerdere slinkse manieren vanuit een werkgever om hier flexibel mee om te springen, wat vaak gebeurd is op papier zetten dat iemand in fase A begint, maar fase B voorwaarden krijgt. Hierdoor heeft de werkgever wel de mogelijkheid om 3,5 jaar bepaalde tijd contracten te geven, voor maximaal 3,5 jaar. Dit is natuurlijk weer afhankelijk van hoe het bedrijf dit in het contract heeft gezet. Dat kan ik vanaf hier niet bepalen.

Mijn advies zou zijn om goed te kijken in de contracten of er een fase in vernoemd wordt. Indien dit fase B is, dan hebben de heren na 2 jaar en 1 dag recht op een OT contract.

Kan je wat met deze antwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Als ik het goed begrijp moet er dus iets in het contract staan wat verwijst naar fase A/B/C? Dat is dus niet zo. Nergens wordt er gerept over een fase. Wat dat betreft een basic contract met een tijdsduur.

"Ik kan jullie acht keer een contract aanbieden binnen twee jaar". Lijkt mij dan ook zeer onwaarschijnlijk. Jammer dat die manager op dit moment even last heeft van struisvogelpolitiek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKay
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Klopt inderdaad, als er iets vermeld staat over een fase, dan is het makkelijker voor je medewerkers om zekerheid af te dwingen. Zo niet, dan kan de werkgever aannemelijk maken dat ze gestart zijn in fase A en dus doorstromen naar fase B. Mocht je meer advies willen, kan je eventueel het contract even sturen via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Thnx! Morgen nemen ze hun contract mee. Ik ben benieuwd.